{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.499 visninger | Oprettet:

problematik: køb af sadel... {{forumTopicSubject}}

Jeg var i weekenden til sadelmager (hubertus).. Min dejlige kieffer master blev kasseret af ham.. Af gode grunde da den havde givet min hest ondt i ryggen..
Så jeg skal ud og have en ny...
han anbefalede mig en jaguar sadel, som kunne passe min hest i 2 år cirka, og derefter skulle kasseres.. Den ville koste 7.000
ELLER jeg kunne købe hans nye sadel, som kan tilpasses alle heste.. pris 19.000

sagen er så den at jeg hverken har 7 eller 19.000.. de syv kan jeg skrabe sammen i løbet af de tre måneder der går inden sadelmageren kommer igen. Men ellers skal jeg i banken, hvis det er den dyre sadel...

hvad ville i gøre? købe sadlen som altid ville kune tilpasse hesten, eller ville i købe den billige, hvor man igen skal ud og købe sadel om 2 år.. ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  problematik: køb af sadel...
  • #1   14. sep 2010 Ville vælge den løsning der passer din pengepung bedst. På den måde får du 2 år til at spare sammen til en anden sadel. Du har alligevel ingen sikkerhed i at du stadig har hesten om 2 år.

Selvom mange tænker at man skal have hesten til den ikke kan mere, så kan der ALTID opstå uventede ting som gør at man ikke er i stand til at have hesten lige pludselig smiley

• #2   14. sep 2010 Skal selv bruge hurbertus om nogle måneder og skal med en anden rytter ned til ham i morgen.

I det her tilfælde synes jeg dog det lyder til at han har rådgivet lidt til egen fordel.
    En OS sadel er jo ikke den eneste sadel der kan laves meget om af en sadelmager, det er der mange sadler der kan.
    Jeg er ikke sadelekspert og vi har selv en pony der er svær mht. sadel, men rigtig mange sadler kan ændres både i puderne og bommen.

• #3   14. sep 2010 ja, men det er jo netop det gode ved den dyre sadel... og den kan tilpasses den mest spinkle hest og den bredeste...
    plus sadel til den pris, vil du altid kunne sælge igen...

men ja.. den til 7.000 passer bedst til min økonomi

• #4   14. sep 2010 han har sagt at en os ikke kan passe min hest.. men kun en jaguar sadel eller den splinter uge han selv har lavet fra bunden... dvs ikke en os (som han samarbejdede med tidligere) men en christoph hubertus sadel...

og jeg fatter simpelthen ikke hvorfor han mener at en os ikke kan ligge på min... den kan jo stort set også ændres så sindssygt meget

• #5   14. sep 2010 Hmmm. hvis du tager den billige sadel, så skal den vel ikke "smides væk" efter 2 år? sadlen har jo stadig en vis værdi, og du skal tænke på at du nok kan få 4000 for den hvis du vel og mærke passer godt på den. Så du skal ikke tænke på den billige som 7000 kr. for 2 år, men nærmere som er 7.000 du har ude at "flyve" men med chancen for at få en del af dem tilbage smiley

Med hensyn til den dyre, syntes jeg det er lyder som en dum ide at skulle låne penge til en sadel, når du har mulighed for at få en der passer som du kan betale. Dog ved jeg jo ikke hvordan din økonomi ser ude, for hvis det bare er spørgsmål om en meget kort periode inden du har de 19.00, hvilket det ikke lyder som, så ville det jo være fint.

så umidelbart ville jeg sige den billige

• #6   14. sep 2010 nej, jeg ville skulle i banken og låne pengene over mindst et år.. det betyder at jeg kommer til at betale 1.000 kr mere, når renterne er lagt på

• #7   14. sep 2010 jeg synes det lyder som om han lidt råder til egen fordel i denne sag.
    prøv evt at køre hesten til en anden sadelmager for at få hans vurdering?

• #8   14. sep 2010 jeg synes det lyder som om han lidt råder til egen fordel i denne sag.
    prøv evt at køre hesten til en anden sadelmager for at få hans vurdering?

• #9   14. sep 2010 ja, det kunne jo egentlig være en god ide...

• #10   14. sep 2010 Hmmm - jeg kan godt forstå, at en sadelmager kan være så glad for de sadler, han selv laver, at han mener, at intet andet er lige så godt (eller godt nok), men jeg synes nu ikke din hest ser specielt mystisk ud i sadellejet, så jeg ville da mene, at der kunne findes andre sadelløsninger til din hest.

Er der noget med at Christoph Hubertus sværger til de meget flade og lidt brede sadelpuder? Kan være at hovedparten af moderne sadler har de tykke kilepuder, som kan komme til at trykke hesten på den bageste del af ryggen...

Jeg synes der er nogle spørgsmål, det er vigtigt at stille i forbindelse med dit valg af ny sadel:

Hvordan har din hest ondt i ryggen? Ved du hvorfor?
    Hvordan bruger din hest normalt ryggen, når den bevæger sig?
    Ændrer din hest meget facon i løbet af året?
    Hvad bruger du hesten til/hvilken form for ridning og hvor tit?
    Kunne en mere fleksibel sadel evt. være en løsning?

Ikke for at gøre forvirringen større smiley

• #11   14. sep 2010 brian rutzov er altså også dygtig - du kunne jo få et par i udvalg fra en anden, og han kunne fortælle hvordan de vil kunne ligge på din hest smiley

• #12   14. sep 2010 grunden til at han har så ondt i ryggen er pga sadelen har trykket ham.. derfor har han pt heller ikke muskler i ryggen... og han har ikke brugt ryggen under ridning...
    derfor burde han ændre sig meget i sadellejet efter at han kommer i ridning med normal sadel. derfor kan jeg se det fornuftige i en af hans sadler..
    ved ikke om hvad han sværger til.. det er første gang jeg nogensinde har haft en hest til sadelmager... smiley

• #13   14. sep 2010 det er altid godt at bruge en sadelmager
    de ved hvad de taler om.

desværre oplever man nogen gange, at de helst vil sælge det de selv laver. ikke at det er forkert til hesten... de glemmer måske bare at der også kunne være andre muligheder (og billigere) smiley

nu kender jeg ikke nogen på fyn, men få en anden anerkendt sadelmand m/k ud... bare for at få et sæt ekstra øjne på sagen smiley

• #14   14. sep 2010 Hmmm... synes du skal prøve en anden sadelmager og helst en der ikke sælger varen selv. smiley Man bør altid være vågen hvis nogle prøver at prakke dig noget på - som de tilfældigivs selv forhandler - der er mere end een interesse for ham i den sag.

Prøv en anden sadelmager og der er mange sadler der kan laves om på.
    Wintec & Bates feks - er duper lette at tilrette... men alle uldsadler kan jo justeres af en sadelmager... såehh mon ikke det skulle kunne lykkes?

Held & lykke

• #15   14. sep 2010 tænkte netop selv på en bates.. med cair.. men fik af vide at sadelmager at det lufttryk der var i puderne var noget møg, fordi det ikke kunne fordele sig.. men på hjemmesiden for bates siger de det modsatte..

er der nogle af jer der evt har erfaring med dette?

• #16   14. sep 2010 luft er jeg ikke pjattet med, men havde engang en bates der var blevet omstoppet til uld - det var en VIDUNDERLIG sadel!

• #18   14. sep 2010 Prøv at ringe til Kathrine Bøg Holm (dygtig sadelmager fra Odense). Tror ikke hun selv sælger sadler, men er kanondygtig. Hun vil sikkert kunne give dig en uvildig mening.

Men Hubertus har jo ret i at din hest vil ændre facon i løbet af det næste stykke tid, hvis den kommer i træning - så er det jo at sammenligne med en unghest i tilridning. Der regner man jo også med at den ændrer sig temmelig meget i løbet af måneder og de første år.

• #19   14. sep 2010 Prøver læderværkstedet de har mange sadler. Jeg mener hjememsiden er jo-po.dk de er rigtig gode

• #20   14. sep 2010 hej anita..
    nej hubertus vil have mig til at købe hans nye sadel, som han selv har lavet helt fra bunden... den er først lige kommet på markedet og han siger at ikke engang en os ville kunne passe ham... synes det lugter langt væk..

har lige været nede i smh rideudstyr, for at få lidt vejledning.. hun mener at jeg skal få terresa ud.. hun skulle også være dygtig til det og ikke ude på at sælge noget...

• #21   14. sep 2010 de siger ikke så meget andet end.. " nårh er han så besværlig den lille väster"
    janni mente nemlig også en GG men spurgte hubertus om det og der sagde han nej...

• #22   14. sep 2010 Aaaah, den udtalelse taler vist lidt meget for egen benefit, gør den ikke?
    smiley

Jeg ville slet ikke stole blindt på en så mistænkelig udtalelse, men istedet få en anden sadelmager ud og vurdere. Jeg er 100% sikker på du får et helt andet svar.

Det lugter lidt meget af egne forretningsforbindelser, samarbejder og altså egen fortjeneste. Pøj med det smiley

• #23   14. sep 2010 ja ikke... jeg fatter det simpelthen heller ikke

• #24   15. sep 2010 CAIR & FLAIR

Det er begge luftmodeller - men der er en kæmpe forskel.
    Cair er luft i to puder (i hver side) puderne er lufttætte, dvs der skal ikke justeres på dem. Disse sadler justeres vha specielle indlæg.

Flair derimod skal pumpes op - og på den måde tilpasses hesten.

Jeg har en CAIR og det er en fantastisk sadel.

Men kontakt da din lokale leverandør eller ring til ScanHorse som importerer disse mærker. Jeg er sikker på de vil svare på alle dine spørgsmål smiley

• #25   15. sep 2010 Din hest må være meget problematisk. Har lige været med en anden rytter og hest ved Hubertus i morges og han kunne trylle ved alle de sadler jeg nåede at høre om (altså de folk som var mødt op).

Er spændt på når vi selv skal i slutningen af November

• #26   15. sep 2010 ja, det er også lidt det jeg frygter.. jeg er kommet til den beslutning at jeg tager afsted igen når han kommer i november... også sende billeder af hesten først, så han kan tage nogle forskellige sadler med han tror kan passe...

• #27   15. sep 2010 Nu ved jeg ikke om du har været ved ham hos Heike eller hos Horseteam, men han kommer kun en enkelt dag i november og der er ved at være booket op allerede

• #28   15. sep 2010 hos heike..

• #29   20. sep 2010 Jeg har også lige været ned ved ham, med min unghest. Og jeg blev kun mere forvirret af at være der nede. Jeg har en bates springsadel med der ned, som er købt til min tidligere hest. men som jeg har tilredet min unghest med. Han siger at den ligger okay men at betes er kun til at ride i en gang om ugen. Jeg var også det nede for at prøve en dressursadel. jeg har kigget på en bates innova. Men er er ikke meget glad for bates. Han siger også til mig at jeg skal købe hans sadel. Men jeg syntes at 20.000kr er mange penge når jeg kun er 16år og selv skal betale. Så jeg over vejer at få en anden sadelmager ud. Som kan tage nogle sadler med ud, så jeg kan prøve lidt forskelligt. smiley Så jeg er blevet meget forvirret over at have været nede ved ham.

• #30   20. sep 2010 han kan også tage brugte sadler med.. det gør han til mig næste gang han kommer... har desværre erfaret efter at have snakket med en del, at han ikke bare er ude på at sælge hans egen sadel, men altid tilpasser enhver sadel hvis det er muligt..

• #31   3. okt 2012 Nu er der altså ingen tvivl om, at Christofer Hubertus er en kanon dygtig sadelmager - men dermed ikke sagt, at du absolut skal købe hans sadel.
    Jeg har prøvet Isabell Wert, Stübben, OS, Albion, Wintec og Passier sadler og er helt klart mest glad for Passier. De sadler med luft i har jeg af flere sadelmagere fået at vide, at det er noget skidt! Luft giver sig alt efter temperatur, så det duer ikke. Desuden er det ikke kun kopjernet, der tæller, men også vinklen i sadlen.

Fordelen ved Passier er, at bommen kan reguleres - ulempen er at de ofte er lidt flade/ små i bagpuderne, så igen er det betinget af, hvilken hest du har.
    Jeg prøvede selv det samme ved Hubertus og sagde bare til ham, at det havde jeg ikke penge til og så stoppede ham med at prøve og prakke mig en sadel på smiley Jeg har dog endnu ikke mødt en hest, som ikke fik ondt i ryggen af en Kieffer, så der har han helt sikker ret.

Det vigtigste er, at du får købt en sadel, der kan reguleres og ikke er for lang til hesten. Hvis hesten er meget lige i ryggen, skal du have fat i noget med en mere lige bom.

Det er en jungel og ikke nemt at finde ud af, men held og lykke med det smiley

• #32   24. jan 2013 Synes det er sjovt at så mange sadelmagere er modstandere af cair....

Har redet med det i 2 år uden problemer, og min veninde har redet med en bates caprilli m cair i en 4år. Hun er endda overvægtig og sjovt nok har hendes hest ALDRIG vist tegn på ondt i ryggen eller mangler muskler....

• #33   24. jan 2013 Line Kan se at hun kun har en hest oprettet og det er en Himmelhest, men jeg er osse nysgerrig smiley

Kommentér på:
problematik: køb af sadel...

Annonce