{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

Tilridning Belgier hvornår? {{forumTopicSubject}}

Vil lige høre jeres mening : )

Nu har jeg en 2,5 års Belgier, mange har sagt jeg sagtens kan ride den nu, hvad mener i ?

Personlig synes jeg det er for tidligt, hun vokser jo helt vildt, og er stædigvæk temmelig høj bagtil, og slet ikke færdig udviklet.
Koldblodsheste er jo senere udviklet end varmblodsheste, mener at selvom hesten er større end normale heste, er belastningen jo bare tungere på knogler osv.
Kan ikke lade være med at tænke, om den tidlige ridning, kørsel osv. kan være grunden til at mange belgiere, og andre tunge heste, sjældent bliver så gammel som varmblodsheste.
Ved Shiren siger man de tidligst må rides som 4 års, min egen shire er vokset ca. 4-5 cm. fra han var 4 til han blev 5.
Men hvad mener i? : )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning Belgier hvornår?
  • #1   25. okt 2010
    Nej koldblodsheste er ikke senere udviklet - det er en myte der bliver ved med at leve, ligesom det at nogle er færdige før.

Se istedet for på hestens bygning og lyt til hesten smiley

• #2   25. okt 2010 fra en der avler beligere mener at man først før starte med dem som 4 års smiley hvis de skal være helt færdige med at vokse smiley

• #3   25. okt 2010 jeg ville vente til den er min 3 år og der starte den langsomt. men der er intet i vejen for at den allerede nu har lært signaler fra jorden, trafik og udstyr at kende

• #4   25. okt 2010 Jeg ville vente til den er mindst 3 ½.. Selvom den ser ud til at være fysisk klar allerede nu, vil den måske ikke kunne klare det psykisk.. Du risikere at få store problemer.
    Personligt lader jeg helst mine heste gå til de er 4-5år gamle.. Men starter med arbejde fra jorden når de fylder 3..

Hvis du vil have en hest der holder længe skal du begynde at træne den fra jorden inden du begynder at ride den.. Så den har fået opbygget lidt muskler før der kommer for meget belastning på.. Og ja, jeg ville vente med at ride den. Ikke til den er færdigudvokset, for de vokser til de er 8 år, men til den ligner en voksen og klar hest.. Dvs ikke så længe den er overbygget og ude af proportioner..

• #5   25. okt 2010 Rart at høre folks meninger : )
    Lyder til at jeg trods alt, ikke bare er en overpylleret hesteejer, kan se der er flere der ligesom jeg mener det er for tidligt at starte ridning som 2,5 års selvom hesten er en stor belgier : )

• #6   25. okt 2010 jeg synes jeg har hørt, at jo at jo senere hestene tages (rigtigt) i brug jo længere holder de....
    Men nu hun er så stor, (og bliver endnu større) var det måske ikke så tosset at vænne hende til al udstyr og trafik og øvelser fra jorden, det slider jo ikke på hende at gå i lange liner eller med noget spændt om maven, bare for tilvænningens skyld. Sådan en stor hest kan virkelig lave ravage, hvis den først panikker. - bare en alm 500 kg hest er jo meget stærk, men slet ikke i samme klasse som en af de tunge racer.

Det behøver ikke være tit eller i længere sekvenser og der skal være masser af fridage til at fordøje det nye og vokse og være unghest i... det vigtigste er at hun får erfaringerne, rutinerne og at hun er afslappet og ikke bliver ked af træningen, det må endelig ikke blive strengt for hende, hun er jo bare et hestebarn, men uanset race, tror jeg at det kommer ungheste til gode at have god tid til langsomt at lære dem op lige fra de er føl, frem for først at begynde med en "rå" hest på 3-4 år.

• #7   25. okt 2010 Kia V- Omnivor med bid : Lyder fornuftigt, alle de ting er vi igang med, og går rigtigt godt, dog har jeg ikke haft hende i longe endnu, men det må komme når tid er. Men ja det er godt at have dem i hænder fra start af, det gør det hele meget nemmere, og så er det jo også så hyggeligt : )

Kommentér på:
Tilridning Belgier hvornår?

Annonce