467 visninger
|
Oprettet:
hjælp til trense {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Håber der er nogen som vil være behjælpelige med at forklare mig forskellen på de forskellige hovedtøjer.
Er lidt på kig efter et hovedtøj til O'hara, men det er jo en stor jungle
På forhånd tak
okt 2007
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 97 Svar: 893
Hvad skal det bruges til, sådan d:
aug 2009
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.108
Hvad de forskellige er godt for.
okt 2007
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 97 Svar: 893
Og der er nok nogle som er bedre til at forklare det end mig xD
Men så vidt jeg ved;
Kryds er især til spring.
Hannoveransk er (vist !) til især ungheste og andre som åbner munden.
Og alm. er bare sådan ... Almindelig xD
aug 2009
jan 2008
Følger: 194 Følgere: 190 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 489
krydsnæsebåndet må du kun bruge til spring,
kommer du ind til dressur med et hannevoransk næsebånd er de esktra opmærksomme på hestens mund, da de ofte er spændt hårdt ind, fordi de åbner munden...
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.205
det er biddet du skal bruge til at styre med. ALLE remme der lukkes omkring næsen er nødvendigvis kun lavet for
1. at se pæne ud
2. at lukke kæften på hesten
for det gør som bekendt ondt når der er en der hiver i biddet, og hesten kan "kæmpe imod" smerten ved at åbne munden.
Derimod kan det heller ikke være særlig rart at få lukket ens luftveje når man skal løbe, være forpustet og derfor have brug for ilt, vel?
Min fornuft siger mig altså at hvis man vil vælge en trense til sin hest som er rar for den at have på, så skal man enten slet ikke have noget næsebånd, eller have et løst spændt engelsk ( (link fjernet) )
Ikke sandt?
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.205
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
engelsk næsebåndsidder om kæben, og kan give spændinger i halsen mm. hannoveransk næsebånd lukker kun munden, og mange (specielt unge) heste er glade for det... hesten kan stadig bevæge kæben, -tilgengæld kan det så genere vejstrækningen...
et kombineret næsebånd virker både som engelsk og hannoveransk...
i western bruges næsebånd sjældent... (tror endda det nogen steder er forbudt)...
jeg er frygteligt doven og i øvrigt lidt imod alle den slags hjælpemidler, når jeg bare rider på min egen afslappede facon, og ikke har en masse mål jeg skal nå med min ridning...- så jeg har gode erfaringer med den simple løsning,uden div. næsebånd, da jeg ikke har behov for mere til det jeg laver med mine heste...
dog går min pony alligevel tit med et hannoveransk næsebånd (og ikke andet), for der kan man let sætte tøjler i ringene, og det er han godt tilfreds med... så kan han altid få mere udstyr på, hvis det skulle blive nødvendigt...
aug 2009
Lige pt. rider jeg kun med bid, pandebånd og så den der løse som går ved halsen (kan ikke huske navn). Der sidder intet over næseryggen osv. Kun pandebåndet:)
hjælp til trense