{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.156 visninger | Oprettet:

Tur på en dressurhest. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål, jeg gerne vil stille jer, og høre om nogle af jer måske selv kender til.

På tur er min hest meget opmærksom. Han kigger meget på ting, han tripper lidt ved "farlige" ting og vrinsker meget.
Når der kommer biler bliver han meget ops og tripper på bagbenene - kan det være mig der spænder uden at vide det? Jeg syntes selv jeg slapper meget af, men har haft nogle dårlige oplevelser..
Har været på tre ture med ham, alle tre gange reagerede han på alm personbiler.

Dette er når vi rider tur alene, har ikke prøvet at ride med andre endnu smiley
Kender nogle af jer andre til det?
Er det normalt med en dressurhest? Han er meget sensitiv, som en dressurhest nu en gang er.
Kender en som siger, at det er normalt med en dressurhest - det er trods alt på banen de er vant til at være.

Hvad siger i med dressurheste, er jeres komplet trafiksikre, eller er det nok for jer at de er noglelunde, tør i jorde på en mark med jeres hest, rider i tit ture, er det ved vej eller i skov, sammen med nogle eller alene? Hvad betyder det for jer?

Mvh. Michelle

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tur på en dressurhest.
  • #2   24. aug 2010
    Det er normalt hvis hesten ikke kommer særligt meget ud.
    En hest der ikke har oplevet særligt meget er selvfølgelig mere nervøs end en der er blevet slæbt med til diverse ting.

Maja har været slæbt med til alt muligt fra hun var 8 - 20år ca, derfor mener jeg hun er den hun er idag. Hun har oplevet noget.
    Hun er blevet flyttet nogle gange, været til western, tærren, spring og dressur stævne, ude på lange ture mm.

Variation er nøglen - hvis hesten bliver holdt på banen 5 dage om ugen, så er det klart den er noget skeptisk smiley

• #3   24. aug 2010 Din hest reagerer vist bare ganske normalt. De er da kun de færreste heste, der går helt roligt og afslappet alene på tur efter kun tre gange.

Min sensitive og meget vågne hest, var meget anspændt og bange for selv et blad på vejen, da han var ung. Jeg red tur hver dag i tre måneder, så var det ovre. Nu er han verdens bedste turhest ;-D

Tror bare du skal afsted mange flere gange, så lærer din hest det helt sikkert.

• #4   24. aug 2010 Det kan sagtens være der selv der påvirker ham, fordi du ved han hopper ved biler eller andre ting, så tænker du åååh der kommer en bil og så tænkter han også åååh der kommer en bil.
    Og når det så er sagt kan det også sagtens være fordi han er alene!

Min hest (pelle) kigger en del og vil ikke gå over nogle simple ting som mudder huller og sådan hopper lidt til siden, når han er alene, når han er sammen med nogle er der næsten intet med ham.

Prøv at ride med en anden hest og se om det ikke hjælper smiley

• #5   24. aug 2010 Hm dressurhest eller ej, enhver hest kan lærer at nyde en tur i skoven uden at skulle hidse sig op over alt muligt.

Min var også meget 'vild' og kiggede utroligt meget, jeg kunne knap nok trave på ham, da han stoppede op hver 10. meter for at pruste, kigge og prøve at løbe hjem igen..

Nu rider vi på landevej for lange tøjler uden problemer..

Så ligesom alt andet er det træning træning og atter træning, tilvænning, de skal jo lærer (ligesom de lærer at gå dressur eller springe) at en tur i skoven er dejligt, og afslappende .. Og det skal/kan ENHVER hest lærer...
    Dressurhest eller ej.

Hvis du selv er utryg på tur så kan det helt klart også være en grund til at han spænder, så lad være med at ride tur alene før i begge to er mere trygge ved det hele (:

Held og lykke

• #6   24. aug 2010 Tror ikke man kan sige at det er typisk dressurheste.

Har haft 3 heste - alle 3 dressurheste og alle 3 kan/kunne rides alene på tur og i trafikken.
    Casoprano er 5 i år og har ikke gået tur specielt mange gange, men har oftest været alene afsted på ham. Og han går ligeså sød for lange tøjler og siger ingenting til biler. Og kan rides i skoven alene også.

Min gamle dressurhest - Filippa - kunne rides alene uden sadel på tur.

Så det er vel bare hestens temperament.

• #7   24. aug 2010 Det kan meget nemt være at du er spændt, og det smitter af på hesten. Hvis den i forvejen er lidt oppe at køre - grundet dens uerfarenhed den har og dens temperament, kan det godt blive den del forstærket af at du også er nervøs, få evt en anden til at ride den, så kan du se om det er dig der påvirker hesten, eller om den bare er sådan smiley

• #8   24. aug 2010 Sietse var rædselslagen de første gange han var på tur, så vi havde en rolig gammel shetlænder med og trak nogle rolige ture hvor han fik lov til at snuse til det hele
    - sådan noget giver pote smiley

• #9   24. aug 2010 Altså min har været udsat for utrolig meget, har rejst frem og tilbage mellem Jylland og sjælland et par gange, stået nogle forskellige steder på grund af efterskole osv. vi har været i blokhus og ride i vand, klitter og skov. Vi har været til "jagter" ringridning osv osv osv.. Og han er stadig jordens største bangebuks smiley men sådan er han, og det er det som gør ham sjov at ride på smiley

• #10   24. aug 2010 Før jeg overtog min storesøsters hest, var hun ofte bange for biler og andre større køretøjer, men det var kun fordi min søster ikke red tit nok ud på hende (hun var lidt bange for hende, da hun var røget af hesten på udendørsbanen), men efter vi er begyndt at skridte mere ud på ture, kan hun gå forbi lastbiler uden at rokke med et øre. Så det er bare ud på stierne med den, så skal den nok vænne sig til det.

• #11   24. aug 2010 min hest (don camilo) er 120% trafiksikker:) men ham bruger jeg også til meget andet en KUN dressur, men primært dressur:)
    men min låne hest (Diatell) som jeg kun bruger til dressur, er ikke trafiksikker, hun er bange for alting:) dog elsker hun en tur i skoven, men da der er noget vej derud rider vi kun i skoven når vi kan køre derud:)

• #12   24. aug 2010 Jeg har en "dressurhest", som også er meget obmærksom, (trods han er 18 år gammel,) og når han glor på ting, vil han ofte slet ikke gå forbi. Da jeg lige var faldet af, var jeg også lidt nervøs, for at min hest blev bange for ting. Det gjorde det meget værre, men nu er jeg begyndt at slappe mere af igen, og det gør han også.
    Jeg ved ikke, om du har det problem, at hesten ikke vil forbi, eller om den kun tripper. Men min hest gør det, at han går et skridt frem og mange skridt bagud (jo mere man driver på, jo mere bagud går han.) Men jeg har fundet ud af, at når han går det ene skridt frem skal man rose ham helt vildt meget, så bliver det meget nemmere efterfølgende.
    Derudover kan han glo rigtig meget, når man sidder på ham, men når man så står af, er han helt rolig. Det skal man ikke gøre hver gang, for så gør hesten det med vilje, for at få dig til at hoppe af (det gør min til tider).

• #13   24. aug 2010 For mig betyder en skovtur afslapning og en dag hvor hesten kan få rørt andre muskler end når vi træner dressur.
    Jeg rider fast 1 gang i ugen tur på min dressurhest, og ofte både før eller efter en ridetur i hallen/på banen kan vi godt skridte en tur igennem byen, en tur på små 15 min.
    På dressurbanen har han en on/off knap, men i skoven nyder han det bare og slapper af. Han går i sit eget skridttempo, men er meget meget nem både at trave og galopere både langs vejen og i skoven. Har stort set altid ørene konstant fremme på tur, han nyder det virkelig:)
    Vi rider mest selv afsted både på veje og i skov, og det foregår over/under en motorvejsbro, igennem et villakvarter, igennem en gammel mølle, forbi en sluse og vi møder meget tit trafik, biler, busser, lastbiler, traktorer osv. og han rokker ikke med et øre. Jeg stopper nogle gange op for at lade store køretøjer passere andre gange skridter vi bare videre, men han er fuldstændig ligeglad. Tror såmænd at jeg kunne trave eller galopere forbi og han ville knap nok ænse dem. Selv når lastbilerne dytter under broen imens vi rider over, skridter han lystigt videre.
    Kunne aldrig drømme om at jorde afsted med hovedet under armen ud over en stubmark, det har jeg min hest alt for kært til. Men en frisk og kontrolleret galop går vi ikke af vejen for, men det skal være på kendt 'fast' underlag.
    Tror det er svært at garantere at en hest er 100 % trafiksikker, men hvis man kan færdes med dem uden at bringe sit eget eller andre liv i fare så er man godt på vej.
    Tvivler meget på at det er typisk for dressurheste at de reagerer sådan i skoven. Men det handler nok i bund og grund om træning, træning og atter træning i at ride ud på tur, både alene og sammen med andre

• #14   24. aug 2010 PS. Min hest er opstaldet et sted lige op ad skoven, så vi rider som regel ca 15 min i skoven både før og efter vi har redet. Og det har vi gjordt de sidste 2-3 år. Ved ikke hvor meget på tur han har redet før.
    Men hvis det bare handler om tilvending, kan det vare MEGET længe.

• #15   24. aug 2010 Jeg tro ikke det har noget at gøre med at det er en dressurhest, men racen betyder noget. F.eks. har en dansk varmblod meget mere tendens til at blive bange end en shetlandspony eller en islænder f.eks. smiley

• #16   24. aug 2010 Fede er cool over for alting lige ud over buske, træer og børn der hopper på trampolin, så jeg har ingen skrupler med at jorde afstedpå ridestier, stubmarker og andre "ridesikre" steder (fx Eremitagesletten). Jeg rider både i skoven alene og med andre, men når jeg rider med andre skal han som regel gå forrest da jeg ellers ikke kan stoppe ham hvis den anden hest løber.

Han er 100% trafiksikker, går forbi busser, lastbiler og over motorvejsbroen og det har han næsten altid været. Lige da vi fik ham var han lidt oppe på mærkerne, men efter et par måneder blev han sød og eksemplarisk og have med i skoven og på veje, fordi han bliver redet i skoven fredag eller søndag (min. 1 gang om ugen).

Jeg tror at det er normalt for dressurheste der ikke er vant til at være i naturen, men det er bare et spørgsmål om tilvænning, og hvor vant rytteren er til at ride i skoven (som eksempel kan min mor og min venindes dressurhest nævnes. Hesten er hysterisk i skoven når min veninde rider ham, men når min mor kommer op på den opfører den sig som om den aldrig har lavet andet end at gå i skoven fordi min mor er så vant til det at hun er helt afslappet selv om hesten er kendt for at være et nervevrag i skoven)

Men ja, jeg er som sagt 95% tryg ved min hest i skoven og på veje (jeg tør ikke stole 100% på ham, fordi jeg ved at han kan finde på at hoppe til siden for en busk), men dog traver, galopperer eller springer jeg aldrig på ukendt underlag, da jeg mener at det er for farligt.

• #17   25. aug 2010 det har intet med "dressur-hest" at gøre. sandsynligheden for at det er dig, der reagere er meget stor.

mange gange er det en rytter der er blevet forskrækket, strammer tøjlen, det syntes hesten er ubehageligt, og den stresser mere, hvor rytteren så bliver bange og strammer endnu mere... ond cirkel.

når så hesten sælges og næste rytter som ikke er nervøs kommer på, har hesten lært at når den ser trafik, gør det ondt, så den reagere på hvad den har lært, så bliver rytteren der til at starte med ikke er bange, nervøs, og strammer tøjlerne, heste reagere endnu mere og så har rytteren lært at hesten er bange for trafik, så når vi møder trafik, skal vi have ved dyret for den er bange osv osv osv.... onde cirkler...

når du møder trafik som din hest er "bange" for, så prøv at synge en sang for den. ja det lyder åndsvagt, men i det du synger slapper du af, og din ro forplanter sig til hesten

• #18   25. aug 2010 uha ja, min dressur mule er frygtelig på tur. Jeg har dog lært at være tålmodig, og en tur tager mig 3 gange så lang tid som andre.

Hun er den mest nervøse hest, jeg har redet. Sjovt nok har jeg meget tillid til hende, som jeg har svært ved at have til andre, selvom de ikke er så nervøse.

Men jeg har også haft hende 8-9 år. smiley

• #19   25. aug 2010 Hvis hesten ikke er traffik sikker og ikek kender området, er det meget normal adfærd..

Prøv at ride den samme rute hver gang

• #20   26. aug 2010 Jeg skal i skole nu, så svarer på jeres indlæg når jeg kommer hjem smiley
    Lige hurtigt til dem der siger at det er klart når den ikke kommer mere på tur - jeg har haft hesten i lidt over 14 dage, og har den stadig på prøve smiley

• #21   26. aug 2010 Mange tak for alle jeres svar smiley

Jeg har næsten lige hentet ham - for 20 dage siden smiley Så er ikke rigtig vant til ham endnu, og han ikke til mig.
    Jeg ved at han er trafiksikker - han er vant til biler, kan godt stoppe lidt og kigge på store køretøjer, men mere skulle han vidst ikke gøre.
    Han har dog trippet meget de få gange jeg har redet tur på ham, over en trillende personbil fx.
    Jeg har dog haft en del dårlige, ubehagelige oplevelser på hesteryg før vi hentede Lano, så jeg ved ikke om noget af det forplanter sig i ham? Min gamle hest sprang for ALT, vendte rundt og løb, stejlede osv... Så når Lano spænder op, kan det være at jeg helt automatisk gør det, uden at vide det.
    Han er dog ikke typen som stopper op og nægter at gå videre, han skal bare have en støttepædago med så smiley

Og jo - det er typisk for dressurheste, som man kan få noget ud af på banen, at de er lidt mere vågne smiley Min "storesøster" som har sin dressurhest i en stor stald siger, at man ikke kan tage en eneste af de heste de har deroppe og skridte ud på, uden at den vil springe for et eller andet. De er bare mere vågne smiley
    Og så er min en ren DV af en noget præstationspræget, vågen dressurstamme, og så er han meget sensitiv smiley

Men det med en sang er måske en god idé... smiley Han reagerer også meget på stemmen smiley

Kommentér på:
Tur på en dressurhest.

Annonce