Regler for heste på vej - se her {{forumTopicSubject}}
Her er reglerne, hvis du er i tvivl.
Når det er mørkt.
Efter mørkets frembrud – i lygtetændingstiden – gælder der særlige regler. Du og din hest skal bære specielt udstyr for at sikre, at I bliver set af de andre trafikanter:
1) "Ved rytterens venstre ben skal være anbragt en lygte, som lyser hvidt fremad og rødt bagud. Lyset skal være synligt i mindst 150 meters afstand." (Bekendtgørelse om afmærkning af ridende, § 1, stk. 2)
2) "Hesten skal om hvert ben være forsynet med et reflekterende bånd af mindst 5 cm's bredde." (Bekendtgørelse om afmærkning af ridende, § 1, stk. 3)
Din hest er et køretøj
Når du rider ud, skal du være opmærksom på, at din hest i princippet bliver betragtet som et køretøj. Du er føreren af dette køretøj. Derfor skal du så vidt muligt overholde de regler, der gælder for køretøjer: "Færdselsreglerne for kørende gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt dem, der fører heste eller driver kreaturer." (kapitel 1, § 2, stk. 9).
Heldigvis står der også i færdselsloven, at "kørende skal holde en efter forholdene lav hastighed… hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen." (kapitel 5, § 40, stk. 2). Bilister, cyklister og andre skal altså tage særligt hensyn til dig og din hest. Om de så også gør det i praksis, er en helt anden sag.
Du skal være klar i hovedet
Du må ikke føre et køretøj, hvis du – på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler – ikke kan køre på en sikker og fuldt betryggende måde.
I færdselsloven står der direkte: "Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøgt ført af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde." (kapitel 10, § 54, stk. 2). Desuden står der: "Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren af et køretøj eller en rytter foretager en udåndingsprøve." (kapitel 10, § 55).
Lovligt/ ulovligt
-Det er lovligt at ride uden ridehjelm.
-Det er lovligt at ride uden sikkerhedsvest.
-Det er lovligt at ryge, mens man rider.
-Det er ulovligt at tale i mobiltelefon, mens man rider.
-Det er ulovligt at ride i venstre side af vejen.
-Det er ulovligt at ride i beruset tilstand.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Fatter ikke forskellen på at ryge og snakke i telefon!
aug 2005
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 129
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
jan 2007
jan 2007
Men ser man nu på her i sidste uge hvor jeg nede i byen på min bombesikre haflinger. Der var vi ved at slå en lille dreng af cyklen fordi han overhalede indenom uden at give lyd fra sig.
Selvfølgelig er det drengens skyld, men hun ville nok være blevet lige så forskrækket hvis han kom udenom i stedet.
Jeg må indrømme jeg rider nærmest i den side der passer mig, rider i venstre side hvis rabatten er bred der, og lignende.. Og på min unghest rider jeg mest i venstre side, for jeg gider ikke have en lastbil til at ligge bagved os 100 meter fordi han ikke kan overhale, eller for den sags skyld at han overhaler mega tæt med 80 i timen bagfra.
jan 2007
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.030
Så har du håndfri, må du jo gerne.
jan 2007
Jeg bestræber mig da på at overholde loven, men hvis jeg vurdere som rytter at rabatten i venstre side som er 2 meter bred er sikrer en den side med fortorv, så rider jeg sq derover, ja sådan er jeg, men bilerne vil også hellere have mig et stykke fra vejen end midt på den.
Hvad angår drengen, så red jeg på vejen i højre side, ca en halv meter fra fortovet (rister). Han valgte så at cykle op på fortovet bag hesten og overhale den vej. Fandme ikke min fejl hvis han var kommet til skade der.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Så tror de fleste er på bar bund med, hvordan de skal forholde sig over for heste i trafikken.
sep 2008
Følger: 81 Følgere: 81 Heste: 9 Emner: 120 Svar: 778
Jeg synes nemlig at der er alt for mange som ikke har reflekser og lygter nok på.
Jeg mener ikke at man kan få fat meget at dette, for sin egen skyld.
Når vi rider ud, er det da både med vest og dækken, så man er sikker på at blive set.
Lige det omkring at skulle ride i venstre side, ville jeg heller ikke bryde mig om.
Vil også meget at man vil blive mere blændet af at ride i venstre side, end man vil hvis man rider i højre.
jan 2007
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Forstår ikke helt det der med venstre side, lol ..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Cykler er altså svære og høre sku jeg mene
Maja er kold over for alt. Men cykler kan imellem få hende til at hoppe fremmad i 3 travskridt, ikke verdens største reaktion men sidder man med lange tøjler kan det bringe ens balance i problemer.
Men jeps, kunne være dejligt hvis cykellister tog ned i langsommere fart istedet for at suse forbi...
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
De burde lave en sær regel egentlig. da jeg heller vil ride på cykelsti end på vejen.
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
okt 2016
Følger: 1 Svar: 1
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
http://www.dr.dk/ligetil/indland/politiet-ingen-mad-og-mobil-bag-rattet
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/14324658
Regler for heste på vej - se her