{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
783 visninger | Oprettet:

Tør ikke springe {{forumTopicSubject}}

Er jeg den eneste herinde der er en bangebuks når det gælder springning? Springer ca. 1 gang om ugen på min pony, men det er bliver højst 40 cm. i TRAV! Ville gerne springe højere, men tør bare ikke og slet ikke i galop!nogen der har nogle gode råd til, hvordan jeg kan tage mig sammen? Kan desværre ikke få hjælp fra en ridelærer, da jeg ikke går på rideskole mere, og ikke kender nogen der kan undervise mig i spring hjemme ved mig selv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tør ikke springe
  • #1   20. aug 2010 Første skridt ville være at begynde at galopere.. Det er meget lettere for både hest og rytter..

• #2   20. aug 2010 hvis du har en hest der er god til afstande & til at springe, så tre meter før springet, lukker du da bare øjene & så springer du bare :D! hahah, ej, det kommer nok med tiden?. jeg springer bare, for jeg ved min hest kan & jeg gør det bare :D:D!

• #3   20. aug 2010 Min pony er ikke så god til afstandene, han springer tit for tideligt.

• #4   20. aug 2010 Derfor er det også lettere i galop.. Hvis du ved han springer for tidligt, så prøv at ride mere fremad.. Ofte hvis hesten har et lidt større grundtempo, så er det lettere..

Ellers må du jo ride afstanden for den smiley

• #6   20. aug 2010 tag det stille og roligt, det dumt at springe noget du feks. ikke tør så bilver i bare begge usikre smiley

• #7   20. aug 2010 Det handler alt sammen om tiliid og tryghed. Start helt fra bunden og rid en masse bomme i trav og galop (lav evt. en bombane og rid den som om det var en rigtig bane). Når du så føler dig helt tryg ved det, og nærmest synes at det er lidt kedeligt, så begynd at lave nogen af bommene om til bittesmå kryds og bliv igen helt tryg ved det, inden du går det næste trin videre og begynder at sætte krydsene et hul eller 2 op (stadig som en lille bitte bane du rider enten i trav eller galop, alt afhængig af hvad du føler dig mest tryg ved). Når du igen er helt tryg ved det, kan du begynde at lave bittesmå lodrette på 20-30 cm og begynd stille og roligt at sætte dem op, når du føler dig 150% tryg. Sådan bliver du ved og ja, det tager lang tid, men det kan betale sig. Du skal opbygge tillid til din hest, den skal opbygge tillid til dig, du skal lære den at kende, vide hvordan den reagerer, lære at styre den rundt på en bane og vigtigst af alt skal du føle dig tryg!

Tryghed og tillid. Det er nøgleordene til ethvert samarbejde, både med din hest og også med dine medmennesker.

Gør det evt. til en vane lige at trave eller galloppere over et par bomme eller tage et LILLE spring efter du har været i skoven eller lige inden du skridter af, så det med at du tænker "nå ja, det er jo bare en bom/spring"

Jeg har selv lært min hest at springe fra bunden. Vi begyndte sidste år i januar 2009, ingen af os havde nogen sinde sprunget før (jo, et par gange, men det tæller ikke) og det eneste vi havde med i bagagen var lysten til at prøve at springe. Indtil starten af maj sprang jeg aldrig højere end 60 cm, men jeg lærte tilgengældt hvordan hesten reagerede når jeg trykkede på den forskellige "knapper", vi var 100% trygge ved det vi gjorde, og vi stolede på hinanden. I slutningen af maj startede jeg mit første springstævne (70 og 80 cm), og i midten af juni 2009 sprang jeg et bane på 120-125 cm med 9 spring. Alt sammen lært på 5 måneder, med kun 1 måneds undervisning til sidst. Siden juni har vi ikke rigtig udviklet os så meget grundet diverse lange ferier og hest med ondt i ryggen og allergi, men nu er vi igang igen, og målet for 2010 er at gennemføre en LA* (faktisk skal vi starte U-LC og LB* på onsdag efter kun et gangs træning efter ferien).

Så husk det nu: Tillid og tryghed. Det skal være sjovt, og du skal ikke presse sig selv eller føle dig usikker på det du gør. Bare tag dig god tid

• #8   20. aug 2010 det Signe S siger med bom-banen, er en rigtig god øvelse i begyndelsen, hvis du vil prøve i galop (:

• #9   15. nov 2010 det er svært at komme igang.. man skal stole godt på hesten/ponyen og hvis du er i tvivl om du tør springe det spring i skal til at springe så skal du ikke gøre det. Har prøvet hvor jeg var helt ny i at springe og springet var cirka 70 cm og det så ikke så højt ud før jeg kom over til springet og så turde jeg ikke og stoppede hesten og lod den løbe uden om springet.. Så kan hesten snyde dig resten af den dag. Tag nogle bomme og stil op og så kan du prøve og ride over dem i gallop. smiley Tag det lidt ad gangen og hvis din "rekord" fx er 60 cm og i så kommer over 70 cm og at du kunne mærke på hesten at den var lidt nervøs og kiggede lidt på springet så stop og prøv igen næste gang. smiley sådan gjorde jeg det nogenlunde :-D.

Kommentér på:
Tør ikke springe

Annonce