Skavmærker med blod fra dækkken :( {{forumTopicSubject}}
Hej HG, håber virkelig en af jer har et rigtigt godt råd til mig lige nu
For mindre end en uge siden var jeg ude og ride på min dejlige hest, som har vinterdækken på med 400 gram, da hun blev klippet i oktober. På dette tidspunkt var der absolut ingen skavmærker på skuldrene (bringen) og det samme dækken gik hun også med hele sidste år og har haft det på i hvert fald 4 uger nu.
Men så, her i dag, da jeg lige vil smutte over og tage hestene ind, løber vores lille pony rundt, men Giza løber ikke rigtig med, hvilket hun plejer? Hun har altid været den vildeste på folden og jager gerne med de andre, for at de løber rundt med hende. Først tænker jeg at det er noget med et af hendes ben, men ingen er hævet og hun er ikke øm, så sender hende i lød igen, og ingen haltheder/ømheder er at se. Eller, jo, hun bevæger sig som om hun ikke har bevægelighed nok fortil. Jeg tager hende ind, og på vej hen til stalddøren går det op for mig at det kan være dækkenet
Skynder mig at spænde dækkenet op fortil og rigtigt nok, godt nok har jeg før set heste hvis pels var slidt af, men har aldrig set en hest med sårskorper og blod på indersiden af dækkenet Den ene side af bringen var helt revet op, og den anden manglede ''blot'' lidt pels.
Ja, det er ikke længere blodende sår og der er skorper på, men dækkenet må jo genere såret noget så grusomt. Netop dette dækken har ALDRIG generet hende før, til trods for hun har gået med det i snart to vintre og min hest før det også brugte det i to vintre, så jeg er meget chokeret Det må jo gøre ulideligt ondt.
Men hvad pokker skal jeg gøre?
Hun har godt nok pels over ryggen og det er jo også 2½ måned siden hun blev klippet, men hun har jo gået med 400 gram ''siden''. Lige pt. har hun et stalddækken på med 400 gram i, men ekstra bringe indlæg på, men tror bare ikke det er nok, desværre
Jeg kan jo ikke rigtig bare tage dækkenet af hende, sådan fra den ene dag til den anden? Indtil det er helet. Det eneste jeg kan tænke mig til, det ikke sidder til på samme måde som andre dækkener gør, er fleecetæpper? med hvor mange så og er det virkelig nok?
- kloge hoveder behøver ikke kommentere, dette er sket ingenfor 2-3 dage, og ja, selvfølgelig skal man tjekke dækkener hver dag, men NU er skaden jo sket, hvad gør man så?
jan 2006
Følger: 67 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 389
okt 2006
Følger: 130 Følgere: 158 Heste: 4 Svar: 1.528
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 389
Mine heste har helet op på få dage ved brug af det. Fra Blue Horce...
Tag dækkenet af om natten og ha hende inde så længe som muligt til det er helet uden dækken på...
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Rambos underdyner giver IKKE det mindste slid på bringen.
hvis der er skårpe på såret, ser jeg ingen problemer i at skifte dækkentypwe.
aug 2009
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.108
Skavmærker med blod fra dækkken :(