{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.483 visninger | Oprettet:

De nye boks regler {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og kiggede på den nye ehste lov ang. boks størrelsen. Jeg kan både se fordele og ulemper i den.
Man sikre sig at hver enkel hest får nogle ordentlige forhold og så er jeg specielt glad for loven om ingen spiltov smiley
Men jeg tænker lidt på: Hvad med alle opstaldnings stederne? De skal hen og lave helt nye bokse efter de heste som går i den nu og hvad så når den flytter. Så kan de kun tage en hest ind som har præcis et stangmål eller under. Det er da ikke specielt praktisk.

Og så i øvrigt forstår jeg slet ikke hvorfor heste over 2 år gerne må gå alene på fold. Det er da stik imod dens natur. Det er et socialt flokdyr. Om den er 1 eller 10 år er da underordnet...?

Lad mig høre hvad i tænker smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De nye boks regler
  • #1   1. dec 2010 Jeg ser heller ingen problem i spiltove.. Hvis de er brede nok og hestene kommer nok på fold..

Jeg synes de nye boksregler er noget hø.. Der er så mange ting der bare viser det er skrivebordsmus der har vedtaget det..

Det ses jo også på det du nævner med 2 års reglen for heste på fold.. Det er simpelthen så latterligt..

Det er fint de regler rammer de steder hvor hestene står i mørke og lukkede stalde og ikke kommer meget på fold osv.. Men der er godt nok mange gode steder hvor hestene lever i det rene paradis, men måske lige står i spiltov om natten..

Deroppe hvor jeg rider er de fleste af hestene spiltovsheste.. De går på fold stortset hele dagen og kommer først ind efter der er blevet mørkt.. Den ene af hestene var MEGET krybbebider da han stod i boks.. Han var begyndt at vandre lidt også.. Efter han er kommet i spiltov er det minimalt hvaf han krybbebider..

• #2   1. dec 2010 Er der egentlig nogle specifike krav om løsdrift? (:

• #3   1. dec 2010 Cecillie L: Jep. (link fjernet) kapitel 3 § 8 og 19. Og se evt. bekendtgørelse om udegående heste: (link fjernet)

• #4   1. dec 2010 Heidi
    Tak smiley

• #5   1. dec 2010 enig i at nogen af reglerne er noget møg med hensym til boks størrelse osv.

om hest må gå alene på fold eller ej, ja hesten er et flokdyr, ja selvfølgelig bør de gå med andre uanset alder. men det kan jo være nødvendigt at hesten gå på fold alene fx ved skader og sygdom.
    jeg har selv lige haft en hest der først måtte stå i boks i 2mdr, fordi hun ingen muskler, krafter eller noget havde til at løbe eller forsvar sig mod de andre heste måtte hun kun gå på sygefold alene og så langsomt genoptrænes.

• #6   1. dec 2010 Annika N
    Det er jo noget andet. Der kan de jo også gå op af en anden fold, hvorpå der går heste. Sådan at de ikke er helt alene.

• #7   1. dec 2010 de fleste heste der gå alene på fold gå da også op af andre heste. det er jo bare hysteri fra ejernes side at de ikke må gå med andre.

min stod alene i stald konstant mens hun stod i boks fordi de andre var på sommerfold, og det klaret hun da fint selv om hun er ung og urefaren (3års).

• #8   1. dec 2010 Jeg siger heller ikke at de ikke bryder sig om det. Jeg mener bare det er syndt, fordi de er sociale og flokdyr. Det er stik imod deres natur

Kommentér på:
De nye boks regler

Annonce