{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

At sælge på afbetaling {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer dette, men hvor klogt/sikkert er det??
Nogle der har gode erfaringer?
Jeg har tænk lidt på at sende hesten afsted når det meste af beløbet er betalt, men hvordan forholder jeg mig hvis vedkommet ikke betaler mere så snart hesten er sendt afsted??
Kan jeg så bare hente hesten igen og politianmelde vedkommet??

På forhånd tak for svar

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sælge på afbetaling
  • #1   25. jan 2011 Jeg ville godt ture sælge på afbetaling, så længe man bare lavet en ordenlig kontrakt, der sagde jeg kunne hente hesten med det samme hvis betalingen ikke blev overholdt smiley

• #2   25. jan 2011 Ja sørg for at have en ordenlig kontrakt! smiley Så er der ikke nogen problemer..

• #4   25. jan 2011 Hvadså hvis jeg ikke kan finde hesten??

• #5   25. jan 2011 Få skrevet i kontrakten, at køber altid skal indformere om flytning af hest smiley

• #6   25. jan 2011 hej smiley

Jeg har lige købt på afbetaling smiley jeg lagde ca 1/3 af hesten pris den dag jeg fik den og betalte den af over 4 måneder... Jeg fik ikke passet eller ejer catifikat før hesten var betalt ud...

det synes jeg er en go måde at gøre det på..

• #8   25. jan 2011 Jeg ville sige f.eks. at jeg skulle have størreste delen af beløbet som start, derefter skulle er indsættes det aftalte beløb hver md. senest den 1. hvis dette ikke blev overholdt kunne jeg hente hesten med varsel på et x antal dage, uden nogle former for tilbage betaling af betalte beløb..

Da jeg købte en hest på afbetaling skrev jeg under på lignede smiley

• #9   25. jan 2011 Gitte.
    Den er ikke forsikret i tilfælde af tyveri

• #10   25. jan 2011 jeg købte min Rowan på afbetaling... og vi havde en super kontrakt, jeg fik ham med det samme, men betalte også 15000 med det samme og betalte resten af jeg fik også først hans papir da han var betalt, vores kontrakt lød at hvis jeg ikke betalte blev hesten hentet og jeg ville ikke få en krone af det betalte tilbage, jeg syntes selv at det er en super god måde at gøre det på da det er en stor sikkerhed for sælger, set fra købers øjne, men jeg tuere også godt at sælge på afbetaling men jeg har også gemt Rowan kontrakt så den vil jeg nok bruge hvis jeg skal sælge på den måde

• #11   25. jan 2011 min kontrakt så sådan her ud:

K Ø B E K O N T R A K T

Mellem [sælger]

Navn:
    CPR-nr.:

Adresse:
    Postnr/by:
    E-mail:
    Telefonnr.:

og [køber]

Navn:
    CPR-nr.:

Adresse:
    Postnr/by:

E-mail:
    Telefonnr.:

er der indgået følgende aftale om køb af hesten

Navn: Reg.nr.:

Fødselsdato: Chipnr:

Kendetegn:

KØBESUMMEN

1.1. Købesummen er aftalt til kr.

1.2. Købesummen betales kontant ved levering, medmindre andet er særligt aftalt, jf. § 10.

1.3. Sælger garanterer, at hesten er fri og ubehæftet ved levering.

LEVERING

2.1. Køber modtager føllet på adressen _____________, medmindre andet er særligt aftalt under § 10.

2.2. I forbindelse med leveringen forpligter køber sig til at betale det første afdrag på ______kr.

HESTENS ANVENDELSE

3.1. Sælger oplyser, at føllet er på det nærmeste uberørt af menneskehænder og at det derfor er aldeles råt. Det har aldrig været på stald eller har prøvet at stå bundet

FORTRYDELSESRET

4.1. Køber og sælger har aftalt en gensidig fortrydelsesret (sæt kryds): X

4.2. Hvis ja i § 4.1.: Det er aftalt, at fortrydelsesretten udløber den

4.3. Såfremt fortrydelsesretten gøres gældende, skal underretning herom gives den anden part med mindst 14 dages varsel inden fortrydelsesrettens udløb.

4.4. Køber skal afholde alle udgifter til fodring, smed og dyrlæge i forbindelse med hesten i perioden fra leveringstidspunktet og til betaling er sket fyldest.
    Såfremt fortrydelsesretten gøres gældende, skal køber levere hesten retur til sælger i samme stand som ved leveringen, og sælger har mistet de indbetalte rater af den erlagte købesum f.s.v.a. de første ______kr.

4.5. Er hesten blevet skadet i perioden for fortrydelsesretten, skal der ske reduktion i tilbagebetalingen af den erlagte købesum som beskrevet i § 10.

TILBAGEKØBSRET

5.1. Nej

FORSIKRING

6.1. Der er tegnet forsikring på hesten (sæt kryds): X

Police nr.:

Forsikringsselskab:
    '
    Forsikringstype:

6.2. Hesten er i afbetalingsperioden dækket af forsikringen.
    Forsikringen betales af sælger men kan overtages af køber.

6.3. Køber er pligtig til at lade hesten forsikre med mindst en ansvarsforsikring på sædvanlige betingelser i et anerkendt forsikringsselskab, jf. Lov nr. 315 af 30/04/2008 § 30a, stk. 2.

DYRLÆGEUNDERSØGELSE OG RØNTGENUNDERSØGELSE

7.1. Køber har forud for indgåelse af denne aftale nøje besigtiget og undersøgt hesten, ligesom sælger har opfordret køber til at lade hesten handelsundersøge af en af køber valgt dyrlæge – for købers regning.

7.2. Køber betaler omkostningerne i forbindelse med en evt. handelsundersøgelsen. Såfremt der er indgået en anden aftale om fordeling af omkostningerne fremgår det af § 10.

7.3. Dyrlægeerklæring er udfærdiget og vedlægges (sæt kryds): Nej

7.4. Sælger erklærer, at hesten:

1) sælger bekendt d.d. er fuldstændig sund og rask Ja nej

2) ikke har vist tegn på halthed Ja nej

3) ikke har været medicinsk behandlet indenfor de sidste 3 mdr. Ja nej

4) ikke har vist tegn på/lidt af kolik Ja nej

5) ikke har vist tegn på sommereksem Ja nej

6) ikke har vist tegn på/lidt af en allergi
    Ja nej

7) ikke har fejlet eller været behandlet for andet Ja nej

8) Sælger erklærer endvidere, at hesten har været regelret vaccineret ja Nej

og behandlet for orm ja Nej

SKJULTE FEJL OG MANGLER, TVISTER

8.1. Sælger erklærer, at der sælger bekendt ikke er skjulte fejl eller mangler ved føllet, som dog sælges uden garanti idet føllet ikke har været i sælgers varetægt på grund af at hoppen har været ved hingst i perioden fra føllets 7. levedøgn og indtil denne aftales ikrafttrædes

8.2. Køber er opmærksom på, at handelsprisen er fastsat efter at aftalen omhandler køb af et føl og at prisen er sat efter at der ikke gives garanti efter købeloven.

8.3. Såfremt føllet lider af en skjult fejl eller mangel, skal køber reklamere hurtigst muligt overfor sælger.

8.4. Føllet kan dog leveres tilbage til sælger inden fortrydelsesperiodes udløb på vilkår beskrevet i § 10.

DOKUMENTER I HANDLEN

9.1. Køber har i forbindelse med handlen modtaget:

1) Kopi af hestepas Ja nej

SÆRLIGE VILKÅR - § 10

Føllet overtages på leveringstidspunktet som beset og uden garanti af enhver art idet køber er blevet gjort opmærksom på at købsprisen og købsaftalen er fastsat efter dette.

Føllet, der på handelstidspunktet endnu ikke er fravænnet er uberørt af menneskehænder men er tillidsfuldt og opfører sig normalt i flokken.

Hesten er Welsh Partbred, hvilket fremgår af hestepasset som udleveres når købesummen er erlagt.
    Hesten kan som WPBR fremstilles og kåres i Welsh Foreningen.

Der er aftalt følgende om handlen:

Købesummen på ______ kr. erlægges med ______ kr. ved føllets levering senest den 1/11-2010 og herefter med et aftalt beløb på ____ kr. hver den 1. i måneden således at sidste afdrag er betalt den ___-2011.

Køber afholder alle driftsudgifter (foder, smed og dyrlæge) på hesten i afbetalingsperioden og sælger bibeholder livsforsikringen i samme periode.

Køber forpligter sig til øjeblikkelig at kontakte sælger ved sygdom og at tilkalde dyrlæge i det omfang, som er påkrævet for at forsikrings¬summen kan komme til udbetaling.

Hvis forsikringssummen kommer til udbetaling (hesten dør eller skal aflives i henhold til dyreværnsloven) bliver forsikringssummen udbetalt til sælger, som forpligter sig til – i det tilfælde – at tilbagebetale den del af købesummen, som køber allerede har betalt.

Sælger afholder – i tilfælde af hestens død – udgiften til DAKA.

Sælger vil – hvis en forsikringsbegivenhed indtræffer – være behjælpelig med betalingen af de påløbne dyrlægeudgifter i forbindelse med behandling og dyrlægeerklæring i det omfang hvor der er indgået skriftlig aftale (mail).

Køber forpligter sig til at holde sælger orienteret om hvor hesten er opstaldet og sælger har lov til at besigtige hesten på opstaldningsstedet uden forudgående aftale.

Hvis det kommer sælger for øre at hesten misrøgtes vil fortrydelsesretten blive effektueret og hesten vil blive afhentet af sælger uden forudgående aftale. De betalte afdrag vil i nævnte tilfælde være mistet.

Hvis købsaftalen misligeholdes fastholder sælger ejendomsretten og de erlagte afdrag er mistet f.s.v.a. de første ____ kr. Hesten skal efter aftale tilbageleveres i sælgers varetægt uden unødig væring.

Når købesummen er betalt vil køber få overdraget ejercertifikatog hestepas og skal så selv forestå ejerskiftet på Stambogskontoret for Heste, Videncentret.

UNDERSKRIFT

Udfyldelse af nærværende aftale er sket forinden underskrift af denne.

Nærværende aftale udfærdiges og underskrives i to ligelydende eksemplarer og træder i kraft ved underskrift af både køber og sælger.

Den 14/10 - 2010 Den / - 20

Som sælger Som køber

________________________ _______________________________

• #13   25. jan 2011 becky S
    No way, ville aldrig nogle sinde betale penge tilbage, det burde man have tænkt på inden man valgte at købe hesten, det er bare sur numse + det også er en sikkerhed for sælger at der står sådan, fordi så er man sikker på det ikke bare er en der slækker på betalningen og man ikke kan få hentet sin hest hjem og man inegn penge har fået.
    Det er vel ikke ulovligt når man laver kontrakt på det og begge parter underskriver.

• #14   25. jan 2011 Vil helt klart gøre som john&Berit.. Hvis jeg skulle sælge på afbealing ville jeg også beholde hesten til alle penge var betalt.

• #15   25. jan 2011 Der er ikke noget der hedder fortrydelsesret - det er kun lovpligtigt at der er 14 dages returret på nettet, da du ikke kan se varen.

Så hvis der står i kontrakten at alle penge vil gå tabt hvis fremtidige køber stopper med at betale, før hesten er betalt ud - er det fuldt ud lovligt når der er skrevet under.

• #16   25. jan 2011 Jeg har ingen kommentarer til det med afbetaling osv.
    Dog vil jeg lige sige at der står i diverse hestepas:
    Passet skal ALTID følge heste, men er IKKE et bevis for ejerskab.

Derfor MÅ du IKKE tilbageholde passet når du sender hesten afsted!

• #17   25. jan 2011 her har mine føl i år også blevet betalt af to gange begge to, hestene var færdigbetalt da de fik dem udleveret, jeg vil ikke udlevere min hest før den er betalt.

køber betalte udgifterne mens de stod her, så det var en god måde og gøre det på.

Og jeg ville aldrig betale pengene tilbage hvis køber hoppede fra og pludselig ikke kunne betale, det må være bad luck for køber, så er pengene der er betalt gået tabt, ellers ville det være for let bare og lade være og betale hvis man ikke gad have hesten alligevel, hvis sælger gav pengene tilbage ved afhentning af hesten igen, så herfra havde en evt køber ikke fået de penge retur der var betalt, hvis de pludselig ikke havde råd alligevel...

• #19   25. jan 2011 Hvordan forholder jeg mig i tilfælde af hvis hesten bliver syg, eller skal aflives??

Kommentér på:
At sælge på afbetaling

Annonce