{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
917 visninger | Oprettet:

Western -flere spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo lidt facineret af western, og synes egentlig rigtig godt om det. Men der er ikke ret mange der rider det, har jeg indtryk af, er der nogen speciel grund til det?
Min parts ejer mener man rider alt for meget på forparten, kunne det være en grund, er der mange der har den holdning? Kan jo egentlig godt se hvad hun mener.

Forstår heller ikke helt hvorfor man someregel rider med sådan et vildt bid, for hvad jeg har indtryk af er at det går lidt 'ud på' at være meget blid ved hesten, eftersom man ikke rykke den i munden. Og man bruger jo alligevel ikke bediet ret meget, hvorfor skal det så være der?

Jeg begynder ikke med western endnu, da jeg som dagt har en part og er ikke sikker på jeg må omskole den, og lader den også bare blive som den er tilredet. Men når jeg skal have egen hest en dag kunne jeg godt finde på at købe en western. Men westernheste synes jeg tit er rimelig dyre, hvorfor?

Håber på en masse svar og med en pæn tone(:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Western -flere spørgsmål
  • #1   15. mar 2011
    De heste der er western heste er tit racer som paint og quarter og det er bare ikke billige heste smiley Gætter på stamtavlen, farverne, racens "sjældenhed" i DK og det de kan inden for western.

Tror bidet kommer fra tradition men ingen anelse :o)

Ang. forparten så har man måske set den gren hvor hestene skal trave meget langsomt, virkelig langsomt med lav hals og forbinder lav hals med forpart? Men det gør folk nu også om frem og ned smiley

Lidt tanker fra ikke western rytter smiley

• #2   15. mar 2011 Krikken: Tak tak(:

• #5   15. mar 2011 Tak begge to. God forklaring fra jer begge(:

• #6   15. mar 2011 Team wonderfull: Selvfølgelig har det intet med hinanden at gøre! At hesten har næsen i gruset, er ikke lig med at den går på forparten!
    Tror du skal sætte dig lidt ind i begrebet ;o)

Trådstarter: Vil anbefale dig at gå ind på www.westernportalen.dk, eller på Heste-nettets forumside "Western", der vil du kunne lære en masse og få svar på dine spørgsmål smiley

Et bid er kun så hårdt som de hænder der holder det, og når de har de "store skarpe" bid i, er hesten uddannet til at kunne reagere meget hurtigt på meget lidt pres eller vægt... Men biddet er "nødvendigt" da de kan give pres/vægt på en helt anden måde end almindelige bid...

Det er aldrig et mål, ej heller ønskeligt, at hestene går på forparten og hvis folk tror det, så er det lidt trist, for fordomme er der nok af i forvejen.....

• #7   15. mar 2011 Jeanette:

1000 mange tak for dit svar, det hjælper rigtig meeget!

• #9   16. mar 2011 Team Wonderfull: Også et rimelig uheldigt billede du finder der.. Anyways.. En hest kan godt bære sig korrekt uden at have hovedet i sky, bæringen har nemlig ikke meget med hals og hovede at gøre, men det har ryg, bækken og bagpart.... =)

• #11   16. mar 2011 Team Wonderfull: En ting er at du ser heste på forparten, det er fair nok, men det hænger ikke altid sammen med den lave hovedholdning =)
    Man skal ikke kigge på hals og hovede, når man skal se om en hest går på forparten, men det ved du vist også godt, du fik vist bare formuleret dig forkert...

Nu er det jo langt fra alle westernryttere der "smadrer" hestens gangarter på, så det er måske lidt dumt at generalisere? Faktisk er western ofte mere hen ad hestens naturlige bevægemønster fremfor dressur og travløb feks.. Men fordi jeg ikke syntes om den måde mange rider deres heste i dressur, får det mig da ikke til at nedgøre dressuren i sig selv =)

Hvornår mener du forresten at de smadrer hestens gangarter indenfor western? Er lidt nysgerrig =)

• #14   16. mar 2011 Team: Ahhh Pleasure... Hvis hesten i pleasure går korrekt, er der minimal belastning på hestens krop, det ser måske fjollet ud, men det smadrer bestemt ingen gangarter.. =)

• #16   17. mar 2011
    I Western skal man ikke bruge en gummibold til noget - så derfor er der intet af fremhæve.. :o)

Det er super misforstået at en hest med lang hals der går frem og ned er på forparten - det tror folk automatisk fordi hesten har frem og ned holdning.

Men kigger man på en hest bag lod vs. en sådan hest så er det ofte den bag lod der er på forparten. En hest der søger frem og ned kan sagtens være på bagparten :o)

• #17   17. mar 2011 Team: Det er heller ikke "gangarterne" der kigges på i pleasure, men lydighed og hvor minimalt rytteren kan indvirke på hesten smiley
    Det er faktisk hundrede gange sværere og hårdere for hesten at bære sig selv korrekt i det lave tempo i de forskellige gangarter i pleasure, fremfor en dressurhest i højt tempo.....

Krikken: Præcis =)

• #19   17. mar 2011
    Jeg vil da gerne diskutere - fordi jeg gerne vil høre hvad den anden part har for agumenter for deres meinng :o)

• #20   17. mar 2011 Team: Det er helt fair du ikke syntes det er kønt, men lad være med at udtale dig om at det "ikke er godt for hesten", når du ikke ved hvad du taler om =)
    Jeg syntes heller ikke om islændere og den måde de fremvises på, men derfor siger jeg da intet om at det ikke er godt for hesten, for det har jeg ingen viden eller interesse i at vide =)

Som Krikken, det er jo altid spændende med debatter, for at høre hvorfor folk svarer som de gør smiley

• #22   17. mar 2011 Team: Det konkluderer jeg udfra hvad du skriver =)
    Hvis du ved det ikke er godt for hesten, må du jo forklare hvorfor pleasure ikke er godt for hesten? =)

• #23   22. mar 2011 tjaa jeg vil da også gerne deltage i denne lille 'debat'

nu har jeg redet lidt af hvert, og især har jeg trænet en del pleasure (hvor du få din hest til at gå langsomt)
    jeg giver jer helt helt ret i at vi piller ALT gangart ud af vores heste når vi rider pleasure, det nægter jeg ikke, for det gør vi. MEN MEN MEN når vi så ikke træner pleasure kan jeg lige love dig for at der kan komme en hel normal flydende gang ind i vores heste smiley det kommer bare helt an på hvad vi rider hvornår smiley

Kommentér på:
Western -flere spørgsmål

Annonce