22. apr 2006 Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
Mager hest forbliver mager - HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
I september 2009 købte vi en 3 års dame efte De Noir. Hun var lige ranglet og undervægtig nok, og fik til kåring også at vide at hun var smal og uharmonisk. Ingen af de 6 andre heste vi har, har nogensinde døjet med undervægt, så vi mente at vi burde nok kunne få nogle kilo på den unge dame. Hun er desværre bare næsten lige så ranglet som dengang. Vi har givet det lidt tid, men efter hun nu også er meget på græs, så er hun stadig mager. Hun får lige nu 2 kg have, ½ kg soyaskrå, 1 dl. rapsolie + Travo-E to gange dagligt, og oven i det går hun på græsfold mindst 10 timer dagligt, og hun får lige nu frøgræs, men vi snakke om at skifte over til hø, da der er mere i hø end frøgræs. Men i forhold til de andre heste så ÆDER hun jo helt vildt. Chop får mindre end det halve af det foder hun får, og han er sådan lidt småfed. Hun fik taget gødningsprøve og der var ingen orm. Hun virker ikke til at mangle energi eller virke mat. Dog er hendes pels forholdsvis lang (men ikke så tyk) og den stritter lidt på halsen og i sadellejet. Hvad tror I hun mangler? Kan det være nogle andre orme man kan bekymre sig om?
Har aldrig stået i denne situation før, da vi altid haft normalvægtige/overvægtige heste..
Her er et link til hende profil, så I kan kigge billederne igennem og se hvordan ranglet jeg mener: http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=126332
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Ellers ja, få tjekket for orm.
Hvordan er hun til daglig? På fold, stald, under ridning? ''doven''? Vågen? Varm? Meget varm? Til tider lidt stresset?
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 1.309
se evt mit fotoalbum fedekuren.. der er billeder fra før vi gik i gang også 14 dage efter i startede..
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 351
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
Havre giver intet andet end energi. Jeg kan anbefale Linamix (mener jeg det hedder) - super godt til sanke heste, der gerne må få lidt mere på sidebenene. Har selv brugt det med succes.
Alternativt har jeg også brugt hvede og majsflakes med stor succes. Majsene virker rigtig hurtigt og giver også energi, så der kan du sætte havren lidt ned, hvis det er...
dec 2006
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
Jamen hun er sød at have med at gøre både på fold, stald og under ridningen. På stald er hun lidt "i sin egen verden" og hun "tåger" lidt og er ind i mellem lidt ukoncentreret. Men MEGET nyskerig. Det er hun nu altid. Hun er bestemt ikke doven. Hun er frisk og fremadgående, og for det meste fokuseret på træningen, når man rider hende. Hun bliver dog let stresset. Når man f.eks. sadler op så skal hun altid skide, og førhen var det meget tyndt. Men det er det ikke mere og få gange skider hun slet ikke.
Christina og Camilla: Tak skal i have. Begge dele er nu noteret ned.
Men som jeg har skrevet så er hun lige tjekket for orm, og der var intet.
apr 2006
apr 2006
dec 2006
^ Ikke men at du skal skifte din måde at ride på, men at hesten ikke er heeeelt tilpas, og sådan nogen ting, er faktisk oftere årsagen til vægttab, end det forkerte foder.
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
Men ellers er det som de andre siger.
dec 2006
apr 2006
apr 2006
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 1.309
Min hest blev også tjekket i hoved og rumpette, og der var intet af komme efter.. Så det måtte være et højere stofskifte end andre heste..
apr 2006
Og ja det må det jo være. Vores den røde (Ole) han lever også bare af ingenting og han er og har altid været en lille trommel. Også dengang jeg red ham. Det må så være et meget lavt stofskifte, for han fejlede heller ikke noget.
apr 2006
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
hvis hun var min (så ville jeg slet ikke være bekymret da jeg HADER fede heste)
men så ville jeg
1 får taget blodprøve = tjækket hendes blodværdier, vitamin balancer, og evt bændelorm.
2 få hendes mave tjækket for mavesår... den måde du beskriver hende på kunne godt lyde som en hest med maveproblemer, og har hun mavesår kan du fylde nok så meget foder på hende uden hun kan bruge de byggesten der er i det.
3 give hende hø og ikke førgræs... frøgræs er ikke foder, men noget man kan bruge til heste der skal have noget at tygge i.
4 sørge for ikke at ride hende alt for hårdt, altså skære en smule ned på kalirie forbrænding indtil ønsket vægt er opnået.... det er svært at tage på hvis man samtidig skal arebjde fysisk.
5 give hende build up fra brogården... det er godt til at få huld på hesten, i det rigtige tempo, og holder den dækket med ALT den har behov for.
min erfaring med linamix er desværre at 7 ud af 10 heste jeg prøvede det på NÆGTEDE at æde det...
apr 2006
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
når hendes pels er grim er det fordi der er noget galt.. hun enten mangler noget eller har et eller andet der ikke er godt..
jeg har selv problemer med min dame, men hun er nu endelig begyndt at se fin ud.. det har dog også taget hele foråret..
Hun får 9 kg ca hver dag + fri adgang til hø og går på græs..
hun får Videbæks hestekraft, horsespeed (knækket maj i melasse.. Det feder rigtig godt), derudover får hun olie og jernkur fra blue hors.. i jernkuren er der også godt med b-vitamin i, som giver en flot pels..
Hun havde nemlig også grim pels i foråret..
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Først så ville jeg nok starte med at skære havren væk.. Havre er kun sukker og energi..
Jeg syntes du skulle få lavet en god foderplan til din hest, så du er helt sikker på at hun er dækket ind.. Travo e, er derimod helt fint at foder med, men ville ikke bruge havren.. Køb evt noget Lucerne. Lucerne fordi det forlænger hestens tyggetid, og spiser dermed ikke fodret hurtigt
Så ville jeg købe hø/wrap hø til hende, istedet for frøgræs halm.. Høet/wrappen, burde hjælpe på hende, så hun kan få noget på sidde benene..
jeg ville nok også få dyrlægen til at kigge på hesten. Få taget blodprøver, undersøge hesten fra den ene inde til den anden. Måske der dukker noget op, når den bliver undersøgt grundigt..
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Det er forholdvis billigt og de skal ikke have så meget af det
(Se mit fotoalbum af min hoppe. Hun er dog tykkere idag, der kommer nye billeder i morgen. )
Hellere en lidt for tyk hest, end en der er for mager
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Der er også fiberpiller, som mange har gavn af.
Mager hest forbliver mager - HJÆLP