Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Læsse hesten...:s
  • #1   26. dec 2010 Du kan jo starte med at fortælle hvad du har gjort? ^^

• #2   26. dec 2010 Jeg plejer at vente på de selv går med op smiley Sidst tog det kun 15 min at læsse to som ellers ikke er vilde med det smiley

• #3   26. dec 2010 vi har fået en mand til at hjælpe os, han brugte noget horsemanship eller sådan noget, men det hjalp og det tager ikke mere end 2 sekunder at få hesten læsset og man kan gøre det ene mand. han hedder Torben andersen og bor sjælland man kommer sommetider til jylland og fyn smiley

• #4   26. dec 2010 Hvis det er helt umuligt og du føler du har prøvet alt. Givet hesten tid, lokket med foder og ikke brugt tvang, så kan det være svært. Men ha tålmodighed og tid. Træn det nogle gange og forskæl hesten når den kommer op i træleren, du behøver ikke køre med den hver gang, men bare den kommer en tur op så er det fint. har den haft dårlige oplevelser, er den bange eller stædig??
    Hvis du ikke føler du magter det så få en prof ud for og hjælpe ;O) det koster en lille smule, men kan spare meget tid ;O)

• #5   26. dec 2010 brug mad det er nok det du skal prøve og starte med

• #6   26. dec 2010 Torben Andersen har også en hjemmeside: www.naturalhorsetraining.dk

• #7   26. dec 2010 Vi har haft Torben Andersen ude 2 gange, og nej, det virkede ikke. og brugt en masse penge der. vi har tit stået 2 timers kørelsen væk, og nrugt flere timer på at få hende op. Men så kom der en som bare kunne det der.
    En går med hesten, lige op. hvis hesten stopper. er der en anden person som står bag, med et træktorv, som snurrer det rundt i luften , bag bagparten. Så der kommer en lyd. dette hjælper med at drive dem op. ikke noget med at slå dem eller noget. Det har virket. efter vi har stået mange sjove steder, og om natten, og ikke kunne få hesten op. og nu går hun bare op , uden noget.

• #8   26. dec 2010 Gør det til en behagelig oplevelse, så er det meget nemt.

Se video.
    http://www.hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=218495

• #9   26. dec 2010 Jamen han er ikke bange.. Står bare og kigger.. og når vi lokker med mad strækker han bare halsen frem for at nå det.. Men så går vi lidt længere væk.. Presser ham ikke. For så går han bare tilbage..

• #10   26. dec 2010 det samme gjorde min. men pres ham bag fra, med torvet, og hvis han går til højre med bagparten, fortsætter man, og bliver hele tiden bag hesten, og svinger med torvet.

• #11   26. dec 2010 min går også i baglås hvis jeg presser hende, så det er bare at vente med maden og giv ham det først hvis han fx. løfter det ene ben osv.

• #12   26. dec 2010 Min træners pony gad heller ikke gå op. Han var ikke bange, han vidste bare ikke hvad han skulle deroppe. Vi brugte først to timer på at lokke ham op med brød. Hvis han strakte halsen for at nå det gik vi baglæns, og lidt efter lidt - meget langsomt - så fulgte han med. Da han var helt oppe, og traileren var lukket, fik han ros og godbidder i massevis. Dagen efter gjorde vi det igen, og det gik meget hurtigere. Han er stadig ikke vild med det, men kan læsses på ca 20 minutter - vi har dog ikke trænet det i rigtig lang tid, så hvis vi trænede regelmæssigt ville han nu gå op uden problemer.

Tror bare det er tid, tid og tid - og så at han skal synes det er sjovt at komme derop. Når han er der skal han have noget specielt - ikke det han normalt får, men noget nyt og lækkert, som han er vild med og meget sjældent får. smiley

• #13   26. dec 2010 Hjælper ikk eher.. Og han tænder helt af hvis han få en dask i måsen...:s

• #14   26. dec 2010 Du skal heller ikke tvinge ham. Om du så skal stå der i 3 timer, så tror jeg altså nok han går op til sidst. Og når han gør, skal han roses så han er ved at få pip af det. smiley

• #15   26. dec 2010 Det gør vi også..;)

• #17   26. dec 2010 Igen. Gør det til en behagelig oplevelse, så er der ingen frygt eller stædighed - kun lyst til at gå op i traileren. Hvorfor skulle en hest afvise noget, der er behageligt.....

• #18   26. dec 2010 Hest i trailer, uden bøvl = læssetov smiley Det virker hver gang! - det er min erfaring. Det er hurtigt og smertefrit.

• #19   26. dec 2010 Træne ham smiley

Breezer tog første gang i trailer 4 timer, 3 knækkede træktov og et knækket longetov om at komme op...

Nu går det mere smertefrit smiley

• #20   26. dec 2010 Har været igennem det samme med min egen og der fik jeg Maj-brit Hnasen til at hjælpe mig, hun er uddanet ved Kelly Marks i England under monty roberts uddanelsen, altså hun ved en masse om horsemanship, og det kan kun anbefales synes jeg selv.

-Ved mig var det fordi at min lille hyps troede det var ham der bestemte. Men nu hvor vi har været igennem den magtkamp og vi respektere hinanden har det også hjulpet på en masse andet. Så hvis du har lyst til at vide mere om Maj-brit så bare skriv til mig privat:D Håber det kunne hjælpe lidt:)

• #21   26. dec 2010 Jeg havde nøjagtig samme problem med min hoppe .
    Jeg har tit stået og kæmpet med hende i 1-2 timer hvor jeg til sidst har måtte gå fordi jeg blev hidsig og overlade hende til andre .

Jeg har prøvet torben andersen 1 gang og betalte næsten 1700 kr for ham og man kunne ikk engang lukke bagbummen efter hans træning .

Så kom vi et sted hen hvor de brugte et så kaldt "shane torv" .
    Det er et torv der skal ned om numsen på hesten , samtidig har den en line der os går op på krydset så torvet ikk falder ned imellem bagbene . Og så ind igennem grimen foran . Derefter tager man enderne op omkring forbummen i traileren , så har hesten nemlig kun mulighed for at gå til siden og frem . Og der er ingen smerte i det .
    Det brugte vi 2 eller 3 gange , og efterfølgende kunne vi bare lægge det omkring numsen og så gik hun op uden vrøvl fordi hun godt vidste a når først det kom på var der kun en vej smiley
    Det skal lige siges a hun står helt roligt når først hun kommer op .

Så fortalte min veninde a hun brugte hingste kæde til sin , intet andet virkede på hendes , så det prøvede vi smiley

Der gør vi det at hingste kæden kommer på , når hun står stille , har jeg et let pres i kæden , og efter lidt tid er det ligesom om de falder lidt i søvn agtigt . Og hvis de bakker så holder man godt fast så den presser , og lige så snart de går frem slipper man presset så kæden er helt løs .
    Med den tager det mig ikk engang 5 min a læsse .
    Så kan klart anbefale "shane torvet" / læsse torvet eller hingste kæde smiley

Held og lykke smiley

• #22   26. dec 2010 Han står også fint stille i traileren når han er kommet op...

• #23   26. dec 2010 Så prøv du evt en a de ting der smiley
    De har i hvert fald været effektive .

Og torvet koster ikk alverden smiley

• #24   26. dec 2010 Kan ikke finde torvet via google:(

• #25   26. dec 2010 Prøv i ridebutikker , tror faktisk jeg fandt mit på et kræmmermarked smiley
    Eller hør hos din forhandler .

• #26   27. dec 2010 Jeg vil IKKE! anbefale tov om røven!!!

De svar du lige har givet lyder som mine og der handler det bare om at de selv skal gide gå op og det gider de hurtigst hvis du bare lader dem "være.

• #27   29. dec 2010 Ja det er meget korrekt , men nu er det jo nok de færrest der gider vente i 2 - 3 timer eller hvor lang tid det nu kan tage smiley
    Altså jeg gad i hvert fald ikk skulle gøre klar til a læsse så mange timer før stævne smiley

Og det gør jo ikk ondt på dem , og efter 2 - 3 gange var det jo slet ikk nødvendigt a skulle bruge det smiley

• #28   29. dec 2010 Pernille K - Men det er det man kalder tvang, og det bør ikke blive brugt i sin omgang med heste.
    Hvis man har tålmodighed, og gentagne gange giver hesten lov til selv at gå op, så vil det med tiden gå hurtigere. Ja, det tager lang tid, men man har sandsynligvis også en hest der nyder at køre, fordi den finder det rart at få derop - en hest synes IKKE det er rart, hvis den fra starten blev tvunget til det. smiley

og du siger jo selv at din hest godt vidste at den blev tvunget der op før eller siden. Er det sådan du gerne vil have hest? At den skal tvinges til at gøre ting for dig? Nej, forhåbentlig ikke da. Det er da meget rarere at have en hest der rent faktisk gerne vil op i traileren. Og som du selv påpeger - din hest vil jo åbenbart stadig ikke selv op i traileren, men den vil når torvet kommer. Så er problemet jo ikke løst - du har bare dækket det lidt til og gjort det nemmere.

Det skal være sådan, at når hesten ser traileren spidser den ører og går selv hen imod den, og ønsker at gå derop. Og ja, det kan lade sig gøre. Min gamle pony vrinskede når hun så at traileren stod åben, og hun gik op uden hjælp eller trækker - selv i mørke. Fordi hun stolede på mig og traileren. Har haft flere heste der gør det, fordi de forbinder traileren med noget godt. Hvis man tvinger hesten derop, vil den bare føle det er noget der skal overståes, og den vil ikke selv vælge at gå derop. Du har jo selv påpeget at du stadg skal bruge tov på din hest. smiley
    Og når der blev brugt hingstekæde tog det 5 minutter. 5 minutter er lang tid, i forhold til hvor kort tid det kan tage med en hest der nyder det. Jeg bruger maks 3 minutter fra hesten er ude af boksen, tilden står bundet i traileren. smiley altså, nytter det intet med tvang, hesten skal selv ville.

• #29   29. dec 2010 Pernille K: Så er det jo fordi du ikke gider træne INDEN et stævne smiley
    Det har max taget mine 30 min at gå op og jeg tvinger dem ALDRIG!
    Hvis man endelig skal bruge "tvang" fordi hesten panikker så brug en trøje for øjene.

Hvis man giver hesten tid til at forstå hvad man vil sker tingene hurtiger end hvis man presser dem. Basta. smiley

• #31   29. dec 2010 Nu har jeg haft min hest i 4 år , og dengang jeg fik hende havde hun heller absolut ingen´ting imod , men lige pludselig vendte hun 180 grader og ville ikke mere . Og aner virkelig ikk hvorfor .
    Jeg bruger ikk torvet mere men kun kæden , og det virker for os , hun vrinsker ikk mod traileren men har det fint med a stå derinde .
    Jeg ville da os ønske at hun frivilligt gik derop , men sådan er hun altså bare ikk , det kommer forhåbentlig når hun finder ud a a vi skal ud og opleve ting hun godt kan lide når hun ser traileren . For nej jeg vil ikk tvinge min hest .

Jeg er meget glad for den metode vi bruger pt , og syntes selv a de metoder jeg har brugt bliver bedre og bedre , så en dag går den selv op , det mit mål .

Og havde jeg trailer og bil øvede jeg det gerne hver dag

• #32   29. dec 2010 Pernille K - Ja, så længe du selv kan leve med det, er det vel fint. Jeg ville bare ikke kunne gøre det. smiley Men man er jo så forskellig.

Kommentér på:
Læsse hesten...:s

Annonce