Beslutning: Gori skal aflives. {{forumTopicSubject}}
Tusind tak for kommentarerne til alle.
Det er SÅ svær en beslutning, men vi vil ikke få lavet en endoskopi på den, da det ikke tjener noget formål. Hendes lungefunktion vil alligevel ikke blive bedre. At have hende som hyggehest er en rar tanke, men igen vil det være et spørgsmål om tid før hun alligevel vil få det rigtig dårligt.
Jeg har brugt Gori rigtig meget til især spring og lange, lange ture i det fri. Det vil jeg ikke kunne mere. Jeg har heller ikke råd til at have to heste.
Hendes vejrtrækning høres mere og mere højlydt.
Dyrlægen siger, hun endnu ikke lider, men det må da være en form for lidelse, når Gori ikke trækker vejret normalt.
Jeg tror og håber, at det bedste vil være at sende Gori til de evige græsmarker. Det sker nok på tirsdag, hvis dyrlægen kan. De sidste dage skal hun rigtig forkæles
og jeg vil skridte små ture på hende.
Åh, hvor er det forfærdelig. Mit hjerte er totalt knust.
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 91
Hun har fået meget kærlighed og givet lige så meget igen.
Den sidste tid har hun været mere kontaktsøgende end normalt - ved hun mon instiktivt, at noget ikke er, som det skal være? Tillægger hende ikke menneskelige egenskaber med heste fornemmer jo mange ting.
Hvordan mon det vil være, når DAGEN kommer......
Hun vil bare være min for evigt og for altid bo i mit hjerte.
feb 2006
Tak for dine ord. Det varmer i en svær tid.
Ja, ind imellem har tanken strejfet én, at en dag skal ens kære hest/pony dø, men man tror altid, at det er langt ude i fremtiden. Når man så pludselig står i situationen, at nu er det NU, så ændrer hele verden sig i løbet af et øjeblik.
Tirsdag bliver en forfærdelig dag, selv om jeg endnu ikke kan forestille mig helt, hvordan det vil blive. Tiden efter bliver ufattelig svær, men en dag lære jeg at leve med det, og kan glædes over alle de minder, jeg vil have om hende.
Jeg tænker også, at når jeg vågner om morgenen skal jeg ikke længere over på folden, for der er ingen Gori mere. Ingen glad pony, der kommer mig i møde.
Og ja, du har helt sikkert ret i, at heste fornemmer. Gori må have fornemmet det de sidste mange uger efter hun
blev syg.
Hun får en sprøjte, så hun sover, og derefter den sprøjte, der stopper hendes hjerte.
jul 2005
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 2 Emner: 153 Svar: 1.775
men jeg håber alt vil gå vel ! :).
giv hende et <b>kæmpe</b> farvel kys fra mig, selvom jeg ikke kender eller har set hesten !
<b><i>
FARVEL GORI, SOV GODT OG DRØM SØDT !
apr 2006
Følger: 138 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 52 Svar: 278
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 178 Svar: 1.137
Dyrlægen siger, at den ikke lider, dog alligevel vælger du at aflive den, fordi du ikke længere kan bruge den som ridehest.
Hvad har du gjort for at gøre forholdene bedre for den?
Jeg kan se den står med halm i munden, så gætter næsten på, at den IKKE har fået specialstrøelse at stå på.
Lige nu er der mange heste der er lidt generet i deres vejrtrækning - det er støvet og pollen, og den varme luft.
Jeg bryder mig ikke om den slags hestefolk, der kun har heste for at ride - det dør hestene nemlig af...
Shame on you!
mar 2006
Følger: 102 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 11 Svar: 708
mar 2004
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 115 Svar: 244
Jeg kender det .. Jeg mistede en pony sidste år..
Jeg har aldriig grædt så meget..
Men idag er jeg glad.. hun har det bedre hvor hun er nu..
det ville være for egoistisk at lade hende leve bare fordi jeg ikke kan undvære hende..
Hestene/ponyerne vil tage rigtig godt i mod Gori
:'/ .. Trine J.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Jeg har selv en astma hest, han kan dog rides men den dag han ikke kan rides længere skal han også herfra hvis jeg ikke kan beholde ham, simpelthen fordi jeg ikke ville turde at sælge ham og de så måske solgte videre til nogle der ikke tog hensyn..
Og med hensyn til halm får min også halm (står dog på spæner) det er nemlig ikke støv han ikke kan tåle..
Camilla det gør mig ondt, men du kender Gori bedst og jeg er sikker på du ved hvad der er bedst for jer..
feb 2006
Skriver til jer alle 3 på en gang, så kan i ud fra det, i selv har skrevet, se hvem de forskellige udtalelser er til.
Først synes jeg, at i skal læse én gang til, hvad det egentlig er, jeg skriver, før i udtaler jer om mit syn på heste og situationen generelt.
Jeg kan også referere til min indlæg skrevet d. 11/5 "Min pony skal måske dø". Yderligere oplysninger om mit forhold og syn på heste kan i også få ved at læse min profil.
Jeg skriver i mit indlæg, at dyrlægen siger, Gori ikke lider lige nu, MEN AT DET KUN ER ET SPØRGSMÅL OM TID, FØR HUN VIL FÅ DET RIGTIG DÅRLIGT. Når Goris lungefunktion er så dårlig, som den er, og at Gori må bruge brugmusklerne for at trække vejret så godt som muligt + at hun trækker vejret højlydt, så er den alvorlig gal. (Desværre fik jeg ikke skrevet, at selv endetarmsmusklen bruger hun til forbedring af sin vejrtrækning).
I mit tidligere indlæg skrev jeg, at Gori har fået medicin - 3 slags - i næsten 14 dage. Det har kun virket en smule.
Dyrlægen har sagt, at der ikke kan gøres mere for hende udover, at hun kan gå med en iltmaske, indtil det heller ikke hjælper mere. Kort tid igen. Er det et ordentlig hesteliv at gå med en iltmaske?
Jeg skriver også, at det ville være rart at have Gori gående som hyggehest, så længe som muligt.. Kender man til astmatiske tilstande hos heste, kan døden komme pludselig og er meget pinefuld, da hesten rent ud sagt vil blive kvalt. DET vil jeg gerne undgå at Gori skal opleve.
Så hellere give hende en værdig afslutning på hendes liv, mens der endnu er mulighed for det.
Jeg skriver ikke, at jeg ikke har råd til at have Gori gående som hyggehest, men at jeg ikke har råd til 2 heste. Der var intet, jeg hellere ville, end at beholde hende, også som hyggehest, men som ovenfor skrevet har hun i forvejen ikke lang tid tilbage og kan pludselig dø på en voldsom måde. Det er ikke et spørgsmål om penge.
Jeg skriver heller ikke nogen steder, at hun skal aflives fordi hun ikke kan bruges til ridehest mere!
Ang. at sælge hende, så er mit svar: hvem vil købe en pony med voldsom astma og som snart skal dø? Men vigtigst af alt; jeg ville aldrig, aldrig, aldrig sælge Gori. Hun er min, hun hører til her, og her skal hun blive!
Gori er ikke kun en ridehest for mig, som nogen af jer skriver.
Ridningen er kun en del af det hele. Hun er mit "kæledyr", min tillidsfulde kærlighed for livet - alt er hun. I min profil står også, at jeg træner meget med hende fra jorden. Horsemanship. Hun bliver nusset rigtig meget om, vi går ture på folden side om side uden trækketov. Mens hun græsser, sidder jeg ofte i nærheden, og bare er der. Hun er en meget, meget kærlig og god pony. Et dejligt sind, simpelthen.
Gori elsker at blive redet. Især lange ture i naturen. Desuden er hun vild med at springe. Hendes udfoldelsesmuligheder er nu stærkt begrænsede.
Ja, på det ene billede står Gori med et halmstrå i munden.
Hun var den dag på visit hos nogle shetlændsponyer, som hun kender rigtig godt, ( de er på fold samme sted som Gori er, men står bag anden indhegning) , da hendes normale makker var væk fra folden hele dagen. For at Gori ikke skulle gå alene rundt og vrinske efter sin makker kom hun derind. Det er en tilfældighed, at hun står med et halmstrå i munden, for hun kan ikke lide halm og spiser det aldrig.
På et andet billede er hun næsten begravet i hø, som hun tåler. Det skylles alligevel først. Hun får special støvfri foder og står i en stald med rigtig god udluftning.
Jeg er 12 1/2 år, og har selvfølgelig ikke stået for denne beslutning alene. Min mor er selv meget glad for heste og elsker Gori højt. Vi har i min familie drøftet frem og tilbage, for og imod. Hensynene til Gori har været det afgørende, ikke vores egne egoistiske følelser om at Gori udelukkende skal være her - uværdigt - for vores skyld.
Dyrlægen har selvfølgelig også udtalt sig. Faktisk har der været 2 forskellige dyrlæger for at vurdere Gori.
Jeg bliver meget ked af det, når jeg læser sætningen
"måske kunne du sælge hende til et GODT hjem". Jeg tolker det som om, at hun hos mig har det dårligt?
Omvendt vil jeg så gerne spørge: Er det at være god mod sin hest at sælge den, fordi den ikke kan bruges til ridning mere?( Et boskift og ny tilpasning kræver noget af en hest,og endnu mere for en meget syg hest, og hvordan vil den blive behandlet det nye sted? Hvor blev den vante tryghed af? Bare lige for at tænke tanken helt ud).
Desuden ved ingen af jer, hvad Gori får at spise, og alligevel skriver i det som om, hun ikke får specialfoder.
Staldforhold ved i heller ikke noget om. Vær søde hellere og spørge end at konkludere selv, når der er noget i ikke ved konkret.
Har nogen af jer prøvet at skulle tage stilling til, om jeres hest skal aflives snarest, eller have måske 1,2 eller 3 uger mere at leve i, hvor den vil få det værrer og værrer for til sidst alligevel at dø?
Jeg har prøvet det nu, og hvor er det rædselsfuldt.
Med ét faldt hele min verden sammen. Jeg græder og græder, kan ikke sove om natten, og alt er gråt og trist uden mening.
Min bedste ven er her snart ikke mere. Om få dage vil folden være tom, der vil ikke være nogen Gori, der vrinsker og glad går mig i møde.
Alligevel vil jeg altid føle, at jeg/vi gjorde det rigtige. Hun får/fik et godt og værdigt liv, og hendes liv skal afsluttes på samme måde.
feb 2006
Det var rart, at du ligesom fik sat et punktum for det hele med dit indlæg.
Det er så evig sandt, hvad du skriver.
Du har selv en asmatisk hest, dog heldigvis ikke så slemt, som jeg har, og ved, hvordan det er.
Knus
feb 2006
Tusind tak for jeres engagement på alle måder.
Tusind tak for varme og forståelse.
Tusind tak for jeres medmenneskelighed.
Tusind tak for kys og kram til Gori, som jeg giver hende specielt fra jer.
Tusind tak fordi i har givet mig troen på, at jeg vil blive glad igen engang.
Til jer der selv har mistet: Stort kærligt kram fra mig og til den hest, der var verdens dejligste for netop jer.
Camilla
jan 2004
Følger: 159 Følgere: 133 Heste: 4 Emner: 46 Svar: 2.325
mht Gori så gør det mig ondt at hun har det så skidt..
jeg har lige mistet en stedfar for nylig.. godt nok ikke en hest.. selvom jeg også har mistet kontakten til min gamle hest sidste år
deraf ved jeg hvor hårdt det er at miste nogen.. som du siger græder og græder man.. men der er jo en dag i morgen også.. og man er nødt til at komme videre.. ikke at glemme - men at mindes alle de dejlige ting der var..
mar 2006
Følger: 49 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 212 Svar: 5.029
FARVEL GOSSE; SOV GODT
Jeg holder sgu osså af den hest.. g vil ALTID gøre det...
mar 2006
Følger: 49 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 212 Svar: 5.029
Beslutning: Gori skal aflives.