{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

Foder koster en nationalformue! {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Er jeg den eneste der synes hestefoder er helt urimeligt dyrt?
Jeg har i mange år fodret med wrap, valset byg, tilskudsfoder, lucerne og olie. - En kombination der til mine to heste kan holde sig omkring 500 kr om måneden.
Min ene hest er dog meget varm, og jeg ville derfor prøve at få lagt en professionel foderplan. Jeg fandt ud at at Brogaarden gør det gratis - og gratis kan vi jo godt lide, så den tog jeg! Efter 3-4 ugers ventetid har jeg så fået foderplanen. For mine to heste, den ene rides 5-6 gange om ugen, den anden rides slet ikke. Ville det månedlige beløb overstige 1000 kr!
Øvøv hvor jeg synes det er mange penge..

Hvad fodrer i med, og hvor store månedlige udgifter har i til foder?
Evt. tricks til hvordan jeg på en biligere måde kan forsøge at få min varme hest lidt ned på jorden?

På forhånd tak,
Mikkeline

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder koster en nationalformue!
  • #1   12. okt 2010 det er jo også deres foder de regner efter.. der betaler du jo lige så meget for mærket, som for foderet..

• #2   12. okt 2010 Det kan du nok have ret i. Men jeg synes nu det hele er dyrt :s

Hvilke andre mærker er billigere?

• #3   12. okt 2010 Enig med Janni... Hvorfor ikke bare pille det valsede byg væk??

• #4   12. okt 2010 Mm ja, men hvad ville du erstatte byggen med?

• #5   12. okt 2010 Vi foder med foder fra sdr. lygum.. Det vil sige vi køber foder i tyskland og det er det billigste foder man kan få? Vores traver som ikk må få korn, begrund af at han bliver varmi hovedet af det.. Han fungere virkelig godt på det

• #6   12. okt 2010 Tja. Bruger Møllerens hestespark. Det er müsliblanding som indeholder alt. Og der er bla. lucerne, majs samt andet godt i som gør det indbydende og giver ok tyggetid til hestene.
    Og det indeholder vidst nok 17% havre.
    Det bliver så supleret op med hø.
    Og evt. olie, hvis nødvendigt.

Køber 4 sække ad gangen, 20 kgs til 101 kr pr sæk hos FarmLand.

• #7   12. okt 2010 Altså Lisbeth H her inde sælger noget de selv har lavet. Det skulle være rimelige godt:) Du kan finde hende under mine venner hvis det skulle være smiley

• #8   12. okt 2010 Vi bruger et meget enkelt pillefoder, kaldet Hestemix, fra Danagro.
    Det koster omkring 1,- kiloet, mener jeg. Det får begge heste af.
    Ponyen får:
    Morgen: 1/4 kilo
    Middag: 1/4 kilo
    Aften: 1/4 kilo

Wrap: 4 kg pr dag, det giver vi 150,- pr måned for.
    0,75kg*30 = 22,5 + 150,- = 172,5,- pr. måned

Hesten får:
    Morgen: 1 kg
    Middag: ½ kilo
    Aften: 1 kilo
    Wrap: 6 kg pr dag, det giver vi 210,- pr måned for.
    2,5kg*30 = 75,- + 210,- = 285,- pr måned.
    Derudover får de et vitaminpulver, Vitaboost. Begge heste bruger ca. én spand om måneden, det koster ca. 450,-
    Så samlet pris for begge heste: 907,5
    Samlet pris for pony: 397,5,-
    Samlet pris for hest: 510,-

Enormt billigt, synes jeg.

• #9   12. okt 2010 Kan du holde budgettet under 500,- til begge hest, INKL wrap??

• #10   12. okt 2010 køb byggen og havren direkte ved en landmand og supplere op med fx Videbæks hestekraft ekstra..

Du kan også købe valset byg i sække kun med det, det samme med havre.. så er det ikke så dyrt heller. bare find de billige mærker..

Jeg bruger selv Videbæks hestekraft ekstra og har brugt det i 5 år.. Det er virkelig noget godt foder, der er til at betale. Alle de heste vi har haft, både heste i hård træning og ej, har fungeret utrolig godt på det..

Du skal bare ud i de forskellige foderstoffer og kigge lidt smiley

• #11   12. okt 2010 Wrappen laver vi selv og presseomkostningerne er ikke regnet med - nej (:
    Byggen giver jeg stort set heller ikke penge for fordi jeg er nabo til et kortfirma. Valsen var vi selv.
    Det er nok også derfor jeg synes fuldfoder er så dyrt.

Hvor mange har erfaringer med byg kontra havre?
    Der skulle jo være mindre stivelse og langt lettere optageligt stivelse i havre.

• #12   12. okt 2010 Ingenting? Så længe hesten ikke bliver sløv er stivelsesholdigt foder ikke nødvendigt. Min fik musli og lucerne og hø. Intet andet -det trivedes han fint på!! Væk med korn!

• #13   12. okt 2010 I gamle dage sagde man at havre gik i hovedet mens byg gik i benene. Begge giver dog øget energi og når din hest ikke mangler energi er der ingen grund til at give det. Det gør intet ernæringmæssigt for din hest! Det er som at give sukker til børn. Prøv at fjern alt korn og se hvad der sker med energi. Din hest skal have fiber til maven (lucerne og strå) og vitaminer.... Lån evt en bog om foder -der kan du læse alt der er at vide om det uden at skulle betale for "mærker".

Jeg har læst div foderbøger og været til foredrag med foder eksperter så det er ikke noget jeg griber ud af luften. Olie giver også energi. Det ville jeg faktisk også fjerne til en varm hest og i stedet give mere str hvis den har svært ved at holde huld.

• #14   12. okt 2010 Bruger Troting Cubes fra Brogården. Det er det samme som fase 3, bare i pilleform og meget billigere. 135kr for 20kg og så er det et super fornuftigt produkt

• #15   12. okt 2010 Foder er dyrt og mærkevare foder er eksta dyrt.

Jeg har efterhånden været de fleste mærker igennem og har egentlig noget pænt at sige om de fleste, bortset fra prisen....

I år har jeg besluttet at prøve noget helt andet til mine muler primært for at få foderudgifterne ned.

De har gået på racing mineral hele sommeren og det er gået superfint. Nu hvor det er ved at blive vinter supplerer jeg med fiberpiller fra horslux (tror jeg nok det er. www.miljofoder.dk) en sæk koster så vidt jeg husker 79,95 og jeg regner med at bruge et kg pr hest, pr dag for heste i træning.

Og så regner jeg med at skifte racing mineral ud med regular complete. Det skulle koste en flad femmer om dagen pr hest.

• #16   12. okt 2010 Mine heste fodres for under 100 kr. pr. mdr. De får roepiller og vitaminer/mineraler, og så selvfølgelig hø. Billigt, nemt og hestene ser super ud!

• #17   12. okt 2010 derfor skal man IKKE få lavet foderplaner ved bestemte foderproducenter/ forhandlere, for de tager kun brug af deres EGNE mærker!

Har også prøvet at få lavet foderplaner ved brogården, og ud over det med deres egne produkter var jeg overhovedet ikke tilfreds med sammensætningen af forskellige ting til min pony.....

noget billigt foder som samtidig er godt for de fleste heste er roepiller og grønpiller.....og så skal de selvfølgelig have noget andet også.

• #18   13. okt 2010 Jeg ville skifte byggen ud med roepiller, der er ingen stivelse i roepiller og optageligheden er større så du skal ikke bruge så store mængder.

Jeg fodre min hest for ca 175 kr pr måned, og hun har tildens til at blive tynd, men holder fint huld på det.

Jeg er foderkonsulent så kan godt hjælpe dig med at sammensætte en foderplan til dine heste, skriv på PB hvis du er intr.

Sørg for at tilskudsfodret er et koncentreret et af slagsen ellers bliver det for dyrt, og roepillerne skal være umellasserede, og dem er der meget forskel i prisen på, men Land og fritid har dem meget billigt.

Kommentér på:
Foder koster en nationalformue!

Annonce