11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Åben mund - en helt normal ting. {{forumTopicSubject}}
De seneste par dage har jeg lagt mærke til en ( efter min mening ) kedelig tendens i fotoalbums og videoer.
Mange af hestene har åben mund - ikke på "snyde" måden pga. skum men hvor man kan se "igennem" munden og se hvad der er på den anden side..
Spørger man ind til det bliver man smidt på filter eller får et " Jeg har en ridelærer! ", " Det er bare noget han gør! "
Selvom bidet er halvt ude af munden, mulen er spidset mm.
Syntes virkelig det er en kedelig tendens at man ikke kan bladre et album fra en der har taget billeder til at et stævne igennem uden at kunne finde 2 ponyer uden åben mund.
Finder det også trist at det er helt normalt - det er bare noget hesten gør.
Nu har jeg selv ( jaja super frelst jeg er ) redet med meget hård hånd der gjorde at ponyen gjorde alt hvad den kunne for at vise at det ikke var det mest behagelige i verden jeg havde gang i - men jeg var ret ligeglad, den skulle bare bukke nakken og den brokkede sig bare og være fræk jo.
Er en åben mund noget du forbinder med ubheag ved hesten? Er det noget du tager op til vudering ved dig selv hvis ponyen har åben mund på billederne? Har du selv haft valgt at sige " argh, den er bare stædig " ?
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
og man ser det alt for tit
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.694
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Har endda svaret på en tråd (i pæn tone!), hvor trådstarter spurgte, hvad hun kunne gøre ved at hendes hest rakte tunge, da hun red dressur på LA-niveau og ville videre til P-klasserne og dommerne kommenterede det. Hun skrev selv, at hun havde en blød hånd med snor let kontakt til hestens mund, så hun kunne simpelthen ikke forstå den gik på bidet - og det var bare en dårlig van og uopdragenhed den gjorde det af - men hvordan tvinger man hesten til at lade værre?
Jeg kiggede så hendes seneste video fra et stævne igennem (som var til over 70 % OMG! ) og så en MEGET hård hånd, med en hest, der lå tungt på bidet med åben mund, som med mellemrum rakte tunge (tydelig ubehag), desuden var den på forpart, hang med bagparten, sinket ryg, men jo "bukkede nakken flot" og gik energisk, men lydigt. Jeg kommenterede så, at fejlen muligvis skyldtes denne ridning og gav råd til, hvordan ridestilen kunne ændres til at få den over på bagparten med lettere tøjleføring. Og ja, når folk opretter tråde, vil de <b>IKKE</b> have at vide, at de selv er fejlkilden. Så det blev ikke taget godt imod - men det er jo forventligt. Det værste var næsten de andre i trådens svar - de blev totalt harme over, at jeg sagde, at det kunne skyldes ridningen, når hun jo skrev, at hun havde en blød hånd - og det kunne <b>sagtens</b> være en dårlig vane, ja, det problem havde de selv med deres egen pony/hest. Deres råd var sut til hverdag og ellers stramme næsebåndene RIGTG godt, så hesten ikke kunne åbne munden. FØJ!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Nej det er aldrig ens egen skyld - man har jo en berider til ridelærer og han ville jo sige hvis noget var forkert..
En anden ting der afsløre hvor hårdt man har fat i hesten er når man om sommeren rider i tshirt - så kan man se på armene hvor anspændte de er..
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Det fik så rytteren til at stramme næsebåndet, som alt for mange jo gør. Så da jeg så fik Vinnie og red med løst næsebånd, ja så blev der bare gansket løs som en sindssyg. Det resulterede også i mange billeder med åben mund, og hver gang krympede jeg mig, og skammede mig.
Jeg har analyseret løs, og ja, Vinnie gnasker på en løs tøjle, men hun åbner ikke munden for at fjerne sig fo hånden. Desværre ses billeder stadig hvor munden er åben, men nej, det er slet ikke optimalt, og mit mål er stadig at hun på ingen måde har grund til at hverken gnaske eller åbne munden. Før det er lykkedes, er jeg ikke noget nær en ordentlig rytter for hende.
Og åben mund kan bare ikke undskyldes. (Hvis man ses bort fra min 4 års, der ynder at gabe når hun ikke gider mere) haha, hun har kun haft bid i, den sidste måned. Og der skal altså laves mærkelige grimasser, selvom tøjlen er løs, læs hænger, med mindre hun skal stoppe
sep 2007
En hest der lige har fået bid i munden og stadig ikke har fundet ud af hvad det er - det er klart munden er åben.
Det tygges løs og undersøges på livet løs for at finde ud af hvad det er for noget.
sep 2007
Eva-Maria J - Så du forbinder ikke en åben mund med for hård hånd eller bid der ikke passer?
Hvad ville du gøre ved en pony der gik m. åben mund?
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.535
hm - nogle gange er folk altså også for hurtige til at sige at det er pga. det ene eller andet.
William, haflinger hingsten jeg sommetider rider, han klaprer herre meget tænder i mange situationer - f.eks. når han bliver lidt hidsig, men han gør det også, når han giver korrekt efter og kommer op og bruger sig rigtigt og skal koncentrere sig - på billeder kan det også sommetider ligne en åben mund :b
Mange heste rækker tunge - nogle GØR det altså fordi det er en dårlig vane og ikke pga. ubehag, men ja, der er helt sikkert masser af heste, der gør det pga. ubehaget fra bidet og rytterens hårde hånd..
og så husk at tænke på, at mange ikke selv f.eks. har tilredet sin hest, og det kan være en vane hesten danner allerede ved starten af dens uddannelse og ofte kan man intet gøre, når vanen først er der - så man skal passe på med bare at dømme folk
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Synes også tit når man ser disse heste med åben mund, at deres øjne så TYDELIGT viser at de har stor ubehag ved det!
Det er bla en af de ting jeg ikke bryder mig om ved moderne dressur, de forskellige tekniker er blevet helt misforstået.
En hest skal ikke tvinges i holdning ved hjælp af tøjlerne, de skal rides i holdning bagfra! Selvfølgelig skal de GUIDES til det, og det er der tøjlerne kommer ind!
Man rider ikke en hest med tøjlerne - man guider den. <-- Min mening.
Men noget jeg synes der næsten er mere forfærdeligt er ungheste under tilridning, hvor rytteren forventer at 3 gang hesten har rytter på så skal den gå i holdning. Altså, lad dog dyret vende sig til der sidder en på ryggen af den inden i hiver mulen ind til bringen (overdrivelse fremmer forståelsen )...
Puha, det kan jeg ikke have...
sep 2007
Jeg vil meget gerne undgå at dømme folk - men jeg har desværre ikke oplevet nogen forklare og fortælle, bare svare på ens spørgsmål om hvorfor hesten gør som den gør..
Ellers kunne det jo som du siger, være der var en grund.
Ja, nogle klapre når de hidser sig op - det er for mig heller ikke en undskyldning, men bare noget man skal arbejde på - nu man ved det
Tror på at hesten gør det når den bruger sig korrekt - det giver ingen mening for mig... Heller ikke at hesten skal koncentere sig imens den gør det - der mener jeg det i mange tilfælde så skyldes anspændthed.
Men hvis bare folk ville forklare i det mindste istedte for at blive sure - for at ikke ude på at dømme nogen, men det er lidt svært når man bliver smidt på filter eller bliver bedt om at lukke munden :o)
jul 2005
Følger: 100 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 153 Svar: 2.838
Men ja, hvis hesten konstant går med åben mund, så er jeg helt enig i, at det indikerer ubehag!
sep 2007
EmilieVikström . - Hvis den gjorde det i samlet trav eller galop havde jeg nok overvejet om den gjorde det pga. spændt hed, ophidelses osv.
Men det er bare mig der på det punkt slet ikke kan have at ponyen på nogen måde "piller" ved bidet
dec 2008
sep 2009
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
Man kan også bare være veltrænet? Så skal der ingen ting til, før man ser pumpet ud...
Mange ridepiger/drenge har gode armmuskler, da der mues ud + diverse andet hårdt arbejde.
Mvh CBB
sep 2007
CB B - Med anspændte arme mener jeg slf. hele rideserien igennem.
Hvilket også tit afspejles i tøjlekontakten :o)
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 80 Svar: 2.036
På den anden side kan folk helt generelt være lidt for hurtige på tasterne mht. til negative kommentarer ved fotoalbum. Én ting er at svare i en tråd, en anden er frontale angreb i fotoalbums der viser en alt i alt afslappet hest, men med et eller to billeder, hvor den har åben mund. Et billede viser jo kun et meget, meget kort øjeblik, men jeg synes, at jeg her på det seneste har set en del kommentarer a la "køn hest, men du rider den med alt for hård hånd, kan man se på billede 11"... I et album, hvor alle andre billeder end billede 11 viser en glad hest
dec 2008
sep 2007
Nu undlader jeg netop at sige noget med mindre det er en konsekvent ting
Men sjældent man får noget svar
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
jul 2005
Har det lige omvendt mht. at hesten piller ved biddet, da det var et godt tegn ved min pony Tror også det er svært at bedømme, når man ikke kender hesten, eftersom heste er vidt forskellige - ligesom os mennesker.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
En hest der gør disse ting, kan simpelthen ikke være korrekt afspændt, da det kræver spændinger i hoved og nakke at gøre det.. så når folk skriver at deres hest er helt afslappet imens er det altså ikke korrekt..
Og ja, selvfølgelig kan det ske en enkelt gang fordi man er nød til at øge et pres fordi hesten er distraheret eller forskrækket eller fordi man får lavet en fejl.. men er det noget der sker igen og igen bør man se på sig selv og udstyr og evt få tjekket tænder og nakke..
jul 2005
sep 2007
Dyrlægen kan ikke fortælle dig om din hest spænder under ridning - du rider jo ikke mens han er der x)
Men igen.. Så ser man jo forskelligt på tingene og en kan sagtens sige " jamen jeg har en løs kontakt og har ikke fat i hestens hoved " hvor en anden person istedet ser en der bære hestens hoved rundt og bidet der hænger ud af munden.
Ergo kan man godt selv syntes hesten er afslappet men det er den ikke..
dec 2008
jul 2005
Men ja, forskellige opfattelser Jeg vil så ikke mene hesten hænger på tøjlen, hvis den bliver i holdning eller søger let frem, når man slækker på kontakten til biddet, men det er jo igen forskellige opfattelser. Men ja, uden at have set eksemplet, som du nævner, så lyder detda i hvert fald som om at den person har misforstået noget
nov 2003
Når vi andre ikke har set det er det jo svært at komme med et konkret bud.. min egen gumlede i begyndelsen meget på bidet.. men kun fra jorden når hun ikke var koncentreret om rytteren.. sandsynligvis fordi hun ikke var helt "tryk" ved bidet..
At nogle ikke har sagt det til en, kan jo have mange grunde.. for det første er der jo mange meninger om tingene.. jeg har set folk ride rundt på heste der var fuldstændigt overspændte, med åbent mund og rullende øjne, men deres dyre underviser mente bare den var spændstig (noget mange åbenbart har svært ved at se forskel på) vi kender jo ikke din massør og kiropraktor og ved ikke hvad de "står" for og om de siger sandheden, nogle holder jo meget igen hvis det fx er rytterens skyld (siger ikke det behøver være det i dit tilfælde) fordi folk netop bliver ekstremt fornærmet og de ikke ønsker at miste kunden..
Jeg ville bare altid se på mig selv hvis min hest ikke var afslappet omkring bidet og aldrig acceptere at sådan gjorde den bare..
jun 2005
Ja, men han åbner munden lige meget, når jeg rider i kapsun - og løb istedet vildt og voldsomt. Han er tysk mester i barrel racing, så han er lidt en tornado. :))) Jeg har skam forstand på min hest, nogle heste åbner bare munden, sådan er det.
nov 2003
I grelle tilfælde kan det også skyldes tidligere problemer (evt hos en tidligere ejer) hvor hesten så har gjort det så længe fordi der tidligere har været ubehag eller smerter, og det så med tiden bliver til en vane fordi det ikke helt er gået op for den at problemet er væk.. men så stammer det jo stadig fra et problem..
jul 2005
Men vi bliver vidst aldrig enige, for synes stadig det er at generalisere, at sige hesten er anspændt eller øm, bare fordi den gumler Forskellige heste viser forskellige symptomer - det er min mening, ligesom mennesker også reagerer forskelligt på ting.
nov 2003
Og min hest gumler ikke under ridningen, den er for det meste afslappet og er derfor afslappet i hovedet og hverken gumler, rækker tunge eller andre lignende ting..
jun 2005
jun 2005
nov 2003
Åben mund - en helt normal ting.