{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.714 visninger | Oprettet:

TM foder? lidt hjælp tak :) {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg står og skal til at bestille foder hjem til min hoppe på 11 år, her i næste uge.
Hun får pt. Heste müsli team fra Tjørnehøj Mølle, men jeg er ikke så vildt glad for alt det havre der er i.. selvom hun dog ikke bliver vildt tosset i hovedet..

Så har overvejet Heste müsli Black fra TM - altså den hvor det er sort havre i stedet for hvid. - nogen der kan argumentere for og imod dette? erfaringer evt.?

Hun er lidt småtyk efter vinteren, eftersom det ikke har været muligt at ride, og hun får små foderrationer, og en masse stråfoder + lucerne og lidt olie, og det fungerer hun fint på, men vil bare lige høre hva i synes om Black'en? smiley

på forhånd tak
- Anette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TM foder? lidt hjælp tak :)
  • #1   15. feb 2011 Ville personligt vælge deres horse balance med kun 7 % stivelse, synes der er alt for meget stivelse i deres andre produkter.
    mvh tine

• #2   15. feb 2011 Jeg har prøvet TM foder OG rådgivning - begge dele helt katastrofalt!!

Jeg vil aldrig bruge deres foder igen og ej heller deres rådgivning.

• #3   15. feb 2011 hmm hvis det er så katastrofalt, hva vil du så ellers foreslå?

Nu var det ikke kvaliteten mit spørgsmål lød på, og efter min mening er foderet okay, men selvfølgelig, der er da garanteret det der er bedre også, men det skal også være til overkommelig pris smiley ikke at jeg vælger prisen fremfor hestens velværde, men hun kører godt på det foder og har flot pels osv. smiley

Horse balance? den vil jeg læse lidt om smiley

• #4   15. feb 2011 Jeg har en noget foder-følsom trakehner, som ikke tåler ret meget korn, og som jeg de sidste mange år har fodret på masser af hø, lucerne og salvimin grøn samt lidt roepiller.

Hos TM rådede foderkonsulenten mig til at lade hesten gå over til 3 KG (!!!) hel havre sammen med deres müslie (tror det var 1½ kg, han skulle have for at være dækket ordentligt ind) og så give ham halm i stedet for hø....det er da fuldstædnig dybt godnat og stik modsat det, jeg har lært de sidste 30 år. Da jeg konfronterede foderkonsulenten med det, afbrød hun kontakten og har ikke siden været til at komme i kontakt med......

Jeg var rystet over så uprofessionel og uvidende en foder "rådgivning"....

Nå, men altså jeg fodrer stadig min heste (ja, alle vores heste) med MASSER af hø, lucerne alfalfa, salvimin grøn samt roepiller som basis foder....

Det er bedst for hesten med masser af tyggetid, der er 100% dækning af vit/mineraler, det er velsmagende, simpelt og ikke mindst billigt......

• #5   15. feb 2011 okay smiley Ja kan godt se at det ikke var den smarteste foderrådgiver...
    Lyder også voldsomt med 3 kg ren, hel havre sammen med müsli.. smiley

Jeg fodrer også med alfalfa og så får hun olie og hvidløg også..

Jeg vil overveje det andet også, det lyder som en god kombi smiley Hvad betaler du i foder pr. hest om måneden med den foderplan der?

• #7   15. feb 2011 De er dyrest i hø...den hvide (som ikke tåler havre) spiser mindst 15 kg hø dagligt, den brune lidt mindre. Jeg bruger en minibig hø på ca 10 dage til de to heste. Den koster 250 kr.

De får hver ca 1½ kg lucerne alfalfa dagligt - pris 156 kg/pr 20 kg. Altså en sæk på en uge.

Salvimin grøn får de hver 150 gram af dagligt. 25 kg koster 499 kr.

Roepiller ca 500 g (tør) dagligt. 20 kg koster 139 kr.

Pr hest pr måned incl hø bliver det ca 780 kr.

• #8   15. feb 2011 Jeg brugte TM special müsli, og min hest blev så træls at se på. nu prøver jeg at rette op på det med deres ren sort havre + blue horse feed complex + lucerne. Hvilket jeg håber og tror er billigt og min hest skulle blive smuk og sund på det smiley - Det er en meget billigere løsning end at købe müsli selvom deres er billigt, og i feed complex er det ALT hvad hjertet begærer til pelsen, vitaminerne og minaral. Den koster 440 og holder i 200 dage.. Sort havre 60kr.

• #9   15. feb 2011 Desuden kan jeg nøjes med at give min hest det foder jeg synes den skal have, det den har brug for er alligevel i det flydende jeg blander i. Så jeg behøver ikke hælde 3kg foder i min hest om dagen så den er dækket med vitaminer.

• #10   15. feb 2011 hmm rent sort havre? troede jeg faktisk ikke var godt, men selvfølgelig blandet med vitaminer og mineraler osv. så det nok mindst lige så velfungerende som alt det müsli..
    Min ser dog ikke træls ud på deres müsli - ved ikke om det en undtagelse? smiley men hun skinner og er super fin nu. smiley

Men vil du sige at det er bedre at jeg køber rent sort havre i stedet for, sammen med feed complex, og så giver de andre ting jeg i forvejen giver? altså lucerne alfalfa, 1 dl olie og 15-20g hvidløg om dagen?

• #11   15. feb 2011 Den optimale fodring af en hest bygger på max grovfoder og min kraftfoder. Stivelsesniveauet skal være så lille som muligt, tyggetiden så lang som muligt og deudover skal foderet dække hestens behov for vitaminer, mineraler, proteiner, energi osv.

Det er såmænd ikke så svært - godt grovfoder, dvs hø, lucerne, wrap og lign i store mængder sammen med et koncentret vitamin/mineral produkt fx salvimin, feed complex, travo og lign. Dertil kan med give lidt havre eller roepiller eller hvad, der nu passer til den enkelte hest.

• #12   15. feb 2011 ja det ved jeg - det med meget grovfoder og lidt kraft smiley eneste grund til müsli er i bund og grund også pga. det med vitaminer osv. da jeg ikke vidste hva man skulle blande et koncentreret vitamintilskud med smiley Men så vidt jeg kan forstå, kan det så være lucerne og evt. sort havre eller lign. smiley

jeg vil prøve med det i stedet for, og se hvordan hun tager det i stedet smiley

Nogen der har oplevet at hesten ikke vil spise det?
    For ved at jeg ikke kan "nøjes" med at blande vitamintilskud med en del lucerne, for det gider hun ikke æde smiley hun vil kun have lucerne i foderet, i små mængder

• #13   15. feb 2011 Anette N: Mine heste får deres salvimin grøn sammen med lucernen. Det er ikke altid de spiser det hele med det sammen...så går de over og spiser lidt hø, og så tager de lidt igen osv....DEt er jo netop sådan, hesten oprindelig er skabt til at æde...lidt a gange 20 timer i døgnet og ikke store måltider.

Jeg har dog aldrig oplevet, at hesten ikke vil spise lucerne - de elsker det faktisk. Men det er klart, at der altid er en tilvænningsperiode.

• #14   15. feb 2011 Når jeg taster TM horse balance er min Belgier med forventet slut vægt på 900kg , dækket fuldt ind med vitaminer ved 800g .

Jeg har haft brugt TM Horsebalance, og horselux fiberpalletes til min belgier da hun har sart mave, samt svært ved at holde huld, dette har fungeret got og skifter nok tilbage til det igen. Er især glad for det pga. lav stivelse i begge produkter.

• #15   15. feb 2011 altså jeg vil ikke gøre mig klog på området - søgte jo netop vejledning, men ved fra min hoppe, at da jeg prøvede at blande bare 100g lucerne ekstra i hendes foder altså så hun fik 1200g müsli og 200g lucerne i et måltid, lod hun foderet ligge.. Altså der var noget i krybben om morgenen da jeg kom ud i stalden, hun havde heller ikke spist alt morgenfoderet op, og havde "sorteret" noget af lucernen fra..
    Jeg tog så de 100g fra hende igen, og hun spiste alt sit foder med glæde..
    derfor tror jeg at hun ikke gad lucernen, fordi hun i forvejen tager lidt foder, går over og spiser noget wrap, tager noget at drikke og så lidt foder igen. sådan har hun altid gjort smiley

Salvimin grøn kan købes hvor? og er det ikke lige så godt som feed complex? for det ved jeg i hvert fald hvor jeg kan skaffe smiley

Ved ikke om det lød for rodet? håber det er til at forstå hoved og hale på hendes spisemønster..

• #16   15. feb 2011 Når jeg taster Blue horse feed complex ind, dækker et meget bedre, og hesten skal have ret små mængder, så synes prisen bliver den samme. Synes jeg har svært ved at få salvemin grøn til at stemme i ret mange foderplaner. Men bare min erfaring : )

• #17   15. feb 2011 Jeg har som skrevet ikke oplevet heste, der ikke vil spise lucerne efter en tilvænningsperiode. Det er et rigtig godt foder til heste - og hvis du kigger deklarationerne igennem på rigtig mange producenters færdigblandinger, så har lucernen en stor procentdel i foderet.

Jeg synes, det er godt, fordi det er en god proteinkilde og det skaber en god og lang tyggetid og ja, så kan mine heste lide det. De spiser ca 1½ kg hver dagligt - endda med glæde!

Jeg har prøvet forskellige koncentrater med vit/mineraler...deriblandt Travo Sport, Racing Mineral, Blue Hors Feed Complex, Eggersmann vita og Salvimin Grøn. Salviminen er KLART det produkt, mine heste har trives bedst ved. Jeg har brugt det nu i snart 5 år og jeg er ovenud tilfreds. Hvor det kan købes? Jeg køber det hos vores lokale foderhandelscenter.....Det kommer vel an på, hvor i landet man bor....

• #18   15. feb 2011 Tina K: Jeg vil gerne høre mere om dine erfaringer med salviminen...Jeg har jo netop den modsatte oplevelse. Salvimin passer perfekt ind i vores foderplaner - de er udregnet og tjekket af en uvildig foderkonsulent hos Landskontoret for Heste samt Ansager Dyrehospitals dyrlæger.....

• #19   15. feb 2011 hehe jeg bor på læsø - deraf problemet med fragt og hvad og hvor og hvilke smiley

• #20   15. feb 2011 Ej ok....Læsø! Det har jeg ingen erfaringer med he he....

Hvad gør alle andre 2000 indbyggere på Læsø?

• #21   15. feb 2011 vi har 3 forretninger herovre til at handle i, og så ellers alle de ting til turisterne, men desværre ingen foderstofforretning på trods af de 4-500 heste vi har på øen....

Men ja, det er møg besværligt lige at finde det rigtige, da man ikke bare lige kan smutte ned og prøve noget, da det skal bestilles med fragtmand, og helst skal man være nogle stykker sammen, for at det kan betale sig... Vi fik heldigvis en af vores fragtmænd til at hente for 24 kr. pr. 100kg, problemet er bare at han kun henter i nordjylland hvad sådan noget angår.. og jeg kender ikke andre end dlg der smiley Som kun har TM og et par andre..

• #22   15. feb 2011 KA jeg har foderprogrammet sundhest , og der er i salvemin grøn meget Calcium i , samtidig får jeg tit problemer med Ca / P - forhold.

Når du nu fodre med så meget lucerne og samtidig masser af hø, har du så tjekket de ikke får ALT for meget protein?
    De burde have dækket deres protein behov alene ved den store mængde hø. Er jo rigtigt meget protein i lucerne.
    Undre mig bare da jeg har en hest der er meget følsom overfor protein, så har rodet lidt i det : )
    Ellers er jeg helt enig med dig, jo mere naturligt foder jo bedre , hvis det er nok for ens hest : )

• #23   15. feb 2011 med proteinen mener jeg, det er temmelig meget lucerne de får jo; )

• #24   15. feb 2011 hejsa
    du kan også give tm raket og så bare hø ved siden af;)
    det er rigtigt godt dækkende, ved en lille mængde og kan også tilføres både havre og lucerne

mvh louise

• #26   15. feb 2011 okay smiley

Ja det lyder jo umiddelbart som om at vitaminer/mineraler plus lucerne og en smule korn eller lign. lyder bedre end müsli..

Jeg vil også bare være forsigtig med at give hende alt for meget nyt osv.

Men hvordan kører man en hest der er vant til müsli, over på vitamintilskud og jeg vil så nok vælge den sorte havre pga. det vil være nemmest for mig mht. fragt osv. pga. den lange afstand og aftaler med fragtmand..

For egentlig fejler min hest intet, mister hverken huld eller er grim i pelsen, ville bare gerne have noget med noget mindre stivelse end der er i den team müsli smiley

• #28   15. feb 2011 Tine K: Ja, netop for mange proteiner kan give en del problemer - det prævede vi for år tilbage, da vi fodrede med sct hippolyt (natur müslie). Min hest fik diarre og store voldsomt kløende plamager i pelsen på hals og sider...ved analyse af den daværende foderplan af uvilig foderkonsulent viste det sig, at proteinindholdet var al al for højt (det var vel at mærke en foderplan som sct hippolyts foderkonsulent havde lavet til os!!). Jeg skiftede til ovenstående, og alle proteinsymptomer forsvandt og har ikke vist sig siden. Måske er 1½ kg også lidt mere end, hvad jeg reelt giver dem...

Har du et forslag til et produkt, der indeholder fosfor men som samtidig ikke indeholder stivelse?

• #29   15. feb 2011 Vi fodre med TM herhjemme.

Vores gamle hoppe på 26 år + vores plag på 1½ år får cirka 200-300 gram TM Raket + valset havre pr dag samt fri adgang til prima hø og halm. De e begge rigtig smukke.

Vores lille pony på 126 cm, bliver tyk af bare at se på foder, så hun får maks en håndfuld TM Raket og fri adgang til hø og hun fungere også virkelig godt!

Til slut, vil jeg sige at det eneste foder jeg indtil nu har prøvet, gennem de sidste 2 år, er det TM Raket + valset havre min DV hoppe kan holde sul på. Hverken varmebehandlet majs, horsespeed, sojaolie, Fiberlux /Fiberlux champ osv, intet har kunnet holde hende i huld som hun er lige nu, efter godt 4 måneder på ren raket og valset havre. Hun har naturligvis hele vejen igennem haft fri adgang til hø og halm.

Men jeg e utilpas ved TM, da specielt min DV skal have meget store mængder dagligt for at holde sul smiley .
    Men hverken hun eller vores 26 årige hoppe kan leve på vitaminer/mineraler, fiberpiller/roepiller og fri hø/halm. De taber sig drastisk hver gang vi har prøvet det.

• #30   15. feb 2011 Stutteri Rannerupgård: Uha, det lyder som meget havre....Som tilskud til koncentreret vitmin/mineral, roepiller og fri hø kan du jo tilføre olie - det giver nogle gode kalorier til de heste, der er svære at fodre på.

• #31   15. feb 2011 Som sagt er der prøvet med majs og sojaolie dertil, som skulle være rigtig godt til at holde huld, men det virker ikke.

De sidste par måneder har hun næsten ikke været redet, men har spist:
    Morgen: 1½ kg. valset havre + 1 kg. raket + FRI hø på fold og i stald
    Aften: 1½ kg. valset havre + 1 kg raket + FRI hø

Hun er tjekket for orm + spild af foder i gødningen, samt blodprøver. Her var alt i skønneste orden. Jeg frygter dog en del, når jeg begynder at starte jagter og military igen, hvor meget skal så ikke lige spise, for ikke at tabe sig?! smiley

Foderplanen er lavet i samråd med den dyrlæge som har avlet hende og selv redet hendes mor. Moderen levede på denne foderplan, derfor foreslog hun denne med det samme jeg nævnte at hun var tynd og jeg ikke kunne fodre hende op ..

• #32   15. feb 2011 ja der er mange forslag smiley

men, må indrømme at jeg er en anelse forvirret, da det lyder som om at nogle af forslagene er til hvis hesten IKKE kan holde huld, eller nemt bliver for tyk osv.

Det jo ikke tilfældet hos mig, ville bare godt prøve noget andet end alt det lyse havre osv. der er i team müsli.

Så nogen der evt. kunne give et godt og fornuftigt forslag til hvad jeg kunne give min hoppe, som er i, ja genoptræning efter vinteren lige nu, men ellers moderat træning 5 gange om ugen, med lidt af hvert indblandet i programmet smiley

Jeg skal nok få fat i tingene hvis det endelig er, for har familie i østjylland, og så bliver de bare bedt om at hente det et eller andet sted, og så kan vi selv tage det med i bilen hvis det endelig er. Det skal lige siges, at jeg skal ikke have hende så længe endnu, da det er en lånehest, så hun skal tilbage til ejer i juni smiley

• #33   15. feb 2011 Ja, der kan man se, hvor forskellige heste er...hvis jeg gav min hest 3 kg havre dagligt samt hele 2 kg Raket, ville han ganske enkelt eksplodere!! Han ville blive total damp og overkåd....puha da....

• #34   15. feb 2011 Haha, noget lignende ville ske for vores 3'er pony, hun ville springe i luften xb

• #35   15. feb 2011 Anette N: Når nu du handler hos DLG, som jeg selv. Så synes jeg bare du skal købe TMs sorte havre og feed complex. Min hest har før fået feed complex hos forrige ejer, og hun skulle have været så fin i pels og huld. I stedet for lucerne kan man jo købe det der hedder grass, som ikke er lucerne, men som også forlænger tyggetiden. Måske din hest bedre kan lide det? Der er jo også mange forskellige slags lucerne med enten olie eller melasse.

• #36   15. feb 2011 Man kan også købe Lucerne Light, der er halv lucerne og halv snittet hø...

• #37   16. feb 2011 hmm ja det kan godt være jeg skulle prøve? smiley

Synes jo bare alfalfa lød til at være det bedste, pga. der ikke er melasse i men kun soyaolie smiley jeg prøver mig frem, og ser smiley Men ellers, er 100-150g lucerne ikke nok i hver foderration plus lidt sort havre evt. så? eller SKAL de have mere, når de får sådan et fodertilskud?

• #38   16. feb 2011 okay nu kommer jeg med et forslag, så må i jo sige om det er helt hen i vejret smiley

hvis hun får:

500g sort havre
    100g lucerne
    feed complex
    ½ dl. olie
    og 1 skefuld hvidløg

2 gange dagligt, evt. lidt mere lucerne hvis hun vil æde det, og så hun stadig får 4 kg wrap morgen og 8-10 kg wrap til aften og nat, plus fri adgang til wrap på folden.

Hvordan lyder det? Er det for lidt, eller? smiley

• #39   16. feb 2011 okay 1 kg om dagen lyder godt nok ikke at ret meget til en stor hest :s Men som i siger, så det ikke kraftfoderet det kommer an på, men grovfoderet..

• #40   16. feb 2011 Hvis jeg taster din hest ind til at veje 600kg være danskvarmblod, der rides i middel tempo 60 min hverdag, har den behov for 7,4 FE og med din foderplan får den 4,9 FE. Kender ikke dit wrap men har sat 14kg ind i 50%skridning. Samtidig skal den have hele 70g.BlueHors Feed Complex, da den ikke får vitaminer andre steder fra det bliver lidt dyrt , pris762kr i alt, og så får den for lidt FE
    kan kigge videre på en plan til dig senere hvis du vil have det?

• #41   16. feb 2011 Tine K: Har du et forslag et et produkt, der indeholder fosfor men ikke stivelse?

• #43   16. feb 2011 Tine K:

Det må du meget gerne smiley

• #44   16. feb 2011 men de 762 kr, er det bare feed complex du regner det i, eller hvad er det helt præcist du har regnet sammen der?

• #45   16. feb 2011 men altså, min hoppeloppe vil med glæde have mere wrap til natten hvis det skulle være, det var bare ejeren der sagde at hun plejede at give hende så og så meget morgen og aften smiley

• #47   16. feb 2011 Min får 500g sort havre, to håndfulde lucerne(?) Og en smule mere feed complex end skrevet. Man finder jo aldrig noget foder, eller fårråd til noget foder med alle de beregninger. Efter min mening lige i overkanten må jeg ærligt indrømme.. Alle foderberegninger siger noget forskelligt og alle foderproducenter gør også. Med det min får føler jeg, og er jeg nået frem til at min er dækket og hard et gødt med.

Min bliver redet hver anden dag ca, og det er ca de samme mængder som du nævte. hvad synes du selv lyder fornuftigt for dig og din hest? -Der er jo uendelig delte meninger om foder. I vores stald er der ikke to ejere som giver deres heste det samme foder..

• #48   16. feb 2011 - Min får så foder 3 gange om dagen, så ja den får lidt mere..

• #49   16. feb 2011 tror også at man kan lægge for meget i de beregninger smiley men de er samtidig gode at have med synes jeg smiley
    Altså umiddelbart, så tænker jeg at jeg vil give hende sort havre, eller den black müsli for at hun får lidt mere forskelligt at arbejde med men også de ekstra vitaminer der er i blandingerne frem for når det bare er rent havre, og så give hende noget mere lucerne, og så fodre hende en gang efter ridning også med lidt, så hun får foder 3 gange dagligt smiley
    Hun trives fint, har pæn pels, og mangler i hvert fald ikke noget på sidebenene, så derfor synes jeg ikke jeg vil hælde for meget i hende, uanset hvad det er, og slet ikke så længe at hun vil æde alt det wrap, og drikker en masse og hvis hun så også får et foder tilskud så hun er dækket ind, plus hun har en mineral sten i boksen.. så tror jeg i hvert fald IKKE at hun kommer til at mangle noget..
    så tror jeg vil give hende det som jeg skrev længere oppe, eller evt. lidt mindre portion, og så 3 gange dagligt, i hvert fald indtil at hun er kommet ordenligt igang igen her efter vinteren smiley Vil heller ikke gøre det værre end det er, når hun trives fint som hun også er nu smiley

• #50   16. feb 2011 har også overvejet roepiller, ved bare ikke hvordan man fodrer med sådan nogle :s

• #51   16. feb 2011 Synes jeg lyder fornuftigt.. Ved heller ikke noget om roepiller.. Tror måske de skal opløses.

• #52   16. feb 2011 ja mener jeg også smiley men har hørt at når man fodre med roepiller skal man passe på med sukkerindhold osv. så det tør jeg ikke rode mig ud i.

Nej jeg har fundet ud af hvad jeg vil give hende, og det tror jeg hun kommer til at fungere rigtig godt på smiley
    jeg vil fodre 3 gange dagligt:

300g ren sort havre
    100g müsli, i hvert fald lige i starten, så hun bliver kørt over på det andet
    100g lucerne
    feedcomplex
    hvidløg (for immunforsvaret osv.)
    og ½ dl. olie

og så får hun en masse wrap som kan lægge en god bund smiley Hun er dygtig til at spise, og varierer det en del, med at tage lidt fra krybben, så noget wrap, vand og foder igen.. så tror det bliver min løsning, og så vil hun komme til at skinne her når vinterpelsen begynder at komme af smiley
    Jeg krydser fingre smiley

Tak for hjælpen.

• #53   16. feb 2011 ov, lige et spørgsmål ang. det feed complex smiley

Er det noget de kun må få over en periode, eller skal de bare have det hver dag hele tiden fremover? og skal man trappe op med det, eller bare give fuld 'dosis' fra starten af? smiley

• #55   16. feb 2011 okay super smiley tak for info

• #56   16. feb 2011 Suzy:Hvad mener du med at Betfor har et højt sukkerindhold?

• #58   16. feb 2011 Suzy: I Betfor er der 80 gram sukker pr 1000 gram. Det er faktisk mindre end i stort set alle tilskuds/fuldfoderblandinger....

• #60   16. feb 2011 Nej, det er jeg heller ikke...men når jeg ser på mine hestes samlede foderindtag incl grovfoder, så er 40 g sukker jo ikke meget ud af ca 20 kilo......så jeg er ikke så bekymret for at bruge Betfor smiley

Fx er gulerødder jo også en stor synder...de indeholder typisk omkring 10 g sukker pr kilo.

Kommentér på:
TM foder? lidt hjælp tak :)

Annonce