{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.276 visninger | Oprettet:

Tøjlehalt? Hvordan ser det ud? {{forumTopicSubject}}

Hej

Allerførst: Når jeg skriver "tøjlehalt", ved jeg, at flere tænker: "Det findes ikke - der findes kun dårlig ridning"..

Deri er jeg sådan set enig, og når jeg spørger til tøjlehalt, er det med rytterens fejl-ridning for øje.. Og netop derfor er jeg så interesseret i at vide, om det er det, min hest gør.. (For at vide, hvad JEG så skal gøre anderledes)

Der er en del oplysninger, I skal have for at hjælpe:

1. Jeg har haft hesten i tre måneder. De første par måneder gik han under lod og meget på forparten.. Sådan var han blevet redet

2. Jeg får undervisning to gange/ugentligt og betaler en dygtig rytter (EM-niveau) for at ride to gange om ugen

3. Hesten er begyndt at gå fint med hovedet - gerne lidt over lod, hvilket jeg er meget tilfreds med

4. Jeg selv er IKKE en dygtig rytter, men gør mit bedste og får derfor hjælp af den anden rytter

For mere end en måned siden begyndte hesten af mangle fremdrift..

Jeg tænkte, at det kunne skyldes, at hesten var begyndt at bære sig selv - hvilket er hårdt og skruede lidt ned for hyppighed og intensitet i ridning.

Det blev dog ved og kort efter syntes jeg ikke, hesten taktede helt rent.

Han fik fri i to dage, og så var der intet, og dyrlægebesøg blev aflyst.

Få dage efter var den gal igen, og dyrlægen kom.

Han kunne se lidt på det ene forben, men kun MEGET lidt.. Hesten er ikke varm, hævet eller øm..

Dyrlægen mente, at jeg skulle give hesten fri i 4 uger. Hjalp det ikke, skulle jeg ride hesten, så haltheden blev provokeret og dermed nemmere at undersøge.. Det er svært at lægge blokader, når hesten ikke er mere halt.

Dén ide bryder jeg mig ikke om og aftaler, at en anden hesteklinik skal have hende ind på næste mandag og undersøge hende helt igennem.. (jeg skal have hjælp til at køre hende, så derfor kan det ikke blive tidligere)

De mener, at det er bedst, hvis jeg prøver at skridte hende lidt hver dag.. Og så kunne jeg med flere dages mellemrum prøve at trave lidt.

Det prøvede jeg i dag, og da jeg satte i trav, hev hesten hovedet op i vejret . Da han tog det ned, slog han kraftigt og rytmisk med det.. Det føltes helt forkert.
Det føltes næsten, som om han "gallopperede med hovedet".

Jeg satte selvfølgelig hurtigt i skridt, efter at prøve på to runder, om jeg kunne få ham til at slappe af og gå ok med hovedet..

De andre i hallen mente, at han er tøjlehalt...

Jeg får ham under alle omstændigheder undersøgt, men hvordan ser man, at en hest er tøjlehalt?

Kan den blive det efter tre ugers skridt? (der var INTET af den slags inden, og kommer en sådan ridemæssig fejl ikke til udtryk løbende?)

Er der nogen video et sted af en tøjlehalt hest, eller ved I, hvad det hedder på engelsk??

Jeg er bare så frustreret over at have en ny, dejliug hest, der ikke er rengående..

Bliver da ked af, at folk tror, det er tøjlehalt, men ER det dét, må jeg jo gøre endnu mere for at undgå, at han bliver fejlredet...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tøjlehalt? Hvordan ser det ud?
  • #1   27. feb 2011 tøjlehalt betyder at hesten er halt under rytter. Den halter simpelthen når i rider, i mindre el sværere grad.
    Det kan være for hård kontakt med tøjlen, for urolig kontakt, men det kan jo også skyldes andre ting, f.eks udstyret der generer den.


  • #2   27. feb 2011 Der kan være helt andre årsager til dit problem- jeg ville få en massør ud og gå den igennem smiley
    Men selvfølgelig stadig køre den til dyrlæge, for du kan ligeså godt få den tjekket.


  • #3   27. feb 2011 Jeg vil også sige at det langt fra kun er et rytter problem!

    Tøjlehalt er bare et klistermærke der er blevet sat på, når man ikke lige har kunne forklare/gidet undersøge sagen ordentligt....

    Jeg ville også få hesten undersøgt grundigt!
    Det kan være en overbelastning et sted i kroppen, et led der ikke fungere eller andet der kun kommer til syne under ridning, da vægt og balance jo forandres smiley


  • #5   27. feb 2011 Det lyder jo som om hesten har ondt, og det synes jeg generelt ikke er tilfældet når den er tøjlehalt. En tøjlehalt hest skulle også gerne gå rent hvis man slipper den helt og rejser sig i bøjlerne.

    Hvordan ser den ud i en longe eller løs? Har du selv observeret dens gang? Men det du beskriver med at rulle på forparten, som jeg kalder det, når hesten traver men egentlig udviser galopbevægelser på forparten, det vil til hver en tid bekymre mig, da det var et af min hoppes store problemer inden hun fik konstateret kissing spine. Ikke at det er det, din hest har, men måske sidder problemet i ryggen eller skulderen, og er derfor svært at lokalisere.

    Jeg ville helt klart fortsætte som du gør, med et besøg ved dyrlægen, evt røntgen, og så finde en god kiropraktor der kan gennemgå hesten, og se den i bevægelse.


  • #6   27. feb 2011 Hej


    Først tak for jeres svar


    Han er 7 år i år og ikke redet så meget, ejer havde helbredsmæssige problemer. Han havde været i ridning i et halvt år, inde jeg købte ham. Jeg har dog taget den med ro og redet måske 15 min, når man trækker opvarming og afskridtning fra..

    Jeg tror også, at der er en anden grund til, at han pludselig er begyndt at gøre dette.. Jeg oplevede det ikke, inden han begyndte at stå stille pga taktfejl, og i mellemtiden er han kun blevet skridtet fire gange om ugen i 15-20 minutter for at holde ham lidt igang - det er jo begrænset, hvor meget de bevæger sig på fold lige pt.

    Jeg har longeret ham, og lige nu kan jeg ikke se noget fra jorden af, men det er også så svært, synes jeg... Før kunne jeg kun se meget lidt, men mærke taktfejlen, når jeg sad på ryggen af ham.. Det var også derfor, jeg prøvede at trave, imens jeg sad på ham.. Nogle gange er det lettere at mærke i stedet for at se det.

    Jeg havde en massør ude, da min sadel var blevet rettet til. Den lå jo ikke helt optimalt først, og det har givet ondt ondt i ryggen. Men både massør og dyrlæge understregede, at det ikke burde være årsagen, da han ikke er særlig øm...

    Er også ret bekymret og håber ikke, at jeg ender med en tilbageleveringssag, for har endelig fundet min drømmehest og er blevet rigtig glad for ham

    jeg har føør oplevet kiropraktorere fejldiagnosticere i stort omfang på heste i min stald, der siden hen viste sig at fejle noget helt andet.. Så tror, jeg holder mig til min plan om dyrlægens ekspertice. Så kan jeg altid tilkalde en dyrlægeuddannet kiropraktor, hvis dyrlægen mener, det kan hjælpe..

    Kom bare sådan i tvivl om, hesten virkelig fejlede noget, eller om jeg på få uger havde "ødelagt" min skønne hest med dårlig ridning..
    Vil også føle mig godt dum, hvis jeg bruger 4-5000 kr på at sende hesten til dyrlæge, og det så viser sig, at den ikke engang er halt..

    Men om ikke andet får jeg så ro i sindet..

    Endnu en gang tak for hjælp..

    Skal nok skrive, hvad dyrlægerne finder ud af


Kommentér på:
Tøjlehalt? Hvordan ser det ud?

Annonce