{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.180 visninger | Oprettet:

Foder til en sportshest. {{forumTopicSubject}}

Hej og godaften alle! smiley

Jeg vil gerne høre andres mening om den foderplan jeg har sat sammen til min kære hest, og høre, hvad i evt. syntes der kunne gøres bedre. Det skal dog lige siges, at grundfoderet ikke skal udskiftes smiley
Lige for at i får lidt "baggrundsviden" om min hest, så er han i grove træk en DV vallak på 10år, 168 i stg og ca. 600kg. Han rides pt. hver anden dag i godt og vel 20-30min intenst (opvarming og afskridtning i 15min før og efter), på ca. LB-LA niveau med en middel samlingsgrad (han er igang på ca. 4 uge efter en pause på 2mdr)
Han er en meget sensitiv hest med en god naturlig energi, han sveder en del under træning og har tendens til at tabe sig.

Her er min foderplan til Castellano (han er dog ikke oppe på den dosis endnu, da han først er ved at blive "kørt over" på det nye foder, og det vil blive 3 gange dagligt når han bliver opstaldet) :

Morgen: 1,5kg Pavo Allsports, og 500g lucerne (ca. 2 håndfulde)
Aften: 1,5kg Pavo Allsports.
Efter træning (enten eftermiddag eller aften): 500g lucerne og E-amino (elektrolyt)

Hvad syntes i om det?
Er der nogle af jer der kender en god lucerne, med en forholdsvist høj fedtprocent, men en lav sukkerprocent? Han har nemlig som nævnt tendens til at tabe sig.

Mvh. Michelle.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til en sportshest.
  • #1   10. sep 2010 Idéen er, at han skal have noget tilsat sit foder, som feder lidt, men som ikke giver en hulens masse energi, da han i forvejen har meget, og Allsports er til sportsheste, hvilket vil sige, at det giver ekstra energi smiley

• #2   10. sep 2010 jeg har samme problem med entertainer...

jeg er endt op med at have købt fiberpellets og horsespeed til ham...

fiberpellets er fibre, baseret på hørfrø, roer og andre gode sager...

horsespeed er majs og melasse blandt andet...

ellers olie i foderet er super...

hvor meget hø/wrap får han??

• #4   10. sep 2010 Har også overvejet at give ham alm. madolie i foderet - spørgsmålet er bare, hvor meget han skal have?
    Har også lidt tænkt på det med lucernen som for at gøre foderet lidt mere lækkert, men er der en ulempe ved det? Og kan hn både få Allsports, lucerne OG olie?

Han får ca. 5kg hø når han kommer ind, og får igen omkring 3kg oveni når de blive lagt i seng..

• #5   10. sep 2010 xxSB
    - Han er dækket ind vitamin og mineral mæssigt, hans grundfoder er nøje udvalgt, baseret på hvad han har behov for smiley og så får han e-amino oveni + han går på græs ca. 6 timer dagligt...

• #6   10. sep 2010 umidelbart, selvom du ikke vil gøre noget ved grov foderet, ville det gavne ham MEGET at blive sat op... 7 kg er "fint" nok til en stor hest hvis man følger reglen om 1 kg pr 100 kg legemsvægt... men til en hest som har svært ved at holde huld, ville det nu en gang være bedst at den havde fri adgang til hø/wrap...

du kan sagtens give olie oven i det foder han får nu, uden at skære ned i lucernen...

giv ham bare en deciliter olie i foderet hver gang han får foder... 2½ deciliter svare til en foderenhed

• #7   10. sep 2010 Også selvom han kun får foder to gange dagligt? Der står på Pavo's hjemmeside at en hest i moderat til hård træning skal have 4kg Allsports dagligt.... Syntes bare det virker voldsomt at give ham 2,5kg foder om morgenen smiley
    Han har også fri adgang til høet - skrev bare ca. hvad det er han får, det plejer at passe med at han spiser ca. det jeg skrev før smiley

• #8   10. sep 2010 (2,5kg = 2kg Allsports og 500g lucerne)

• #9   10. sep 2010 så må du fordele fodringerne over 3 gange... eller flere... jo flere gange en hest får foder jo bedre optager den det...

og en hest skal helst ikke have over 2 kg foder af gangen, da den så ikke optager det

• #10   11. sep 2010 Men kan det virkelig passe at han skal have så meget allsports når han får lucerne og hø ved siden af?

• #11   11. sep 2010 ja det kan det godt... 3-4 kg fuld foder er helt normalt for at dække hesten ind med vitaminer og mineraler....

hvis du gerne vil have hesten skal have mindre at æde skulle du skifte til at give den noget korn og så et muesli tilskuds foder... der skal de som regel ikke have så mange kg for at være dækket ind...

isabella hun fik en gang et fuldfoder, og hun kunne bare IKKE holde huld på det... hun var på et tidspunkt oppe at få 5 KILO af det, sammen med olie, og så fik hun hø ad libitum (og hun spiste næsten to skiver fra en minibig balle på EN NAT...

da hun så kom over på havre og et muesli tilskud, så tog hun på

• #12   11. sep 2010 jeg vil anbefale videbæks horsespeed . . det er super godt til at holde huld på hesten og det koster ca 100 kr for 20 kg . jeg har brugt i 7 år og kunne ikke finde på at skifte det ud . gunner larsens lucerne med olie er et godt valg der er ikke så meget sukker i . de heste hos mig der har tendens til at tabe sig hurtigt får byg og hvede . ( min mening ) det er med til at gøre at de ikke taber deres muskler .

• #13   11. sep 2010 jeg ville nok fordele foderet lidt anderledes, jeg ville give lucenen fordelt på alle fodringerne, og så ville jeg bruge 1 dl olie i hver fodring, jeg kan anbefale videbæks lucerne light der har et højt indhold af olie.
    som ekstra tilskud kan jeg anbefale risklid som er ren kaloriebombe som hesten let kan optage, derudover ville jeg nok give ca. 10 kg hø om dagen.

Kommentér på:
Foder til en sportshest.

Annonce