opfedning.. {{forumTopicSubject}}
Hej.. Jeg kunne godt tænke mig om der var nogle kloge hoveder herinde som kunne hjælpe mig med følgende dilemma: min unghest er netop vendt hjem fra sommergræs/bakkefold/unghestelegeplads, kald det hvad I vil, en stor meget bakket fold sammen med 8 andre ungheste.. Det var meningen at min kæreste skulle se efter ham men ak ak ak han havde åbenbart ikke vildt meget forstand på heste så idag da min hest kom hjem ligner han noget som er løgn, ribben, haleben og stangmål stikker ud og han er meget tynd.. Han blev behandlet for orm i foåret så det bør ikke var det. Han er en relativ varm hest som bevæger sig meget og mit spørgsmål er nu: Er det synd at lade ham stå inde på en lille fedekur så han kun har mulighed for at bevæge sig i hans boks? Jeg skal naturligvis tilføje at han på ingen måde er så tynd at det på nogen måde er misrøgt blot er han tynd og ranglet og jeg så gerne han fik lidt mere pondus.. HVad synes I?
okt 2007
Følger: 92 Følgere: 87 Emner: 1 Svar: 1.127
sep 2008
Følger: 56 Følgere: 61 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 180
Men evt inde om natten da det er ved at være koldt om natten og han bruges energi på at holde varmen.
Til krybben: Linamix(eller olie), lucerne, fiberpellets eller roepiller. Dette er nok det billigste hvis du vil undgå dyrt korn i fine sække.
Alt det wrap af fin kvalitet som han overhovedet gider at æde- godt grovfoder i rigelige mængder er den bedste fedekur
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 20 Emner: 1 Svar: 3
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 20 Emner: 1 Svar: 3
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 23 Svar: 320
jan 2005
Følger: 81 Følgere: 94 Emner: 57 Svar: 491
apr 2007
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 7 Emner: 121 Svar: 558
jeg har selv en som taber sig i tide og utide, hun får fiberpellets, det er meget billigt, miljo rigtig foder lige efter håndbogen om hestefoder og så koster en sæk sølle 89 kr.
giv det en måned eller to, så lover jeg dig for der er sket noget
Det er bedste og billigste løsning hvis du spørger mig..
Og sæt den for gudskyld ikke i boks..
det er vigtigt for mange ting omkring hesten at den kommer ud hver dag !
apr 2007
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 7 Emner: 121 Svar: 558
Men skiftede til fiber pellets, da de koster under det halve af hvad Linamix koster. bare et godt råd Hvis du også vil spare penge uden at spare på kvalitet
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 152
Det der er vigtig med heste der vokser, er at de er dækket med vitaminer, mineraler og ikke mindst proteiner. Det er deres byggesten og esentielle.
Mit råd er, ud om dagen, og så ind til natten, eller fodre den udenfor. Den bør få så meget wrap/hø af god kvalitet den gider æde, og et godt foder, gerne til plage. Marstall Young-Star, bruger jeg med stor glæde, og plagene ser godt ud.
Hertil vil jeg så give Fiberpiller, som er nævnt længerer oppe, de er billige, gode, stivelsesfrie, ergo kan du bruge dem uden de store bekymringer. Jeg bruger dem selv til en af mine hopper, og til en del kunde heste, incl heste der har lignet det du beskriver, og de virker.
En lidt billigere løsning end f.eks. Marstall Young-star, kan være at give ham Easy fra HorseLux, 100 gram pr 100 kg hest, så er han dækket ind med vitaminer. Her koster en sæk med 15 kg, ca 130 kr, og hvis han kommer til at veje ca 500 kg som udvokset, vil du bruge ca en sæk om måneden, sammen med en sæk Fiberpiller (25 kg), billigere kan det vist ikke gøres, og stadig godt. Easy er også lav på stivelse, 7 %.
Plus fra HorseLux kan også være en løsning, der skal han have lidt mere, og der er lidt mere stivelse i (18 %), i forhold til Easy, men ikke noget der er bekymrende (Så længe man er under de der 20 -25 procent, ser jeg ingen bekymring, og de får maks 1,5 kg om dagen), men det feder også mere. Her koster en sæk ca 120 kr, og du vil skulle bruge et lille kilo om dagen, uden at have regnet det eksakt ud.
En god olie, kan også være en løsning, for ligesom at toppe tingene, og uden det rokker meget ved værdierne. Jeg har altid selv brugt ganske alm. rapsolie, men prøvede for noget tid siden at tage en HorseLux Epona Olie hjem, og jeg må indrømme at min ene hoppe, som taber sig meget når hun har føl ved siden, tog bedre på i den periode hun fik det, sammen med Fiberpiller, Zucht og Lucerne, end da hun fik alm. rapsolie. Det er lidt dyre, men ikke meget, og alt tyder på det optager det langt bedre.
Annette
opfedning..