{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.499 visninger | Oprettet:

Rideskoler lukningstruet pga. ny lov.. {{forumTopicSubject}}

http://www.tvmidtvest.dk/indhold/slut-med-spiltove

nu hørte jeg lige i nyhederne at flere rideskoler er lukningstruet pga. den nye lov om at heste SKAL stå i bokse, som træder i kraft til januar 2011......men er det bare mig, eller har denne lov ikke været lang vej om at nå hertil....ment på den måde at jeg syns da dete r mange år siden jeg først hørte at det blev et lovkrav om at alle heste skal stå i bokse.
Det er jo ikke sådan at det er en nyhed, så rideskolerne har da haft lang tid til at gøre noget ved problemet??!

Personligt har jeg overhovedet ikke ondt af sådanne rideskoler, for hestene skal da have det så godt som overhovedet muligt....så må de da sælge nogle heste hvis det er fordi de ikke har råd til at bygge om.....eller noget i den stil.

Hørte endda om en rideskole som vidstnok ville søge om dispensation til at lade deres heste stå i spiltove indtil sommer....det syns jeg helt ærlig også er noget fis, for som sagt har de da vidst i lang tid at denne lov ville træde i kraft i det nye år......... X)

Nå hvad er din mening om problemet?!
Bør man give dispensation, eller skal vi slå hrdt igennem overfor alle klubber?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rideskoler lukningstruet pga. ny lov..
  • #1   20. okt 2010 synes man skal ha lige regler for alle.. alle skal have bokse..
    hvad er det for et hesteliv at stå med hovedet ind i en væg?
    synes spiltov skal orbydes over hele landets rideklubber

• Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Svar: 13
    #2   20. okt 2010 det må klart være hestens ve og vel der tæller.....
    Ergo mener jeg at der ikke skal være nogen kære mor ift. rideskoler med spiltove = de skal overholde lovens regler fra ikrafttrædelsesdatoen.

Just my 2 cents

• #3   20. okt 2010 Synes de steder hvor de kommer på fold hver dag og kun står i spiltovene om natten er det noget fis de skal bygge om..

Nogle heste kan bare ikke stå i boks.. Boksvandrer f.eks. har nogle gange mest ro, ved at blive bundet.. Rider selv et sted (privat) hvor halvdelen af hestene står i spiltove.. Når der bliver lukket ind er der åbent til boksene også, og alligevel prøver de tit at stå 2 heste i samme spiltov..
    De er også så brede, at der er god plads.. Der er vindue udfor hvert spiltov og hestene går på fold 12-14 timer hver dag..
    Lige med sådanne eks. synes jeg det er noget svineri at det skal gå ud over dem der rent faktisk passer okay på deres heste, selvom de står i spiltov..

Hvad rideskolerne angår, så må de jo se tiden an, forstår dem der søger dispentation, da der ingen er der har penge til at bygge om..

• #4   20. okt 2010 Ud med spiltovene, og ind med boksene :o)
    Folk har vidst længe at det ville blive en lov at de ikke må stå i spiltove,
    så de kære heste skal jo bare have en boks, eller gå i løsdrift smiley

• #5   20. okt 2010 heste skal stå i boks, men de skader ikke og stå lidt i spiltov, bare ikke for længe.

• #6   20. okt 2010 Flere rideskoler har fået dispentation i op til 10 år, for at kunne få råd til forbedringerne,.....

• #7   20. okt 2010 ja lige præcis. Blev faktisk lidt harm over det klip jeg så i nyhederne. Virkede somom man ligesom skulle have melidenhed med den her rideskole/ roideskoleejer som ikke har råd til at få lavet bokse til alle hestene (og så ser man ca 20 fjordheste stå på ræd og række i spiltove). Har overhovedet ikke melidenhed med sådan en, for som i skriver så er det aller vigtigste da at hestene har det godt! smiley

• #8   20. okt 2010 lige på og hårdt
    vi betaler jo for de ride skoler
    når vi er til ride undervisning eller klup eller hald kort eller stævner osv.

og så betaler vi faktisk for at ride skolen kan have hesten så skal den jo også have det godt

men hvad så hvis der er nogen bokse og nogen tove skal de så også lukke

• #9   20. okt 2010 Nu så jeg også indslaget i TV-avisen og må indrømme at de billeder ikke ligefrem fik mig til at tænke 'stakkels rideskoler'..
    Jeg synes det er så godt der kommer nye regler for det! Det er ikke fair over for hestene at de står bundet døgnet rundt uden mulighed for at ligge ned

• #10   20. okt 2010 Stald esman; neej det er vel da løgn!!??? smiley sølle heste siger jeg bare.

syns simpelthen det er utroligt at man bare de sidste 10 år ikke har kigget lidt nærmere på hestens trivsel...og gjort noget ved problemet. Troede faktisk nærmest ikke at der fandtes spiltove mere.....

• #11   20. okt 2010 kan da også se at brygger hestene har fået bokse og jeg blev da glad da jeg hørte det og det blev faktisk meget pæne de der bokse

• #12   20. okt 2010 Da jeg arbejdede på ridecenter i 2004-2005, snakkede vi allerede om den nye lov der ville komme, om at hestene ikke måtte stå i spiltov, - så synes at der har være ret god tid til at gøre noget....

• #13   20. okt 2010 Jeg forstår heller ikke at de ikke har gjort noget ved det før, for de har jo vidst det i flere år.. og jeg mener også alle heste bør have en boks..

Sanne: Hvis vi snakker max 7-8 timer i spiltorv og resten af dagen på fold kontra 20-22 timer i en boks, ja så ville jeg også foretrække fold + spiltorv.. men er foldmængden den samme, ja så er boks at foretrække..
    Hvis en hest boksvandre skal den ikke bindes, da det er tegn på stress, den vil blot udlede stressn på anden vis, man skal i stedet finde ud af hvorfor den stresser og løse dette..
    Antager du at fordi hestene når de får lov at gå ind selv går ind i spiltorvet, så er det fordi de hellere vil stå der end i boks ?

• #14   20. okt 2010 Det er jo langt tid siden de fik af vide at loven bliver ændret og spiltovene bliver forbudt. Så det kan bestemt ikke komme bag på nogen!!
    Måske de skulle være gået i gang med at spare sammen noget før??
    Er selv af den holdning at at spiltov også kan være fint men er dog mest tilhænger af boks. Og loven er jo nu engang ændret for hestens bedst..

Så til rideskolerne: Stop tuderiet og følg loven...

• #15   20. okt 2010 jamen rideskoler kan jo evt. også vælge at starte ud med en løsdrift evt. Eller slå to spiltove sammen til en boks på en eller anden måde.

Der er vel ingen der siger at de absolut skal investere i nye dyre bokse fra et "staldinventarfirma" til 15.000kr pr stk......

• #16   20. okt 2010 Jeg kan da forresten også huske fårste gang jeg hørte om loven, det var faktisk også da jeg arbejde i en rideklub (i 2003 mener jeg det var), og der stod kun klubhestene i gamle spiltove på brosten (sådan nogle RIGTIG ujævne nogle).
    Der blev så bygget nye bokse, og skolehestene kom faktisk til at gå i dem....lige indtil den dag hvor forpagteren fik nye ungheste i tilridning....så måtte alle de sølle skoleheste tilbage i spiltovene....for han skulle da tjene penge... smiley øvøv

endelig kommer der en lov der tager hånd om alle de sølle skoleheste der står rundt omkring på landets rideskoler. Det er da vidst dem der først fortjener at få ordentlige staldforhold, efter alle de timer de ofte går med elevere...

• Janne T
    Janne T Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 27 Følgere: 24 Svar: 63
    #17   20. okt 2010 Hvorfor er løsdrift aldrig slået igennem hos rideskoler? smiley
    det må det være det ABSOLUT billigst smiley

Fatter generelt ikke den der idé om at hestene skal skilles ad... Det er da imod al heste-logik?

• #18   20. okt 2010 ..Stjerneponyerne . Det er ikke så meget indkøb af materialer der er problemet, det er størrelsen på staldene..
    Med de mål der kommer lov om senere hen, der skal du regne med at 3 spiltove udgør 1 boks.. Så det e bygning af nye stalde der forvolder problemer, især fordi banker og kreditforeningerne stadig holder MEGET godt fast i pengene..e

• #19   20. okt 2010 VIGTIGT VIGTIGT SVAR PÅ SPØRGSMÅL XD

er det ikke også noget hvis rideskoler mangler penge

til drift i et kvartal så må de finde penge fra det kvartal og til det kvartal som kommer nu og hvis de ikke kan det så må de lukke når kvartal 3 skal starte

og hvad så hvis de har både bokse og tove skal de så lukke

• #20   20. okt 2010 Janne T: Fordi det er 100 gange lettere for de små børn at strigle og sadle op i et spiltov, fremfor i en løsdrift.. smiley

• #21   20. okt 2010 jo det er ganske rigtigt...

Men synes det er ok at give dispentation til f.eks min gamle rideskole hvor hestene kom ud kl 7.30 om morgenen og kom ind kl 15-15,30 og derefter gik rideskole, havde masser af halm og hø og om sommeren gik de på sommergræs i 2½ måned i lækkert område...

Men der hvor de står inde hele dagen synes jeg ikke engang det er ok med boks....

• #22   20. okt 2010 jeg red på rideskole hvor elevhestene var i løsdrift og nej hvor det fungerede godt o;
    der var reglen dog at elever ikke selv måtte lukke dem derind for så var der stoor risiko for at der var løse heste i stalden.
    men løsdrift skulle slå igennem synes jeg

• #23   20. okt 2010 Det er da bare på tide, de burde da overhovedet ikk få længere tid til at ombygge.. Det er svinsk ikke at tænke på de stakkels heste..

• #24   20. okt 2010 Hej.

Jeg er helt enig med dig. Man har længe hørt om, at det ville blive ulovligt, men det er godt nok gået lang tid før den trådte i kraft. Nå, men nu er problemet løst - og det er ponyerne helt sikkert lykkelige for!'

MVH Frederikke

• #25   20. okt 2010 Den klub jeg rider ved, er i fuldkrig med at lave deres spiltove om til bokse, så der er pt ingen elevheste som står i spiltove.. Kun i bokse

• #26   20. okt 2010 Sanne: Man kan jo bare beholde spiltorv til at strigle og sadle op i, selv om hestene går i løsdrift

• #27   20. okt 2010 Min rideskole havde filosofien - "Rideskoleponyerne tjener penge ind så stedet kan køre - derfor skal de også have de bedste vilkår, når nu vi kræver den hjælp af dem!"

Så der har de altid stået i store bokse ligesom alle privathestene. Samt gået 2 - en sjælden gang 3 - timer rideskole om dagen.

Heste, der ikke trivedes med rideskolelivet og begyndte at bide og ændrede opførsel til det værre, blev leveret tilbage/solgt. Mindes også at ridelæreren tog den ene rideskolehest hjem, da den var 17 år og hun mente den havde tjent rideskolen det den skulle - så kom den på en dejlig pension hjemme på hendes egen gård smiley

Ponyerne så altid godt ud, og al sygdom blev behandlet som man ville gøre det med en privatejet hest. Hestene var i alderen 6 til 13 år, en enkelt eller to omkring 15. Der var ikke noget med at hestene skulle slides ned til de ikke kunne mere.

Verdens bedste rideskole smiley Håber den stadig kører på samme måde i dag smiley

• #28   21. okt 2010 Spiltorve er fra "oltiden" af og en velfunderet rideskole der ønsker at fortsætte i fremtiden må også indrette sig efter hvad der er hestevelfærd.
    Som flere har nævnt er løsdrift en super mulighed, men der er jo også ret strikse krav til en ordentlig løsdrift.

De løsdrifte jeg har set på rideskoler har en hulens masse heste stuvet sammen på under 100 kvm uden mulighed for at gå udenfor. Der er intet tørt underlag hesten kan hvile på eller steder den kan søge hen for at være sig selv. Udendørsløsdrifte har ikke været meget bedre - igen alt for mange heste på alt for lidt plads. Mudder og lort op til knæene på menneskerne og et lille ædeskur der kan rumme max. 2 heste og da absolut slet ingen steder at få et tørt leje for et lille hvil.

I en velfungerende løsdrift er det jo noget med at hver hest skal have 100 kvm plads og altid et område med tørt strøelse hvor hestene kan hvile. Er løsdriften inde skal de have mulighed for at gå ud og omvendt hvis løsdriften er ude skal de kunne gå i læ og have en hvileplads.

• #29   21. okt 2010 Jeg siger bar ENDELIG har virkelig været på tale i laaaang tid..

Jeg har det sådan spiltov er fine nok til f.eks stævner hvor man lige stiller hesten max en time så den kan slappe af mellem klasserne, eller hvis man skal sadle op, her er de kanon, da hestene så ikk står i vejen på staldgangen..

Men har altid haft det rigtig dårligt når jeg så heste stå i spiltov smiley hader det, kan slet ikk have det.. tænker bar på hvad hvis jeg skulle glo ind i væggen flere timer om dagen og ikke kunne bevæge mig ret meget, og skulle være heldig hvis jeg kunne ligge mig ned :S

• #31   21. okt 2010 Undskyld kom li til at tænke på Carlsberg/tuborg, kan ik li huske hvilket et at dem det er, men nogleaf bryggerhestene står da i spiltov der...det bliver vel forhåbentlig også lavet til bokse ik?

• #32   21. okt 2010 Findus & Pedersen P: Det er korrekt at mange løsdrifte simpelthen er for små til antallet af heste.. men ej hver hest skal altså ikke have 100 kvm, sidder lige nu i en 2 værelses lejlighed på 60 kvm meter, her kunne være en hel del heste hvis væggene blev revet ned, så at der ikke engang skulle være plads til en hest her,, ej den holder ikke.. så vidt jeg ved skal hver hest have areal der svare ca til en boks..

• #33   21. okt 2010 Nu har jeg så haft hest opstaldet i spiltov -eller pony, for det er da en del år siden.
    Jeg mener egentlig ikke det er synd, såfremt spiltovet er passende i størrelse og hesten får rigeligt med foldtid (og her snakker vi altså ikke bare et par timer om dagen)

Men med det sagt, så er loven jo ikke noget nyt. Det er da mindst 10 år, hvis ikke mere, siden der første gang var snak om at indføre forbud mod spiltove, og det er osse længe siden det blev vedtaget.
    Loven blev jo netop lavet sådan at der var en årrække til at få bygget om osv, så det kan ikke komme bag på nogen.

• #34   21. okt 2010 synes som Sanne * SKF
    at hvis de kommer ud hver dag og gør det ikke noget de står bundet om natten..

hvad når vi har dem til stævne, ridelejer eller dyreskue, hvor der ikek er bokse nok og de skal stå bundet...

synes erhvers heste godt må og privat heste skal stå i boske...

køer jo godt stå bundet

• #35   21. okt 2010 Vores ridecenter har lige ombygget alt vores spiltorv til bokse!:-). Helt fra sommerferien af fik vi llavet det om :-). Syntes det er møg fedt & hestene er blevet meget gladere:-p.

• #36   21. okt 2010 Jeg tænkte præcis det samme, da jeg så nyhederne..
    Det har da været en lov i laaang tid, at man gerne måtte have spiltove, bare ikke bygge nye. Så kan man da regne ud at fremtiden vil forbyde dem.. Syntes i forvejen at rideskole heste trækker det tunge løs, med at gå mange timer hver dag, med uerfaren ryttere:-) Så de skal da have gode forhold når de endelig har fri

• #37   21. okt 2010 Vi snakker konstant om at Danmark burde forbedre alt indenfor dyrevelfærds-området; og når de gør et glimragende forsøg, så er det sgu også galt, fordi at "ej, så slemt er det da ikke med spiltorve"

Spiltorve hørte fortiden til!
    Især rideskoleheste, der stadig arbejder for føden, har da som det mindste fortjent at ligge ned i en ordentlig bund uden at være bevægelseshæmmet i hoved og hals.
    Rideskoler har haft -så- lang tid til at lave det om: og ja, det er da træls at man skal bruge millioner på ombygning - men er velfærd ikke dét værd?

• #38   21. okt 2010 Spiltov er i min verden noget man stiller hesten i når den skal "pusles om" det er ikke et sted den står når den har fri

• #39   21. okt 2010 Janne T
    - fordi det er ret upraktisk især om vinteren, eller et sted hvor de har en meget mudret fold.. Plus lille mie på 10 år ikke skal stå og slås med 20 heste når hun gerne vil have lille balder ud smiley

• #40   21. okt 2010 Nu rider jeg selv på Birken og kender stedet rigtig godt,

Jeg har så ondt af Jens. Det er hans livsværk - han startede rideskolen for over 30 år siden, og pga. de nue regler kan den som det ser ud nu, ikke føres videre.
    Det er virkelig synd, for Birken er noget specielt !

Spildtov eller ej, der er ingen heste der tager skade af det..

• #41   21. okt 2010 I dette klip kan i se hvor meget det betyder for Jens. Han er utrolig rørt .

http://www.tv2regionerne.dk/?id=570306&r=6

• Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #42   21. okt 2010 Mon dronningens heste kommer i bokse og får foldadgang midt i København? Alle "hendes" heste står i spiltov uden adgang til fold.....

• #43   21. okt 2010 (link fjernet)

Så vidt jeg kan se er der bokse i den ene side..

Desuden så gør det da ikke mere okay at dronningens heste ikke har det godt..

Skal vi alle så ryge fordi dronningen gør det? nej tak

• #44   21. okt 2010 Atli:

Der er stor forskel på gardehusar staldende i Slagelse og de kongelige stalde i KBH.

Alle heste står i spildtov i KBH smiley

• #45   21. okt 2010 Atli:

Nej, dronningen må heller ikke ryde hvor der er rygeforbud .

Reglerne om spildtov skal gælde for alle, vel også for hende så?
    At det er en åndssvag regl er noget helt andet..

• #46   21. okt 2010 Jeg synes også at rideskolerne har aft rigeligt med tid til at ændre på deres faciliteter. JA TAK til boxe og NEJ TAK til spiltorve!

Og jeg så en skrev hvad med Carlsberg... Carlsbrg har fået lavet boxe til alle deres heste smiley

• #47   21. okt 2010 Hvad hjælper tiden hvis rideskolerne ikke har pengene?

• #49   21. okt 2010 Tina J - Jeg har ikke sagt hun må ryge alle steder, jeg skriver at hun ryger.. Hvilket jo ikek er en hemmelighed, selvom hun efterhånden er god til at blive fotograferet uden en smøg..

Og jeg har heller ikke sagt at reglerne ikke gælder for hende..

Desuden så fandt jeg billedet ved at søge på "De kongelige stalde"

• #50   21. okt 2010 Har også hørt det for et par år siden, om at der skulle bygges bokse på et tidspunkt - min rideklub fik gjort det næsten lige efter det var blevet sagt, og her før sommerferien og i sommerferien, byggede de så store, lækre bokse til rideskole hestene smiley Hvilket jo bare er super skønt ! Jeg synes dog ikke, at det er helt i orden, at søge dispensation, når beskeden jo har været ude flere gange i løbet af de seneste par år - så er man bare for sent ude, om at komme igang! - Men jeg synes så også, at det kommer an på om de har pengene eller om de bare ikke har fået taget sig sammen til at få bygget nogle bokse ! - Hvis de mangler penge, synes jeg det er i orden, sådan så de kan få skaffet sig nogle penge o.s.v, men hvis de bare ikke har kunnet nå det, synes jeg det er en smule latterligt.. - Men det er bare MIN mening smiley

• #51   21. okt 2010
    Det har de sku haft lang tid til at få penge samlet ind til og få bygget om smiley
    Da jeg i 05 eller 06 stadig gik på rideskole brændte deres ene stald ned hvor rideskole ponyerne stod i spiltov og herefter kunne de jo så lige så godt lave staldene om til bokse.

Og rige det er den rideskole sku heller ikke smiley

• #52   21. okt 2010 Atli:

Da jeg var over at se staldende i 08 havde de bokse ja, men de blev ikke brugt..

Krikken:

Kravet blev for vedtaget i 09 og for rideklubberne i 2010.
    Grunden til at så mange ikke har råd til det er jo at der er alt for lidt penge sat af. Mange kommuner har lavet en pulje hvor man kan søge tilskud, men problemet er at puljen er for lille. Hvis man kan søge om 7 mio i alt, nytter det jo intet hvis der er 15 rideskoler der søger dem..

• #53   21. okt 2010 <'3 BONDETOS <' 3: Hvcorfor skal privat hestene have boks ? mens fx rideskoleheste der arbejder mere og ofte er mindre på fold skal nøjes med et spiltorv ?? den ide forstår jeg ikke..

• Janne T
    Janne T Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 27 Følgere: 24 Svar: 63
    #54   21. okt 2010 Hvad angår løsdrift ... smiley

Man kan jo snild lave en adskillelses boks. Så hvis der smutter en anden hest med løber den ikke rundt i resten af stalden..

Hvis man har seriøst mange heste, kan man jo splitte flokken op så den fungerer bedst og derfor er mest sikker for børn at bevæge sig rundt i..

Da jeg var 9 kunne jeg da godt hente ponyen på fold, blandt 4 andre heste.. altså børn er vel ikke tåber? Hvis de ikke selv kan gøre det, så må de medbringe en forælder til timerne... (nogle steder findes der endda så flinke undervisere at de gerne hjælper med at få ponyen fra fold o.l.)

Hvis man virkelig skal have heste velfærd, og trods alt ikke vil slippe dem ud i skoven smiley skal man have løsdrift, ikke bare bokse!

Men udmærket tiltag - håber det giver incitament til at begynde med løsdrift flere steder smiley

• #55   21. okt 2010 Signe -det studsede jeg osse over.

Vil så sige at i "gamle dage" da jeg havde pony på rideskole, og de fleste stod i boks, der hed det fra fold fra ca 7 morgen til 8-9 om aftenen. Osse om vinteren.
    Fra ca maj til og med september var de på døhnfold.

De galdt osse elevhestene, som så bare blev lukket ud igen når de havde gået deres timer.

Og er det sådan det foregår, synes jeg altså ikke spiltove er det værste i verden.

Men loven er jo som den er, og der har været meget lang tid til at få bygget om.
    Det behøver jo ikke være den dyreste løsning der vælges. Jeg kender et par steder hvor de ganske enkelt har revet nogen af skillevæggene i spiltoven ned, sat en låge i fronten, og så er der en boks.

Og selvom forslaget først blev vedtaget for 2-3 år siden, så er det mindst 10 år siden der første gang var snak om sådan en lov, så der har da været rigtig god tid til at overveje mulighederne, forsøge at finde sponsorater mm.

• #56   21. okt 2010
    Har heller intet problem med spiltov, hvis bare hestene kommer ud.
    Men det gør de desværre ikke mange steder, jo men ikke lang tid.

De to steder jeg har gået på gik hestene ikke lang tid på fold.
    De kom ud ved 9tiden om morgenen og ind igen når første undervisningstime startede ved 2 tiden.
    De populære ponyer kunne så se frem til at gå fra kl. 2 til 6 også blive sat på stald bagefter.

De gik godt nok 2 måneder på døgnfold i ferien. Men ellers ikke meget fold.
    Den anden rideskole jeg gik på så jeg slet ikke ponyerne på fold, kun ind imellem så jeg dem på ridebanen.

• #57   21. okt 2010 Nu syntes jeg ikke man skal tro at jens Høgh som var i TV igår ønsker melidenhed. Nej Jens har de bedste forhold til alle sine heste, han har brugt hele sit liv på den rideskole, alle elsker ham og du finder ikke nogen heste som har det bedre en alle hans heste!!
    Men jeg syntes også spiltovene skal ud af stalden, men der er altså forskel på om hesten går på fold max 2 timer om dagen og går måske 1 time, eller om hestene går ude 10-12 timer og går ridning 1 time!!
    Jeg var staldpige på en rideskole i midtjylland engang for ikke ret mange år siden. Der kom ingen af hestene ud på fold. Aldrig kun om sommeren i ferien!! Det er mishandling af hesten og hvis den så også stod i spiltov, ja så kunne det jo ikke blive meget værrer.
    Loven er god, og skal selvf. overholdes, men der skal altså kikkes på alle forhold for hestene og derfra tages hensyn til det.
    Hvorfor skal jeg bygge en ny stald som overholder loven om lys indfald, når mine heste går ude i alle døgnets lyse timer??? Hvor er fornuften i det!!
    Undskyld jeg blander mig, men når man kender jens, så ved man bare hvor ondt det gør på ham og alle der kender ham, bare fordi 80% af alle rideklubber ikke kan finde ud af hvordan heste får et godt heste liv!!

• #58   21. okt 2010 Birgitte B: Helt enig i at det med lysindfald ikke giver mening hvis hestene er ude alle døgnets lyse timer.. lige som lofthøjden (altså den krævede) jo ikke er nødvendigt hvis man avler shetlændere

• #59   22. okt 2010 Birgitte -jeg har været på Birken et par gange i forbindelse med kørestævner, og ja der er ingen tvivl om at der bliver taget rigtig god hånd om hestene.
    Men det ændrer jo ikke på at han/rideskolen har haft lang tid til at finde en løsning på det.

En mulighed kunne som tidl. skrevet. være at man ganske enkelt fjernede nogen "skillerum" og satte fronte på, og så har man bokse. Men det betyder self at der kan stå færre heste i stalden.

Hvordan det lige er med loftshøjder osv, kan jeg desværre ikke huske. Men Birken er et rart sted at komme, og jeg synes det ville være super ærgerligt hvis de lukker.
    -det ændrer bare ikke på at de, ligesom alle andre, skal overholde loven.

• #60   22. okt 2010 gælder den lov kun for rideskoler o:

• #61   22. okt 2010 Nej

• #62   22. okt 2010 Janne T - Det er flot du kunne, men da jeg som 10 årige startede til ridning ville jeg ikke kunen hente en hest i en flok alene..

• Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

#63   22. okt 2010 Den krævede loftshøjde er mindre hvis man kun har shetlændere

• #64   22. okt 2010 Lone A - Kravet til loft højden er ens uanset racen

"Kapitel 3

Indretning af stald

§ 6. Loftshøjden i stalden skal være mindst 2,60 m i frihøjde over eventuel strøelse.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at der for stalde, som benyttes til opstaldning af bestemte typer af heste, gælder en lavere loftshøjde end angivet i stk. 1.

Stk. 3. Staldrumfanget pr. hest skal være mindst 30 m3.

§ 7. Ved opstaldning enkeltvis i boks skal gulvarealet være mindst (2,0 x hestens stangmål)2, og den korteste side af boksen skal være mindst 1,7 x hestens stangmål.

§ 8. Ved gruppeopstaldning skal gulvarealet opfylde følgende arealkrav:

1) For de første fire heste skal der være mindst (2,0 x hestens stangmål)2 pr. hest.

2) For hver yderligere hest skal der være mindst (1,7 x hestens stangmål)2 pr. hest.

§ 9. Foling under opstaldning skal ske i folingsboks.

Stk. 2. Gulvarealet i folingsboksen skal være mindst (2,5 x hoppens stangmål)2.

Stk. 3. Hoppe og føl skal opholde sig i folingsboksen i den første måned efter folingen.

§ 10. Syge eller skadede heste skal kunne holdes adskilt fra de øvrige heste, jf. § 24.

§ 11. Gulvet i stalden og boksen skal være jævnt og ikke glat. Gulvet skal være konstrueret således, at hestene ikke kommer til skade eller udsættes for lidelse.

Stk. 2. Lejearealet skal være bekvemt, rent og passende drænet, og der skal i passende omfang udlægges strøelse. Ved gruppeopstaldning skal hestene have adgang til et velstrøet, tørt leje på mindst 80 pct. af gulvarealet.

§ 12. Rum og udstyr, som anvendes i forbindelse med opstaldning af heste, skal konstrueres, installeres og vedligeholdes på en sådan måde, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe.

Stk. 2. Udstyr til fodring og vanding skal være udformet, fremstillet og installeret på en sådan måde, at der er mindst mulig risiko for forurening af foder og vand samt for, at hesten pådrager sig skader.

Stk. 3. Alt automatiseret eller mekanisk udstyr, der er af betydning for hestes sundhed og velfærd, skal monteres således, at hestene beskyttes bedst muligt mod tilskadekomst og ikke udsættes for væsentlig ulempe. Udstyret skal efterses mindst en gang om dagen. Eventuelle konstaterede fejl skal udbedres straks, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal der træffes passende foranstaltninger med henblik på at beskytte hestenes sundhed og velfærd, indtil fejlen er udbedret.

Stk. 4. Inventar, herunder låger, mekanisk udstyr m.v., skal være konstrueret og installeret med henblik på at opnå et så lavt støjniveau som muligt.

§ 13. Luftcirkulation, støvindhold, temperatur, relativ luftfugtighed og koncentration af luftarter skal holdes på et niveau, som ikke er skadeligt for heste, og stalden skal have ventilation, som sikrer et tilstrækkeligt luftskifte.

§ 14. Der skal være tilstrækkeligt naturligt lys til at opfylde hestes adfærdsmæssige og fysiologiske behov. For at sikre naturligt lysindfald skal det samlede areal af vinduer el.lign. svare til mindst 7 pct. af staldens gulvareal.

Stk. 2. Ud over det naturlige lys skal der være lyskilder, der sikrer, at hestene på ethvert tidspunkt kan tilses nøje. Lyskilderne skal placeres således, at de ikke medfører ulempe eller skade på hestene.

§ 15. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om staldens indretning. "

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2661#K2

Som du kan se er det gulv arealet der skifter, ikke højden

• Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

#65   22. okt 2010 Det betyder jo netop også at det er hestens højde der bliver gældene for lofthøjden. Altså hvis du kun har shetlændere skal der ikke være så højt til loftet som hvis du har store heste.

• #66   22. okt 2010 Lone A - Nej, gulv arealet har intet med loftshøjden at gøre.. Loftshøjden SKAL være 2,60 m i frihøjde over eventuel strøelse. Det har noget at gøre med ventilationen i stalden, ikke hvor høj hesten er..

"Ved opstaldning enkeltvis i boks skal gulvarealet være mindst (2,0 x hestens stangmål)2, og den korteste side af boksen skal være mindst 1,7 x hestens stangmål. "

dvs hvis du har en shetter på 70 cm vil regne stykket se således ud:

(2,0x70)X2 - 140X2 = 280 m2

den mindste side skal så være 1,7 x 70 = 119 cm

• #67   22. okt 2010 (2,0x70)X2 - 140X2 = 280 m2

- 140 er ikke minus 140, men blot en videre regning smiley

• #68   22. okt 2010 Lone A: Det er korrekt at jo højere hesten er, jo højere skal der være til loftet.. men mindste højden er 2,60 over strøelsen.. men jeg tror nu ikke at shetlændere og andre små ponyer ville tage skade af at der var fx 2,4 til loftet især ikke hvis de går meget ude..

• #69   22. okt 2010 melder lige ud

• #70   22. okt 2010 TINA J:
    Det var en hård kommetar og komme med, du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om. Bestyrelsen har gjort ALT for at Jens Høgh's livsværk skal forsætte! Så du er helt forkert på den...

• #71   8. jan 2011 De kongelige stalde er lige blevet sat i stand, det har taget et par år. Nu Står alle heste i boks og udover det, så bliver de rørt hver dag. Om sommeren går de på sommergræs i ca 2 mdr.
    Hestene ved gardehusar regimentet står alle i bokse som opfylder de nye krav. De heste bliver ligeledes luftet hver dag på en eller anden måde.
    Til fjorlænderen:
    De fine billede du har fundet fra den kongelige stald er over 4 år gammelt. Måske man skulle undersøge sagen lidt bedre før man begyndte at skrive om det herinde.

• #72   8. jan 2011 anne H - Jeg kan ikke se noget negativt i det jeg skrev, så forstår ikke hvad du sidder og bliver fornærmet over :S

Lona A skrev netop de ikke var i boks, hvorefter jeg viste et billede hvor der var bokse..

• #73   19. jan 2011 Må de så heller ikke gå i løsdrift mere uden boks ? !

Kommentér på:
Rideskoler lukningstruet pga. ny lov..

Annonce