Strøelse - udbredthed? {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation, at efter sommer, skal mig og kæresten flytte. Jeg har part på 2 heste et fantastisk sted i en lille stald hvor de bruger tørv som bund i boksen.
Det har taget mig et halvt år at finde sådan et sted, da jeg har støvallergi og kan slet ikke tåle halmstøv og støv fra hø hvis jeg kaster rundt med det
Men jeg tænker hvad er jeres erfaring med især tørv, men også træpiller og spåner som jeg også tror jeg kan tåle, dog er tørv bedst, er det meget udbredt?
Synes ikke når jeg kigger sådan på både opstaldnings annoncer og part, at særlig mange står på de former for strøelse.
Er det mere små privatstalde der kører med lidt mere alternativ strøelse og så de større steder med halm?
Håber bare sådan jeg kan finde et ligeså godt sted som hvor jeg er nu, der hvor vi nu flytter hen.
Det er så rart at være i hesteverdenen igen efter 12år, så håber ikke igen at jeg skal "droppe" det
jan 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 280
jan 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 280
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 34
Bare jeg dog vidste hvor vi skulle bo, så kunne jeg søge allerede nu. Hihi..
Line: Hvordan kan det være, er det pga de bliver hurtigere forfangen?
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
prisen er også ofte dyrere end halm..
men jeg synes nu alligevel at en del stalde bruger spåner...så mon ikke det skal lykkedes for dig at finde en "støvfri" stald...
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
Men før det har jeg faktisk kun været hvor de brugte halm..
maj 2005
Det kræver man sætter sig godt ind i det, jeg har da heller ikke lært det helt endnu hvordan man vedligeholder en bund af tørv
Håber også det lykkes, vil dog gerne til et større sted, så jeg kan lærer en masse, når jeg egentlig er startet helt forfra kan man sige
maj 2005
Hvordan fungere hør? Det har jeg aldrig hørt om.
Ude i den stald hvor jeg er, bruger de hamp ovenpå tørven, det dufter så dejligt, da det er med eucalyptus i
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
Tror de steder der bruger halm er fordi det er meget billigere and andre former for strøelse. Og ja så er det måske nemmere at skaffe ved den "lokale" bundemand
Spåner, tørv osv skal jo ofte leveres, og så kan det kun betale sig at købe meget store partier hjem af gangen hvis man er opstaldningssted hvilket kan være meget dyrt
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
Har det fuldstændig omvendt. Halm bliver så hurtig vådt hvis man ikke muger ud hver dag, og det der ligger i bunden bliver bare total vådt = sur stråle
Jeg muger helt i bund 1 gang om ugen i spåner, og der er de nederste godtnok lidt våde, men stadig ikke "mættet" endnu.
jun 2006
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 7 Emner: 59 Svar: 219
nov 2004
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 141
Selvfølgelig kan man lægge en rigtig god bund med det hele..
Det er mere et temperament spørgsmål end om hva der er bedst og ikke virker.. For begge produkter gælder det at man ved hvordan man lægger en spåne eller halm bund.. Og hvis man ikke ønsker bund kan begge dele også holdes rigtig godt.. Det tager også ca lige lang tid om man skal ordne den ene eller dan anden slags.. Men igen der er jo forskelligt fra person til person hvad man syntes er nemmest..
Tilbage til udgangspunket som starteren af tråden gerne vil have svar på..
Flere og flere steder er der allergi stalde, mest for hestens skyld men det kan jo altså også komme os ejere til gavn enagng imellem. Her gælder det samme om det er spåner tørv hamp eller træpiller, så er det igen et spørgsmål om at "vænne" sig til at muge de forskellige bokse. Ville ikke andbefale dig en boks et sted hvor andre står på halm for så er du lige vidt jo mht allergien. Plus jeg ville nok igen vælge et sted hvor de giver wrap istedet for hø..
Håber du finder det rette sted når tiden kommer..
maj 2005
Charlotte L: Ja du har ganske ret, jeg synes nu også det tager tid i en boks med tørv, men mest af alt fordi den ene er et svin både med hø og lort overalt
Men det er mindre hårdt, vi bruger ikke trillebøre, men en vogn hvor traktoren smider det ud, det gør også det hele meget nemmere.
Jeg overvejer at gå til elevundervisning til at starte med når vi flytter, så må jeg se hvordan jeg reagere på halm, selvom jeg ikke muger ud ved elevhestene, men bare det at de står i det.
Mht wrap, må de godt få det ad libitum hvis de står på tørv, spåner osv?
Jeg læste lige om hør, det lyder også meget godt, det er vel med at prøve sig frem en dag jeg får egen hest
Men som jeg kan læse mig frem til, tror jeg tørv er den mest støvfrie, da støvpartiklerne er så store at de ikke når til lungerne.
Det er en besværlig ting godt nok, men det skal ikke stoppe mig!
Har troet i 11år jeg ikke kunne tåle heste, hvorefter jeg fik lavet priktest i 2009 hvor den viste jeg godt kunne tåle selve hesten.
Dumt man ikke bare fik lavet en test dengang, men man kan ikke være alt vidende som 14årig )
Strøelse - udbredthed?