Sløv hest på 5 år {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har i dag været ude at prøve 2 heste.
Begge skønne og fantastiske og rimelig ukomplicerede (holdt til en lille tur i blæsevejret uden at blive alt for forskrækkede, hehe), 5 år gamle. Især den ene har et sjældent godt sind, som jeg er helt forelsket i. Han er MEGET rolig, men reagerer stadig på sine omgivelser, bliver han forskrækket giver det blot et lille sæt i ham. Lige som en fornuftig, ung hest skal være.
Under ridningen var der så desværre nærmest INGEN energi at arbejde med. Man skulle drive og drive, han stoppede ofte helt op, og jeg kunne faktisk droppe galoppen helt.
Jeg vil ikke afskrive ham, da han er alt hvad jeg søger ellers. Og jeg har svært ved at tro - er der virkelig nogen heste, der bare HAR så lidt energi fra naturens side? Eller er det noget, der kan ordnes med anden foderplan med mere energi eller lign.?
Den anden hest er mere uddannet, og lidt mere oppe på mærkerne, rigtig dejlig tilpas fremadgående.
Men jeg synes nu altså også det er fedt at kunne være med helt fra starten i hestens uddannelse, som jeg kan med ham den første.
Jeg tænker bare - han er med god stamtavle, sportsgener - kan det virkelig være rigtigt, at der så ikke ligger noget energi gemt ET eller andet sted? Selv ude på turen her i blæsevejret, gik han bestemt ikke friskt fremad.
Han virker som en gennemsund og fornuftig hest, han mangler bare lidt mere power.
Hvad har I af erfaringer med den slags problemer?
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
Jeg ville tage ud og prøve den igen, dog stadig kigge på andre..
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
sep 2009
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 153
Nu er han desværre tilsalg pga jeg er syg - og jeg håber han finder en ejer, som følger hans "rytme" og udnytter de tegn han viser... Jeg er generelt ikke så bekymret for lige netop disse "symptomer" - men man skal som ejer af en unghest være forberedt på at det KAN være sådan;))
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Men det jeg også søger svar på er: Er der nogen heste, der FORBLIVER sådan? Eller er det bare en periode de skal igennem, eller kun et tegn på mangel af noget eller lign. Eller er der nogen (sports)heste, der bliver ved med at være sådan, fordi det bare er sådan, de er?
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
Held og lykke med købet.
jan 2008
Følger: 83 Følgere: 63 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 178
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Men så snart der kommer noget på, der ligner et spring, så er han helt oppe og køre skal hoppe-hoppe-hoppe. I skoven er han rar og rolig, men stadig noget mere vågen.
Spørg om du kan få den på prøve, så du kan "afprøve" hesten i lidt forskellige elementer, for det kan sagtens bare være på banen at den er sløv
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 97
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
sep 2009
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 153
For min har sq ingen problemer hvis han lukkes løs på ridebanen med en af bøllevennerne... DER kan han spadsere og har masser energi... Men med rytter på kræves der jo noget mere af ham... Og vokser man samtidig og har lidt øm krop, tror jeg heller ikke der skal så meget til...
Som en anden skriver - det KAN fortsætte for unghesten, men jeg syntes oftest at jo mere de lærer, får styr på krop, muskler og balance og evt får et tilskud til deres foder, så plejer det altså at være en overgang i hestens liv - og så er det dét....;)
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Vil da lige komme med en lille opdatering.
Jeg har prøvet hesten to gange siden - begge gange havde han FIN energi, intet problem. Han har energi til at fjolle lidt rundt i højt tempo i starten, derefter bliver han dejlig tilpas og ingen problemer i at få ham frem, og så bliver han til sidst lidt træt. Jeg tilskriver det at han bare er en ung og urutineret hest i dårlig form
Kryds fingre for ham på mandag, når han skal i handelsundersøgelse!
Sløv hest på 5 år