Kun med bagsko? {{forumTopicSubject}}
Kan en hest godt gå med bagsko og gå barfodet fortil? Min hest lider af et hovbensbrud på vb som gør, at hun skal have bagsko på altid resten af livet. Hun har ellers altid går barfodet alle fire, men hendes baghove er konstrueret dårligt, som altså fordrer sko permanent. Forhovene er fine og stærke og har aldrig været halt på et forben. Hun er 8 år og jeg bruger hende primært til dressur på LA-niveau. Lige nu står hun i ro. Skal jeg også lægge forsko på, når jeg begynder at ride igen? Hvad kan der ske ved, at en hest kun går med bagsko og ikke med forsko? Ifølge dyrlægen er det ikke et problem ... Smeden anbefaler forsko, når jeg skal til at ride igen, men er hans svar sandheden? Er der nogen, der har erfarínger, de kan dele?
Vh
Anne
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 949
jul 2004
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 125 Svar: 1.016
jul 2004
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 125 Svar: 1.016
jul 2005
Følger: 31 Følgere: 103 Heste: 7 Emner: 185 Svar: 1.586
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 949
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 11
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 11
jun 2010
Følger: 70 Følgere: 70 Heste: 5 Emner: 165 Svar: 510
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 13
Det lyder som om, de fleste af jer ikke ser en stor fare i, at en hest kun går med bagsko og samtidig ikke med forsko.
Og selvfølgelig er det dyrlægen og smeden, jeg vil tage i ed først og fremmest, men er altid godt at høre mange menneskers input.
Jeg har bare en forestilling om, at når baghovene aflastes pga sko, så vil der blive en øget belastning på forbenene, som i forvejen bærer det meste af hestens vægt. At jeg så på sigt vil få belastningsskader på forbenene, som har været urimeligt belastet gennem længere tid.
Det virker ikke så galt den anden vej rundt - altså kun med forsko og ikke bagsko - fordi bagbenene netop kun bærer en mindre del af hestens (og rytterens) vægt ... Derfor ser man netop også flere heste med forsko og uden bagsko, og sjældent den anden vej rundt. For at aflaste den del af hesten, der bærer mest ...
Men igen - det er jo gisninger, og det kan være, hestens fysik ikke fungerer sådan, som man umiddelbart ville forestille sig....
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 13
"Jeg har bare en forestilling om, at når baghovene aflastes pga sko, så vil der blive en øget belastning på forbenene ... "
Ved nærmere eftertanke kunne man jo også forestille sig, det virkede omvendt? At fordi baghovene aflastes, så vil hesten kunne lægge MERE vægt i baghovene, og dermed også aflaste forhovene ...
Lidt ligesom hvis jeg får et par rigtig behagelige sko på, så vil jeg også kunne træde mere igennem, fordi de vil virke aflastene - og dermed vil jeg også indirekte aflaste andre dele af min krop ...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg tænker at hesten lettere tilter på forparten i ridning pga. den er højere bag til og at det at den generelt er højere bag til vil belaste forbenene mere
Vil ikke mene at der er hensigtsmæssigt at en hest er højere bag til.
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 272
en hest bære fra naturens side 60% at vægten på forparten, så det er jo rytterens fornemmeste opgave at få bæringen bagfra og der har højdeforskellen ikke noget at sige men der i mod hvordan vi rider vores heste. tit og ofte slider hestene oggå mere på baghovene end forhovene.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ved godt hesten går på forparten i forvejen - og ja, det er vores opgave at tilte den på bagparten. Men af hvad jeg kan tænke mig til vil jeg mene det bliver svære når den automatisk er højere bag til og derfor har mere vægt på forparten fordi den nærmest tilter frem på dem.
Havde jeg mere vægt på maven end på ryggen ville jeg også have en tendens til at læne mig forover ( eks. overvægtige syntes jeg tit går lidt foroverbøjet ).
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 272
det er først når hesten får ondt i baghovene den vil ligge vægten andre steder og som jeg forstår det er det jo netop for hesten ikke skal få ondt i fusserne du ligger sko bagunder ikke?? så ser ikke noget problem i du hjælper den hvor det er nødvendigt og lader det der fungere være så naturligt som overhovdet mulig.
Kun med bagsko?