{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

SIkke en rutsjebane.. Skade {{forumTopicSubject}}

Pyyh en skadet hest kan virkelig være noget af en rutsjebane.
Min hest røg jo i hegnet for 1 ½ år siden, hvor jeg fik at vide at han var i kritisk tilstand i de første 2 uger. Nå men med masser af hårdt arbejde og velvilje fra hans side overlevede han og blev ½ år efter erklæret haltfri og rask.
Nå men et år efter skaden sendte jeg ham i træning. Hvor han virkede stiv på bagbenet, så sende ham til dyrlæge og fik scannet hans ben, som viste at han havde et stort ar, som havde presset hans sene i stykker. Her fik jeg at vide at han nok aldrig blev andet end skovturshest..
Nå men dyrlægen ordinerede mere hårdt arbejde og velvilje og vi har trænet og trænet, så godt som vi nu kunne indtil for 1 ½ mdr siden, hvor min hest fik "snefri".
I dag har jeg så fået ham scannet igen.. Og diagnosen er nu.. hold lige fast.. på vej mod at blive rask... Hans sene er simpelthen ved at reparere sig selv og han er blevet spået at om ½ år er han god som ny stort set..

Så ja først hegnskade og kritisk
½ år efter skaden spået rask
1 år efter alligevel kritisk
1 ½ år efter på vej mod at blive rask...

Pyhhh en rutsjetur, men må indrømme at jeg er tøvende med at kalde ham rask (selvom dyrlægen i dag kaldte ham rask), før jeg har fået hans ben scannet igen om ½ år..

Så kryds gerne fingre for at vi kan bryde statistikken med halt, rask, halt rask denne gang.. Jeg ville blive så glad, hvis alt mit (og min hests) hårde arbejde betyder at han alligevel bliver rask til sidst..

Andre herinde der har brug for et par krydsede fingre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SIkke en rutsjebane.. Skade
  • #2   22. feb 2011 Det lyder godt ;D
    Krydser fingre for, at han skal blive rask ;D


  • #3   22. feb 2011 Åh, sikke en tur I har været igennem !
    Rart at høre du har kæmpet for ham, og at det nok bærer frugt ... smiley
    Krydser fingre for at han bliver helt rask ! smiley


  • #4   23. feb 2011 signe: vil du ikke fortælle lidt om hvordan du har trænet ham op igen?

  • #5   23. feb 2011 Jo naturligvis.

    Altså da han først fik skaden, valgte jeg at beholde ham hjemme. Og der havde jeg 1 ½ måneder, hvor jeg tog ud til ham før og efter arbejde.

    Om morgenen gav jeg ham medicin og tog klatter i hans boks. Om aftenen gav jeg medicin, spulede hans ben bed en haveslange og bagefter med ioniseret vand. Sidst men ikke mindst tømte jeg så hans boks hver aften og fejede den ren, så der altid var super rent inde hos ham. Dette gjorde at der aldrig gik betændelse i hans sår smiley
    Han stod kun i boks i de 2 første uger, ellers gik han på fuldgræs med en rolig vallak.

    Da jeg så 1 år efter fandt ud af at arret drillede fik han først 1 mdr fri, dog går han i løsdrift, så han rører sig altid. Ellers trænede jeg ham 3-4 gange om ugen i 45 min, hvor den hed 10 x 1 min trav i løbet af dette og jeg brugte virkelig god tid på at skridte ham varm og af. Ellers løssprang jeg ham med små cavaletti ca. 2 gange om måneden, for at få bøjet hans ben. Og jeg brugte skridt og travbomme rigtig meget i mit arbejde med ham, nok 3 gange i gennemsnit om ugen faktisk.

    Så kort fortalt rigtig meget ligud-ridning, bomme for at få ham til at bøje benet og derved løsne arret og øge blodomløb, træning mindst 3 gange om ugen i 45 min., god tid til opvarmning og afskridtning samt løsdrift, som netop gør at hesten rører sig meget.

    Min dyrlæge har sagt at spring og bomtræning er 100 gange bedre for en seneskadet hest (self ikke alle skader, men generelt), da sener bliver belastet mere ved samlet dressur end ved spring, som styrker og strækker dem på en anden måde.

    Det er i hvert fald det som har virket på min hest. Hans sene var blevet fuldstændigt underligt formet, men nu er den begyndt at glatte sig ud og se normal ud igen smiley


  • #6   23. feb 2011 tak, min har nemlig meget arvæv foran på benet og hun er lidt stiv på benet.

  • #7   23. feb 2011 Ja men så kan jeg kun anbefale en masse bomtræning. Det var det som virkede på min. Jo mere bøj strøk bøj stræk der kommer med benet jo bedre, og de løfter jo benene højt under bomtræning.
    Selvfølgelig alt med måde, man skal jo ikke overbelaste hesten, men faktum er at min hest gik fra at have et stift ar og en ødelagt sene til nu at have et mindre ar og en sene, der er på vej til at hele sig selv smiley


  • #8   23. feb 2011 er din hests hævelse i arret så faldet?

    min er meget tyk omkring arret.


  • #9   23. feb 2011 Tager et nyt foto af det imorgen smiley så kan du de dets udvikling

  • #10   23. feb 2011 takker mange gange, jeg vil prøve arbejde lidt med min hoppe hen over sommeren, hun er drægtig nu og skal fole om en måned ca og hun er meget besværet lige pt pga føllet trykker, så hun kan ikke komme igang lige nu.

  • #11   23. feb 2011 Uha, sikken noget!

    Sensor har fået konstateret spat, sidste sommer, og skulle stå et halvt år, hvilket han har gjort nu. Alt er prøvet, vis det ikke ser bedre ud den første maj, ja så har himlen fået en ny stjerne :--'( tuuuud..

    Krydser finger for dig, kryds gerne for os i---:


Kommentér på:
SIkke en rutsjebane.. Skade

Annonce