{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.995 visninger | Oprettet:

Regler for heste på vej - se her {{forumTopicSubject}}

Her er reglerne, hvis du er i tvivl.

Når det er mørkt.
Efter mørkets frembrud – i lygtetændingstiden – gælder der særlige regler. Du og din hest skal bære specielt udstyr for at sikre, at I bliver set af de andre trafikanter:

1) "Ved rytterens venstre ben skal være anbragt en lygte, som lyser hvidt fremad og rødt bagud. Lyset skal være synligt i mindst 150 meters afstand." (Bekendtgørelse om afmærkning af ridende, § 1, stk. 2)

2) "Hesten skal om hvert ben være forsynet med et reflekterende bånd af mindst 5 cm's bredde." (Bekendtgørelse om afmærkning af ridende, § 1, stk. 3)

Din hest er et køretøj

Når du rider ud, skal du være opmærksom på, at din hest i princippet bliver betragtet som et køretøj. Du er føreren af dette køretøj. Derfor skal du så vidt muligt overholde de regler, der gælder for køretøjer: "Færdselsreglerne for kørende gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt dem, der fører heste eller driver kreaturer." (kapitel 1, § 2, stk. 9).

Heldigvis står der også i færdselsloven, at "kørende skal holde en efter forholdene lav hastighed… hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen." (kapitel 5, § 40, stk. 2). Bilister, cyklister og andre skal altså tage særligt hensyn til dig og din hest. Om de så også gør det i praksis, er en helt anden sag.

Du skal være klar i hovedet

Du må ikke føre et køretøj, hvis du – på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler – ikke kan køre på en sikker og fuldt betryggende måde.

I færdselsloven står der direkte: "Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøgt ført af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde." (kapitel 10, § 54, stk. 2). Desuden står der: "Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren af et køretøj eller en rytter foretager en udåndingsprøve." (kapitel 10, § 55).

Lovligt/ ulovligt

-Det er lovligt at ride uden ridehjelm.

-Det er lovligt at ride uden sikkerhedsvest.

-Det er lovligt at ryge, mens man rider.

-Det er ulovligt at tale i mobiltelefon, mens man rider.

-Det er ulovligt at ride i venstre side af vejen.

-Det er ulovligt at ride i beruset tilstand.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for heste på vej - se her
  • #1   28. okt 2010 Mange tak smiley

Fatter ikke forskellen på at ryge og snakke i telefon!

• #2   28. okt 2010 giver katrine ret smiley ikke andet end du kan være mere ukoncentreret når du snakker i mobiltelefon end når du rider. men stadig, forstår heller ikk

• #3   28. okt 2010 Synes snart det er på tide man opdatere den gamle lov og lader os ride i venstre side.. tsk tsk

• #4   28. okt 2010 Gør den da lige så meget i den anden side.. Jeg ved bare at med de mere uerfarne foretrækker jeg altså at dem der kommer tæt på kommer forfra hvor de kan se dem..

• #5   28. okt 2010 Jamen på den måde er der jo gode og dårlige ting ved alt.

Men ser man nu på her i sidste uge hvor jeg nede i byen på min bombesikre haflinger. Der var vi ved at slå en lille dreng af cyklen fordi han overhalede indenom uden at give lyd fra sig.

Selvfølgelig er det drengens skyld, men hun ville nok være blevet lige så forskrækket hvis han kom udenom i stedet.

Jeg må indrømme jeg rider nærmest i den side der passer mig, rider i venstre side hvis rabatten er bred der, og lignende.. Og på min unghest rider jeg mest i venstre side, for jeg gider ikke have en lastbil til at ligge bagved os 100 meter fordi han ikke kan overhale, eller for den sags skyld at han overhaler mega tæt med 80 i timen bagfra.

• #6   28. okt 2010 Christina: Rider da heller ikke ud på en uerfaren hest i mørke, så det problem har jeg slet ikke.. Rider nærmest aldrig i mørke mere..

• #7   28. okt 2010 I forhold til Rygning og mobiltelefoner, så er det jo bevist at der er mange uheld med bilister der taler mobiltelefon og da vi som ryttere betragtes som køretøj...ja så er vi omfattet denne regel om at man som bilist ikke må tale i mobiltlf, med mindre du bruger håndfri.

Så har du håndfri, må du jo gerne.

• #8   28. okt 2010 Sjovt at en rytter skal dele samme holdning som bilerne.. Jeg kan sq da ikke bare vente og så en dag siger det pling og så er min hest trafiksikker.. Det kommer via træning, og til tider kræver den træning at jeg bliver nødt til at gøre alternative ting. Den dag de så er trænet kan jeg gøre som jeg skal uden at være til farer.

Jeg bestræber mig da på at overholde loven, men hvis jeg vurdere som rytter at rabatten i venstre side som er 2 meter bred er sikrer en den side med fortorv, så rider jeg sq derover, ja sådan er jeg, men bilerne vil også hellere have mig et stykke fra vejen end midt på den.

Hvad angår drengen, så red jeg på vejen i højre side, ca en halv meter fra fortovet (rister). Han valgte så at cykle op på fortovet bag hesten og overhale den vej. Fandme ikke min fejl hvis han var kommet til skade der.

• #10   28. okt 2010 Det med cyklen... de fleste mennesker ved jo ikke, om de skal gøre opmærksomme på sig selv, når de kommer bagfra på cykel, og der går en hest, de skal overhale. Hvis de ringer med ringklokken er det jo også galt... eller hvis de råber at de kommer, kan hesten også blive forskrækket, og rytteren sur... Hvis de stille og roligt glider forbi - inden om som udenom - kan hesten også blive bange, fordi den ikke så dem komme.
    Så tror de fleste er på bar bund med, hvordan de skal forholde sig over for heste i trafikken.

• #11   28. okt 2010 Tak for dette indlæg.
    Jeg synes nemlig at der er alt for mange som ikke har reflekser og lygter nok på.

Jeg mener ikke at man kan få fat meget at dette, for sin egen skyld.

Når vi rider ud, er det da både med vest og dækken, så man er sikker på at blive set.

Lige det omkring at skulle ride i venstre side, ville jeg heller ikke bryde mig om.
    Vil også meget at man vil blive mere blændet af at ride i venstre side, end man vil hvis man rider i højre.

• #12   28. okt 2010 Tøffe. Tja, Vinnie gik med tøjlen hængene om halsen, kun med dækken på og jeg sad og snakkede i telefon (haha, ups) så vil mene hun kunne glo alt det hun ville, men hun har jo nok haft øje på noget mere spændende (Maad, måske, vi har så mange fristende æbletræer i byen smiley )

• #13   28. okt 2010 Jeg rider altid i samme side som bilerne kører ..

Forstår ikke helt det der med venstre side, lol ..

• #14   28. okt 2010
    Cykler er altså svære og høre sku jeg mene smiley
    Maja er kold over for alt. Men cykler kan imellem få hende til at hoppe fremmad i 3 travskridt, ikke verdens største reaktion men sidder man med lange tøjler kan det bringe ens balance i problemer.

Men jeps, kunne være dejligt hvis cykellister tog ned i langsommere fart istedet for at suse forbi...

• #16   16. nov 2010 Jeg vil lige sige at man gerne må se fjernsyn/læse bøger/spise mad osv når man køre bil, det må man så også gerne når man rider smiley

De burde lave en sær regel egentlig. da jeg heller vil ride på cykelsti end på vejen.

• #17   16. nov 2010 min hest er ikke bange for cykel lister, men en der kommer løbene bag ved hende. og som jeg heller ikke har hørt giver også et sæt i hende. Og ja når man bare slapper af og nyder turen, så kommer balancen noget ud af den.

• Margit T
    Margit T Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #18   31. okt 2016 Hvor gammel skal man være ved ridning på offentlig vej???

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #20   31. okt 2016 Intet der kan fjerne fokus fra bilkørsel er tilladt mere

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/14324658

Kommentér på:
Regler for heste på vej - se her