{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.426 visninger | Oprettet:

Når vallakker bedækker {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Min smukke lille hest har fået sig en veninde i dag.. Han har ellers altid været bange for hopper, men efter at have været adskilt fra hopper i nu 4 mdr, er han altså ikke så bange mere.

Vi fik nemlig en ny hoppe i vores løsdrift i dag, en smuk lille araber, som altså fandt min hest uimodståelig. I hvert fald gik der ikke længe før hun vendte numsen til, tissede og ja så sprang min hest altså på hende.. Og det hyggede de sig så lidt mede et par gange i løbet af dagen i dag.

Og ja det da meget fint at de hygger sig, men jeg har jo hørt om diverse bakterier osv som ikke er så gode at sprede. Men det her er altså min første vallak som har fundet på at bedække.

Så mit spg er, er der noget jeg skal have ham checket for, nogle sygdomme eller ligende, som kan skade hoppen?
Eller skal jeg bare sige, nå jamen det da godt at de enes de to og så ikke bekymre mig mere om det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når vallakker bedækker
  • #1   16. jul 2010 jeg har bare grinet af det, når mine har gjort det..

men tror det kommer an på hvor hysterisk man er smiley

• #2   16. jul 2010 Så vidt jeg ved er det farligt for hoppen netop pga bakterier og mulighed for rifter indvendigt.. Ville som hoppeejer ikke tillade at min hest blev besprunget

• #3   16. jul 2010 hoppen kan blive uren af det, i værste tilfælde kan den blive steril.
    Det var ikk noget jeg ville blive glad for, hvis det var min hoppe..

• #4   16. jul 2010 Katrine,

Jamen det er jo fint nok ikke at ville tillade det, men nu bedækker min hest altså og det kan jeg jo ikke gøre så meget ved, kan jo ikke stå og lappe ham en over dilleren hver gang han nærmer sig hoppen..
    Og hoppen lagde selv über meget op til det. Og eftersom det er mit opstaldningssted, så må hoppeejer enten leve med det eller flytte sin hoppe. Men hoppeejer har det heldigvis fint med det, så tror nu ikke det bliver et problem. Men derfor kan jeg jo godt sørge for at minimere chancerne for at noget kunne ske smiley

• #5   16. jul 2010 Hvis man som ejer af henholdsvis hopper og vallakker lader dem gå i samlet flok, må man også være villig til at acceptere at sådanne små hyggestunder kan finde sted.

Vores stille Dusen har også været vant til at gå i blandet flok og har ikke bedækket andre før der kom en lille hoppe til, som jagtede ham rundt i timevis indtil han gik med til at springe på. Det gjorde hun så hver morgen de blev lukket ud. Når hun havde fået hvad hun ville, kunne han få lov at gå i fred resten af dagen *S*

Lizet smiley

• #6   16. jul 2010 Signe B: No hard feelings.. Siger bare at jeg i det tilfælde ville flytte min hest netop fordi det kan være farligt

• #7   16. jul 2010 ja jeg var i den situation at min hest gjorde det da jeg var på efterskole.. det endte med at jeg måtte tage ham hjem 2 uger før tid, da nogen jo blev hysteriske, og en vallakfold var absolut ikke muligt.. (hvorfor kunne jeg ikke få forklaring på)

så jeg blev tilbudt at hormonbehandle min hest, eller lade ham stå inde i en boks midt på sommeren helt alene.. dælme nej om jeg ville.. så jeg tog ham hjem hvor man er indforstået med at smider man en hoppe på en fold med en vallak så sker det, og vil man ikke have det, så flytter man problemet.. hoppen.. (da hoppen jo altså selv giver lov til det!!!)

jeg synes det er forkert at hormonbehandle vallakken eller lade den stå i en boks da den jo bare gør som enhver normal hest kan finde på at gøre..
    jeg synes at hysteriske (eller hoppeejere som vil have rene hopper :D) hoppeejere så må flytte deres hopper til en seperat fold... da det jo ikke er vallakken som tvinger hoppen.

• #8   16. jul 2010 Jeg var blevet Rasende hvis det var min hoppe den sprang på.. ville flytte min hoppe til en anden fold.. men har også stået hed en hoppe som fik ødelagt børen pga en vallak der bedækkede hende og hun måtte en tur på Hospitalet og sys og på stærk antibiotika. så personligt tør jeg ikke den slags mere smiley

• #9   16. jul 2010 hvad er det for en mærkelig kommentar....
    der er jo en pointe i at man kasterere hingste.. for at man ikke skal få føl...

• #10   16. jul 2010 hvad sku der ske ved det?

• #11   16. jul 2010 Nu er der jo tale om VALLAKKER her og mig bekendt kommer der ikke noget ud af det *S*

Lizet smiley

• #12   16. jul 2010 jeg har sku aldrig set et føl komme ud af en vallak som er kastreret ordentligt som bedækker en hoppe... og det er sjældent at en vallak der er kastreret ikke er kastreret ordentligt da man klipper midt på sædstrengen, og sædstrengen kan IKKE producere sæd.. overhovedet...

lyder lidt som om du mener at vallakker kan lave føl "er træt af DB's kredsformænd.*"
    så er der noget du har misforstået i hvert fald ;P

• #13   16. jul 2010 det overfører bakterier og de kan smadre børen på hoppen eller stække dem, hvis de rammer forkert.. jeg siger bare at som hoppe ejer vil jeg ikke tage den risiko....

• #15   16. jul 2010 Tak for svar alle sammen. Vil nemlig bare gerne vide om jeg kan gøre noget for at de "dyrker sikker sex" for de knalder jo hvis det passer dem.
    Og ja som sagt er det mit sted, så min hest bliver i hvert fald ikke flytte og stedet er ikke stort nok til at vi kan dele splitte flokken ad, for så løber vi tør for græs.
    Men derfor vil jeg jo stadig gerne gøre hvad jeg kan for at beskytte hoppen smiley

• #16   16. jul 2010 Hold øje med hvor ofte det foregår da det vel kan slide på hoppen hvis det er konstant i en lang periode. Da min hoppe blev flyttet for et års tid siden kom hun ud i en lille flok hvor der var en vallak der sprang på hende hele tiden. Hun sagde selv fra nogle gange, men det generede mig umiddelbart ikke. Der er ikke sket hende noget.

• #17   16. jul 2010 Må hestene slet ikke leve et naturligt liv længere?? Hvad sker der med alt denne overbekymring?
    Jeg har haft heste de sidste 20 år og i min landsby har hestene gået på fold kryds og tværs af hinanden, både køn og race. Indimellem blev nogle af dem "kærester" men ALDRIG er der sket noget ved det, hverken på den ene eller den anden måde.

Jeg synes mennesker skal holde lidt igen med al den kontrol på dyrenes vegne. Jeg har mange gange oplevet på det lokale ridecenter at heste og ponyer ikke må komme på mark om sommeren og SLET IKKE sammen med en anden hest - for jøsses, den kunne jo komme til skade og lave et kodevrid eller et balletryk!

Lad nu hestene være heste, og lad dem have lidt frihed :o)

• #18   16. jul 2010 jeg ved bare jeg har fået ødelagt en hoppe pga hun gik så kraftig i brunst og ejeren af stedet ville ikke ha vi flyttede hende og hun blev altså aflivet, så man skal passe lidt på alligevel! Hun fik slået korsbenet skævt og kunne ikke tåle belastning på ryggen, vi var faktisk ikke engang sikker på hun kunne bærer et føl :S

• #19   16. jul 2010 hvordan kan ejeren af stedet , nægte jer at flytte jeres hest ?

• #20   16. jul 2010 det er en rigtig laaaang historie vi ville gerne ha dem skilt ad men det måtte de ikke de skulle nemlig hygge sig.

• #21   16. jul 2010 min pointe er bare det kan godt gå galt, men han hoppede så også konstant på hende

• #22   16. jul 2010 Til trådstarter:
    Kan han godt få stådreng på? xD Jeg syntes alle de vallakker jeg har haft med at gøre der bedækkede, ikke har kunne få jern på.

• #23   16. jul 2010 Jeg fandt det her svar fra en dyrlæge:

Hej Frederikke,

Som regel sker der ikke noget ved, at en vallak bedækker en hoppe. Der vil dog altid være en lille risiko for, at de kan komme til skade. Enten ved at vallakken er for tung i forhold til hoppen og derfor overbelaster hendes kryds, eller ved at hoppen sparker vallakken, når han prøver at bedække hende.

Det kan derfor være en god ide at adskille hopper og vallakker på hver deres fold, hvis der er mulighed for det. Hvis ikke dette er muligt, kan det i yderste konsekvens blive nødvendigt at behandle hoppen, så hun ikke kommer i brunst.

Dette ville jeg dog kun anbefale, såfremt der er stor risiko for, at din hoppe kan komme til skade.

Med venlig hilsen
    Henrik Billeskov Busch

Lizet smiley

• #24   16. jul 2010 Lise & Stolpi:
    Ja det kan han godt. Det kan mange vallakker. De kan vel ikke bedække uden stådreng? Kan måske have noget at gøre med at han blev kastreret sent?
    Han har stået sammen med en del hopper før uden at han har gjort noget som helst, men nu er der kun 2 vallakker og min er den mest dominerende af de 2. Så det at han er højest i hieraki nu + at hoppen selv tilbød har vel fået ham på andre tanker end normalt....

Findus og Petersen:
    Tak for det fine svar smiley Tror umiddelbart ikke at min hest er for stor til hoppen. Hoppen er omkring de 155 og min hest er 163. Og hoppen har heldigvis ikke bagsko på.

• #25   16. jul 2010 Hoppen er forresten sund og rask og har haft et føl. Så min hest er ikke den første som har kravlet på hende hehe.

• #26   17. jul 2010 Nå, men hvis I bare holder øje med det og det hele foregår stille og roligt, så sker der vel ingenting med det? (o:

• #27   17. jul 2010 Jeg ville ALDRIG lade min hoppe gå med en vallak som tydeligvis er blevet kastreret for sent!! Det har jeg prøvet en gang og det kommer aldrig til at ske igen...
    Synes ikke at man kan sige at det er vallakkens eller hoppens skyld, men synes at ejeren af vallakken burde være så fornuftig ikke at flytte den til et sted med blandede folde....
    Lysten til at springe på hopper kommer for det meste hvis man kastrere hesten på et senere tidspunkt

• #28   17. jul 2010 Team Vilddyr Aka. The Mustang !: Der er bare en lille detalje; det er vallak-ejeren der ejer stedet så det er måske liiiidt svært "bare sådan lige" at flytte vallakken smiley

• #29   17. jul 2010 team vilddyr aka the mustang :

det synes jeg er en dum kommentar.. det er hoppeejer der er nervøs for hoppen, og dermed er det også hoppejers problem hvis hun har sat sin hest på en fold hvor der er blandet køn...

kan ikke se at det er vallak-ejerens problem at hoppeejeren ikke vil lade sin hoppe gå med vallakker... i hvert fald, må hoppe-ejer selv flytte sin hest, i stedet for at kræve andre heste flyttet, hvis hoppeejer har et problem med de ting som hoppen giver vallakkerne lov til (i nogen tilfælde tvinger vallakken til?) så er det hoppeejer der må flytte sin hest!!!

• #30   17. jul 2010 er ked af at sige det, men en hoppe kan ikke tvinge en vallak til at hoppe på hende XD omg.
    Hvis det kun er 1 vallak der er et problem så er det da åndsvagt at flytte alle hopperne? smiley
    haha

• #31   17. jul 2010 Det vil jeg så synes at min historie længere oppe er bevis på at hoppen kan. Vores lille vallak fik ikke fred før han havde gjort som damen ønskede og eftersom han gik i en meget stor flok og ikke har bedækket andre hopper vil jeg sige at det kan forekomme.

Lizet smiley

• #32   17. jul 2010 Team Vilddyr,
    Mja som de andre siger, så er det mit sted og min vallak og hvis ikke hoppe-ejer kan leve med at min hest bedækker, så må hun jo flytte den hen til et andet opstaldningssted.
    Heldigvis er hoppe-ejer super sød og tror næppe, der bliver det store problem ud af det. Desuden er den hoppe den eneste min nogensinde har bedækket, netop fordi hun proppede røven op i hovedet på ham og ret så tydeligt sagde "ta mig og det kan kun gå for langsomt".

Og min hest er ikke kastreret for sent. For meningen var at han skulle have været gået som avlshingst og har været til hingstekåring i pinto og derfor gik han som hingst til han var 2 ½ år gammel. Er jo ret svært at lave en avlshingst ud af en vallak smiley

• #33   23. nov 2012 der sker ikke noget hve det et sted jeg rider var der en vallak og da jeg havede redet der en måned kommer der en ny hoppe og vallaken bedækkede altså også hende op til flere gange og hun døde altså ikke af det og gim heller ikke urent eller noget, hun blev så afvlivet efter et halvt år dog pågrund af hun blev blind på begge øjne smiley

• #35   24. nov 2012 Der hvor jeg havde min hest før stod de også blandet, og hopperne var simpelthen vilde min min hest. De stod tit og sjattede lidt foran ham smiley jeg har også set ham springe på en af dem - og ja, han fik altså også "stivert" på.. smiley
    Men vil mene, at hvis hoppeejeren synes det er et problem, er det også hoppeejerens ansvar at få flyttet sin hoppe. Det er jo bare naturlige instinkter.

• #37   24. nov 2012 Min mening og holdning er: Hvis hoppen står og gør sig til og jager vallakken for at han skal hoppe på og han så gør det for at få fred. Så synes jeg ikke det er ejeren af vallakken (vallakken) der har et problem men ejeren af hoppen (hoppen). Men hvis vallakken bare havde bedækket hoppen synes jeg det var ejeren af vallakken sit ansvar at finde en løsning på problemet så den ikke hopper på.
    Årsagen til at jeg synes det kan være et problem er at det ikke er sundt for hoppens livmoder da der kan komme infektioner der kan gøre hende steril. Men det er hvis det bliver gjort hyppig noget det desværre sker her. At de måske hygger sig et par gange pr. år tænker jeg ikke på som noget slemt noget.
    Var det dog min hoppe ville jeg have flyttet hende når det sker dagligt.

• #38   24. nov 2012 Jeg har fået en opstalder hvis vallak røg på min hoppe da hun kom i stærk brunst ret kort tid efter han kom.
    Jeg vil IKKE have det, risikoen for at han ødelægger enten kryds eller livmor, vil jeg altså ikke tage.
    Han er en 175 + hest, så jeg mener risikoen for han laver skade på min hest er stor ?
    Så de bliver simpelthen skilt ad, når min hoppe går i brunst og kommer først sammen igen når den er over. Det fungerer fint .

• #39   24. nov 2012 Well no worries, "problemet" gik i sig selv igen. Det her indlæg er efterhånden snart 1 ½ år gammelt smiley Jeg lader indlægget stå, så andre måske kan lære af det, men min hest har ikke bedækket i over et år, så you know smiley

• #40   24. nov 2012 Ja nu er det som du siger en gammel tråd, men vil da lige komme med et indput, om at det ikke kun er hoppe der risikerer skade. Nej vallakken kan alså også blive skadet. Min hoppe gik på blandet fold i sommers, og der var også en vallak der sprang på hende. Han blev låst i krydset af det, således at han blev urent gåenden, og smeden kunne mærke at det var svære at løfte bagben end normalt. Så det ikke kun hoppe ejer der risikerer en skadet hest, men også vallak ejer.

• #41   29. nov 2012 Altså på vores rideklub går hopper og vallakker i blandet flok og har alle dage gjort det, og nogle af vallakkerne har da også været på ryggen af hopperne. Især min gamle pony og min venindes gamle pony som var sent kastreret, havde hyggelige stunder, og der er aldrig sket noget her, så vi tager det som hestens natur at de også gerne vil hygge sig engang i mellem. Men tror bestem at hvis man oplever det med at en hoppe kommer til skade ved det at jeg ville tage deling op til eftertanke. Men ikke noget jeg sådan tænker på i det daglige, og det dyrlægen skriver med at hesten kan komme til skade, det kan de jo også med hegn, vil det så sige de heller ikke skal på folde med hegn. Der er jo altid risiko for skader smiley

• #42   29. nov 2012 Ja der er en rigtigt at hoppen kan blive uren, men altså vilde hingste vasker sig nu altså ikke inden han springer på hopperne.
    Desuden er de nok færdige med at hygge sig om nogen dage smiley

• #43   10. jan 2013 Det kan give meget dårlig ryk på hoppen ¨. når han springer op hvis han lige hamrer hoven ned i rykken på hende ;/

• #44   10. jan 2013 Havde også en vallak, som elsker damer.... smiley

• #45   6. feb 2013 "Min" Petsy havde heldigvis kastet sin kærlighed på en lille Welsh vallak, og han kunne ikke rigtig nå xD

• #46   27. feb 2013 AHAHAHAHAHAHH! xD min vallak gør det samme smiley han er 15 år og er godt nok blevet blevet kastareret da han var 7-8 år tror jeg smiley kan ikke helt huske smiley men om foråret/vinter/sommer leger han altid hingst og skal vise sig xD! jeg føler nogen gange jeg rider på en lille hingstebasse! xD! og han gør det sku da også tit med at hygge sig med damerne smiley det sjove er at jeg har taget ham i det en gang og det sjove var at han lignede virkelig en abe! xD! .. jeg er ikke så pivet over det :-/!

• #47   27. feb 2013 Og det er derfor jeg ikke har hopper! smiley det er altid så diller-fikserede! xD

• #48   9. mar 2013 Hest som ejer, er det ikke det man plejer at sige, Sonnyboy? smiley

Kommentér på:
Når vallakker bedækker

Annonce