{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Sløv hest på 5 år {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har i dag været ude at prøve 2 heste.
Begge skønne og fantastiske og rimelig ukomplicerede (holdt til en lille tur i blæsevejret uden at blive alt for forskrækkede, hehe), 5 år gamle. Især den ene har et sjældent godt sind, som jeg er helt forelsket i. Han er MEGET rolig, men reagerer stadig på sine omgivelser, bliver han forskrækket giver det blot et lille sæt i ham. Lige som en fornuftig, ung hest skal være.
Under ridningen var der så desværre nærmest INGEN energi at arbejde med. Man skulle drive og drive, han stoppede ofte helt op, og jeg kunne faktisk droppe galoppen helt.
Jeg vil ikke afskrive ham, da han er alt hvad jeg søger ellers. Og jeg har svært ved at tro - er der virkelig nogen heste, der bare HAR så lidt energi fra naturens side? Eller er det noget, der kan ordnes med anden foderplan med mere energi eller lign.?
Den anden hest er mere uddannet, og lidt mere oppe på mærkerne, rigtig dejlig tilpas fremadgående.
Men jeg synes nu altså også det er fedt at kunne være med helt fra starten i hestens uddannelse, som jeg kan med ham den første.
Jeg tænker bare - han er med god stamtavle, sportsgener - kan det virkelig være rigtigt, at der så ikke ligger noget energi gemt ET eller andet sted? smiley Selv ude på turen her i blæsevejret, gik han bestemt ikke friskt fremad.
Han virker som en gennemsund og fornuftig hest, han mangler bare lidt mere power.
Hvad har I af erfaringer med den slags problemer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sløv hest på 5 år
  • #1   15. feb 2011 Det kan være vokseværk, min unghest var også vældig sløv i perioder, det samme med min venindes varmblod, der også er opmærksom nok, men kan være lidt tung at danse med.

• #2   15. feb 2011 Måske forståer den ikke helt signalerne, eller er bare "døv" for signalerne. I så fald kan det jo indlæres. En god foderplan egnet til hesten ville også være at fortrække smiley

Jeg ville tage ud og prøve den igen, dog stadig kigge på andre..

• #3   15. feb 2011 Kan også være den har for lidt blodlegmer, det er meget normalt for ungeheste. Men hvad med at prøve dem igen en anden dag og se om den evt er mere frisk der?

• #4   15. feb 2011 Jeg har kendt flere ungheste som har haft samme "problem"... Og nu er det så min egen basse. Han blir først 5 og kæmper med vokseværk, både fysisk og mentalt... Men han har det cooleste hovede og er med på at lære nyt.... Han er fremadgående på tur, men man er IKKE i tvivl om hvornår hans grænser er nået...

Nu er han desværre tilsalg pga jeg er syg - og jeg håber han finder en ejer, som følger hans "rytme" og udnytter de tegn han viser... Jeg er generelt ikke så bekymret for lige netop disse "symptomer" - men man skal som ejer af en unghest være forberedt på at det KAN være sådan;))

• #5   15. feb 2011 kan være forkert foder, vitamin mangel eller vokseværk,, og mange gange kan det være salt mangel og ved træning kan der gives elektrolytter hjælper tit

• #6   15. feb 2011 Tak for svar!
    Men det jeg også søger svar på er: Er der nogen heste, der FORBLIVER sådan? Eller er det bare en periode de skal igennem, eller kun et tegn på mangel af noget eller lign. Eller er der nogen (sports)heste, der bliver ved med at være sådan, fordi det bare er sådan, de er?

• #7   15. feb 2011 Når han kun er 5 år, og ikke har været rideskolehest (formoder jeg?) så vil jeg mene at det sagtens kan ændres med den rette træning og foder. Men man ved vel aldrig. Ville dog ikke selv være bekymret for det, hvis han af sind er lige den du vil ha' så synes jeg du skal gå efter ham! smiley

Held og lykke med købet.

• #8   15. feb 2011 tjek om den har orm og om den for nok madaf grovfoder da det har stor en virkning på unge heste hvis de ikke for nok bliver de total sløve og går helt i stå med vækst det lyder ikke særlig godt at den unge hest er så sløv den ville jeg godt nok ikke købe den fejler noget!!

• #9   15. feb 2011 Jeg har en fem års, der er meget sløv når du rider dressur, for det kan han ikke lide, og han er ikke til at drive frem i noget der går hurtigere end langsom skridt uden pisk smiley
    Men så snart der kommer noget på, der ligner et spring, så er han helt oppe og køre skal hoppe-hoppe-hoppe. I skoven er han rar og rolig, men stadig noget mere vågen. smiley

Spørg om du kan få den på prøve, så du kan "afprøve" hesten i lidt forskellige elementer, for det kan sagtens bare være på banen at den er sløv smiley

• #10   15. feb 2011 jeg synes du skal tage ud og prøve igen en dag hvor der ikke blæser, for selv om du synes han er cool i blæse vejr kan det jo tænkes han er lidt bange og derfor ikke går fremad pga blæsten nogle heste stopper jo op når de bliver lidt nervøse, det er jo ikke alle heste der reagere ved at stikke af eller komme op i fart

• #11   15. feb 2011 Der er beklageligvis nogle der forbliver sådan- der vil altid være heste der ikke er fremadgående. I en del tilfælde har det noget at gøre med forkert ridning samt fodring og så om sadlen fx ligger som den skal- hvis den trykker på div steder kan hesten jo blive uvillig til selv at søge frem og det er jo forståeligt nok. Og så er der bare dem der simpelthen ikke har det temperament der giver den viljen til at gå frisk frem.

• #12   15. feb 2011 min gamle hoppe på 4 var lige så sløv som en der skulle pensioneres.. men da hun fik foder sig hende en vitamin kur og elektrolytter så kom frem driften dog tog det et par mdr, men ja nogle heste har bare ikke fremdrift men igen alt kan trænes

• #13   15. feb 2011 sådan var min på 4 også første par gange jeg prøvede hende, men nu er hun rigtig fin i energien. Det kom hurtig da hun kom lidt mere i hænder

• #14   15. feb 2011 synes tit at ungheste der er forvirret over signalerne bliver lidt sløve.... eller i den anden grøft smiley så jeg vil umiddelbart tro han bare er forvirret over andre signaler..hvad siger ejeren, er han langsom gående når hun rider også? Hvis nej, kan det dog stadig være lidt forvirring over signalerne.

• #15   15. feb 2011 Ja nemlig - forvirring og hurtigere udmattethed...

For min har sq ingen problemer hvis han lukkes løs på ridebanen med en af bøllevennerne... DER kan han spadsere og har masser energi... Men med rytter på kræves der jo noget mere af ham... Og vokser man samtidig og har lidt øm krop, tror jeg heller ikke der skal så meget til...

Som en anden skriver - det KAN fortsætte for unghesten, men jeg syntes oftest at jo mere de lærer, får styr på krop, muskler og balance og evt får et tilskud til deres foder, så plejer det altså at være en overgang i hestens liv - og så er det dét....;)

• #16   17. feb 2011 Igen, tusind tak for jeres svar smiley

Vil da lige komme med en lille opdatering.
    Jeg har prøvet hesten to gange siden - begge gange havde han FIN energi, intet problem. Han har energi til at fjolle lidt rundt i højt tempo i starten, derefter bliver han dejlig tilpas og ingen problemer i at få ham frem, og så bliver han til sidst lidt træt. Jeg tilskriver det at han bare er en ung og urutineret hest i dårlig form smiley

Kryds fingre for ham på mandag, når han skal i handelsundersøgelse!

Kommentér på:
Sløv hest på 5 år

Annonce