{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.686 visninger | Oprettet:

HALT, men kun med sadel på -RÅD SØGES {{forumTopicSubject}}

Hej hestefolk.
Jeg søger desperat et råd eller løsningsforslag til min ponys halthed.

Det er en længere historie, men skal beskrive det kort.
Min pony vallak er 4 år gammel og tilredet i maj måned. Efter ca 2 måneders ridning bliver han halt på venstre bagben, så snart jeg har spændt sadlen og trækker ham ud af stalden. Han er så halt at han nærmest ikke kan gå i skridt. I trav halter han ikke nær så meget. På marken er der intet og i det øjeblik sadlen tages af, er han rengående. Ligges sadlen på igen og gjorden strammes er den helt gal igen. Han kan godt gå med sadlen liggende på ryggen uden problemer, men så snart gjorden strammes er den gal igen. Dertil skal det nævnes at han på ingen måde virker smerteplaget, heller ikke når han halter.
Jeg har fået sadlen omstoppen hos en sadelmager og det afhjalp problemet i ca en måned, men nu gentager historien sig igen. Dertil har jeg haft en dyrlæge/hestekiropraktor ude at se på ham og vedkommende kunne heller ikke give mig en forklaring på problemet. For han er ikke øm i ryggen, skulder, hals osv.

Har nogen af jer på nogen måde oplevet noget af det samme eller har i en ide om hvad der han være galt med min pony?
Alle råd vil være en hjælp.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HALT, men kun med sadel på -RÅD SØGES
  • #1   23. aug 2010
    Omstop evt. sadelen igen - hestens muskulatur ændre sig jo ? smiley

• #2   23. aug 2010 det lyder godt nok skummelt. :s
    Ved ikke hvad det kan være, men kigger ligt med.
    - håber dit problem bliver løst. smiley

• #3   23. aug 2010 hva med en bomløs sadel :)?

• #4   23. aug 2010 Ja min pony gjorde det også så var der en pige der sagde jeg skulle longer hende i skridt trav og galop og lige pludselig var det det andet ben hun haltede på også tilbage så hun snød os til sidst haltede hun slet ikke mere;)

Men ja prøv evt at omstoppe sadel igen; )

• #5   23. aug 2010 kan også være den ikke vil ride og har fundet ud af at hvis man gør det så slipper man

• #6   23. aug 2010 altså dyrlæge har lige tjekket sadlen i dag og hun mærkede også hans ryg igennem og hun sagde at der intet tegn på ømhed er fra sadlen. Er nemlig det der er så underligt:(

• #7   23. aug 2010 Hmmm.. Og bom osv videre passer også perfekt?

Hvad med at slippe han fri med sadlen på et par gange, så han bare kan spasse af..

Spænd gjorden så sadlen sidder fast, men ikke så meget at den nødvendigvis kan holde til at du stiger op...
    Sæt evt en elastik gjord omkring, så sadellappen bliver holdt nede og tag stigbøjlerne af..

Og så bare lad ham løbe..

Nogen ungheste er bare lidt mærkelige når det kommer til det gjord halløjsa.. Og han tror måske at han skal dø når du sådan klemmer livet ud af ham, med sådan en gjord (ja sådan tænker heste jo ikke, men just go with it)

Nogen gange kan en god omgang sjov og ballade kurrer dem for denne "skræk"..

Det skader jo ikke at prøve smiley

• #9   23. aug 2010 *sadellap =sadelklap smiley

• #10   23. aug 2010 Måske en speciel form for gjordkrampe ??

Prøv evt en longegjord og se om ponyen så viser samme adfærd...for så er det jo ikke sadlen som sådan...

• #11   23. aug 2010 Tak for de mange råd.
    Det skal siges at det er værst i skridt og når han traver er der næsten intet.
    Hans halthed opstår så snart gjorden er spændt, dvs det har intet med rytterens vægt i sadlen at gøre, for han er halt i det øjeblik sadlen er spændt fast.

Dyrlægen (som var ude i dag), men ikke at sadlen på nogen måde klemte ham, også fordi han på ingen måde er øm i sadellejet.
    Hun afviste også at der kunne være tale om gjordkramper, fordi han ikke udviser tegn på dette. Altså han bliver ikke sur når gjorden spændes og han bliver heller ikke på nogen måde vild. Han halter bare meget kraftigt på venstre bagben og samtidigt uden at vise tegn på smerter.

umiddelbart ville jeg jo også mene at problematikken ligger omkring sadlen, men han er bare ikke øm i ryggen og det er også mærkeligt at haltheden opstår så snart sadlen er spændt fast.

• #12   23. aug 2010 K A.
    det med longegjorden er mit næste "træk", netop for at se om han også halter kun med gjord på. Men fordi dyrlægen "trykkede" hans ryg igennem i dag, må jeg først forsøge dette torsdag.
    Jeg er bare så meget i vildrede over dette, så håber virkelig jeg kan finde en løsning og igen mange tak for jeres besvarelser:)

• #13   23. aug 2010 marianne R: Jeg kan godt forstå du er i vildrede! Det er ikke rart, når ens dyr viser tegn på ubehag eller sygdom,og man ikke kan finde ud af hvorfor.....

Jeg tror, du skal igang med en masse "forsøg",med forskellige gjorde, sadler osv for at finde den præcise udløsende faktor. Måske en elastikgjord også kunne hjælpe?

Måske kunne du få dyrlæge til at smertedække ham et par dage og så prøve igen med gjord og sadel? Så kan du da finde ud af, om hans adfærd er udløst af smerte...

• #14   23. aug 2010 Det skal jeg nok gøre, men går nogle dage, fordi han skal holde to dages pause før jeg må bruge ham igen.
    Hold da op jeg håber snart at finde en løsning.
    Igen mange tak for hjælpen...

• #15   23. aug 2010 Selv tak ! Vi krydser fingre for en snarlig løsning.

• #16   23. aug 2010 Hvis jeg var dig ville jeg tage den i røntgen... Du siger at det kommer sig af at du spænder gjorden... Har du overvejet om han ku ha et trykket ribben?

• #17   23. aug 2010 jeg ville prøve med en ridegjord, først uden rytter går det godt så med rytter
    men røntgen ligger vist heller ikke langt ud i fremtiden - desværre

• #18   23. aug 2010 Hvor bor du henne? Nu er det jo ikke kun ryggen der kan være problemet når sadlen generer. Det kan også være den er øm af andre ting og at det bliver snertefuldt når du spænder gjorden.

• #19   23. aug 2010 Jeg synes umiddelbart dyrlægen er lidt overfladisk når de udelukker sadlen pga at ryggen ikke er øm- hvis de kender bare LIDT til de muskelgrupper der berøres af sadlen, så berører den faktisk netop en af de muskler som er behjælpelig med at hive bagbenene frem...

Kommentér på:
HALT, men kun med sadel på -RÅD SØGES

Annonce