Underlig opførsel {{forumTopicSubject}}
Jeg har en sød og dejlig Haflinger hoppe på 4 år, som jeg købte i august måned. Hun er virkelig skøn og super velopdraget. Normalvis er der ingen problemer på staldgangen, når jeg strigler hende, sadler hende op etc. Men hun er begyndt, at opføre sig mega mærkeligt.
Hun er normalvis super til, at løfte hovene, specielt de to forreste, men nu vil hun pludselig ikke løfte den venstre. Om det bare er for, at irritere, ved jeg ikke, men umiddelbart er der intet i vejen med den. En anden ting er, at hun er begyndt at virke lidt rastløs og bevæger sig konstant. Hun plejer ellers altid, at stå helt stille, men nu kan man nærmest kun nå, at køre striglen over hende én gang, inden hun mener, hun skal stå på en anden måde.
Jeg har prøvet, at trække nogle ture med hende for, at få hende lidt ned i gear, men det er ikke rigtig lykkes, og når jeg rider hende går hun også bare i vildt hurtig trav med det samme, og får hun muligheden tager hun også en galop. Nogen gange lader jeg hende trave en runde, så hun kan løbe det lidt af og det hjælper såmænd også en smule, men jeg synes bare, at det virker forkert, når hun ikke er blevet varmet op i skridt først, så det er ikke noget, jeg gør ofte.
Jeg mistænker hende for, at have for meget energi og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det, hvis hverken trækture med nogle cirkelvolter ind imellem eller ridning ikke virker.. Nogle forslag?
Jeg ved godt, at ungeste har en tendens til, at drille lidt, men jeg synes virkelig, at det er langt fra hendes standard..
maj 2006
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 3 Emner: 62 Svar: 953
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.997
Maja bliver ind i mellem også lidt skitzofren... Hun bevæger sig aldrig mere end nødvendigt. Men så en overgang begyndte hun at være overenergisk og stresse rundt på gangen.
Det er gået i sig selv igen.
Så kan bare være en periode
okt 2007
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 97 Svar: 893
'Min' Mary har også været ekstremt sær på det sidste; endda mere end hun plejer d:
aug 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 377
Men tusind tak for jeres svar
mar 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 759
Det gør han dog ikke mere, men de siste to dage har hans ene forhov også bare været som plantet i jorden, men jeg giver mig bare god tid og har tålmodig og prøver igen og igen, for jeg tænker at det selvfølgelig godt kan være drilleri, men det kan også godt være uvidenhed (selvom de har gjort det masser af gange før) - det er jo ungheste..
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.139
et godt middel til at dæmpe nervøsitet, hvis det mere er det, end energi, så giv hende camilleblomster..det dæmper uden at fjerne energi..
med hensyn til hoven så gjorde min det samme på et tidspunkt... jeg begyndte så at skifte rundt på rækkefølgen, nogen gange gør man det at man altid starter og slutter samme sted..men det byttede jeg rundt på og når han havde givet mig alle 4 hove fik han en gulerod eller anden gidbid... jeg øver så også klikkertræning, så jeg klikkede ham når han løftede benet.. men mener godt man kan gøre det samme uden klikker..
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 764
aug 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 377
Det er bare sjovt, for hun driller ellers aldrig på benene.. Og det er den hov, hun er bedst på, hun ikke vil løfte, haha! Men ja, at prøve igen og igen er nok den eneste løsning på det og det gør jeg skam også
<b>Gitte F</b>
Hun står opstaldet på en rideskole, hvor hun fodres med HorseLux Sport og EW & F Premium Mineral Basic. Det har hun spist siden august måned, hvor jeg jo som sagt fik hende, og der har ikke været problemer med det. Jeg ved ikke, hvad hun er blevet fodret med før, desværre.. Men det er jo et par måneder, hun har spist det, og det er først her til vinter, hun er begyndt, at blive urolig
Det kunne godt være, jeg skulle prøve det, med at skifte rækkefølge. Det virker jo meget logisk, at det skulle virke, faktisk. Går det helt galt, er klikkertræning også en god idé - Sådan en har jeg alligevel overvejet, at få, til når jeg skal lære hende nogle flere ting.
Tusind tak for jeres hjælp og forslag
Underlig opførsel