878 visninger
|
Oprettet:
*~BLACKTON~* MarianneMøllerMads .
17. nov 2006 Følger: 43 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 91 Svar: 317
17. nov 2006 Følger: 43 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 91 Svar: 317
Lære hyp at blive klippet? {{forumTopicSubject}}
Hvordan har du lært din hest, at det er okay at blive klippet?
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
men evt frøv med noget farligt, træn ham med en presing og en bold og alt muligt andet. så kan du begynde med klipperen når den har lert at forholde sig til farlige ting.
men væn den stille og roligt til klipperen. først uden lyd, evnt kør den mod pelsen som du vil gøre når du klipper den. så kan den lære fornemmelsen.
nov 2006
Følger: 43 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 91 Svar: 317
Han er rolig af natur, presenning, går på paller osv... Men han hader sin klipper... men ja, vil prøve fra bunden- uden strøm osv
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.625
Jeg skulle klippe min hest alene i lørdags, og han startede med at blive bange for vores røde forlængerledning x)
Jeg brugte 2 timer på vise ham at klipperen ikke var farlig, og at det var okay at den rørte ham, og at den larmede. Og til sidst havde han heller ikke noget imod at snuse til den mens den kørte, og heller ikke noget imod at den rørte ham når den ikke kørte.
Men når han så skulle klippes gik han helt i panik. Fik klippet hans skulder, og måtte så opgive x)
Søndag fik jeg så min mor til at hjælpe mig, og holdt en spand gullerødder han spiste mens jeg klippede, og jeg fik lov til at klippe bagparten og hele siden på den ene side, men da jeg så skulle klippe halsen gik han i panik igen -.- Jeg kunne heller ikke få lov til at klippe den anden side :s
Så nu har vi fået noget beroligende af vores dyrlæge, for det er synd at han skal stresse så meget (:
Så hvis den VIRKELIG er bange, kan man bruge nok så lang tid på det ene og det andet, men man ender nok med noget beroligende alligevel
Første gang jeg klippede min pony sagde hun INGENTING til det, det var første gang hun nogensinde blev klippet. Og jeg fik også lov at klippe hende i hovedet (:
Men de har også meget forskelligt temperement de to x)
jun 2007
Følger: 157 Følgere: 151 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.030
gav ham en halv svamp/vat i begge øre forrig år og det tog han enorm pænt og så i nov da jeg klippede ham gjorde jeg det samme, men han blev sur over det i ørene så tog det ud og han stod stadig utrolig pænt
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
nov 2006
Følger: 245 Følgere: 292 Heste: 4 Emner: 507 Svar: 1.773
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Så han har som regel en bremse på og så vat i ørerne. Og så går det helt problemfrit
nov 2003
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 24 Svar: 102
Jeg starter altid med at lære mine heste "touch" kommandoen. Dvs at de skal røre ved noget med mulen og få en belønning for det. Så tager jeg klipperen frem uden strøm og lader dem touche den indtil de bliver så trygge ved den at de bare gør det uden omtanke. Herefter "strigler" jeg så hesten med klipperen og hvis den er rolig får den guf.
Bagefter gør jeg det samme med klipperen når den er tændt.
Kommer jeg ud til en fremmed hest og skal klippe, så er der jo ikke tid til al den tilvænning, så der starter jeg bare med at køre den slukkede klipper rundt på hesten som en børste. Herefter tænder jeg den. Jeg sørger for at have ryggen mod hestens hoved, så jeg bruger min krop som afskærmning mod lyden. Så starter jeg med at klippe midten af hesten, derefter bagkroppen og til sidst hovedet og ben, når den har vænnet sig til klipperen.
Min erfaring er at hvis man ikke selv panikker, så gør hesten det heller ikke.
maj 2006
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 1.670
Samtidigt lader hun også være med at stikke klipperen helt oppe i hovedet af hesten for at vise den den.
-OG for nogle heste er det ikke klipperen de er bange for, men ledningen så lad endelig være med at skramle for meget med den :).
maj 2006
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 1.670
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
Vi tager noget vat ned i et par nylonstrømper, så der er en "øreprop" til hvert øre, og så får han skyggeklapperne fra et kørehovedtøj på, så han ikke kan se klipperen, og så giver vi ham lidt brød engang i mellem og snakker med ham, mens vi klipper stille og roligt
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Starte i god tid (uger før) med at vise dem den slukkede - og så tændt, hvor jeg bare stod med den uden for boksen med masser af nussen (hurra for kælegrise, der vil gøre alt for opmærksomhed; brug evt. godter, hvis din ikke er sådan). Efter ret kort tid blev de kolde i røven overfor den, så de bare kom hen. Derefter bruger jeg at tænde den engang imellem, når jeg har dem på staldgangen og vise den, mens jeg strigler. Når de er vant til synet af den, ledninger om benene og larmen, er næste trin at lægge den på kroppen af dem. På begge mine har det aldrig været et problem - de undrer sig lige over vibrationen, men har faktisk været ligeglade, idet de har vænnet sig til den. Så bruger jeg lidt dage på bare at nusse dem på halsen med den tændt, og derefter på hele kroppen (uden at klippe), så jeg er sikker på, at de er rolige, uanset hvor de skal klippes. Og på dette trin i træningen er det bare igang med at klippe
Både Pyxis og Cherie er helt ligeglad med den - vil endda gerne klø sig op ad den Og de har egentlig været ret ligeglade ved den fra starten af, når jeg ikke presser den mod dem, men de kommer til den, når jeg første gang præsenterer den ved boksen, hvor de jo gerne vil hen til mig og nusses (eller evt. nogle godter, hvis det virker bedre på din hest). Og så er tilvænningen gået lynhurtig. Lad være med at stresse og mase den hen mod en hest, der panisk prøver at undvige den
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.625
Jeg havde ellers gjort mange forsøg på at vænne min hest til klipperen, og han var heller ikke bange for den, heller ikke når den var tændt, men han ville ikke klippes ..
Tror aldrig i livet jeg havde fået lov at klippe ham i hovedet, lige meget hvor meget jeg havde prøvet at vænne ham til klipperen.
Jeg var heller ikke meget for at "dope" hesten for at klippe den, men dyrlægen anbefalede det selv, fordi han stressede sig selv alt for meget uden (:
Lære hyp at blive klippet?