{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe vokser en hest
  • #1   12. jul 2010 hvor høj er hun, og hvor høj er forældrene ?
    det betyder ret meget.

• #2   12. jul 2010 Faderen er 168 og moderen er næsten det samme...

• #3   12. jul 2010 hun er nok kun 163 nu

• #4   12. jul 2010 Min mand's Melle blev som 4års målt til 164 cm..
    Sidste efterår (som 5års) var han så 167 cm..
    Nu her først i juni måned målte vi ham igen.. Og denne gang var han så (som 6års) 170 cm +..

Gaya blev som 3års målt til 154 cm..
    Hun er i dag som 8års 161-162 cm...

Så der er sikkert et par cm at hente endnu for din...

• #5   12. jul 2010 Det er svært at forudsige syntes jeg.. Det kommer jo også meget an på, hvor høje resten af familien af til den du kigger på.. smiley

Nu har jeg selv avlet min Desire. Mor som jeg også har, er 157 i stg, og far er 173 i stg.. Hun er "kun" 160 nu, og er 3 år.. Jeg tror ikke hun bliver helt så høj igen.. Hun bliver nok omkring 165, hvis hun altså når at vokse så meget.. Hun har altid vokset meget stabilt og roligt..

ved nogle heste, skyder de pludselig i vejret når de kommer i ridning..

Men vil da tro den du kigger på, nok skal vokse noget endnu. Hvis den kun er 3 år, har den stadig tid til at vokse i..

• #6   12. jul 2010 Afstamning betyder en del i den sammenhæng. Jeg har trakehner heste, og de er meget sent udvokset.

Den "gamle" var 157 cm som 3 års, voksedetil knap 8 års alderen og måler i dag 166 cm. Den unge (5 år i maj 2010), målt som 3 års 162 cm, målt i marts 2010 til 165 cm og igen målt her først i juli, hvor han nu måler 167 cm. Han er bestemt ikke færdig og vil formentlig slutte på 169-170 cm.

Min tidligere DV hoppe, som jeg købte rå som 4½ års hos stutteri ask, målte dengang 169 cm. Jeg havde hende til kåring det år hun fyldte 9, og her blev hun målt til 179 cm.

Det er meget sjældent, at heste er færdigudvoksede som 3 års.

• #7   12. jul 2010 Min pony voksede helt ind til starten af dette år, og han er lige blevet 6, det afhænger af om det er en pony eller hest, da heste stopper tidligere med at vokse end små ponyer. derudover afhænger det af om hvor meget hesten bliver belastet med hårdt arbejde, jo mere hesten laver jo mindre vokser hesten, og får den et føl plejer de også at stoppe med at vokse, selvom de ikke er så gamle.

• #8   12. jul 2010 Mia J: det passer overhovedet ikke....Heste vokser absolut lige så længe som ponyer...det er ikke stangmålet med nærmere race/gener, der afgør hvor længe dyret vokser.

Og nej - det passer heller ikke, at de ikke vokser, hvis de belastes...faktisk lige modsat! Man ser tit, at unge dyr, der ikkeer vokset synderligt i noget tid, pludselig taget et ordentligt ryk, når de sættes i ridning....fx kan jeg nævne min søde trakehner. Han målte 162 cm som tre års og 165 cm som fem års (marts 2010). Dvs han voksede 3 cm på to år.
    Han blev sat i tilridning/træning i marts 2010 og pludselig - trods han er fyldt 5 år - vokser han. I dag, tre måneder efter han blev sat i arbejde, er han vokset hele to cm og måler nu 167 cm. Dvs han faktisk er vokset to cm på de tre måneder, hvor han har været i arbejde

Kommentér på:
Hvor længe vokser en hest

Annonce