Ny hest. Men bange for den. {{forumTopicSubject}}
Jeg står i en meget uheldig situation.
Jeg har lige lånt en ny hest. Med aftale med sælger om jeg skulle betale (altså købe den) om 2 mdr når jeg havde alle pengene.
Da jeg prøvede hesten inden køb, gik det rigtig fint. Den var frisk, men styrbar og fin at ride.
Jeg fik den så hjem. Og ville i fredags tage min første skridttur, bare en lille en så hun kunne begynde at se området.
Denne tur endte med jeg måtte trække hjem da hesten begyndte at stejle og snurre om sig selv flere gange, og jeg kunne ikke få den til at gå.
Må indrømme at jeg var lettere skræmt.
Skulle så igår skridte tur sammen med en der opstalder hos os, Da vi blev enige om at det nok vill være godt for min nye hest at komme ud med en anden.
Denne tur gik heller ikke særlig godt. Igen begyndte hun at stejle, og da jeg var blevet nervøs fra fredags, plantede nervøsiteten sig igen. Hviket jo naturligt ikke er særlig smart.
Jeg endte igen med at trække hjem.
Nu sidder jeg med en stor knude i maven. Og ved med mig selv at jeg ikke komme op på den hest igen. Jeg er simpelthen for meget kylling.
Jeg kan godt lide en frisk hest, men kræver alligevel en hest som laver de store numre.
Nu sidder jeg jo så med en hest som jeg ikke tør ride, og reelt ikke har købt, men har kontrakt på at skulle købe den. Men overvejer at ringe til sælger og forelægge sagen, og så håbe hun har hjerte til evt tage hesten tilbage.
Hvordan ville i reagere som sælger i sådan situation hvis køber ringede og forklarede dette.
Ville i tage hesten tilbage eller er den mit "problem" nu?
Svar gerne ærligt, men hold nedladende kommentarer væk.
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.499
sep 2005
Følger: 110 Følgere: 106 Heste: 5 Emner: 165 Svar: 2.334
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 13 Emner: 39 Svar: 220
Jeg ville da helt klart ringe til sælger og sige det som det var. Du skal da ikke købe en hest du er bange for, og at den rejser sig er bestemt ikke til at spøge med!!
Har sælger oplyst hvordan den er på tur? hvilken kontrakt har i udfyldt, den fra HN? For her skal man også oplyse sådanne ting, ellers er det skjulte fejl.
Mvh Jane
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.030
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 12
Men efter han havde gjort det, havde jeg også en del problemer med ham på tur - når han nåede til et bestemt punkt, ville han bare vende om og hjem! Fordi han havde fået lov den ene gang med ham, troede han, at han kunne gøre det hele tiden. Fik det dog løst med at en veninde red bagved, og når han ville vende om, "blokerede" hun vejen plus jeg drev på ham, så til sidst indså han, at han godt kunne glemme sit lille nummer.
Men prøv da evt. at løse problemet i samarbejde med sælger - hvis ikke, burde hun/han da tage hesten tilbage. Men det kan jo også bare være fordi hesten er kommet et nyt sted hen og du er ubekendt for den, og den lige ville prøve dig af - og nu jo har fundet ud af, at den kan lave numre med dig.
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
Heste må ikke stejle under nogen omstændigheder, og du bliver aldrig tryg ved den hest mere!
Det skal være glæde og fornøjelse at have en hest :O)
mvh merete
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
Man skal ikke låne/leje eller eje en hest man er bange for.. Det bliver alt for farligt.. For hesten mærker det lyn hurtigt og så har den den lange ende af snoren.
Så syntes du skal sende hesten tilbage og finde en anden hest som du har mere tillid til men også krontrol over.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Om det er hestens eller din fejl, det er svært at sige, men det kan nemt rettes, hvis du får skabt noget tillid melem hest og dig.
Og til det ville jeg foreslå noget "jordarbejde". Jeg ville aldrig ride en ukendt hest uden først at ha knyttet bånd og det kan man gøre rigtig godt via jordarbejde, så god fornøjelse. Jeg tror, nemlig ikke hesten "fejler" noget, men I er ikke på bølgelængde i øjeblikket.
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 35 Svar: 316
Ellers er jeg enig med Henrik. Min hest var også total psyko den første mdr jeg havde ham men han forvandlede sig til den sødeste, bedste hest jeg nogensinde har haft. Han var utryg og havde haft en svær periode i en salgsstald så der gik altså noget tid inden han faldt til. Nogle heste tager ikke flytninger ligeså pænt som andre. Hvis tidligere ejer ikke har haft den slags problemer er det måske "bare" det der er galt.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Kan I bare returnere heste efter forgodtbefindende? Så skal sælger altid tage en hest tilbage, som "fejler" noget uanset grund? Stakkels hest og sælger. Hesten kan man jo udsætte for alt og sælger får noget ødelagt "kød" tilbage. Stop jeres pjat og hvis I er seriøse købere, så undersøg sagen inden I køber. Det handler om levende dyr, der kan reagere anderledes på nye ting og mennesker, så prøv at sætte jer lidt ind i hestens sted og ikke altid kalde den skør. den reagere bare naturligt.
Ska I ha noget, der ikke laver ulykker af sig selv, så prøv en atv på skovtur i stedet.
Der findes andre former for træning end ridning...... Som jo ikke er naturligt for en hest.
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 87 Svar: 556
Det er ikke sjovt når man i forvejen ikke kender hesten.
Du bliver nød til at snakke med gamle ejer.
Har stået i samme situration med min gamle hest Nicko, han var bare så utryk ved den nye situration at han tog styringen.
Jeg kunne ikke engang trække ham fra stalden og ud på folden!
Han var virkelig voldsom og jeg blev også utryk.
Men efter 2½måned var han faldet til og nu kan jeg nærmest trække ham i håret og jeg kan ride ham ud helt alene, hvilket han aldrig har kunne før.
Enten skal du sige helt fra og give hende hesten tilbage, eller så skal du sige at du beholder den i 2måneder og ønsker ejeren skal hjælpe dig og du så efter 2 måneder bestemmer om du vil beholde den!
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 87 Svar: 556
sep 2009
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 1 Svar: 9
Du får ingen glæde ved hesten, hvis du bliver bange for den, og meget mere.. Har selv prøvet det , for mange år siden, og det var noget .......
Held og lykke ... der er også en der passer til dig, derude ..
Tina
sep 2005
Følger: 34 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 77
Louise Ø: Snak med ejer og find en fornuftig løsning,men lad være med at købe, hvis maven fornemmelsen ikke er god, du vil fortryde det..
sep 2009
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 1 Svar: 9
Hmm men tror når " Skaden " er sket , som her, så vil det blive ved med at sidde i hende...
Tina
jun 2007
Følger: 157 Følgere: 151 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.030
Så synes bestem du skal sende den tilbage hvis du er bange for den, for det kommer aldrig til at gå og du vil miste lysten til at være sammen med den
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 369
Hvordan ser det ud med hestens udstyr? Passer sadlen og trensen virkeligt godt?
Jeg synes, at du skal give dig og hesten tid til det, men det bestemmer du selvføligt selv.
Jeg er helt enig med Henrik H.
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 362
jul 2008
Følger: 51 Følgere: 57 Heste: 9 Emner: 4 Svar: 88
janni
jul 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 159
held og lykke
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 34 Heste: 3 Emner: 186 Svar: 389
aug 2007
Følger: 84 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 455
Jeg har nu haft min araber i 1½ måned ca. og vi er altså først blevet er "team" nu.
Hun var fuldstændig ustyrlig da hun kom hjem..
Men efter at have gået omkring hende hver dag, og vænnet hende til min stemme og trukket med hende og den slags, har hun vænnet sig til mig. Hun er slet ikke bange for noget når jeg er i nærheden.
Måske du bare skulle give hesten en chance og virkelig hygge med den og give den tid til at vænne sig til de nye omgivelser?
Hvis ikke det går, så må du kontakte sælger og sige at hun er nødt til at tage den tilbage, da du har ret til at "sende hesten tilbage" i 6 måneder som de andre skriver
Held og lykke med det hele
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 337
Hvis det forholder sig sådan, er problemet nemt løst.
Nogle heste kommer ikke uden for ridehuset eller sandkassen og er det en sandkassehest du har købt, så kan man ikke bare tage på tur, hesten bliver bange for de nye omgivelser.
Jeg har købt en meget nervøs hest, der så spøgelser alle steder og nu kan han rides i byen hvis jeg har lyst.
Du skal starte med at gå ture med hesten, den er nemmere at berolige fra jorden. Den skal lære at skov, marker mm ikke er farlig.
Jeg har gået mange ture med mine inden jeg satte mig op og red turen. Der kan dog stadig forekomme situationer hvor jeg må stå af og berolige hesten, hvis vi møder noget rigtig farligt.
Ikke presse hesten, men med det gode få dens opmærksomhed og lokke den af sted.
Det kan tage tid og jeg har brugt to mdr på at træne forbi en flok grise.
Du kan følges med en rolig og sikker hest som støtte.
Er du bange for hesten ved blot at gå med den, så skal du nok sende hesten retur, ellers er det blot et spørgsmål om at løse en opgave og ikke et problem.
At gå tur med hest kan godt være rigtig hyggeligt og givende, hesten nyder sådan en tur på en helt anderledes måde.
Presser man en bange hest, så er det en naturlig reaktion at stejle og dreje omkring for at undvige faren.
Henrik, hvad med at komme med noget konstruktivt i stedet for barnlig kritik, det er du vist for gammel og øvet til ikke?
jul 2008
Jeg kan give rigtig mange ret i at hun ikke er en problem hest, det er nok rettere mig der er problemet.
Problemet er jo nok at jeg var for hurtigt til at sætte mig op. Vi har ingen ridebane her. Kun stubmark og skov.
Ville i fredags på første tur bare ride på stubmarken lige ved siden af folden så hun kunne se de andre, men der gik det jo så ikke rigtig godt, da hun jo begyndte at rejse sig og snurre og nægte at gå.
Hun er ikke problemet, men nu er jeg blevet skræmt, og har en stor hård knude i maven. Lige nu kan jeg ikke se mig selv sætte mig op igen. Jeg er overhovedet ikke tryg.
Selvfølgelig er heste levende dyr, og det er ikke med min gode vilje at sende hende tilbage, da jeg faktisk synes det er synd for hende. Men på den anden side er det heller ikke optimalt at beholde hende hvis jeg allerede er et nervevrag ved tanken om at skulle ride hende.
Jeg kan sagtens trække med hende. Men tror ikke det hjælper på den frygt der sidder i mig nu. Jeg er en stor kujon når jeg først er stået af.
Men tak igen.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
mar 2006
Jeg har prøvet at give hestene en chance, de har været faldet til, men de negative "ting" der er med i rygsækken, er svære at klare selv, især hvis man ikke har ridehus,bane osv.
Af erfaring ved jeg du aldrig bliver 100% tryg ved den hest, Vi er nogle kyllinger, der også elsker heste/ridning, bare uden mod på det voldsomme.
Held og lykke :O)
mvh merete
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 187 Svar: 897
jul 2008
Har snakket med sælger. Og nu kommer der en ud som har redet hesten før og som kender den. Hun vil prøve at ride den her. Men det hjælper ikke på min frygt. Jeg sidder stadig med nerverne uden på tøjet. Og har overhovedet ikke lyst til at sætte mig op på hesten.
jul 2008
Så reelt vil jeg jo nok gerne finde en anden mere stabil hest.
sep 2005
Følger: 34 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 77
jul 2008
Sælger oplyste også at de ikke har plads til hesten da den boks de havde til den allerede e lejet ud igen.
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Synes også du har været for hurtig ude med at presse den i nye omgivelser, men betyder det alt for dig at den kan gå i trafikken med det samme, ja så er det jo ikke hesten for dig.
Når du er blevet så meget i tvivl må der være mere til sagen end bare det på tur?? og det er jo bestemt ikke alle heste der bare egner sig til tur. Vi har selv en af slagsen og det kræver meget stor tålmodighed at have den pivskid med væk fra banen, men håber det kommer stille og roligt med træning og en rolig rytter (hvilket kan være svært når man bliver nervøs).
mar 2006
mvh merete
Ny hest. Men bange for den.