{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.523 visninger | Oprettet:

USA & deres koldblods heste.. {{forumTopicSubject}}

USA har en helt helt anden kultur end os hvad angår koldblodsheste - de er brugheste i større grad og bruges i større grad til arrangementer. De forskellige racer/forbund har også selv en masse arrangementer.

Syntes det er vildt spændende at sidde og kigge på klip af de tunge heste der udfolder sig i dressur og spring mm. - syntes virkelig det ser super godt ud!

De blander også koldblods ( på amerikansk draft horse/heavy horse/draught horse mm. ) med andre racer - hvilket jeg syntes de slipper ret godt fra!

3/4 dele belgier ( den amerikanske belgier er anderledes end den europæiske ), 1/4 dele standardbred i dressur
http://www.youtube.com/watch?v=CRM62SARnzM&feature=related

Percheron i dressur ( laver versader og schenkelvininger i skridt og trav samt bagpartsvendinger )
http://www.youtube.com/watch?v=cvY4OLs3tHM&feature=related

Koldblods springer bane:
http://www.youtube.com/watch?v=y6x6pI6Ip68

Clydesdale blanding, blandet dressur/spring og løs
http://www.youtube.com/watch?v=TM5v75Na-Aw

Jeg er virkelig forelsket! Hvad syntes i om at bruge dem til mere end en vogn? Syntes virkelig det kunne være fedt hvis flere i DK fik øjnene op for det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  USA & deres koldblods heste..
  • #1   26. nov 2010 Det er imponerende ja smiley

Men ved ikke ligefrem om jeg ville kalde det en amerikansk tendens... I al den tid jeg boede i USA, så jeg ikke en eneste koldblodshest smiley

Og hmm hånden på hjertet, så synes jeg egentligt at man skal bruge heste til det de er avlet til. Det at de hver især har deres specielle talenter er jo det der gør dem spændende i min mening. Ville da være kedeligt hvis alle heste bare kunne det samme.

• #2   26. nov 2010
    Så vidt jeg kan forstå bliver hestene avlet som rideheste der - og blandet med lettere racer for noget gang også :o)

Kalder det en amerikansk tendens da man ikke lige særligt ofte ser nogle her på HG eller HN der rider dressur og spring på sin koldblod ;).

• #3   26. nov 2010 jeg red dressur påden nordsvenske jeg red, Wilma.. men synes også det e fedt med koldblods heste.. synes de er nogle dejlige bamser.
    men synes så det er synd at man vil forædle dem, det ville være en skam at man ikke kunne få en ordenlig belgier fordi de er blevet forædlet med varmblodsheste.
    som man ser inden for haflinger og fjordheste avl, de er jo mere eller mindre i høj grad blevet sportsheste med en bestemt farve, og sådan synes jeg ikke det skal gå med resten af de dejlige koldblodsracer.. =)

• #4   26. nov 2010
    Nej - det at gøre heste sporty er synd. Heldigvis holder avlsforbundene sig ok syntes jeg med kodblodene - blandingerne er noget hjemmeavl.

Her er en Clydesdale i galoptravers og changement.
    http://www.youtube.com/watch?v=MV7qMF2zW9A&feature=related

Er dybt forelsket smiley

• #5   26. nov 2010 Tja... ved nu ikke om det er noget jeg 'savner'
    Det er vanvittig hårdt at holde sådan et tungt dyr igang og deres store hals gør dem også uegnede til vore dages dressur.. Det var ihvertfald ikke noget jeg ville gøre i hvis jeg fik en shire.

• #6   26. nov 2010
    Hvorfor mener du det er svære at holde den igang end hvilken som helst anden race hvis den har energien selv? smiley En koldblodshest behøves ikke være tung i røven og umulig at få frem, behøves en fjordhest heller ikke.

De kan sagtens være selvgående og energiske :o) - så hvis den er det kan jeg ikke se hvorfor den skulle være tungere at holde igang.
    Halsen er ikke meget anderledes end end kraftig fjordhest eller haflingers fx. - bare x2 hvilket slf. skal tages hensyn til.

• #7   27. nov 2010 Nu er video 3 med springning da ikke fra USA men Polen... den 4 video det er godt nok en lækker hest, lige efter min smag smiley

Hald & Chelsea : Nu er fjordheste jo så altså ikke blevet forædlet på nogle måder, det er en lukket stambog og ingen andre racer er tilladt..
    Haflinger er det samme i de fleste lande (dog må de i tyskland blande i hvert fald araber i, men de kan så fx ikke kåres eller få rent pas i danmark).. så ikke helt korrekt det du skriver

• #8   27. nov 2010 Syntes det er fint nok at se lidt andet på dressurbanerne smiley ville glæde mig at se noget mere af i DK.

• #9   27. nov 2010 Enig, enig.
    Det kræver tusinde gange mere at uddanne en sådan hest - man bør bare give folk credit for det!
    Selv var jeg jo på vej til changementerne og de mere samlede øvelser på Swoop, og selvom han i dressuren var noget af det mest lærevillige, har en så tung alle odds imod sig - så at kunne uddanne dem til de høje klasser, det er bare for cool. smiley
    Jeg vil dog ikke give dig ret i fremaddriften - de fleste koldblodsheste har en naturlig gangart under middel tempomæssigt, og det kræver rigtig meget arbejde at få dem op i et højere grundtempo.
    Men det slider også meget på så tung en hest - men derfor ville det være så fedt at se mere af herhjemme.

• #10   27. nov 2010 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L, Det ved jeg godt, =) men de er stadig blevet avlet til nogle langt lettere tyber end de var førhen. Men det er de blevet uden at blande andre racer ind =)

• #12   27. nov 2010 Hald & Chelsea : Haflingere er jeg ikke så meget inde i.. men fjordheste er faktisk blot blevet avlet tilbage mod hvordan de tidligere så ud.. på et tidspunkt var de mest køre og arbejdsheste, der gik man så efter og avlede på de tungere og kraftigere eksemplare, det er den type de fleste forbinder med fjordheste.. men nu er der ikke brug for arbejdsheste mere og hvis man vil beholde racen så er man nød til at gå efter efterspørgslen, derfor avler man nu efter de lidt mere smarte modeller men de skal stadig have fylde og "være" fjordheste.. det kan jeg ikke se et problem i så længe man ikke iblander andre racer.. bedre end at racen uddør..
    Dog er der få fjordheste som avles for slanke, men sådan vil det altid være, det er ikke det der generelt gåes efter..

• #14   27. nov 2010 Jeg har skrevet på hn.. og nu skriver jeg altså igen! smiley

Vildt seje heste! smiley Havde slet ikke tænkt på dem som ride-rideheste ;P - Men det kan jeg da se, de er! smiley Jeg er stadig vildt misundelig på dén der gallop, specielt belgierens! smiley

Springe kan de også! MAND jeg ville godt prøve at ride sådan en! :O)

• #15   19. apr 2011 Tag ikke fejl af en shire, min er der rigtig meget frendrift i, og han er vild med at springe.
    Sidste år da han var i bedre form en nu, red vi 4 timer af gangen, og han var lige ilter da vi kom hjem. Så tror koldblod er lige så forskellige som varmblod, der er jo også stor forskel på om det er en shire eller en Jyde : )

Kommentér på:
USA & deres koldblods heste..

Annonce