5.256 visninger
|
Oprettet:
Pernille'Decibell'Dicte (:
17. mar 2006 Følger: 114 Følgere: 118 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 460
17. mar 2006 Følger: 114 Følgere: 118 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 460
Hest med spat? {{forumTopicSubject}}
Hejsa..
Nu er jeg i den kedelige situation at min skønne Decibell har fået konstateret spat i venstre bagben
Det er blevet bahandlet 2 gange.
2 dyrlæger siger at han bliver helt orden, mens en 3. har kasseret ham
Herinde ser jeg mange som skriver, at deres heste er blevet aflivet pga. af spat.
Er der nogen, hvis hest er blevet rask igen?
..og hvor langtid gik der + hvordan trænede du din hest?
Knus Pernille
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
Min egen havde begyndende spat, men blev aflivet pga en anden benskade.
jun 2004
Følger: 161 Følgere: 265 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
Holdbarheden på hesten er alt efter hvilket led det sidder i.
man kan give dyre behandlinger, som nogle gange virker, ofstes virker det ikke.
spat er oftes en "døds dom" på sin hest, men ikke nædvendigvis lige med det samme.
Mange spat heste fungere fint, dog sjældent på højt konkurance plan (igen her med enkelte undtagelser)
Det bedste du kan gøre er at lytte ti den dyrlæge du stoler på og tage dne der fra.
jeg vuil aldirg personligt købe en hest med spat, da der kun er en vej frem.
Men ikek des mindere har jeg en som jeg holde rumpdeligt meget af.
han er ikke i behandling og er ikke halt, men jeg kigger alligevel hver dag ekstra efter når han går om han nu er begyndt at halte lidt
apr 2007
Følger: 86 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 333
okt 2007
Følger: 112 Følgere: 193 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 989
dyrlægerne siger at hvis ikke de havde vidst det, så havde de aldrig fundet det, så det er jo fedt at det kan gå den vej..
hvorimod min anden venindes pony har fået konstateret det i begge bagben hvor det desværre er forsent at gøre noget ved, og de venter på at han skal aflives, så det kan jo gå begge veje.
jeg håber at din hest eller pony bliver rask igen og at du får meget længere tid med den!:D.
aug 2008
Følger: 88 Følgere: 85 Heste: 8 Emner: 10 Svar: 277
mine svigerforældre har en hest som har fået spat, de gav ham fri i en måneds tid og begyndte at give ham noget der hedder corta flex fra amerika og det fik det faktisk til at gå væk de fik taget et røngten billed et halvt år efter han fik det konstateret og dyrlægerne på ansager kan intet finde på ham nu
mar 2006
Følger: 114 Følgere: 118 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 460
De siger at han kan måske komme til at gå nogle la klasser men så heller ikke mere..
Jeg synes bare ikke at jeg har lyst til at give op nu.
Vi har selv avlet ham, og han bliver 7 i år..
Det var bare, om der er nogen der har en hest med spat, der fungere? (:
Men, tak for jeres fine svar
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.988
Kan desværre ikke sige, hvordan han blev behandlet, da jeg ikke kendte ham dengang. Men ved at han havde meget boksro.
Kavello fungerer den dag i dag (han er 19) som en hver anden hest. Rider både dressur og en lille smule spring.. (Passer på ham)
Han skal bare varmes op grundigt - og skridtes af grundigt (dyrlægens ord)
Han har ikke været halt siden den gang for 10 år siden
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
Glucosamin hjælper ikke altid på gigt heste, men det er værd at prøve.
jun 2004
Jeg har haft en hest som fik konstateret spat, man da jeg gav en anden dyrlæge billederne sagde denne at hesten havde vokseværk.
3 mdr senere for hesten taget nye billeder af 3 dyrlæge som konstatere den ren. både 1 og anden dyrlæge ser samme billeder og konstatere den også ren.
Der er endnu ingen videnskablig forskning mv der har påvist at spat kan behandles. tvert i mod.
mar 2006
Det giver mig en smule håb til Decibell (:
Han er mit et og alt!!
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Det handlet om i langt de fleste tilfælde, at hesten ledbehandles (så helingen speedes op) og MOTIONERES en hel masse hver dag også i tilfælde af halthed...og så tid. Glideleddet forbenes fra brusk og denne forbening er kun smertefuld i den aktive fase - når forbeningen er fuldendt, gør det ikke ondt mere. Spat vil altid være der, når det først er konstateret, men mange mange heste fungerer i både spring og dressur på højt niveau med spatforandringer.
Vi har haft to heste med spat - begge har været meget halte men er nu tip top gående, og har har fungeret rigtig godt i sporten. Det handler bare om tid og tålmodighed .- og motion hver eneste dag, Det kan tage op til et år for forbeningen af blive færdig, så det er altså ikke overstået på et par uger....
jun 2004
(link fjernet)
maj 2007
Følger: 94 Følgere: 141 Heste: 4 Emner: 239 Svar: 1.474
Hun fik kilesko på og jeg begyndte og gi hende cortaflex..
Hun har ik været halt siden og blir brugt hver dag..
Springer også engang imellem..
jun 2004
som jeg også skriver er der undtagelser, men det ER undtagelser, igen, se statestikken og læs div forskning igennem og det vil vise det samme.
jul 2010
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 4 Svar: 3
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 263
det kan ikke siges nok at en spat hest skal ha motion, OGSÅ i halt perioder. du skal selvfølgelig tage hensyn til at din hest har ondt, men skridt den en time, og ikke på for blød bund.
apr 2008
Det nytter ikke at pålægge kiler osv - det er ikke videnskabligt bevist, at det har nogen effekt på spat. Det handler om at overholde normale beskæringer på 6-7 ugers interval, så hesten ikke blir langtået. DEt gælder i øvrigt for alle heste
Og NEJ, hesten skal ikke have ro - tvært i mod. Den skal bruges, mortioneres og holdes i gang -. den har brug for det, mere end ved nogen anden lidelse.
Man opererer ikke spat heste mere - det kan ganske enkelt ikke svare sig. Hesten blir oftest OK igen uden operation.
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
apr 2008
sep 2008
Følger: 173 Følgere: 189 Heste: 11 Emner: 127 Svar: 309
Spat er en kronisk lidelse i hasens glideled. Man ser, at hesten er halt på det ene eller begge bagben. Årsagen til spat er ukendt, men man antager, at spat opstår ved overanstrengelse, forkert benstilling under opvæksten og andre ukendte faktorer.
I begyndelsesstadiet er hesten kun lidt halt. Haltheden ses ofte, når hesten begynder at gå, og haltheden aftager som regel, når hesten har arbejdet et stykke tid. Det er karakteristisk, at heste med spat ofte slider tå og hestesko foran.
Efterhånden som sygdommen udvikler sig, tiltager haltheden, og man vil kunne se en "spatknude" indvendig på hasen. Spatknuden er et tegn på, at der er sket en bennydannelse i og omkring hasens glideled.
Hvad kan jeg gøre?
Man bør altid tilkalde dyrlæge, når man har mistanke om, at hesten halter. Imidlertid er spat en kronisk lidelse, som vanskeligt lader sig behandle.
For at sikre diagnosen kan man udføre en "spatprøve". Prøven udføres ved at sammenbøje hasen i ca. 2 minutter, og derefter lade hesten trave. Hvis hesten er mere halt ved denne prøve, er der sandsynlighed for, at hesten har spat. Herudover vil det være nødvendigt at lokalbedøve og få foretaget en røntgenundersøgelse af hasen for at få sikkerhed for, om hesten har spat.
Behandling
Alt efter lidelsens grad kan man forsøge at udføre forskellige former for behandling. Fordi lidelsen er kronisk, er helbredelse ikke mulig. Man kan behandle medicinsk og kirurgisk. Hvis man vælger at operere hesten, vil man i de fleste tilfælde operere for at gøre hasens glideled stift, hvorved hesten i mange tilfælde bliver væsentlig bedre.
Efter operation skal hesten have ro i 6 uger - 3 måneder.
Den operative behandling udføres i fuld bedøvelse.
Mvh Louise
mar 2009
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 10 Emner: 18 Svar: 364
Han kan stadig alle de svære dressur øvelser, og leger ude på folden med de andre heste Uden at han har ondt.
Det eneste der er, er at hans bagben er hævede om morgenen, fordi at han har stået stille, og det går væk lige så snart at han kommer ud og bevæger sig
Jeg håber at det kan hjælpe dig lidt Det er ihvertfald en hest som stadig fungere optimalt, på trods af at han har spat
mar 2006
Tusind tak for jeres super dejlige svar!
Jeg kæmper videre med min stjerne, om det så skal tage mig rigtig mange år (: Jeg har heldigvis råd til at beholde ham!
jul 2006
Følger: 57 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 510
Jeg er den heldige ejer af en hoppe med spat i begge bagben , og jeg købte hende i en alder af 4 år velvidende om , at hun havde spat i venstre bagben . 2½ efter jeg havde købt hende blev hun halt for første gang i den tid jeg havde ejet hende , og havde dyrlægen ude , som hurtigt kunne konstatere , at hun havde spat i højre bagben nu . Årh så blev hele ens sommer træning ødelagt , og hun fik lov til at gå at nyde livet på sommergræs i juni , juli , august , og september efter aftale med dyrlægen .
I oktober blev hun ligeså stille sat i træning igen med en masse skridt arbejde , og den dag idag bliver hun redet hver dag , og bliver også sprunget en gang om ugen .
ALDRIG giv en hest med spat boksro med mindre den er så halt den ikke kan gå . Glideledene skal have lov til at vokse sammen stille og roligt , og ikke blive stive ved at stå i en boks 24/7 . Min dyrlæge har også sagt i den periode hvor ledene vokser sammen skal man for guds skyld aldrig give den pulver der gør ledene mere smidige , og øger væske balancen i ledene , om det passer at det kun gør det værre ved jeg dog ikke .
jul 2006
Følger: 57 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 510
maj 2007
Følger: 94 Følgere: 141 Heste: 4 Emner: 239 Svar: 1.474
Og man skulle da mene han ved hvad han snakkede om..
Og hun blev haltfri med det samme hun fik dem på..
Men alle har hver især deres holdninger til hvad som er bedst og hvad der hjælper, engang imellem er det sgu ik til og finde ud af når man har fået 20 forskellige svar på hvad man burde gøre..
apr 2008
Men de yngre dyrlæger, der har interesse i netop spat og ret faktisk har udført nogle videnskablige undersøgelser, har ikke fundet nogen beviselig fordel af kilesko til spat heste. Hvis man kigger sig lidt omkring i den udenlanske videnskab, vil man finde undersøgelser lavet i videnskabelige korrekte termer, som ikke påpeger nogen signifikant fordel ved kilesko.
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 206
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.096
og et halvt år efter
hvor jeg have fået lov til at skridte på hende
i en times tid hver 3 uge lidt forskægilt
blev hun aflivet da hun ikke kunne klare vintern
men hun vil nok blive aflivet alligevel hvis jeg ikke havde redet på hende
feb 2009