håber på hjælp til spørgsmål {{forumTopicSubject}}
hej alle jeg skriver dette indlæg da jeg har brug for råd og vejledning i en sag...
sagen starter med jeg får en opstaldning i aug der hvor jeg boede før, der betalte hesteejer 1200 kr om mrd, for alt, der var der kun folde og bokse, hesten har en mand købt til en pige, som viser sig at være bange for hende, da jeg altid skulle stå ved hende når hun skulle strile hende(så hende aldrig ride da vi boede der, da hun slet ikke var oppe på hesten, der kunne gå dage hvor hun ikke kom ud til hesten, da hun virkede nervøs omkring hesten, så tit var jeg ude og hente hende, da jeg fik afvide at hun ikke kunne komme derud uden hun blev kørt, og hendes ondskyldning for ikke at komme var der ingen der kunne kører hende, derfor hentede jeg hende, når
men vi skulle flytte til et bedre sted for hestene, hvor der var gode folde bokse og ridehal og andre ting som vi er i gang med at lave færdige, vi spørger om hesten skal med, og at hvis den skal, så stiger lejen til 1800 med det hele excl udmugning, jeg så lidt til hende den første 14 dage og så var tiden hvor hun skulle op og ride hende, og der skete så det, hesten smed hende af, og det gjorde det jo ikke bedre, med hun blev fortrolig med hesten, nej jeg så hende ikke derefter, og ejeren så jeg kun når han skulle betale for leje, som han heller ikke ville betale fuld ud, han betaler kun de 1400 kr ud af 1800, så var det meningen at der skulle findes en rytter til hoppen, men det var umuligt at finde en, så ejer valgte jeg skulle sætte til salg for ham, da vi begge syntes det var synd at hun bare skulle stå og ikke blive rørt, det vil så sige, jeg har hende hver anden dag i ridehallen for at løbe rundt, og for at klik træne med hende, jeg satter anonce op, og vi kan bare ikke få hende solgt, der er hendvendelser på hende men intet salg, da han ikke ville gå ned i pris, da han havde gået 4000 kr ned fra den pris han gav til den han ville sælge hende for, når men pludselig falder hoppens gamle part over min anonce, og hun vil gerne ride hende engang, hun kommer og for første gang så jeg at hun kunne rides, for jeg var godt nok i tvivl, om hun smed alle sine rytter af, men det gik rigtig godt, hun gav så ejer et tilbud da han havde sagt han ville slagte hende hvis hun ikke blev solgt, og da de lige havde slagtet deres hest, så tilbød de den hest i fryseren, for den part hun havde haft før, men det ville han ikke hører om, derefter har hun sagt hun godt ville betale ham for hesten, men pluselig havde han solgt den, hvad jo i sig selv ville ha været godt nok, hvis det ikke var til de/den piges forældre og pigen, som man ikke har set skyggen af i de sidste 3 mrd i hvertil fælde,
når men hesten er en hest der tyggede i alt i starten og hun har spist 24 pæle og 4 tygge hjørne pæle, så til sidst måtte jeg lave en fold i folden, men det gør hun ikke mere da hun åbenbart har manglet noget i sin mad, før hun kom til mig, som hun har fået nu,
der er også en mrd opsigelse på kontrakten, og den har han ikke sagt op inu, men nu har han solgt til pigen der ikke kom og passede den hest der var købt til hende, den hest hun havde ansvaret for
spørgsmålet er nu,
kan jeg tage penge for de pæle hun har spist
kan jeg tage penge for anonseringen og alt den tid jeg har brugt på at svare mm
kan jeg tage penge for udmugning når det var excl udmugning, og hvis ja hvor meget kan man tage, jeg havde regnet med 500 pr mrd er det for meget når man tager klatter mm hver dag
kan jeg tage penge for den mrd opsigelse der er,
og kan jeg sige til ham han skal betale de sidste 400 kr * de 3 mrd hun har stået på det nye sted, som han ikke har betalt, nu der ikke har været en pige/part til at betale de sidste 400 kr som parten skulle betale ud af opstaldningen
hvis i svare ja til meget af det, kan jeg så tilbage holde hesten,(låse stalden af, så de ikke kan fjerne hesten) til pengene er betalt????eller til alt er gået igennem en advokat...
ved godt det er meget på en gang men har virkelig brug for råd, da gamle ejer kommer i morgen, og der vil jeg gerne kunne vide lidt om hvad jeg kan tillade mig at sige, og nej har ikke tid til at vente på jeg kan snakke med en advokat for at få svar, derfor jeg ville hører jer der er i denne gruppe...
HÅBER I KAN HJÆLPE MIG BARE LIDT
sep 2009
Følger: 17 Følgere: 13 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 218
jul 2005
Følger: 31 Følgere: 103 Heste: 7 Emner: 185 Svar: 1.586
aug 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 255
at tage penge for udmugning når de selv skulle??? du kan ikke bare skrive sådan uden at forklare dig
jul 2005
jul 2005
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
I teorien kan du godt ja..
kan jeg tage penge for anonseringen og alt den tid jeg har brugt på at svare mm
- Annoncering ja.. Men ikke hvis du har gjort det som en "tjeneste" så synes jeg det er frækt..
kan jeg tage penge for udmugning når det var excl udmugning, og hvis ja hvor meget kan man tage, jeg havde regnet med 500 pr mrd er det for meget når man tager klatter mm hver dag
DU fastsætter prisen.. Men om den er helt god at tage penge for ved jeg ikke hvis der ikke ligger nogen klar aftale..
kan jeg tage penge for den mrd opsigelse der er,
- Ja..
og kan jeg sige til ham han skal betale de sidste 400 kr * de 3 mrd hun har stået på det nye sted, som han ikke har betalt, nu der ikke har været en pige/part til at betale de sidste 400 kr som parten skulle betale ud af opstaldningen
- Ja da.. Opstaldningen skal jo være betalt.. Hvem der så betaler den er ejers problem..
Du kan godt låse stalden af, men ring til politiet og meld dem for bedrageri i stedet.. Eller spørg en advokat.. Så har du din ryg fri og risikerer ikke at komme i klemme..
jul 2005
aug 2008
jeg har mugget hos den da der ikke kommer nogen hos hesten, og gjorde jeg det ikke, så ville den stå i lort til halsen, og det byder jeg ikke heste, bare fordi man ikke gider komme ud til sin hest sorry, men sådan er jeg ikk, det ville da være synd for hesten
jul 2005
aug 2008
er du klar over hvor mange penge det er og så er det inde for 14 dage den spiste så mange pæle, derfor jeg begyndte at lave en fold i folden hvor jeg også måtte købe tråd og jernspyd
aug 2008
aug 2008
jul 2005
Men pas nu på... det er ikke bare noget man gør og folk kan finde på hvad som helst.
sep 2008
Følger: 173 Følgere: 189 Heste: 11 Emner: 127 Svar: 309
Mvh
aug 2008
og ja ringer også til politiet, og til en advokat men de har ikke åben inu....
skal lige sige alt dette er sket på 2 dage, at man intet hører, og pluselig står tøsen her og sviner min datter til, hun kunne ikke engang se det var den hest, hold da op siger jeg bare, og da mine heste står på halmpiller, så kunne jeg ikke lade vær med at grine da der fra hendes veninde blev svindet til at det var dyreplageri de ikke havde noget halm at stå på, det jo ligesom pointen ved halmpiller griner...så hvor meget har man så lige forstand på hest og dens omgivelser....min datter var ved at give dem wap
sep 2008
Mvh
aug 2008
jul 2005
jul 2005
sep 2008
Mvh Louise
aug 2008
jul 2005
aug 2008
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 11 Emner: 427 Svar: 1.540
aug 2008
og jeg skal ikke ha folk til at flytte heste om natten, måske der så forsvinder mere jo
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 11 Emner: 427 Svar: 1.540
aug 2008
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.644
Hænger staldreglerne fremme i stalden med f.eks. at lejer at 1 måneds opsigelse fra d.1. og at udlejer kan opsige lejer uden varsel?
Med hensyn til det du spørger om, så min holdning:
Du kan ikke tage penge for de pæle hun harspist, deter med i slidtage og vedligehold som den almindelige opstaldningspris også omfatter
Du kan kun tage penge for anonncen og den tid du har brugt, hvis I aftalte det inden du lavede den, ellers er det en vennetjenest.
Når du vælger at sige at opstaldningen er uden udmugning, og at du så gør det alligevel, så kan du ikke tage penge for det. Hvis du synes det er synd/ulækkert/ødelægger stalden eller andre årsager bør du sige at opstaldningen er med udmugning og fastsætte prisen der efter, eller i kontrakten fastsætte et minimum antal gange boken muges, f.eks. 1 gang i ugen
Hvis der er kontrakt, eller blot en mundtlig aftale om 1 måneds opsigelse så kan du tage penge for den
og selvfølgelig skal han betale hele opstaldningsbeløbet, det var vilkårene for at flytte med, og det er ikke dit problem at han ikke fandt en part.
Med hensyn tilselvtægt - at tilbage holde hesten synes jeg du skal kontakte en advokat og få klar besked om hvordan du står i denne situation, og hvilke tiltag du kan gøre for at få dine penge.
Staldkontrakter er gode hvis de er meget detaljeret. De sikrer udlejer og giver lejer noget at forholde sig til
aug 2008
det med opsigelse står i kontrakten mm...
det med pælene er jo ikke almindelig slidtagese, da de 24 pæle var på 14 dage den havde ædt dem....men ja ellers er det da slidtage, men det kan blive meget dyrt hvis den skulle ha lov til at spise 24 pæle hver 14 dag...
anonce det er en opstaldning ikke en ven...
ang udmugning...hvis man har et opstaldnings sted så må du ikke som udlejer lade hesten stå i lort til halsen, så meget ved jeg da, skulle man så også lade hesten stå for lud og koldt ingenting hvis de ikke kom med foder, nej det gør man bare ikke, for så er det udlejer der bliver bustet, så meget har jeg da læst i de sager der har stået både her på hg men også på hestenette....
jeg kontakter også en advokat i morgen...
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.644
Lyder fornuftigt med advokaten. Håberdu får nogle svar som er brugbare, så du kan få afsluttet denne sag.
aug 2008
håber på hjælp til spørgsmål