Passer jeg sammen med min hest..? {{forumTopicSubject}}
Hej
Undskyld på forhånd, hvis mit indlæg bliver rodet, eller svært at forholde sig til.
Har gået i lang tid og tænkt nærmest hvert minut, over to spørgsmål.. Eller, det ene tænker jeg hele tiden over, og det andet spørgsmål 'dukker' ligesom frem nogle gange..
Det der hele tiden nager mig hele tiden, er; Passer mig og Lucky sammen? Er det meningen at vi skal være sammen, eller skal jeg lade hende 'gå'?
Jeg sidder næsten hele tiden og tænker på om Lucky er den rette til mig. I starten, elskede jeg hendes temprement. Den måde hun kunne være rolig det ene øjeblik og det næste, fare op over en lille sten som ikke plejer at ligge dér. Men syntes måske hendes temprement er lidt i overkanten nu. F.eks, skal vi gå ved en stor vej, for at komme op til et ridehus. I starten var hun virkelig sød, men syntes det er blevet virkelig nervepirrende.. For det første 'deler' vi cykelsti med scootere og dem er Lucky bange for, da to scootere engang kørte tæt forbi os, i høj fart og dyttede imens .. Men hver gang der kommer en scooter nu, trækker jeg hende ud i rabbaten, og holder hende an. Der var bare, for lidt tid siden, at en scooter kørte forbi, imens vi stod ude i rabbaten og ventede.. Hun springer så fremad og næsten ind i scooteren da den er foran os. En anden gang, flejner hun over en mand der kommer gående af cykelstien, og springer ud på marken ved siden af rabbaten, hvor hun 'danser' rundt. Det har så gjort at jeg stiger af hver gang nogle kommer gående, så jeg kan stoppe hende hvis hun skulle gøre det igen.
Efter et mindre uheld hvor hun rendte ind i forskovlen på min fars parkerede traktor (Der skete heldigvis intet..) har hun været bange for traktore.. Så da vi mødte en kæææmpe traktor, med et læs halm/møg på, bliver hun jo bange for den og fræser ud på en anden mark.
Nu er hun så begyndt at 'køre op' over lastbiler og små varevogne.. Som der kommer temmelig mange af. Det er pisse irreterende, og hun danser rundt ved siden af mig og galloppere nærmest på stedet, imens jeg prøver at holde hende tilbage.. hvilket er svært, for hun er temmelig stærk :S
Hver gang jeg går der oppe nu, så går jeg altid ved siden af hende, sitedet for at ride hende der op..
Alt det, har så resulteret i at jeg er blevet en smule bange for at gå med hende oppe ved vejen. Syntes selv det er svært at indrømme at jeg er bange for hende, men, tjaa.. Det er jeg åbenbart..
Jeg ved det bare kræver træning, træning og mere træning, men jeg er bare ikke tryg, når vi er oppe ved vejen. Det er ikke særlig tit min far kan hjælpe mig, for han har et værksted at passe. Min mor er bange for Lucky, så det går heller ikke rigtig..
Selvfølgelig har det jo også noget at med at hun ikke for brændt noget krudt af ligenu, fordi vores folden er frossen og glat, jeg rider hende ikke så meget som jeg ville her om vinteren.
Desuden er der rigtig mange gange, når vi endelig kommer op i ridehuset, at hun f.eks flejner over en anden hest der bliver longeret, der bukker, eller slår i galop tæt på hende. Især heste der bliver longeret, har hun problemer med. Vi har prøvet det 2-3 gange og alle gange har jeg været nødt til at trække hende hjem igen, fordi hun kommer så meget op at køre og danser, bukker og fræser rundt. Også selv om hesten der blev longeret er blevet taget ud af ridehuset, eller ikke bliver longeret mere..
Vi er egentlig kommet langt syntes jeg, men alligevel.. Jeg syntes tit at hvis jeg rider selv, uden nogle holder øje med mig, at vi tit kommer op og 'kæmpe' fordi vi bliver uenige om noget eller hun ikke gør hvad jeg 'siger', self. er det min skyld, at hun ikke reagere så godt nogle gange, da jeg nok ikke er den bedste til at give fuldstændig klare signaler.. Men jeg har selv et stort temprement, så det er lidt svært ikke at blive sur alligevl. Jeg er dog blevet bedre til at styre mig..
Vi har gode dage, men vi har ihvertfald også dårlige dage.. Når hun går godt, går hun som en drøm og jeg glæder mig allerede til næste dag jeg skal ud at ride hende. Hun kan være en engel under rytter, gøre alt hvad jeg siger og bare være perfekt.. men jeg syntes bare ikke at det sker så tit mere. Hun går self. godt men vi 'slås' stadig.. Jeg ved ikke om vi passer sammen? Jeg stiller mig hele tiden det spørgsmål inde i hovedet "Er hun en for stor mundfuld?"
Der er nogle dage, hvor jeg er forundret over hendes sjove eller søde påfund, f.eks har jeg et fiskenet, som jeg en dag tog med ud på marken (Spørg ikke hvorfor x'D) Der kan hun f.eks finde på at stikke hovedet ned i det, eller stjæle det. Jeg elsker hende jo rigtig højt, jeg elsker at rende rundt og lege en slags tagfat, med hende ude på marken, eller se når hun tager en løbetur gennem folden, ruller sig eller tjaa..
Syntes også meget, at hun er begyndt at lægge øre af mig ude på folden, hvis jeg står og nusser/snakker med hende. Én gang har hun mast mig op mod en trævæg, fik hende dog væk men lige bagefter, vender hun røven mod mig, og lægger øre. Hun er begyndt at nappe efter mig også, men jeg prøver at ignorrer det, for hun bider mig ikk, men napper bare 'i luften' foran mig.
Jeg elsker Lucky, det må der ikke være tvivl om. Men jeg bare så meget i tvivl om, om vi passer sammen..
Jeg har læst så meget omkring folk med heste hvor de beskriver dem som deres soulmate.. Jeg vil så gerne have at mig og Lucky var 'soulmates' men jeg tror bare ikke vi passer sammen :S
Har snakket med min mor om det, eller.. Noget af det ihvertfald.. Hun siger at vi skal vente til foråret, da det jo sagtens kan være fordi hun ikke bliver redet og ikke får bevæget sig så meget..
Men syntes bare nogle gange at jeg er 'gået sur' i heste og ridning..
Vi har snakket om at evt. sælge hende, hvis det fortsætter ind i foråret, sommeren osv.. Men det er bare svært.. Jeg vil jo ikke sælge hende, jeg elsker hende jo.. men hvis vi ikke passer sammen, og hun vil få det bedre ved en anden..?
Det har været hårdt at skrive det her, jeg har næsten ikke kunne lade være med at græde igennem det.. Jeg har grædt mig i søvn over det her, mange gange, så håber virkelig det vil hjælpe at få det ud.
- Jeg har ikke rigtig nogen jeg kan snakke med om det. Min mor og far, syntes jeg ikke kan forstå problemet, og har ingen 'hestevenner' der kan sætte sig ind i det..
Jeg har mest skrevet det, for at komme ud med mine 'problemer' og evt. få nogle råd..
Jeg ved godt det meste kræver træning, men jeg ved ikke om jeg kan magte det..
Hvis i er nået igennem, så læg gerne en kommentar..
Hvad ville i gøre? Hvad skal jeg gøre..?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Nogle passer kun sammen med en bestemt slags heste.
Personligt passer jeg sammen med stortset alle personligheder. Det vil jeg mene har noget af gøre med at jeg har tons af tålmodighed og ikke kan blive sur mere på hesten.
En hest som du har er en der kræver tålmodighed og at man ikke bliver sur over problemet. Hesten er bange og er nervøst anlagt, sådan er det og det er så ens opgave at afhjælpe problemet.
Så måske du istedet skal have en idiotsikker pony hvis du ikke har tålmodigheden og "roligheden" til det.
nov 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
Hvis det var mig der var i den situation så ville jeg nok sælge da det virker som om du er blevet bange/nervøs for din hest og det kan hun jo så mærke og derfor kommer i nu i sådan en situation.
Sådan ser det ud udadtil men det er jo svært når man ser det ude fra, der kan være tusindvis af grunde til hendes opførsel. Men det ville jo kræve at man kan se hendes opførsel med egne øjne.
sep 2010
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 280
Det er nemlig dét :S Jeg tror ikke jeg har tålmodigheden til hende.. Men er bare så meget i tvivl, for jeg elsker hende jo stadig, men tja..
Har også tænkt meget på at få en roligere og som du siger, idiotsikker hest, syntes bare det er så svært at skulle indrømme at man ikke er 'skabt' til at være sammen med ens hest :S
sep 2010
Ja, jeg er blevet bange/nervøs i nogle situationer, f.eks når vi går op til rideshuet eller andet..
jun 2006
Følger: 66 Følgere: 66 Heste: 10 Emner: 19 Svar: 380
jeg havde selv en hest som jeg efter to år simpelhen ikke passede sammen med længere, og jeg endte med at blive bange for at ride, men jeg ville ikke selv indse det. men til sidst gik det op for mig at jeg blev nød til at sælge min ellers rigtig søde hest, selvom jeg ikke rigtig havde lyst. det er den bedste beslutning jeg har taget i mit liv, da jeg nu har fået en hest jeg passer helt perfekt sammen med.
så mit råd ville være, hvis du ikke rigtig har lyst til at ride på den og er ved at gå sur og træt i det, så sælg den. det andet kommer der ikke noget godt ud af - selvom det er svært at indse
sep 2007
Anne & Lucky < - Tror ikke som sådan på at være "skabt" til en hest.
Nærmere passer sammen med.
Skabt for hinanden er en tand for romantisk til mig ;).
Det handler bare om at du nok skal indrømme over for dig selv at hendes problemer rækker ud over dine evner
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
sep 2010
Ja, mente også passer sammen med, men det var bare lige 'skabt' der faldt mig ind
Syntes bare at det er svært at indrømme overfor mig selv :S
sep 2010
Midtjylland, lige udenfor byen Julesminde
nov 2010
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
sep 2010
- Ja, det kunne være en mulighed. Skal bare finde nogen der vil hjælpe så
Biologist Victim
- Tror også jeg vil prøve at vente til foråret.. Så må jeg jo se :S Imens må jeg jo så bare træne, og træne
nov 2010
Men ville helt sikkert syns at det ville være en god hjælp for dig.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 98 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 786
sep 2010
Susan R; Ev... Bare man kunne teleportere sig rundt :S
Mette "Stald Amour" T: Tjaa.. Det kunne godt være at jeg ikke har 'magten' eller er føreren mere.. :S
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
det er en svær situation at stå i, kan sagtens følge dig, jeg har selv solgt min da jeg måtte indse at der var mere arbejde end glæde ved vores samvær...jeg elskede den hyp, men vi passede bare ikke rigtig sammen, så efter 1½ års tilløb solgte jeg ham og han har det bare som blommen i ægget hos den nye ejer, de klinger bare sammen og den opførsel han havde hos mig, har han stadigvæk bare ikke sammen med den nye ejer, men hvis der er andre som håndtere ham kommer de gamle nykker op igen..så jeg tolker det som at de passer sammen.....
så mit råd er at du virkelig mærker efter om det samvær i har sammen er et der giver dig glæde og som din hest trives med? for mig gælder det jo begge veje, det kan ikke nytte noget at have en hest der elsker at ride i skoven hvis man selv helst vil være på banen..... pøj pøj med din beslutning....som i sidste ende kun kan blive en mavefornemmelse...
sep 2010
Tak for link'et Det vil jeg ihvertfald prøve
- Og tak for hjælpen også, det lyder lidt ligesom mig og Lucky, med arbejde/glæde forhold..
Irh.. Kan ikke lide sådan nogle beslutninger :S Hvorfor skal livet med heste også være så svært..?
sep 2007
Hele livet er svært og man skal træffe beslutninger der gør avs - det kan du ikke undgå, heller ikke hvis heste ikke var der.
Det er noget man må lære
sep 2010
Men hvor ville det være dejligt, hvis livet gik som man ville
Passer jeg sammen med min hest..?