{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Foder??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen..

Nu sidder jeg her og læser så mange debatter/indlæg om hvor folk spørger til omkring foder fordi de vil skifte og folk fortæller hvad de bruger.

Når i nu bestemmer mængden eller hesten skal skifte foder, hvad er jeres grundlag og har i studeret hvor meget hesten skal have eller tager i bare lidt af hvert, har i dyrlægen ude og for lavet en foderplan eller hvad gør i?

fordi i må da vide om hesten for, for mange eller for lidt vitaminer eller om den kunne undvære noget og skulle have haft noget andet og sådan...

Og hvad er jeres holdning til det foder i bruger og hvorfor? Altså hvis i foder med havre, hvorfor gør i det, eller musli, blander musli, lucerne og andet godt?

Hø, halm og wrap er jeg ikke interesseret i at vide smiley

og undskyld det lange indlæg.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder???
  • #1   19. aug 2010 Puha ja jeg er selv en af dem der har forhørt mig herinde, til når min islænder kommer på stald smiley

Mit grundlag til at finde et nyt foder til min hest er, at han er meget nervøst anlagt.. derfor leder jeg selvfølgelig efter et foder der dækker ham ind med det han har brug for, men f.eks samtidig har minimum havre indhold ( da han ikke har brug for overskydende energi, der gør ham rastløs.

Jeg har f.eks kigget på Spillers coolmix, da det har en kontrolleret indhold stivelse ( korn ) og højt indhold fibre.. derudover indeholder det magnesium der er kendt for at virke beroligende.

• #2   19. aug 2010 * Glemte lige at svare på dit første spørgsmål smiley Jeg forhører mig normalt med producenten ang. mængden og vil allerhelst finde et foder han ikke skal have for store mængder af, for at være dækket ind.

• #3   19. aug 2010 Jeg laver foderplan efter den store foderbog. Der er et vitamin/mineral index bag i bogen. Og hans huld bestemmer jeg med at give ham linamix hvis han begynder at tabe sig (gør han gerne mellem januar og marts pga pelstab)

Jeg har haft andre til at lave foderplaner, men jeg var ikke tilfreds med deres arbejde. Så besluttede mig for selv at gøre det i fremtiden og det gør jeg så

• #4   19. aug 2010 jeg har min mor med ind over, hun er dyrlæge og ved derfor hvad hun laver.
    hun bestemte hvad han skulle have, dels ud fra hvordan han ser ud og dels ud fra hvad jeg fortalte om hvordan han er energimæssigt. Nu er han en hest der kræver foder der feder meget, men ikke giver energi, for det har han nok af. Hun fandt noget rigtig fint foder som jeg har brugt siden juni måned, og det lader til at være meget godt. Mængden hjælper hun også med, nu er han lige blevet sat op på to gange foder i døgnet á 1 kg og regner med han skal have foder 3 gange til vinter á 1-1,5 kg afhængig af træningen

• #8   19. aug 2010 Tja...
    Jeg fodrer med St hippolytprodukter.. Som udgangspunkt står der en minimumsmængde på sækken, hvad en hest skal have for at være dækket ind. Jeg fodrer med det produkt, som jeg synes min hest virker bedst på..
    Jeg fodrer med müsli, fordi jeg synes det virker lækkert, og det var det JEG helst selv ville spise:-) Jeg har det godt med det foder min hest får:-)
    Men i min verden er krybbefoderet sekundært, det er som vitaminpiller. Noget de får for at være dækket ind. Deres primære foder er høet:-)

• #9   19. aug 2010 De fleste foder producenter dækker jo ind med miniraler osv, det er jo bare jo bare at læse indekssedelen og sørge for at din hest er dækket ind smiley

Jeg sørger bare for at min er dækket ind med mineraler, og at han ikke er tynd..

Nogle heste kan feks klare sig kun på mineraler, mens andre skal have decideret foder feks en müsli blanding, andre igen skal have et ekstra kick som ja rugpiller eller hvad man nu kan finde på..

Havre er jeg ikke den store tilhænger af, men det kan man også bruge..

Og ja til alt det gælder den gyldne regel at der altid skal MASSER af hø!! Jeg ser faktisk heller mere hø end mere foder, da det bare er mere sundt for sådan en lille heste mavse, altså når der er adgang til græs 24/7 smiley

• #12   19. aug 2010 Jeg hold min hest foder simpelt. Den gang jeg købte ham gik han på 4 kilo havre om dagen (!) han var sindsyg og jeg kunne næsten ikke ride ham. I dag laver jeg foderplanen selv. Det jeg holder øje med er hans vægt, energi mængde, pels og hov. De fortæller mig riktig meget om han får det han skal have, ikke for lidt men heller ikke for meget.
    Min hest går på døgnfold lige nu med masser af lækkert græs, så han får en 0,5l Dodson & Horrell Sixteen Plus. Den er min hest riktig glad for og har jeg nogen spørsmål angående hans foder kan jeg nemt få fat på D&H og de er super dyktig til at give mig råd og vejledning =)

• #13   19. aug 2010 mange tak for jeres svar.

det nu også fordi der hvor jeg står der for hestene havre + mineraler/vitaminer eller musli blanding, men nogle folk har 30.000 andre forskellige produkter hestene også lige skal bruge og nogle bruger dem ikke resten af tiden men kun til en bøtte er tom også noget nyt og det er derfor jeg undre mig lidt smiley

• #14   19. aug 2010 de der skifter konstant har enten nogle sære heste eller de kænder ikke hestens behov =)

• #15   20. aug 2010 Det kan være kure... Man kan få forskellige kure, som de kun skal have en bøttefuld af:-)

Kommentér på:
Foder???

Annonce