At undervise trækkehold? {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer at melde mig til at undervise trækkeholdet i vores klub, og virkelig gøre mit bedste og bruge mit store talent for børn.
Men har ALDRIG undervist, og har aldrig tænkt over det, og har aldrig selv været på trækkerhold, så tænkte på, hvordan det forgår, hvad der forventes at eleveren skal lære?
Klubben har nu fået en helt ny "start" med nye og høje standarder, og derfor er der en underviser der følger eleverne fra de skal hente hesten på marken, opsadling, selve undervisning, og når de skal sadel af og sørger for at de lære håndtering, at sadle op og rydde op og ordne hestens udstyr, så det jeg også skulle.
Men selve undervisning er jeg lidt "nervøs" over.
jul 2007
Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.239
Men ponygames, ride med bolde under armenem, benene osv. Forhindringsbaner, fx labyrinter lavet af bomme og så videre er gode balanceøvelser for børn og holder ridningen spændende
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 102 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.757
Men jeg tænker mere på, hvad man forventer at skulle lære.
Er det balancen de skal have indlært på trækkeholdet, eller hvad mere?
For vil jo helt klart ikke tage og undervise, hvis jeg ikke mener jeg kan formå at give den optimale indlæring til dem.
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
jul 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.051
Jeg kan godt forstå du har overvejet den tanke, for´det er virkelig rigtig rigtig hyggeligt, men samtidig også meget lærerigt for en selv.
Da jeg underviste trækkerholdet var de typisk 4-5 år dvs. lige inden skolestart. så en "idiotsikker" hest er virkelig et must, da de i den alder ofte bliver slræmte
Det gælder om fra start at lære dem sikkerheden, så udstyr er iorden, og at de skal bære ridehjem, i stald såsom på fold. Du kan hente information om regler på drf. hjemmeside.. omgang med hest, at man ikke går bagom, alle de der sikkerheds ting som vi øvéde måske godt kan lægge bag os i hverdagen
Når de så kommer op på hesten og skal lære at ride, så er det en god idé at øve bogstave lege, så de lærer bogstaverne, f.eks F = far - B = banan altså sjove ting de kender og har med at gøre i virkeligheden så de kan forbinde det.... også navnelege er fedt, fordi de skaber sig venskaber på holdet, og det gør det også lettere for dig at huske navne.
Lettere Balanceøvelser, har jeg også haft rigtig gode erfaringer med, fordi de synes det er sjovt, men samtidig styrker det balancen på hesten ud fra leg.
Om sommeren er skovture også bare rigtig godt hvis man altså har mulighed for det, og så brug alle skovens redskaber, skoven har en fantastisk egenskab til de mest fantasifulde øvelser.
Husk undervisning altid skal være sjovt, men lær dem sikkerheden og de grundlæggende ting fra start på en god måde, men så de ikke gør sig dårlige vaner med f.eks opstilling
At undervise trækkehold?