993 visninger
|
Oprettet:
Traveren - fordomme og gode oplevelser {{forumTopicSubject}}
Jeg skriver dette indlæg, da jeg altid selv har haft fordomme imod traveren, det var en hest der var redet hårdt når den er 2 år gammel. og en hest fuld af skader. En hest der ikke kan gallopperede ordentligt osv...
Men nu er jeg sgu faldet for en som er til salg
Og vil høre jer der ejer en traver, hvordan jeres erfaring er med denne race ? Hvad indeholder den egentligt ?Og møder I fordomme i dagligdagen ? Hvordan er temperamentet egentlig på den og hvordan med skader o.lign.
Håber at få en god debat ud af dette indlæg.
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.910
Hvis du er faldet for en, så købt den og gør dine egne erfaringer, hvis det nu går helt af helvedes til kan den jo sælges eller man kan måske aftale med sælger om en form for prøve tid?
okt 2010
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 958
de er søde rolige, de er som alle andre
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 1.309
De travheste jeg har haft i hænderne, inkl min egen.. har været de roligste og mest medgørlige heste man kan forestille sig.
Ride mæssigt kan de være frygtelig at ride på, hvis de ikke har fået en god omskoling, der tager tid og en dygtig rytter. Men der er nogle travheste, som har fået en udemærket omskoling til ridehest, så man ikke kan mærke på dem at de er travheste.
Om du møder fordomme omkring din traver i hverdagen, kommer an på hvor du befinder dig tror jeg. Jeg møder dem ikke i min hverdag, men kan forstå på andre herinde, at de møder mange fordomme i deres hverdag. Men det kommer vel også lidt an på hvad man vil lægge øre til.
At min hest ikke bliver dressurstjerne gør mig intet, for det gør jeg sgu heller ikke.. Men han er så tilgengæld en genial god jagt hest og hygge hest...
Hvis du er blevet skudt i en hest, synes jeg da du skal tage ud og se på den.. For som sagt er der stor forskel på travere... Kan du stadig lide den efter du har prøvet den, så køb den da fordi du kan lide den... synes ikke du skal tænke over racen når du køber hest.. Men på kemi og om hesten passer til dit rideniveau ...
Håber det hjælper dig lidt
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Det er en hest som alle andre heste...
Nogle enkelte kan gå højt dressur/spring, mens de fleste ikke kommer videre end hygge plan pga diverse ting..
Sådan er det med mange heste, ikke bare racer...
De fleste travere kan sagtnes lærer galop, det handler bare om at omskole dem rigtigt, især hvis de kommer fra banen, der er dog mange der ikke magter at gøre dette ordentligt...
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 565 Svar: 1.985
Min har et rigtig skønt sind og knytter sig meget til sin ejer.
Skader har hun ingen af.
alt i alt en rigtig skøn hest
har dog hørt en masse fordomme, men dem kan jeg ikke bruge til noget det kun dem der mener deres race er ih og åh så fin, hvilket er noget sludder
apr 2007
Følger: 82 Følgere: 84 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.729
apr 2005
"Håber at få en god debat ud af dette indlæg."
apr 2005
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 351
dec 2003
Følger: 3 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 4
Men tak for jeres indlæg indtil videre...
jan 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 11 Emner: 107 Svar: 1.064
Jeg har også haft fjordhest, araber, holsteiner, blanding, men er altid faldt tilbage til travhesten.
Min første hest Getro Gazeau(se fotoalbum) købte jeg som 6 års lige fra travbanen.
Han var ikke nem og jeg var kun 11 år den gangen, men efter to års diverse træning og omskolering, havde jeg en hest jeg kunne gøre ALT med. Dressur, spring, klassisk kørsel med 4 hjuler, kløv i fjellet, stå på ski efter ect.
Bounty Toftebjerg som jeg har nå, faldt helt naturlig i holdning og er fantastisk på en dressurbane, kigg billederne i hans profil.
Han er også som Getro, 100% stabil, nem og uredd.
Travere har som regel opleved meget mere end en vanlig ridehest og er nemmere at have med i byn.
Men så har jeg også Phillip, som er i den modsatte ende.
Han går som en kamel, er bange for alt og springer ud for det minste. Kun jeg kan ride ham og jeg kan med 100% sikkerhed sige at han aldrig bliver nogen dressurhest.
Men bedste råd er at tage ud og kigge på hesten og prøv den.
Er kemien der, så køb den. Travere er utroligt lærenemmere og nogle store Pleasere. De vil så gerne tilfredstille sin ejer.
Hell og lykke;)
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
Vi har en skøn ældre herre og trods ihærdige forsøg på i sin tid at finde egnet hest til min mand var der kun Basse i den kategori.
De er rolige/venlige og altid veloplagte- lærenemme og hèr i istiden har jeg set en meget fornuftigt Basse der ingen chancer tager trods enegi og lyst til at krudte af har han med omhu valgt de bedste steder i folden.
Varme anbefalinger herfra.
mvh merete
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 138 Heste: 24 Emner: 154 Svar: 1.572
^^Det er bare dem JEG kender!
jan 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 11 Emner: 107 Svar: 1.064
Travere har ofte en tendens med at sætte det ene bagben lidt længere frem end det andet, men ses mest på dem som har gået mangen løb.
Pass på ryggen, da den ikke er så trænet/stærk som en velreden dressurhest, siden de bliver bedt om at holde hovedet højt i travløb.
Er den hest du skal kigge på reden i nogle år skulle det ikke være noget problem.
Ang fordommer, så har jeg ikke mødt på mangen af dem.
For når folk ser mine travheste får de et helt andet syn på dem, og bliver imponerede over deres nemmer væremåde og hvor alsidig en travhest er.
Hvis du er stolt af din hest, skal nok de andre holde sin munn;)
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Jeg har rigtig gode erfaringer med travere, man kan få sin bedste ven i dem, de kan lidt af hvert, og ja de kan være ødelagte fra at løbe trav, men nu er det ikke alle travere der løber løb jo..
Jeg har lige nu en skøn traver som går Lb og lidt La i dressur, springer 85cm uden problemer, og har ikke den typiske traver gang, og hun kan galoppere, både hurtigt, og langsom, på volter og jeg ved ikke hvad:)
En traver indeholder alt, du kan bruge den til hvad som helst, travløb, jagt, distance, western, springning, dressur, jordtræning/ride uden udstyr og millitary så en go allround hest..
Som sådan har jeg egentlig ikke mødt fordomme, men her under salget har jeg mødt mange, åhh havde ikk set det var en trav, eller det en traver, så sælg den til mig for 1500kr eller sådan noget, mange har set hende som en hest der intet kunne pga fordomme..
Jeg er træt af fordomme, for ja der er uheldige heste i mellem, men der er også nogle som gå La mb i begge descipliner, og mange bliver ens bedste ven, da de er meget tillidsfulde..
Og som alle andre racer heste osv, findes der heste med en meget meget varmt temperament, men også nogle som f.eks min som selv børn kan ride på, og nervøse mennesker kan ride på altså.. det er så vidt forskelligt.. der er ikke en hest der er ens:)
Skader jamen nogle har andre har ikke præcis som alle andre heste
jul 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 1.219
En trav hest hvis duforstår den er den din ven og vil gøre sit bedste for at gøre dig glad, når du er glad er den glad..
Mine bliver brugt til tur, jagt (spring) ikke meget bane (heller ikke dressur)da mine ikke har temp. til at ride i en sandkasse...
Men ja det kommer meget anpå hvad sind hesten har og om den vil lære.
jeg har en der er utrolig lærenem sprang nemt en bane på 1 meter i galop da han kun havde været i ridning 3 mdr og jeg købt ham direkte fra travbanen i odense.
Hvor den "gamle" jeg har kan/vil ikke galoper på bane, så stresser han helt op, men elsker en galop på tur.
De begge har gået løb siden de var 2 år.
Held og lykke med dit valg.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Men når det så er sagt.. Hvis du gerne vil noget med din ridning i sporten.. så vil jeg ikke anbefale en travhest.. Jeg har ikke fordomme mod dem, syntes det er nogle fine heste til hyggebrug.. Men så er er det også det.. Travheste er somsagt en travhest, og ikke en ridehest..
og om du møder fordomme.. Det gør du jo nok, men du kan jo være ligeglad ik?? Ingen mennesker er ens.. Vi har alle hver vores drømme for en god hest.. og hvad vi forventer af vores dyr og ja af os selv.. og heldigvis for det jo..
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
men så kom tiden endelig hvor jeg havde råd til og købe mig min egen hest og det skulle absolut ikke være en traver.
Jeg kiggede i nogle måneder på nettet efter heste, men fandt ikke noget der fangede mig. Helt tilfældigt så jeg en annonce her på Hg, men en smuk rød hest, der stod den var blanding og jeg var bare solgt, efter lidt beskeder frem og tilbage fandt jeg ud af at det var en travhest - men besluttede mig alligevel for at prøve den - og jeg var forelsket - så nu har jeg mig en travhest og ville aldrig bytte ham for noget.
De travheste jeg kender er meget medgørlige, lydhøre og kærlige.
Min dreng elsker alt opmærksomhed, han ville kæles med til evig tid hvis det stod til ham - han er super under ridning af en travhest - jeg bruger ham til spring, dressur, tur og jordarbejde.
Syntes ikke du skal lade dig holde tilbage bare fordi det er en travhest, hvis du syntes det virker som noer for dig, så tag ud og prøv den - de plejer at være super til ture i naturen ;O)
Kig evt. forbi min travhest Ferrari ;O)
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Men hvad vil man med sin ridening ? Det må være afgørende for, hvilken hesterace man vælger. Vil man køre travløb eller ride tur eller blot have en god kammerat, ja, så er travhesten intet mindre end fantastisk! Vil man ride dressur og har ambitioner om stævnedeltagelse osv,ja, så skal man naturligvis foretrække en hest, der er egnet (og avlet) til denne disciplin.
Jeg synes, travhesten er en dejlig hest på rigtig mange områder - men det er ikke en hest, der er soecielt egnet til dressur eller springning. Det er i mine øjne ikke noet med fordømme - det er bare en realistisk tanke...der er jo lige som en grund til, at det hedder en TRAVhest og at der i gennem mange mange generationer er fremavlet evnene til at løbe vanvittigt stærkt i trav, som netop travløb kræver.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 245
jeg ville til hver en tid vælge en travhest frem for en oldenborger, da jeg har oplevet bedre kemi mellem travheste, end mellem oldenborger, og andre store racer idet hele taget. vi har 2 til at stå der hjemme og de har hjerter af guld!
-jeg har set en travhest
-jeg har rørt en travhest
-jeg ejer en travhest
JEG ER FUCKING STOLT AF MIN TRAVHEST!
travheste og islændere er de mest trofaste heste i mine øjne.. hjerter af guld ^^ bare min mening..
aug 2009
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.108
Traveren - fordomme og gode oplevelser