{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Træningsskala - dressur
Her kan du læse alt om træningsskalaen i dressur. Find bl.a. gode tips om skridt, trav, galop og meget mere.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klassisk dressur vs. dressur?
  • #1   4. jan 2011 Teoretisk er grundprincipperne jo egentlig de samme.

I praksis oplever jeg dog, at klassisk dressur i højere grad handler om at hesten 100% selv har bæringen, og at hesten opnår den af naturlig vej - altså, uden tvang fra indspænding og tøjler.
    En akademisk uddannelse af hesten tager derfor også som oftest længere tid end en moderne uddannelse gør.

Jeg er selv rimelig ny indefor den akademiske ridekunst, så jeg er nok ikke ekspert. Men jeg føler i hvert fald meget mere for akademisk ridekunst, da jeg synes metoderne er mere humane, samt man opnår et flottere resultat. Moderne dressur har aldrig været min stil, da jeg synes metoderne er for... jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal sige det uden at støde noget. Men i hvert fald synes jeg ikke det er en ret gennemført måde at træne hesten på. Selvfølgelig er undervisere forskellige, men de undervisere jeg har haft, og de fleste af dem, som jeg kender, der rider dressur på højere plan, bruger nogle metoder jeg ikke selv kan stå inde for.

• #2   4. jan 2011 Okay, så tænker jeg med det samme, hvorfor der specifikt er udstyr til klassisk dressur, for sadlerne er jo total anderledes, fik man skal have det "rigtige".

• #3   4. jan 2011 Okay, så akademisk dressur, er bedre for hesten og dens krop..! - så langt, så godt!

Men er der bøger eller hjemmesider, hvor man kan læse mere detaljeret om det, for umiddelbart så har vi jo kun lige være omkring toppe af isbjerget, og jeg vil gerne vide mere præcist hvad der gør det bedre, hvad man gør, osv osv, for så enkelt er det jo ikke, når der er så mange der går over til den "stil" om man vil.. smiley

• #4   4. jan 2011 hmmm. Bent branderup har jo skrevet nogle bøger. Du kan også youtube ham og så nogle videoer. Ellers så prøv at google "academic art of riding."

desuden synes jeg Hempflings arbejde ligger sig meget op ad akademisk dressur. Hempfling har bare også tilføjet hans egen stil og egne teknikker.

• #5   4. jan 2011 Jeg kan formulere det nemt:
    Klassisk dressurs allervigtigste grundprincip er "lethed, lethed, lethed"
    Man behøves ikke en blank kandar eller en kvist som pisk for at ride klassisk dressur; grundprincipperne er bare lidt anderledes, man tager mere hensyn til hesten, vil have den til at udvikle sig i sit eget tempo; og har meget vægt på letheden. Både for rytteren, men også for tøjlen - og også for hesten. Man kan sagtens ride "stævnedressur" og stadig være en klassisk dressurrytter. Rider selv efter portugisiske principper, men i en engelsk dressursadel, med et almindeligt kandar - og i øvrigt en koldblodshest. smiley

Det handler altsammen om måden at se sin træning på. smiley

• #6   4. jan 2011 Bent Branderup er -ikke- klassisk dressur; han er akademisk dressur, og det er noget helt, helt andet. smiley

• #7   4. jan 2011
    Om tingene er bedre for hesten er jo noget der kommer an på ens mening om træning mm. smiley

Fx. bryder jeg mig ikke om alt den bøjning der er i akademisk, syntes hesten over bøjes meget.
    Og Bent Branderup er heller ikke en af dem jeg syntes rider kønnest.

Så bare snus lidt til det hele - så finder du nok det du vil og kan lide.
    Man kan jo sagtens blande tingene til sin egen stil og man kan sagtens ride en ting men have udstyr fra en anden ting.

• #8   4. jan 2011 Okay, nu er jeg så forvirret igen, for jeg troede akademisk og klassisk var det samme, efter Malene H omtalte det i sit første indlæg.

Hvad er så forskellen der?

• #9   4. jan 2011 Bent Branderup rider efter meget gamle metoder, og går meget op i jordarbejdet, og at hesten skal bære sig selv 100%
    Klassisk dressur er en mellemting.

Men som Krikken siger - snus til det hele og bland forskellige principper, der passer til dig og din hest. Det er det jeg foretrækker, så vi bruger metoder fra alle slags ridestile i vores daglige træning. smiley

• #10   4. jan 2011 Krikken: Ja, det er jeg jo klar over, og min set fra klassisk side er det bedre for hesten, og det er den side jeg prøver at se det fra lige nu. smiley

Men ja, er jo nok til at udvikle min egen metode.. smiley Jeg bryder mig ikke om at man skal følge en "vejledning", fordi det står der.
    Som ordet betyder, er det kun vejledende, og man er nød til at justere efter sine egne erfaringer, for at få det til at funger for en selv. (Mit motto) Det samme med en pulverkage eller andet mad, man laver efter vejledningen, men synes man den er for tør, så fortsætte man ikke på den måde, med at lave den hver gang, nej, så tilsætte man jo lidt mere af noget væske eller fedt, hvad man lige har lyst til, så den er perfekt for MIG. smiley

Men derfor er jeg nysgerrige alligevel, og vil vide alle detaljer, for at plukke det jeg kan bruge, rette på noget som ikke er optimalt i mine øjne, og smide resten væk. (=

• #11   4. jan 2011
    Klassisk dressur kan jo også misfortolkes - ligesom akademisk kan man misbruges alle træningsmetoder.

Det er lidt det der er sket med "moderne dressur" - principperne er egentligt stadig helt fra den tyske træningsskala og fordringerne er derefter men de er bare blevet til noget andet som virker på stævne banerne, folk har misforstået det og ignoere diverse ting.

Som sagt bryder jeg mig fx. ikke om den overbøjning og bøjning der fokuseres meget på i akademisk, det mener jeg ikke gavner hesten og mener det er for meget.

• #12   23. jul 2011 Jeg vil også rigtig gerne vide en masse om de forskellige metoder smiley Har I nogen eksempler på hjemmesider eller bøger mm? smiley

Kommentér på:
Klassisk dressur vs. dressur?

Annonce