936 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Hjælp mit føl vil ikke spise Hjælp mit føl vil ikke spise

Hej alle sammen

Jeg har fået mit føl hjem da hun var 5 1/2 månede gammelt, hun er nu lige lidt over 6 mdr og i starten var de på døgnfold.. Nu er de kommet på stald og hun skal til at have foder... Jeg har købt brogårdens face 1 til hende..

Men her kommer så problemet, hun er fuldstændig lige glad med maden, hun vil ikke smage på det, hun er ikke van til at få godbider, putter jeg lidt lucerne i så spiser hun lusernen men ikke fodret..

Jeg ville blive glad hvis i har nogle gode råd til hvordan jeg får min baby til at spise...
Hun spiser massere af hø, og får så meget af det hun kan spise, hun er heldivis ved at tage på igen, men jeg kan se at på en nat har hun ca spist 50 gram foder og eftersom hun skal have 1 kg så er det jo ikke meget

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp mit føl vil ikke spise
  • #1   19. sep 2010 Jeg har et super råd til dig, vores den ene ville nemlig heller ikke spise, da den kom fra mor..
    Hæld en smule sirup over dens foder, så skal du bare se smiley
    (Eller flydende melasse)

• #2   19. sep 2010 Okay det vil jeg prøve i morgen.. Jeg siger mange tak... Jeg er ved at gå i spåner over hun ikke spiser... Hvor længe hældte dt så i og ca hvor meget

• #3   19. sep 2010 Det kan jeg godt forstå, det var vi også..
    Vi hælder det stadig på, aner ikke om hun ville spise uden nu..
    Der er streger på en sirup flaske og vi hælder ca. 1 sterg over jævnt fordelt..

• #4   19. sep 2010 streg smiley

• #5   19. sep 2010 det her lyder nok dumt, men er det bare sirup til mennesker eller er der os noget til heste??

• #6   19. sep 2010 Almindelig sirup til mennesker.

Man kan købe flydende melasse istedet, det er et affaldsprodukt af sirup, som vi jo bruger til heste. Men det er billigere at købe en lille sirup flaske og prøve det af på den måde..

• #7   19. sep 2010 Jeg siger rigtig mange tak det prøver jeg i morgen

• #8   19. sep 2010 Det var så lidt, håber din er lige så glad for det som vores smiley

• #9   19. sep 2010 Er det ikke dårligt for tænderne at fodre den med rent sukker?

• #10   19. sep 2010
    Nej man bruger jo altså som sagt flydende melasse også til heste og det er fuldstændig det samme, sirup er bare et renere produkt.
    Men faktisk er det godt til at øge vægten, da det binder foderet bedre til tarmvæggene, så hesten optager sit foder bedre.

• #11   19. sep 2010 Lige nu er jeg lige glad bare hun lære at spise sin mad må jeg nok sige, min dyrlæge sagde bare at jeg skulle logge hende med noget hun godt kunne lide... Så dette er et forsøg og især fordi hun jo så har tabt sig... Hvis det virker er jeg bare lykkelig, men jeg ved os at når hun er van til at spise så vil jeg tage det mere og mere fa igen

• #12   19. sep 2010 Ellers hvis det er muligt, så stil hende sammen med en anden hest og lad den "lære hende" at det godt kan spises. Sådan gør vi altid med vores og det virker eminent ;o)

• #13   20. sep 2010 Hej har et føl på knap 8 mdr (Tintin på min profil) og har haft samme problem som dig - det eneste jeg kunne få ham til at spise var korn - jeg lavede en blanding som hed 100g korn (½havre - ½byg) så kom jeg vitaminer i (tilskudsfoder 125g) og til sidst blandede jeg det med en håndfuld lucerne. Dette fik han morgen og aften han guffede det i sig og kom i rigtig pæn foderstand. Jeg er nu begyndt at skifte kornet i aftensmaden ud med roepiller da det er bedre for fordøjelsen. men en start er jo at få dem igang med at spise og komme i god foder stand her inden vinter - det lykkedes på denne måde for mig. Har en plag på 2 år han er vokset op på pavo's følfoder men har altid lagt lige i underkanten - han skiftede til samme blanding - dog større mængder og er ligeledes kommet i flot huld - jeg tror ikkke det nødvendigvis altid er det dyre foder der er bedst - jeg har hvert fald ikke haft succes med det. Held og lykke :O)

• #14   20. sep 2010 MiTho´s heste . - Jeg bruger så heller ikke flydende melasse til dem.. Jeg vil ikke ricikere at de får ødelagt tænderne

• #15   20. sep 2010 Mange tak for alle jeres bud...

De andre heste som jeg har og de 2 jeg har stående, vil bestemt ikke lade hende spise af deres foder,for det har vi prøvet og der vil hun gerne prøve at spise med... Jeg prøver med sirup idag og så skal jeg have dyrlægen ud idag, da hun nu os har et hævet bagben

• #16   20. sep 2010 Atli Foto - Amatørfotograf -
    Det gør jeg så heller ikke, men to ting i det her er, det er hamrende vigtigt at få den i gang med at spise og samtidig så snakker vi jo altså et føl, som skifter alle sine tænder undervejs, hvis vi skal være nervøse over sukkerindholdet.

• #17   20. sep 2010 MiTho´s heste .

Du har helt ret det er pisse vigtigt at hun kommer igang med at spise, hun lyder nemlig sulten... der er tordenvejr i hendes mave...
    Jeg venter på dyrlægen kommer da hun nu os har 2 hævet bagben... Dyrlægen sagde at det var helt fint at bruge melasse til at lære hende det, det gjorde hendes far til hans hest der ikke ville.. Hun sagde os at det vigtigste var at hun begyndt at spise, så var det lige meget med hvad det var der gjorde at hun ville

• #18   20. sep 2010 Lige præcis, bare man får dem i gang, så kan man altid regulere om på foderet undervejs..

• #19   20. sep 2010 nemlig der er ikke så meget andet for... men mange tak

• #20   20. sep 2010 kun et råd.. lad den "kæmpe" (mangler bedre ord) om maden. Min var totalt ligeglad med mad, men begyndte så at fodre moderen foran hende. SÅ kan du tro, hun blev nysgerrig. Og da de skulle spise sammen i løsdriften, blev det også en katalysator for hende at spise, når de andre gjorde.

Så - passivt socialt "gruppepres"/tricke dens overlevelses instinkter.

• #21   20. sep 2010 Jeg vil ikke lade hende kæmpe om maden da hun er taget fra sin mor, og de andre heste vi har vil ikke lade hende spise og hun stå med 2 hævet bagben så det sys jeg ikke jeg kan byde hende

• #22   20. sep 2010 Lone S
    Ja og man risikerer så at ende op med en fodergal krikke resten af livet.
    Ingen bør kæmpe for sin mad.

• #23   20. sep 2010 Ja det tør jeg bestemt heller ikke og nu kan de så slet ikke lade sig gøre, dan hun skal have 2 slags medisin sammen med sin mad

• #24   20. sep 2010 Jeg har nu prøvet med sirup, men hun ville ikke smage da jeg var der over, så nu må vi se om det er væk om et par timer når jeg kommer der over.. jeg håber

• #25   20. sep 2010 Åh altså, jeg håber det virker..

• #26   20. sep 2010 Det virkede heller ikke det er ikke meget hun har spist af det 400 gram foder... men ved ikke om det kan skyldes at den har været bedøvet så meget idag

• #27   20. sep 2010 Det kan selvfølgelig gøre noget ved hende.. Men ellers skal du prøvehelt at skifte foder. Vores ville f.eks ikke spise Tjørnehøj Mølles Breeders

• #28   20. sep 2010 sys bare det er dumt at skifte foder hun har spist i alt 200 gram af den kun, men nu må vi se.. her til natten har hun fået lidt mindre hø i håb om at hun spiser maden når høet er væk

Kommentér på:
Hjælp mit føl vil ikke spise

Annonce