Sadel problemer!!! {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Håber virkelig I kan hjælpe mig...
Sagen er den, at jeg har en meget kortrygget pony, med et umarkeret sadelleje (også er han også lidt for tyk, hvilket vi arbejder på...) hans gjordleje er heller ikke særlig stort og det er derfor rigtig rigtig svært, at finde en sadel til ham!!
Lige nu har jeg en ny wintec cair 15"(luftsadel) med udskifteligt kopfjern og han har det bredeste i nu og er nytilpasset. MEN da den stadig ikke lå ordenligt efter tilpasningen, da den glider alt for langt frem, har lånt en stopgjord hos hende der tilpassede den, og købte sadlen af, men har hørt så meget dårligt om den, at jeg leverer den tilbage!!
Nu står jeg så i den situation, at jeg ikke ved hvad jeg skal stille op!?
Sadelen skal jo både være meget kort, samtidig med, at den ikke skal ligge helt oppe på skulderen af ham...
Har I nogle erfaringer med dette, og hvad synes I jeg skal gøre?
På forhånd tak
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 13 Emner: 39 Svar: 220
Grunden til at den glider frem er fordi at bommen er for smal. Jeg har samme problem med min, kan maks gå med 16" umarkeret og og bred.
Jeg havde Charlotte fra barokamok ude, og hun anbefalede mig at købe den wintec der hedder haflinger(wide) der medfølger 3 stuk kopfjern i lilla som er ekstra brede, og den ligger rigitg fint på hende, og bliver liggende hvor den skal.
Jeg må tilstå at jeg bestemt ikke er til wintec, og var noget skeptisk, men jeg er blevet postivt overrrasket.
Mvh Jane
jul 2007
Følger: 97 Følgere: 93 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 621
bomløst skulle være bedst, fordi de gerne må være lidt længere pga. trykfordelingen. og de tilpasser sig bedre, og skulle ikke glide frem..
skriv til hende med www.optimalsadel.dk
mar 2006
Følger: 218 Følgere: 212 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.050
ved du om disse ekstra brede bomme kan købes nogle steder?
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Vi har en pony med nøjagtig samme problemer (dog ikke den korte ryg) det som lå bedst på ham var en Bates Caprilli med Cair og det bredeste kopfjern. men den lå stadig ikke 100% optimalt og gled lidt frem. Dog hjalp det en del at bruge Pro Pad fra Equest.
MEN - en sadelmager skal altså ikke spares væk og er eneste løsning specielt til problem ponyer/heste. Vi har nu fået en Kentaur New Electra til ham, den har kun en mellem bom og ligger bare vanvittig meget bedre. Den skal tilpasses ved Hubertus i næste måned.
Selvom vores har sat bedre muskler ændrer det ikke på hans generelle bygning og det manglende sadel- og gjordleje og sadelmageren er altså nogle af de bedste penge man kan give ud - så er man jo også med til at forebygge pludselig at stå med en pony med ødelagt ryg og andre skavanker og dyre regninger på dyrlæge og kiropraktor.
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 13 Emner: 39 Svar: 220
De sadler du nævner er til heste som har et markeret sadelleje. Theo Sommer Germany, Globus Crincle.Trådstarter skriver jo netop at hendes hest IKKE er markeret fortil.
De ekstra kopfjern kan ikke købes seperat, men følger med til sadlerne, og de må som skrevet ikke bruges i de alm. wintecsadler.
Mvh Jane
jul 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 87
Dressursadlen er en HDR Paris, som er 17", da det er en meget kort sadel
Disse 2 sadler er det eneste der bare ligger perfekt og jeg har været 5 sadelmagere igennem og et utal af sadler. Den sidste sadelmager jeg har brugt er Kit Hansen og vil anbefale dig at kontakte hende - hun er FANTASTISK til den type hest!!!
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 10 Svar: 28
Tusind tak for dine svar Hvor kan man købe wintec wide, og hvad koster den?
mar 2009
jul 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 317
jeg havde en gang en kort araberhoppe som var alt alt for fed og jeg skulle have hende i tilridning. men ingen sadler kunne blive liggende... vi prøvede med halerem, gjordstopper. så det var ikke næmt at få noget til at lykkedes...
jesper andersen på kallehavegård anbefalede os at købe en kadett sadel fra lemetex.
den bliver liggende hvor den skal...
jeg var så glad for min at jeg har beholdt den min er 15" og bliver stadig brugt....
ellers kan man i hasselager få tilpasset sin kifersadel via en speciel maskine der kan udvide og gøre den smallere i bommen, - michael Brodie, sadelmager. så skal du bare finde en i 15" og få ham ti at tilpasse den. han er meget dygtig..
mvh
Anna
mar 2009
Mvh Mia
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 337
Ellers kan islænder sadler sikkert bruges.
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 337
http://lusitano.mono.net/9701/
mar 2009
Hvor brede er de ca. (er det de bredeste i serien) Og kunne din alm. wintec holde til det?
På forhånd tak
Mvh Mia
mar 2009
Nej det har heller ikk interesse alligevel, har fundet en løsning på problemet nu, men tak for alt hhjælpen alle sammen!
mar 2007
Følger: 75 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 53
Min lille hypse skal nemlig også have det ekstra brede, men er ikke så begejstret for udseendet af wintec wide men hvis det er den der passer hende bliver det selvfølgelig den, men vil godt lige se haflingeren:)
nov 2009
Følger: 75 Følgere: 73 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 1.399
anti skrid underlaget skal dog vaskes en gang i mellem da det bliver støvet på bagsiden
men ellers virker det fint
Sadel problemer!!!