Vend blikket mod dig selv. {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder og undre mig over diverse debatter og kommentare til rollkur, og brugen af bid mm.... Man kan ikke være i tvivl om, at ALLE der kommentere på disse film, billeder eller debatter, mener det er helt forkert... men så kan man sidde og se film på deres profil, hvor de gør selv samme ting.... Måske ikke i samme grad, men heste der aldrig har ro for tøjlen, og derved ikke ro for biddet, heste der rides under lod..... Måske er det på tide vi vender blikket mod os selv... Jeg har selv redet min gamle hest under lod, for det sagde træneren jo jeg skulle for at blødgøre hesten, men i dag ved jeg jo heldighvis bedre. Og gud hvor har jeg revet min hest i munden, brugt et skarpere eller hårder bid, for det skal nok hjælpe jo, sagde min træner....Og tro mig, hvor jeg får det dårligt ved tanken om, at jeg lod mig rive med. Det er dog ved at være en del år siden, Men hey, jeg har valgt at se på mig selv, og jeg gør noget ved det.. Hvad med jer?
Mange er er hellige, og skriver ting som "hvad er det for nogle mennesker der kan gøre sådan noget". "det ville jeg aldrig gøre ved min hest"... Men er det nu også den hele sanhed?
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 374
Jeg er nemlig fejlfri hæhæ
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
I mine unge år var jeg hos tysk berider i næsten 3 år og hèr var holdningen: Hesten skal rides varm og ned med bagbenene under sig-ikke tvinges og den kan udmærket "gå til biddet" i løs holdning.
Syns fokus er for meget på"i lod".
Idag er jeg næsten i anden grøft: Mest hygge og grin-ikke seriøs træning men går meget op i glade heste med ørerne fremme
mvh merete
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Jeg har heldigvis også lært af mine fejl, og tør godt erkende dem og gøre noget ved dem - jeg har også rykket min del af heste i munden, redet med elastikchambon, pisket løs på sagesløse heste, som nok bare ikke forstod signalerne osv. - og selvom jeg til tider kan have dårlig samvittighed, er jeg bare utrolig glad for, at jeg har lært af det - og nu ser mig selv som en rytter, der sætter hestens velfærd og trivsel højt - jeg er ikke perfekt, men jeg synes egentligt selv, at jeg er gået i den rigtige retning.
Men alligevel synes jeg også det er vigtigt at holde fokus på alle de dårlige ridemetoder, og hele tiden prøve og fremme folks videnniveau hvad angår hestens psyke og fysik - så ryttere med lidt mere uheldige tendenser kan se, at der også er andre muligheder.
nov 2008
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 282
Jeg prøver at følge, så godt som jeg kan, med i nyeste forskning og viden... Tag sådan noget som horsemannship......Jeg har været på en del kurser mm igennem årene, og har brugt meget af den viden jeg fik der. men kan så se, at meget af det jeg lærte den gang, bare slet ikke stemmer overnes med den viden jeg har i dag. så man lære jo med tiden, og må være omstillings parat.....
mar 2006
mvh merete
nov 2008
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Og selvfølgelig laver jeg stadig fejl.. men jeg ved fejlene er mine og ikke hestens.. og jeg rider aldrig bag lod eller piller min hest i munden.. så derfor mener jeg at jeg har fejet for min egen dør først
Men ja mange idag kan desværre ikke engang se at deres hest går bag lod.. bag lod er blevet så normalt så mange når de ser en hest i korrekt holdning let foran lod ser en hest der ikke er samlet
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
Gør det mig til et ondt menneske, som er bruger af metoden rollkur?
Jeg synes folk er blevet alt for sippede...
mar 2006
mvh merete igen.
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Synes utrolig mange kun ser deres hest som en rekvisit og ikke et levende væsen..
Men ja som Anne skriver, hvor bare vi kunne få de professionelle til at ændre deres såkaldte ridestil, så ville der nok være rigtig mange der hoppede med på noget hestevenligt...
nov 2008
aug 2007
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 1.787
Men jeg synes nu os at der er en tendes til at det altid er noget galt med hesten eller sadlen eller biddet for dens sags skyld - hvor man igen burde se på sin egen ridning - for ofter bliver hesten reddet forkert og så hjælper nye sadler og bid altså intet
okt 2008
- Det synes jeg også er noget svineri...
Jeg vil ikke sige at jeg er decideret bruger af rollkur metoden, men jeg rider min hest bag lod når jeg kan mærke hun går og stiver sig eller er spændt - det er en super god måde til at få løsnet op i hals, nakke og overlinje på hesten, så længe det ikke er mere end et par minutter af gangen...
Og hun har på ingen måde lidt overlast, trods jeg har redet hende på den måde et par gange om ugen den sidste måneds tid. Tværtimod - hun er blevet dejligt løsgjort og har nemmere ved at tage bæring
nov 2003
PIO: Desværre mener mange trænere at unge heste gerne må eller nærmest skal gå bag lod.. men det er faktisk kun normalt hvis man enten genere den i munden eller ikke giver hesten plads til at strække sig... hvis hesten har plads til at strække sig frem eller tage hoved op, så vælger den ikke bag lod, med mindre den har lært dette af rytteren..
Nogle heste vælger i starten at bukke nakken når de endnu ikke forstår tøjlen, men så er det netop vigtig at man ikke får den lært at det er den korrekte adfærd når der tages i tøjlen, for det tager rigtig langt tid at aflære (taler af erfaring)..
okt 2008
- Jeg har ikke sagt at jeg ikke også rider hende frem og ned Det gør jeg også, det er den måde jeg varmer hende op på - frem og ned i letridning.
Men når hun skal igennem fortil og smidiggøres rider jeg hende momentvis bag lod, og runder hende godt til begge sider. Jeg rider frem og tilbage mens hun er bag lod, rider hende i lod, foran lod osv - på den måde lærer hun at blive opmærksom på mine signaler, samtidig med at hun bliver smidiggjort og løs i hals og nakke.
nov 2003
okt 2008
- Vi er uenige, og du mener det er ukorrekt det jeg skriver, og den måde jeg træner på.
Fair nok, men det ER korrekt i forhold til min hest. Jeg kan se, mærke og høre fra andre som ser hende, hvor meget mere smidig og løsgjort hun er blevet efter vi har skiftet træningsmetode.
Tro det eller ej - det hjælper på hende, også på længere sigt.
nov 2003
nov 2003
okt 2008
Følger: 100 Følgere: 91 Heste: 3 Emner: 239 Svar: 1.359
Er jeg godt nok ked af den dag idag, men det jo dejligt jeg er blevet klogere på det punkt (;
Vend blikket mod dig selv.