{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
882 visninger | Oprettet:

fordomme - military/terræn {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Jeg er terrænrytter, og har på det sidste opdaget at der er utrolig mange fordomme og folk der synes det er dyremishandling/synd for hesten..
- men hvorfor??

Nogle der har nogle meninger om military/terræn - kunne virkelig godt tænke mig at høre nogle meninger, og HVOR MANGE der egentlig synes det er synd for dyret? smiley

Michelle

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fordomme - military/terræn
  • #1   4. jan 2011 Jeg synes ikke det er mishandling, så længe man sætter hesten før alt andet. - Ligesom i alle andre discipiliner smiley

• #2   4. jan 2011 * Discipliner

• #3   4. jan 2011 Tror det er fordi det kan se ret voldsomt ud med de der hvide skumpletter på hestens krop, vild tøjleføring og uheld på banen. Men jeg synes nu ikke, det er værre end så meget andet - har egentlig heller ikke mødt nogen, der synes sådan?

• #4   4. jan 2011 det er den voldsomste form i ridning (ikke diskutabelt) - der er flest heste der dør i military, af enten udmattelse, uheld eller en 3. grund..

MEN, jeg syntes ikke det er mishandling, så længe man sætter hesten først..- præcis som man bør i alle henseender

• #5   4. jan 2011 Var sådan set bare nogle svar jeg ville have, for har faktisk mødt en del fordomme mod military! smiley

• #6   4. jan 2011 Har set et militæry stævne engang, og må indrømme har aldrig redet det selv, men kan sagtens følge folk, som siger det er at presse hestene for hårdt.

Igen det en hård diciplin som elite idræt, og hestene avles til det, så nej jeg syntes ikke det er mishandling, vi køber heste, for at bruge dem. om det så er til hygge eller dressur eller militæry. Så længe rytteren som de andre siger passer sin hest. og tænker sig om. er slet ikke i tvivl om mange heste, er mere til denne form for ridning frem for at tulle rundt som rideskole pony eller stå på en jordfold et helt liv. ja eller en boks, fordi man er så fin en hest man kun bliver rørt 1 time om dagen.

Så det ser voldsomt ud, springene giver sig ikke, hestene presses både fysik og psykisk da tiden jo også tæller. Så naturligvis kan det være mishandling, men det kommer an på rytteren. Så syntes ikke du skal lægge mere i det, end har du en glad hest og er du glad for at ride. Så læg vægt på det, bidet er kun så hårdt som hånden der holder det.

• #7   4. jan 2011 Synes helt bestemt ikke det er dyremishandling!
    Dog tør jeg ikke selv, da springene jo er faste - tænk hvis man styrer ):

• #8   4. jan 2011 Har ikke de store fordomme, ud over mange af dem burde træne noget mere dressur smiley ..

meldgaard: Tvivler stærkt på det er der der dør flest, men det er de det galopløb og de skal springe samtidigt, kan ikke lige huske hvad det hedder.

• #9   4. jan 2011 Tina c: er helt enig.. smiley

Ida & Story: Kan også godt forstå mange synes det er skræmmende med de faste spring. Har selv revet haft et grimt styrt engang om krævedde 9 mdr. ro og 8 mdr. genoptræning smiley

• #10   4. jan 2011
    Steeplechase hedder der galop løb m. forhinder som består af græn der er stablet op om en pind - dvs. hestene har svært ved at finde ud af hvor højt de skal springe samtidig med de styrter afsted i galop fart.

Syntes om tærren som jeg syntes om alm. spring også - folk burde træne noget mere dressur... Også i tærrenet og omkring springene.

• #11   4. jan 2011 Military og terræn er ikke det samme...

Jeg syntes ikke det er mishandling

• #13   4. jan 2011 Tia: Nemlig! helt enig smiley

• #14   4. jan 2011 Krikken: Det var det jeg mente, mener det er den heste sportsgren der dør flest heste.

fjordlænderen: Terræn er kun naturen, military er alle 3 disipliner.

• #15   4. jan 2011 Krikken: Vil give dig ret i at mange burde træne mere dressur..
    Men det der med at de har svært ved at se springene fordi de styrter afsted i galop, nu er der jo en del der tager hesten op og samler den før springet, ikke bare lader den løbe lang og flad, så den faktisk har en mulighed for at sætte benene korrekt smiley

• #16   4. jan 2011 Synes det er pissemodigt, men jeg bryder mig bare ikke om de faste forhindringer smiley

• #17   4. jan 2011 Jeg synes det er en fed sport, men man skal squ osse tænke sig om!

Har dog selv startet tæring nogle gange, vildt fedt synes jeg. smiley

• #18   4. jan 2011 Jeg har ingen fordomme, synes egentlig at der er en sej sport, bare jeg ikke selv skal ride det. er totalt kylling og tager hatten af for jer som tør. smiley

• #19   4. jan 2011 har intet i mod military eller terræn :), synes selv det er spændende at følge med i, i fjernsynet smiley

• #20   4. jan 2011 Hey Tia - I agree smiley Men det ved du jo!

Jeg vil gerne lige knytte en kommentar til dette indlæg.
    Jeg har nu redet military i snart 6år og jeg vil sige, at det er de færreste militaryheste som bliver overbelastede.
    Militaryryttere sætter om nogen deres heste først. Vi træner både hård og blød bund, på denne måde trænes både scener og knogler.
    Desuden træner vi både dressur, spring og en masse ture. På den måde får vores heste set en masse, og bliver derfor stimuleret på mange måder.
    Jeg vil våge og påstå, at mange militaryheste er de mest glade heste der findes.
    Nok er military en ekstrem sport, men vores heste er altså i form til den opgave de stilles.
    Vi intervaltræner for at de kan holde til de lange stræk.
    Military gælder ikke som mange tror, om bare at komme hurtigst muligt igennem banen. Vi har en ideal tid, som vi skal ramme. Altså kan vi ikke bare ride med hovedet under armen. Vi får simpelthen straf point for at ride for stærkt.

Så nej! Military er absolut ikke mishandling.. Tværtimod!

• #21   4. jan 2011 . Shella . •Team Bal• . - Taget fra (link fjernet)

"En terrænprøve er en blanding af lydighedstest, mentaltest og almindelig naturridning. Også ved sværere klasser skal der indgå mental- og lydighedstest, så vi ikke favoriserer fjordheste med uønskede egenskaber, såsom et hidsigt temperament, men tværtimod laver prøver, som vi ved specielt - og måske kun - fjordheste er eminente til."

Så det er ikke bare natur..

• #22   4. jan 2011
    En tærrenprøve er noget andet end at STARTE tærren delen i military smiley

• #24   4. jan 2011 Jeg sammenligner heller ikke, jeg siger netop at terræn og military er 2 forskellige ting

• Susan R
    Susan R Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
    #26   4. jan 2011 Jeg har set military der er endt grueligt galt. Hesten snuplede og brækkede et ben og nakken måtte aflives på stedet.

Men ved ik hvad min holdning er til det egentlig har aldrig sådan tænkt over det

• #27   4. jan 2011 Fjordlanderen: Jamen det du linker til er ikke det samme som det terræn som man dyrker inde for military.
    Terræn er den del af military, den del med spring i naturen.

• #28   5. jan 2011 Den eneste form for ridesport, jeg decideret synes, grænser til dyremishandling, er Grand International Steeplechase. Det er simpelthen en modbydelig sport at se på - det ser ud, som om hestene springer i blinde, og jeg har set rigtig mange grimme ulykker ske i denne sport.

Military er i mine øjne en hård form for hestesport, og jeg er ikke begejstret for de faste forhindringer, men dyremishandling?? Nej, det er det ikke. Og jeg mener ikke, der som sådan er noget galt med military, så længe hesten og dens behov hele tiden sættes først.

• #29   9. jan 2011 Jeg er vild med military! Det er så sjovt og udfordrende! Jeg har selv i mange år holdt mig meget til normal ridebanespringning, da vi ikke lige har en terrænbane i nærheden. MEN - så fik jeg sådan lyst til at prøve det, og vi begge elskede det. Jeg er helt klart enig i, at militaryheste er nogen af de gladeste heste (hvis de vel og mærke har tændingen og gå-på-modet til det).
    Ligeså snart min unghest er stabil i spring og dressur, skal vi da prøve det. Håber reaktionen er den samme, som hos min anden.
    Og ja, selvfølgelig er det hårdt - men hestene trænes jo op til det. Desuden er hestene skabt til at kunne bevæge sig i terræn. Det skal man lige huske på.

Kommentér på:
fordomme - military/terræn

Annonce