Bomløs sadel {{forumTopicSubject}}
Hej,
Er der nogen der har erfaring med bomløse sadler?
Jeg har haft kiropraktor på min hest. Kiropraktoren (Rikke Andersen) anbefaler en bomløs sadel. Så nu er jeg på udkig efter sådan en. Havde faktisk aldrig hørt om sådan en før.. Så er helt blank. Håber i vil hjælpe mig. Jeg har en del spørgsmål.
Hvad skal man være opmærksom på?
Ved i om man kan lægge ekstra knæstøtte ind i fx "Cheyenne Drytex" sadlen (som jeg har kigget lidt på) ? (syns den ser lidt flad ud nemlig :-S )
Kræver det noget ekstra at bruge en bomløs sadel? Altså kan man godt bare bruge en almindelig gjord og stigebøjler osv? eller er det noget specielt udstyr, som man skal bruge til disse bomløse sadler?
Må man starte stævner i en bomløs sadel?
Hvis i har erfaring med en bomløs sadel, så hvilken sadel er det i har prøvet? Og hvordan er støtten i denne?
på forhånd tak
apr 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 341
Pinligt..
Det er en alm. lille hest på 150 der skal kunne passe den.
Tror måske Barefoot Stella sadlen, er bedre egnet. Hvad syns i ?
Link: (link fjernet)
apr 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 341
(link fjernet)
Hvad mener i, tror i at det ligefrem kan skade hesten at ride med bomløs, når det bliver anbefalet af kiro?
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Den bedste rådgivning du kan få når det kommer til bomløse sadler. Kathrine er utrolig venlig og svare uforpligtende på alle spørgsmål.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
men jeg er vild med min bomløse, den slår dog ikke at ride uden sadel, men når der så skal sadel på så vælger jeg min bomløse
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
jeg vidste heller intet om en sadel, og skrev hvilke krav jeg havde - hvad jeg var på udkig efter. Sendte også billeder af min hest, så hun kunne vurdere hvilken sadel der ville være god til ham.
Jeg købte en barefoot londonsadel med 12 mm. indlæg i det trykfordelende underlag. Jeg købte sadlen fuld monteret - altså både med gjort, stigbøjler, stigremme osv., og det gav hun mig selvfølgelig en fordelagtig pris for, fordi jeg købte alt hos hende. Jeg har været rigtig glad for min londonsadel. Man skal lige vænne sig til en bomløs, og det tager lidt tid, men man sidder rigtig flot i den, og får god sædekontakt osv.
Man skal være opmærksom på, at nogle fåes med kopfjern, andre uden. For alle sadler gælder det, at de lettere glider på hesten end bomsadler. Derfor er det vigtigt at man spænder gjorden godt efter, og at man evt. lærer at parkere hesten ved en skammel el.lign som man stiger op fra, således at man ikke trækker for meget i sadlen når man stiger op.
Alt dette kan hende fra optimalsadel selvfølgelig fortælle meget mere om. Hun prøver alle sadler inden hun sætter dem til salg, så hun ved hvad hun taler om
dec 2006
Følger: 19 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 7
Har selv købt en Sensation Hybrid hos OptimalSadel/Katrine og har været utrolig glad for den.
Katrine var ude med flere sadler som jeg prøvede at ride i inden jeg besluttede mig for en Sensation Hybrid.
Kan kun varmt anbefale at du køber en bomløs sadel og Katrine giver god service.
apr 2006
Følger: 140 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 381 Svar: 2.045
Kan helt klart anbefale Barefoot sadler ved Naturhesten. Har selv en i blå og den er bare skide god og er meget bedre for min og Kaipos ryg..
Har et fotoalbum herinde med min sadle..
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
jul 2006
Følger: 143 Følgere: 138 Heste: 6 Emner: 126 Svar: 291
Bomløs sadel