{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Foder uden energi - hjælp ! {{forumTopicSubject}}

Hej.
For nogle måneder siden stod min hest syg med hoste/forkølelse hvilket han tabte sig meget af.
Jeg vil høre om i måske kender et godt foder/tilskud jeg kan give ham, så han kan tage på.
Problemet er at min hest har et kæmpe overskud af energi, så foderet/tilskuddet må absolut ikke indehold noget form for energi.

Ville være super dejligt hvis i havde et forslag, og måske selv har oplevet det samme?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder uden energi - hjælp !
  • #1   23. feb 2011 Mit bedste forslag er valset byg og så nogle vitaminer ved siden af! smiley
    Det fungerede på min gamle pony, hans energi var også enorm.. Så han skulle heller ikke have noget med energi i..
    og dette hjalp på ham! smiley

• #2   23. feb 2011 Wrap masser af det...alt den kan spise og så selvfølgelig vitaminer og mineraler....så kommer den sig mega hurtigt og bliver ikke skør i hovedet....jeg kan bestemt ikke anbefale hverken havre eller byg for her i vinter er der bare for meget energi i det i forhold til behovet ;O)

• #3   23. feb 2011 Brogården kan lave en foder plan men ellers et godt bud som også bruges til forfangen heste er

Safe and sound fra D&H
    Lucerne
    Surlimb (vitaminer)

eller

Leisure Mix fra D&H
    Lucerne

ved begge for at fede op ville jeg suplere med Linamix

• #4   23. feb 2011 Olie i krybbefoderet.
    Jeg giver majsensilage til dem der gerne skal tage på, uden at blive varme i hovedet, der går ca 4-5 kg på en FE og stivelsesindholdet er ikke højt i ensilage.

• #5   23. feb 2011 Hvis din hest har tabt sig meget, så må den ikke tage på for hurtigt igen, så bliver den meget sug.

• #6   23. feb 2011 HorseLux Fiberpellets er rigtig gode og har kun gode erfaringer med det:-)
    Du kan læse mere her:
    (link fjernet)

• #7   23. feb 2011 Du kan købe noget foder der hedder coolmix smiley både spillers og havens laver det. Nok også flere..

• #8   23. feb 2011 du bliver jo netop nødt til at få noget foder med energi. Er der ikke energi i foderet taget hesten netop ikke på. Overskud af energi = at tage på.

• #9   23. feb 2011 Hvis du skal bruge Coolmix skal du i hvert falde først undersøge hvor meget din hest skal ha! smiley
    Min gamle pony skulle ha 5 kg om dagen smiley
    og en sæk på 15 kg koster 185 tror jeg nok -.-'
    det blev ALT for dyrt i længden s:

• #10   23. feb 2011 husk korn giver kort varrige energi og er det der gør dem kullert.

Men snak med en foder rådgiver om det smiley

• #11   23. feb 2011 Hva med majsflager?
    De feder og mener ikke de indeholder så meget energi igen smiley

• #12   23. feb 2011 Sojaolie og lucerne smiley

• #13   23. feb 2011 Alt med stivelse vil i de rigtige portioner få hesten til at tage på, da stivelse ligesom binder fedtet i kroppen (derfor det ikke er sundt)

Husk dog på at stivelse ikke er godt for hesten og kan føre til mavesår da hesten har svært ved at fordøje foder med højt stivelses indhold..

Jeg ville hellere satse på et basis foder (fiber pellets eller roepiller) også olier eller noget som Sort havre der indeholder moderater indhold af stivelse men er fuld af gode olier og derfor har et rimeligt kalorieindhold..

Så måske fodre med en ting som Betfor, det er indeholder det samme sukkerstof som der er i græs, selvom folk nok vil påstå noget andet..

• #14   23. feb 2011 Mange tak for de mange svar smiley
    Jeg har dog allerede både prøvet med olie, og fuldfodret fra brogaarden som hedder bild up (tror jeg nok), men man kan desværre mærke på han at han får alt for meget energi af det...
    Wrap kan han desværre slet ikke tåle smiley

Jeg har lige snakket med en fra pavo som anbefaler noget der hedder grow (som skulle være et føl foder) eller slubber (som skulle rense hans tarme, så de bedre kan optage det foder han får)
    Er der nogle af jer der kender til disse produkter?

• #15   23. feb 2011 Hvad med noget godt hø så ?

Start altid med det som hesten naturligt selv ville starte med....altså grovfoder ;o) det er desuden også meget billigere og så hæld op til 4 dl. olie i dens mad (dog skal du starte langsomt ud med ½ dl. og så øge mængden efterhånden).
    Så har du en billig og meget brugbar løsning som i øvrigt er anbefalet af rigtig mange dyrlæger ;O)

• #16   23. feb 2011 Han får pt. at det hø han kan spise, dvs. lidt under en mini balle om dagen, hvilket jeg også synes er mærkeligt han ikke tager mere på af...

Og som jeg skriver har jeg prøvet olie, som i "foder bøgerne" ikke skulle give energi, men i praksis forholder det sig (med min hest) ikke sådan, da jeg efter en lille uge med olie havde en meget varm hest !! :o)

• #17   23. feb 2011 du skal bare huske, at det tager tid at foder en hest op, du kan ikke bare forvente, at den har taget på efter en uge, sådan noget tager tid og nu går vi også foråret imode og det betyder, at de også snart skal have orme kur for hvem siger at det ikke er orm han døjere med, når han spiser så meget som du skriver ? smiley

• #18   23. feb 2011 en god wrap fra 1. slet den skal have alt det den kan spise . og så giv den sojaskrå PLUS vitaminer og minaraler . . og så kommer det an på hvad for noget hø du giver den . da frøgræs har meget lav FE i forhold til enggræs og wrap .
    har du fået taget blodprøve på den ?.

• #19   23. feb 2011 Jeg har forsøgt i løbet at 2 måneder nu, så det er ikke fordi jeg forventer et mirakel på en uge !

Han får dyrlæge på mandag og så vil jeg i den forbindelse have tjekket tænder og taget blodprøve. så muligvis kan der findes en forklaring der...

• #20   23. feb 2011 Fiberpiller...
    det er uden vitaminer og sukker + stivelses fri. så hesten ikke får yderligere energi..
    det er billigt og sundt smiley
    og kan bruges som supplement til det hesten allerede får

Kommentér på:
Foder uden energi - hjælp !

Annonce