i tvivl om valg af heste race i tvivl om valg af heste race
Hej
jeg er meget lykkelig, for efter ca. 5 år uden hest (før det havde jeg hest i 15 år) ... er det endelig begyndt at lysne økonomisk.... om et års tid er jeg færdig med min uddannelse. .. og kommer derfor til at tjene penge nok til at kunne købe drømmehesten! .... men men men men...
hvad ER drømmehesten så.... ???
sidst jeg havde hest var det en Welsh Mountain Pony, en Islænder og to hygge shetlændere. ... jeg har altså kun redet pony.... og elskede især min Welsh Mountains hurtige gang og kvikke sind.
men nu er jeg jo altså for gammel (og for fysisk stor ) til at kunne ride pony, og hvilken hest er så drømmehesten for mig????
jeg er ikke konkurrencerytter, jeg går meget op i HMS, og planlægger at uddanne mig så godt jeg kan indenfor dette emne.... jeg har ligeledes altid været fascineret af Frieseren og Irish Cob, men det er jo meget tunge heste? altså med en meeeeget tungere gang end jeg er van til fra ponyerne .....
og nogle gange tænker jeg også på at købe en DV eller en Oldenborg eller lignende...
og jeg ved godt at mange af jer vil svare at jeg må ud og prøve nogle heste, hvilket jeg self også har tænkt mig ... og ved godt det er et "luksus" problem jeg har ... men er bare bange for at vælge forkert....
måtte vel bare ud med nogle (glædes) frustrationer
dec 2008
Følger: 149 Følgere: 160 Heste: 17 Emner: 22 Svar: 415
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 55
hehe .... mange mange mange ting at tænke på ....
tak for dit svar
feb 2009
jaaeh, kan godt være jeg bare skal følge mit instinkt og min mavefornemmelse og stille nogle kriterier op og tage ud og kigge på en masse heste der passer under de kriterier
lige pludselig står den rigtige jo nok bare foran mig
mar 2008
Følger: 20 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 554
Men hvis du ønsker pony du ikke er for stor til, så er fjordhesten jo pony, men stadig til at starte de store klasser med (: Fjordhest og Islænder bliver man aldrig for stor til ..
feb 2009
iiiih hvor er jeg glad for at høre det
men min drøm er jo at få en stor robust hest med en stor flot gang ...
så er det jo bare bogstavelig talt op på hesten og få det lært
dec 2008
Følger: 149 Følgere: 160 Heste: 17 Emner: 22 Svar: 415
feb 2009
okt 2005
Følger: 42 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 27
Kender godt til dit problem. Efter mange heste/ponyer og mange problemer, har jeg endelig fundet den rette hest til mig. Hvis du vil have en cool hest/pony som du vil være i et med ville jeg købe en paint eller quater. De fåes også i pony størrelse men er selvfølgelig lidt dyrere end andre. Jeg har i altfald fundet min hest for livet:) Held og lykke
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
Jeg er så endt med en oldenborg på 163 med super dressurafstamning
http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=118939
apr 2007
Du skriver at hvis man ikke kan få en hest på prøve er der noget ejeren ikke har fortalt alt, det vil jeg så ikke give dig ret i. Der er mange der ikke vil prøve sin hest ud, i frygt for hvordan den ser ud når den kommer hjem. Hvis den har fået en skade, på den ene eller anden måde kan man jo få en uridelig hest hjem igen, som man ikke bare kan sælge videre. Samtid kan man risikere at de ikke er interreseret alligevel, og i den tid de har haft den på prøve, har man kunne sælge den til en anden.
nov 2006
Følger: 98 Følgere: 106 Heste: 18 Emner: 62 Svar: 1.109
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 505
da jeg var på udkig, vill jeg gerne have en cross bread, tinker eller lignende. men jeg faltd pladask for et gadekryds. det var bare hende det skulle være. vi klikkede med det samme! kunne bare mærke gnisten.
selvfølgelig kan du god udelukkende kigge på en race, men hvad hvis du ikke finder drømme hesten inden for den race?.
mit råd er at være åben for alt. for er gnisten der og i bare passer perfekt kan racen vel være fuldstændig ligegyldig?
apr 2007
Jeg vil skam heller ikke diskutere, jeg vil også bare komme med den erfaring vi har gjort her hjemme.
Og da det lige var dig der kom ind på det, kunne jeg lige så godt referere fra den tekst du havde skrevet.
Men giver dig ret, det er nemmest at få en hest på prøve.
apr 2007
Jeg ved godt man bliver hurtigt jordet ned her inde, og prøvede ellers også at skrive det så pænt jeg kunne
Jeg har også en gang haft en hest på prøve, og det er selvfølgelig det mest optimale, men vi har desværre været uheldige og sende en hest på prøve, og efter 14 dage fik vi at vide vi kunne hente krikken igen, og hvis vi ikke havde hentet den inden 5 timer kom den på slagteriet. Og da den ellers nysgerige og rare hest kom hjem igen, havde den mange sår på kroppen og det tog lang tid før vi kunnne komme til den igen,
Derfor skrev jeg som jeg skrev, da vi ikke ønnsker at sende en hest på prøve mere efter den oplevelse.
Så det var kun vendligt ment.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Selv er jeg 23 år, vejer over de 60 og rider Fjordhest der er omkring 140-143 høj
okt 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 212
Men igen - uanset race.. - kemien er det vigtigste
apr 2007
Ja, man kan sku næsten kun stole på sig selv.
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.577
Min pony er der tinker i og jeg ville egentlig ikke have tung hest, men hun slog benene væk under mig da jeg så rumpetten på staldgangen
Held og lykke
i tvivl om valg af heste race