1.375 visninger
|
Oprettet:
Brændemærkning bevist {{forumTopicSubject}}
Ja så kom der endelig en undersøgelse på at brændemærkning er mere smertefuldt end chipning
Må sige jeg er glad, for jeg synes det virker meget smertefuldt med brændemærkning, i forhold til chipning:)
(link fjernet)
Hvad sys i ?? ingen sure miner, alle har hver sin mening
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
feb 2009
mar 2008
Ditte, chipning er jo os i kort tid det gør ondt, men det gør mindre ondt..
jun 2004
Følger: 155 Følgere: 137 Heste: 7 Emner: 378 Svar: 1.526
De gange jeg har set chipning har de reageret noget voldsomt.
SÅ helt klart er jeg til brændemærkning.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Samt er der hørt om tilfælde hvor chippen er gået på vandring i kroppen.. Brændemærket ved man i det mindste hvor er..
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 42 Heste: 16 Emner: 27 Svar: 379
Om det ene eller andet påføre hesten smerter... JA REND MIG I RØVEN.
Jeg er gammel støberi-arbejder. Ja det gør ondt at brænde sig på varm jern. OG ?? det går over igen ret hurtig, hvis man brænder sig på hvidglødene jern. Det vil sige over ca 1300 grader, så mærker man det stort set IKKE da alle nerver bliver ødelagt med det samme. Det er noget helt andet med "kold" jern (Under 1000 grader) det udvikler brændsår. og er temlig smertefuld.
Men prøv lige at tænk på hvor ondt det må gøre når en hest sparker eller bider en anden hest. Brændemærket er kun en gang i livet.
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.300
så et fast mærke er da til a forholde sig til
apr 2008
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
Har ellers aldrig set dem reagere på det.
sep 2010
En eller anden tosset studerende der har testet på 7 heste? Er det et bevis - næppe. og hvordan kan de se det gør mere ondt end det andet? Så skal man jo have elektroder på hjerne og hjerte
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
jan 2005
Følger: 68 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 726
dec 2006
apr 2008
Tja...da vi fik kåret den sidste hoppe i DSP og dermed brændemærket på låret, lå den et par timer senere og sov på den side, den var blevet brændt på. Den var ikke øm ved berøring. Så nej, jeg tror ikke, den havde ondt....
dec 2005
Følger: 111 Følgere: 110 Heste: 6 Emner: 104 Svar: 1.313
Nu har jeg været til stede hvor 2 af mine blev brændemærket, hoppen rystede lige på hovedet og mærkede ikke mere end det . Hingsten stejlede frem en enkelt gang, han var blot et 3 måneder gammel og blev forskrækket over lyden, samtidig med at det var til følskue hvor der skete en masse andre spændende ting omkring ham .
Jeg er helt sikkert også til brændemærkning frem for chip !
feb 2008
Nu ved jeg ikke lige hvad formålet med at sparke hesten.
Brændemærket har en mening.... Det har sparket ikke. En brændemærket hest er altid letter at genkende, hvis den skulle blive stjålet.
Samt avls arbejdet er noget letter, for ikke at tale om alle de sage hvor mange er blev snyt. Fordi de "trode" de havde køb noget de mente var noget ande. Brændemærket tjæner et formål, om det så gør ondt et par dage. JA OG HVAD SÅ....
Du vil måske også til at retsforfølge heste der sparker og bider andre hest ???... For her kan vi sku snakke om vold, men tilsyneladene er det ikke noget der påviker hestene i synlig grad.
mar 2008
feb 2008
jeg har tidliger arbejder 15 år på jernstøberi, et spark af en hest gør sku meget mere ondt.
Nervebaner der bliver brændt over, kommer tilbage igen. Og nej det kan heller ikke mærkes når de kommer tilbage.
mar 2008
Men det jo bar min mening, jeg kunne aldrig drømme om at smide et varmt stykke jern på min hest, men sådan nogle ting tænker jeg meget over hvad jeg selv ville sige til det, og jeg ville selv 10gange hellere chippes end brændes, og når jeg kun har set heste stå og ryste ved chip, men heste gå fuldstændig amok ved brænding, jamen så hælder jeg til chip..
dec 2006
feb 2008
Din mening kommer kun ud fra hvad DU TROR...
Min viden om ang forbrændninger, kommer af mange års erfaring på egen krop.
mar 2008
CH M SLAP NU AF FOR FANDEN DA nu begynder jeg at bruge store bogstaver, utrolig du ikk forstår at jeg snakkede stille og roligt.. OMG og du skulle være voksen :S tsk
Ja det kommer ud fra hvad jeg TROR og har SET og specielt det jeg har set gør at jeg har den mening som jeg har..
Når alle de heste jeg har set bar har rystet ved chipning, men alle dem jeg har set blive brændmærket er gået fuldstændig amok, ja så for man det sku dårligt med brændmærkningen..
Og er sku ligeglad med du har i så åh så meget erfaring, det jeg har set er nok til aldrig at ændre min mening..
Lige som nogle mener en bremse ikk gør ondt, jamen den er jeg os i mod, fordi jeg har set flere heste gå amok pga den.. så tag en slapper og forstå at det er hvad jeg har set og erfaret, og det ikk ændre min mening at du har en masse erfaring.. TAK
jul 2005
Følger: 31 Følgere: 103 Heste: 7 Emner: 185 Svar: 1.586
Jeg har også gjort observationer og de er ligeså brugbare som deres undersøgelse. Min siger at heste og føl der bliver chippede reaagerer meget mere end dem der bliver brændemærket.
jul 2005
En hest opdager ikke chipperen før det sker og så gør det ondt....
selvfølgelig ligger de mere mærke til en lang glødende stang, en pssst lyd når der brændes og efterfølgende røg og lugt. Det er hvad de reagerer på fordi de ikke ved bedre og det gør ikke ondt..
sep 2010
jul 2005
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 774
NALA og THOR: Kan ikke lade vær med at smile. På HOVEN??? Jamen hvad så når hoven vokser ud. og hesten beskæres? Hvor bliver brændemærket af?:)
jul 2005
Tror du så også på julemanden når der er flere der siger de har set ham? For mig har det intet som helstt med videnskab at gøre. Observationer kan være en stor ting, men ikke i det her tilfælde.
De har bare oberveret og sagt....dem der bliver brændemærket reagerer mest, men de kan ikke vide en klap om, om det er pga lyden, lugten,smerten,synet af røgen eller berøringen med en lang stang fra et menneske den ikke kender. Det er fis i en hornlygte.
jul 2005
http://www.brandsaar.dk/Indhold/Forbraendinger/forbraendinger.html
her fra OUH - Odense universiteteshospital
(link fjernet)
De arbejder med brandsår hver dag, mon ikke de ved hvad de snakker om....
Rigshospitalet - ja de burde jo også vide hvad de taler om.
(link fjernet)
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
De har jo ikke bare haft et par heste, og kigget lidt på dem blevet brandemærket, det her er godkendt af mange forskellige forskere og professorer så hvis du mener du er klogere end dem, så værsegod, leg med ild og varme genstande med din hyphest, men rør ikke min, jeg ved hvad misrøgt er når jeg ser det
Vil gerne se alle dem der støtter brandemærkning selv blive brændemærket, og sige det ikke gør ondt det ville være en smadder god ting
Prøv nu at se lidt anerledes på det folkens.. Vi chipper vores hunde og katte - hvorfor brændemærker vi dem ikke? fordi de ville SKRIGE og HYLE hvis vi gjorde det, ingen vil kunne holde ud at se på det. Vi er gået væk fra at tattoverer hundenes numre på dem også. Heste har anerledes smerteadfærd. De kan ikke hyle eller skrige så derfor bruger vi det på dem. Fordi deres smerteadfærd ikke med det samme falder nogen i øjnene, derfor er mange ok med det.
Jeg kan se det åbenbart er et problem for mange at de nu ikke kan reklamere med avlen på deres heste, til det må jeg sige at en racehest IKKE er en racehest hvis ikke du kan se det på dens kropsbygning, farver og gang. Bind et stort banner rundt om halsen på den med racenavnet skrevet på, så, så er i glade igen.
Prøv nu lige at se tilbage, i beklager jer over i ikke længere på lave en 3 grads forbrænding på jeres heste lovligt.. come on. " øv, nu må jeg ikke længere brænde huden af min hest hård og hårfri, og brænde dens væv så hårdt at det svitser og med det samme ødelægger huden, Øv nu vil den aldrig mærke noget der igen fordi jeg har ødelagt dens nerveender " XD altså come on se logisk på det.
Chipning er IKKE smertefrit - men det er mindre smertefrit end brændemærkning. Så se nu lyst på det - i udsætter jeres heste for MINDRE smerte så vær dog glad for det - i er jo gode ved jeres heste ikke?
( jeg får sikkert mange kommentarer nu, så jeg siger lige på forhånd jeg svarer ikke igen - Jeg har sagt det som der skal siges )
jul 2005
Tror da hellere i må ringe til rigshospitalets brandsårsafdling og sige at de tager fejl, fordi der er nogen studerende der har observeret lidt heste.
Ha ha hvor dumt lyder det.....
jul 2005
sep 2010
sep 2010
okt 2004
Følger: 112 Følgere: 105 Heste: 12 Emner: 575 Svar: 3.829
aug 2009
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 450
feb 2006
Følger: 111 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 1.077
anyway, min gamle hoppe var brændemærket, hun var ikke kåret og man kunne ikke se brændemærket hverken sommer eller vinter så det hjalp ikke meget på hende :)..
de to jeg har nu er ikke brændemærket, men derimod chippet da det var et krav for opstaldningsstedet..
personligt er jeg lidt ligeglad.. hælder ikke mere til det ene end det andet.. men synes det er plat at bygge et forbud op om en ikke videnskabeligt fuldkommen undersøgelse
sep 2008
Følger: 48 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 142
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
- Nu er der jo ikke tale om nogen større videnskabelig undersøgelse, men et lille projekt, der er lavet af en dyrlægestuderende...konklusionerne er meget subjektive, siger Jan Pedersen.
Citat fra artiklen. Tænk dig lidt om inden du kalder noget for en videnskabelig undersøgelse.
Derudover, bliver det ikke offentliggjort hvor mange heste der er blevet observeret, hvilket gør undersøgelsen endnu mere ubrugelig.
Som der bliver nævnt ovenfor skal man bruge en større mængde af heste, før en undersøgelse kan bruges til noget som helst.
Måske du skulle læse artiklen igen? og lige huske på hvad man ellers lære skolen..
dec 2006
hvorfor får du det til a lyde som om hestene sys det ene er bedre end det andet kender man dens smertetarske??? ved du præcis hvordan den føler et spark frem for hvordan du ville føle samme spark..??
for ville da gerne vide hvilken polstring du er lavet af...
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
dec 2006
dec 2006
hvis du læser hvad hun skriver sammenligner hun sig ikk med heste hun samligner "smerten" = gør hverken ondt på mennersker eller heste da de brænder nervetrådene over med det samme...
har du en du kan linke til hvor elektroder scanninger eller lignede beviser det er det der har optaget smerten?? hvor det ikk er observation..?? for har fulgt med i samtlige tråde da jeg sys det er langt ude...
dec 2006
så uanset hvad tror jeg ikke på det - så ja går imod forskning... de forsker sku i så meget pjat som bliver lavet om efter år.... som nu slanker og får fastere bryster af mørk chokolade?? øh... og det er menneskelige fødevare... det har de jo forsket i i gu ved hvor mange år.. men aldrig er der enighed...
og ville da helere have en hest der er logo på end en uden, da jeg ved det er personer der er gået op i dens liv og velvære... frem for en uldtot der står ejere ikke har gjort noget... (dette er ikke ment som et angreb på ikke mærket heste- dog min personlige mening)
feb 2009
bare ærgerligt. flyt til et andet land, hvis i vil have brændemærket jeres heste, for at vise de er noget.
mar 2005
mar 2005
mar 2005
mar 2005
mar 2005
jun 2004
Følger: 155 Følgere: 137 Heste: 7 Emner: 378 Svar: 1.526
Lige for at pointere...
Det er altså ikke kun racerene heste der er brændemærket...
De kan også være brændemærket med et årstal og så deres ID-nummer.
Så det har altså ikke kun noget med racerene heste at göre.
Som tidligere skrevet så er jeg meget for brændemærkning.
Som jeg har oplevet det er det mere smertefuldt at de skal chippes.
sep 2010
Jeg har nu solgt min hest (som også er mærket), men vil lige bruge eksemplet alligevel.
I 2008 kørte min mor og jeg fra Kalundborg kommune til Middelfart med min hoppe og hendes føl, vi skulle til kåring med hoppen og fremvisning med føllet.
Brændemærkningen finder sted allerede om lørdagen hvor føl og ungheste fremvises, men jeg får tilladelse til at få mærket hoppen også skønt hun først skal kåres om søndagen.
Manden der skulle mærke mine heste bad os holde et ben på dem og holde for øjet (da de reagerer på røgen), og hverken min hoppe på 4 år eller føllet på 3 mdr reagerede på selve mærkningen..
Den lille blev forskrækket da mor blev brændt pga røgen.
INGEN af dem har været ømme i forbindelse med mærkning og helingen er forløbet problemfrit..
Alle vores heste er chippede, vil jeg lige fastslå
Jeg vil igen bruge min nu solgte hoppe som eksempel..
Chanell er en skøn skøn og rolig hoppe, hun har kun måtte bedøves en enkelt gang og det var ved tandraspning, selv ved svaberprøve kunne hun testes uden bedøvelse..
Men da hun skulle chippes skulle der satme holdes ved for det gjorde tydeligvis ondt på dyret..
sep 2010
Jeg har aldrig været nervøs når jeg har haft dyrlæge til min hest, men hun reagerede værre på chip end brand og det er fakta.. Dog var det ikke sådan at hun blev total tosset, men mere reaktion end brand.
Jeg er ikke imod chipning, jeg synes det er ganske smart at det er blevet lov og går ind for det, men går også ind for brand!
feb 2006
vil nu ikke kalde brændemærker for reklame, da der jo kun står avlsmærke og så tre tal..
brændemærket er jo et identitetsmærke, så man har jo ikke noget reklame i selve mærket.. det er jo ikke fordi der står brændt på hesten hvilke forældre den har og mener ikke der er noget mere sejt ved en race end en anden, så synes ikke man kan kalde det reklame..
og så er det da trist at læse at du mener folk lyver, bare fordi de ikke lige havde tænkt på at filme deres heste dengang de blev brændemærket og/eller chippet.. begge mine er chippet, og min gamle blev chippet mens vi havde hende, og har da ikke tænkt mig at chippe dem endnu engang for at du kan se den evt. reaktion.. jeg tror gerne at hestene reagerer anderledes på den ene situation i forhold til den anden, og mener da man burde stole på at folk selv kender deres heste..
feb 2006
og eftersom de jo ikke kan mærke det på hoven, kan vi vel gennem disse observationer sige at hesten reagerede på lugten og på røgen og IKKE på smerten :)..
feb 2006
men synes da ikke at man skal føre sådan en hets mod dem der støtter op om brændemærkning..
det er da det samme med aflivning af hestene.. skal det være sprøjten eller boltpistolen?? der er vist mindst lige så mange delte meninger om hvad der er mest humant..
sep 2010
feb 2006
er udemærket bekendt med det faktum.. men jeg mener stadig ikke man kan sige "vis mig et videoklip ellers ved jeg du lyver"..
min gamle hoppe, kunne bestemt ikke lide at blive stukket, uanset hvad der blev sprøjtet i kroppen på hende, sådan var det bare det lærte jeg at leve med.. fordi hesten ikke kan lide det betyder jo ikke at vi med sarte heste ikke får dem vaccineret.. men hesten vænner sig jo ikke til en nål fordi den en gang om året bliver stukket, så skal det ske oftere så det bliver en vane for hesten at nålen ikke er farlig, og kender ikke mange der dagligt lige stikker en nål i deres hest bare for at lære den at blive stukket..
min hest er død, så kan ikke vise det på video, desværre...
Min hoppe var også brændemærket, og der skulle man kigge godt efter for at læse tallene, men man kunne se at den var der.
MEN brændemærkning bliver jo ikke brugt som reklame.. kan godt være du ser det som værende reklame, men det har intet med grunden til brændemærker..
brændemærkerne bliver brugt som ID på hesten så man derved kan kende at det er den rette hest, og så bliver det brugt i avlen, så man kan se at hesten hører til i det forbund.
min hoppe var DV, mærket med krone og bølge på venstre lår.. sidst jeg tjekkede var Dansk varmblod heste en blanding af flere racer for at skabe en funtionel og "perfekt" sportshest.. så hvordan kan deres logo være en reklame for at hesten er ægte?
men hvorfor er det overhovedet nødvendigt at udsætte hesten for en af delene?? man snakker om at det ene er mere smertefuldt end det andet, betyder det så også at det andet giver smerter til hesten? hvis det giver smerter, så burde det vel også forbydes..
og synes sagtens jeg kan føre den sammenligning.. debatterne brændemærkning vs chip, sprøjte vs boltpistol og faktisk også bid vs bidløs minder utroligt meget om hinanden.. i alle tre ligger folk og rakker hinanden ned, om hvad der er mest humant, hvorvidt tingene giver hesten smerter eller ej - og i så fald hvor meget smerte.. så synes den sammenligning ligger ret godt i denne debat..
men lad os slutte debatten her, respektere din mening, men vi bliver jo åbenlyst aldrig enige :)..
og lige en spydig bemærkning - heldigvis kan man køre hesten uden for DK og få den brændemærket..
sep 2010
DTH (haflingerforening) har ingen tal i deres brand. Det er en edelweiss med et H i..
feb 2006
forstår ikke lige dit indlæg
sep 2010
Den ene haflingerforenings mærke er en blomst (edelweiss) med et H i midten.
Der er ingen tal
feb 2006
troede alle havde tal for det er det eneste jeg har set både for heste med avlsforbund og det der LU..
men der kan man bare se man lærer noget hver dag,
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
Vi har selv en hoppe med et kæmpe brændemærke fra Portugal - og der falder stadig ømme skaller af. Prøv at bevæge låret med ét stort skorpet sår - av for den.
Jeg kender en professionel chipper, der kan chippe føl uden at de reagerer - det kræver bare øvelse. At man sigter og rammer præcist.
Vores dyrlæge gjorde det frygteligt langsomt, og det gjorde nas på vores vallak, ja, men når hende, vi kender gør det, bliver de mest forskrækket over hendes hurtige bevægelse - íkke selve chippen - og de bløder ALDRIG.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
På lusitanoen viser det avleren, og er meget vigtigt for dem - og ja, det er da rart at have, når man ser en hest gå forbi - men jeg synes stadig ikke det er uundværligt, og da slet ikke eftersom at det piner hesten så meget.
sep 2010
Har set heste blivet brændemærket i MANGE år og der har aldrig være ømme lår eller problemer med at hele..
Brændemærkning bevist