{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
910 visninger | Oprettet:

Voldsom snubleri.... :/ {{forumTopicSubject}}

Vil lige give lidt info:
- 18-årig fjordhoppe
- En overvægtig dame, der har været forfangen for 2 år siden
- Bliver ikke redet jævnligt, og er ikke blevet redet i 1 måned, at frygt for hun var ved at blive stivebenet.

Jeg har endelig fået en sadel der passer til hoppen, hun hedder Ronja, og da hun ser ud til at gå fint og ser godt ud i trav på folden, og har gjort det i 10-15 dage, valgte jeg at sadle hende op og bare skridte en tur.
Kommer fint op og hun er frisk og vil gerne lave noget.
Så vi skridter ivrigt ind på banen. De er ved at snuble nogle gange, men det gør hun nogle gange den 2-3 første rundter til hun er varm.
Men vi når en rundte, og så snubler hun igen, og denne gang voldsomt. Følte hun var ved at slå en kolbøtte + at hun nærmest gik på knæene 10 meter frem, for hun fik fodfæste igen. Derefter virkede hun mærkelig i skridten, trods hun frisk fortsatte. Stoppede hende og sprang af. Turde simpelthen ikke at fortsætte.

Jeg er bange for at det er problemer når hun får ekstra vægt at bære på, for hun snubler også med min søster på 45 kg, og hun har jo i forvejen alt for meget at bære rundt på, da hun er meget overvægtig (pga. tidligere ejer foderede med ren korn og kun korn).

Hun har altid været lidt usikker til hun lige har arbejdet med musklerne, men aldrig så meget snubleri har der været som i dag.

Nu er det sådan, at jeg ikke ved hvordan jeg taget situationen her fra.
Hun er ikke min, men hun tilhører ham der ejer gården, hvor jeg har min opstaldet, og jeg ''betaler'' ved at hjælpe til med stalden, hans 1, 2, 3.... ja efterhånden mange heste, og motionere Ronja. Derfor bekymrer jeg mig.

Håber i kan hjælpe mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voldsom snubleri.... :/
  • #1   7. jul 2010 Det tror jeg ikke, for hun er frisk og vil gerne, og det har kun været til hun er blevet varm og har arbejdet lidt med musklerne, så er der intet overhovedet. smiley Hun er bestemt ikke doven, men fed er hun, men det har ikke forhindret hende i at lave en masse og svede gevaldigt før hen.

• #2   7. jul 2010 Jamen det er hun, men hun har bare tabt sig meget siden jeg kom til gården for et år siden. smiley Så det burde jo ikke blive værre.
    Derfor er jeg i vildrede, for kan ikke få det til at passe.

• #3   7. jul 2010 falder hun på for eller bag ben? (:

• #4   7. jul 2010 Kun på forbenene.

• #5   7. jul 2010 Jeg har præcis det samme problem med min hoppe Lady Alette. Hun snubler nemlig også konstant.

Tit og ofte er det fordi at hesten ikke er redet nok om på bagparten, men i andre tilfælde som med min hest, er det fordi et hesten har for løse knæled, hvilket gør at hun nemt knækker sammen i knæene. Hun er 17 men bliver redet hårdt til konkurrence brug hver dag og bliver derfor holdt i gang. Ofte når man har så gamle heste er det vigtigt at holde dem i gang jævnligt.

Jeg har fået løst mit problem ved at rå lagt en Roller- sko på forbenene, hvor skoen er trukket en hel del tilbage, så der skabes en rulning på tåen et hoven og derfor skal hesten ikke "slæbe" sine hove så meget hen ad jorden. Skoen er kantet under bunden sådan at den næsten er rund og med ruldningen af tåen gør det tilsammen at hesten har bedre mulighed at af komme fri fra jorden og afsted.

Det har i hvertland hjulpet min hest utrolig meget, så nu snubler hun kun meget sjældent smiley

Men andre gange kan det det også godt være fordi at hesten er for fed og for doven hehe smiley

Håber at det kunne hjælpe lidt smiley

• #6   7. jul 2010 heste kan godt snuble, hvis de fx har for lange hove, har dårlig balance eller ganske enkelt er klodsede smiley Du kunne evt. få smeden til at tjekke hendes fusser?

• #7   7. jul 2010 hmm.. min hest låste i ledne på bagbenen, og snublede derfor.
    problemet med din kunne jo ligeså være at ledne låser, men da den jo har noge alder. kunne det som skrevet godt være LØSE led smiley ellers kunne det være skoning/hove eller at hun har for meget vægt på forparten under ridning. det kunne det sagtens være hvis hun er overvægtig og ikke reddet så meget

• #8   7. jul 2010 Det kunne være at hun skulle tabe sig lidt før du sætter dig op?

Måske "slæber" hun forbenene hen ad jorden, kan det være derfor?

Prøv med noget bomtræning, så hun bliver mere bevist om hvor hun sætter føderne, og lære at løfte dem lidt højere.

• #9   7. jul 2010 Melisa M. .:
    Hun har allerede tabt sig en del, og det er af at hun er blevet mere. Hun kan ikke kun tabe sig ved at sætte hende på halm og en saltsten, og der har ikke været problemer da hun var større, så det kan ikke være vægten i teorien der er problemet, men mere om der var forandringer i benene, at hun ikke kan bære min vægt. Hun har jo båret på mig før og hendes andre kiloer, der nu er væk.

Ronja er den type at hun har fusserne godt med sig. Har haft det tjekket, og en til at se på det, og hun går fint og benene godt op.
    Jeg kan simpelthen ikke få det til at være vægten eller slæben med benene.

Tænkte mere på, om det kunne være hendes tilligere forfangenhed, men hun har ikke været forfangen, andet end den gang, og hendes ben har ikke taget skade, eller hun kan i hvert fald godt bruges.

Men er der noget jeg kan være obs på, der måske kan fortælle hvad årsagen er?

Kommentér på:
Voldsom snubleri.... :/

Annonce