{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.740 visninger | Oprettet:

Mager hest forbliver mager - HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
I september 2009 købte vi en 3 års dame efte De Noir. Hun var lige ranglet og undervægtig nok, og fik til kåring også at vide at hun var smal og uharmonisk. Ingen af de 6 andre heste vi har, har nogensinde døjet med undervægt, så vi mente at vi burde nok kunne få nogle kilo på den unge dame. Hun er desværre bare næsten lige så ranglet som dengang. Vi har givet det lidt tid, men efter hun nu også er meget på græs, så er hun stadig mager. Hun får lige nu 2 kg have, ½ kg soyaskrå, 1 dl. rapsolie + Travo-E to gange dagligt, og oven i det går hun på græsfold mindst 10 timer dagligt, og hun får lige nu frøgræs, men vi snakke om at skifte over til hø, da der er mere i hø end frøgræs. Men i forhold til de andre heste så ÆDER hun jo helt vildt. Chop får mindre end det halve af det foder hun får, og han er sådan lidt småfed. Hun fik taget gødningsprøve og der var ingen orm. Hun virker ikke til at mangle energi eller virke mat. Dog er hendes pels forholdsvis lang (men ikke så tyk) og den stritter lidt på halsen og i sadellejet. Hvad tror I hun mangler? Kan det være nogle andre orme man kan bekymre sig om?
Har aldrig stået i denne situation før, da vi altid haft normalvægtige/overvægtige heste..

Her er et link til hende profil, så I kan kigge billederne igennem og se hvordan ranglet jeg mener: http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=126332

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mager hest forbliver mager - HJÆLP
  • #1   28. jun 2010 En smule muskelfattig i halsen, tror i vil få meget ud af at ride hende frem og NED i et stykke tid, og prøve og få hende til det samme i longen. UDEN hjælpemidler.
    Ellers ja, få tjekket for orm.
    Hvordan er hun til daglig? På fold, stald, under ridning? ''doven''? Vågen? Varm? Meget varm? Til tider lidt stresset?

• #2   28. jun 2010 Min hest har også svært ved at tage på.. jeg kan varmt anbefale linamix, hvis hesten ikke fejler andet.. fx orm..
    se evt mit fotoalbum fedekuren.. der er billeder fra før vi gik i gang også 14 dage efter i startede..

• #3   28. jun 2010 Altså jeg har hjemme hos mig, har mine heste døjet med bendelorm. Disse orme kan ikke ses i en gødnings test, men kan ses hvis man tager en blodprøve. smiley

• #4   28. jun 2010 Hun ser for mig ud bare til at være til den slanke side. Bestemt ikke for tynd. Umiddelbart kunne hun dog bruge lidt flere muskler.

Havre giver intet andet end energi. Jeg kan anbefale Linamix (mener jeg det hedder) - super godt til sanke heste, der gerne må få lidt mere på sidebenene. Har selv brugt det med succes.

Alternativt har jeg også brugt hvede og majsflakes med stor succes. Majsene virker rigtig hurtigt og giver også energi, så der kan du sætte havren lidt ned, hvis det er...

• #5   28. jun 2010 Faktisk er det bare sjældent at foder er den rigtige løsning.

• #6   28. jun 2010 Mirakel: Til dagligt træner vi også frem og ned. Har det bare ikke på billeder, fordi jeg ikke synes det ser særlig pænt ud smiley Men synes ikke kun det er muskler hun mangler. Det er også fedt.
    Jamen hun er sød at have med at gøre både på fold, stald og under ridningen. På stald er hun lidt "i sin egen verden" og hun "tåger" lidt og er ind i mellem lidt ukoncentreret. Men MEGET nyskerig. Det er hun nu altid. Hun er bestemt ikke doven. Hun er frisk og fremadgående, og for det meste fokuseret på træningen, når man rider hende. Hun bliver dog let stresset. Når man f.eks. sadler op så skal hun altid skide, og førhen var det meget tyndt. Men det er det ikke mere og få gange skider hun slet ikke.

Christina og Camilla: Tak skal i have. Begge dele er nu noteret ned.

Men som jeg har skrevet så er hun lige tjekket for orm, og der var intet.

• #7   28. jun 2010 Maria: Tynd er nok også så meget sagt. Efter min smag kan jeg bedre lide at de er lidt for runde end lidt for kantede. Og når hun ikke har så store muskler endnu, så må man lige putte lidt eksta kilo på til at fylde indtil musklerne kommer. Har også overvejet majsflager. Og så skal havren klart skæres ned, da hun bestemt ikke mangler engeri.

• #8   28. jun 2010 Mirakel: Når det nu findes så meget forskelligt foder, så vil jeg mene at man da må prøve at forhøre sig om nogle har noget foder de kan anbefale. Selvfølgelig mangler hun muskler, da hun kun er 4. Jeg snakker fedt og fylde og ikke muskler. Dem ved jeg nemlig godt hvordan jeg får trænet. smiley

• #9   28. jun 2010 Ja okay, jeg ved nemlig bare med min egen, hun var tynd de første 1½ år hos mig, i al den tid jeg red alm. dressur og spring. lige så snart jeg skiftede over til bidløs hvor hun så blev evigt (næsten) afslappet, så tog hun på, og du kan jo hvis du kigger på hende profil se, at hun er lige som hun skal være nu :). og dengang jeg fik hende, kunne man spille på hendes ribben :).
    ^ Ikke men at du skal skifte din måde at ride på, men at hesten ikke er heeeelt tilpas, og sådan nogen ting, er faktisk oftere årsagen til vægttab, end det forkerte foder.

• #10   28. jun 2010 At få taget et gødningeprøve hjælper ikke altid, da det kommer an på hvilken hestepærre det bliver taget fra. hørte om en der havde fået taget en prøve, og der var ingen ting i havde dyrlægen sagt, hun havde så fået en anden dyrlæge ud, og han sagde at den var fyldt med orm. så i nogle hestepærre er der ingen spor af orm, mens der i andre er. vi havde også en hest der var utrolig tynd, hun fik en ormekur og er lige så stille begyndt at tage på igen. smiley
    Men ellers er det som de andre siger.

• #11   28. jun 2010 Jeg vil lige tilføje, at da min hest begyndte at blive redet rigtig, og hun tog på, var det måde muskler og fedt hun pludselig var i stand til at producere. Jeg skiftede aldrig foder, foruden dengang jeg købte hende. Jeg aner ikke hvad hun fik før, men det har ikke været godt. Det hun får nu, er det som alle på opstaldingsstedet får. Den lille tykke fjordhest nede i hjørnet får det samme, som min får. Så det er altså sjældent foderet der gør det.

• #12   28. jun 2010 Mirakel: Ja det kan man jo godt forstille sig. Men jeg er selv meget obs på at hesten føler sig godt tilpas både på stald, på fold og under ridning. Vi rider en del ture og "støvsugerridning" for at få styrke og balance, og det er nok kun 1 gang om ugen vi rider "op i nakken" som vi gør på billederne. Dog aldrig bag lod! Ophelia har heldigvis aldrig været så tynd at man kunne spille på hendes ribben smiley Hendes kryds og bringe har været meget kantet og hun har set lidt opkneben ud eller hvordan man skal forklare det. Men hun har heldigvis taget en lille smule på. Desværre bare ikke nok efter min smag smiley Men det kan jo være det kommer nu, når jeg har fået nogle råd om fodring smiley

• #13   28. jun 2010 Line: Fik faktisk det samme at vide af dyrlægen lige inden vi sendte nye gødningsprøver ind, så denne gang sendte vi to ind af hver. Så var det nok bare to uden orm. Hvad ved jeg. Men der burde bare være et lille spor af orm i bare end af de to pære, hvis der skulle være noget. Men vi vil klart sende en ny ind for at være sikker smiley

• #14   28. jun 2010 vil lige sige, at linamix både hjælper til at opbygge muskler samt give det fedtlag de nu har behov for..
    Min hest blev også tjekket i hoved og rumpette, og der var intet af komme efter.. Så det måtte være et højere stofskifte end andre heste..

• #15   28. jun 2010 Camilla N: Så ville det jo være en win win at prøve at give hende Linamix.
    Og ja det må det jo være. Vores den røde (Ole) han lever også bare af ingenting og han er og har altid været en lille trommel. Også dengang jeg red ham. Det må så være et meget lavt stofskifte, for han fejlede heller ikke noget.

• #16   28. jun 2010 Line H: Det kunne være man også skulle prøve en blodprøve for at være sikker. Er der andre symptomer der er typiske for bændelorm?

• #17   28. jun 2010 hmmmm jeg kommer så lige med en helt anden tanke.

hvis hun var min (så ville jeg slet ikke være bekymret da jeg HADER fede heste)

men så ville jeg
    1 får taget blodprøve = tjækket hendes blodværdier, vitamin balancer, og evt bændelorm.

2 få hendes mave tjækket for mavesår... den måde du beskriver hende på kunne godt lyde som en hest med maveproblemer, og har hun mavesår kan du fylde nok så meget foder på hende uden hun kan bruge de byggesten der er i det.

3 give hende hø og ikke førgræs... frøgræs er ikke foder, men noget man kan bruge til heste der skal have noget at tygge i.

4 sørge for ikke at ride hende alt for hårdt, altså skære en smule ned på kalirie forbrænding indtil ønsket vægt er opnået.... det er svært at tage på hvis man samtidig skal arebjde fysisk.

5 give hende build up fra brogården... det er godt til at få huld på hesten, i det rigtige tempo, og holder den dækket med ALT den har behov for.

min erfaring med linamix er desværre at 7 ud af 10 heste jeg prøvede det på NÆGTEDE at æde det...

• #18   28. jun 2010 Jane: Tak skal du have. Jeg HADER derimod tynde heste, så vil gerne have lidt mere på hende. Kunne forstille mig at hun heller ikke kan lide linamix, for hun er ret kræsen. Jeg har også skrevet vi snakker om at skaffe noget hø i stedet for frøgræs. De andre heste vi har har det fint med frøgræs, for de skal bare have noget at tygge i. De mangler intet, men det gør hende her jo desværre.

• #19   28. jun 2010 det kunne godt tænkes at en kur med b-vitamin og jern kunne hjælpe..

når hendes pels er grim er det fordi der er noget galt.. hun enten mangler noget eller har et eller andet der ikke er godt..

jeg har selv problemer med min dame, men hun er nu endelig begyndt at se fin ud.. det har dog også taget hele foråret..

Hun får 9 kg ca hver dag + fri adgang til hø og går på græs..

hun får Videbæks hestekraft, horsespeed (knækket maj i melasse.. Det feder rigtig godt), derudover får hun olie og jernkur fra blue hors.. i jernkuren er der også godt med b-vitamin i, som giver en flot pels..
    Hun havde nemlig også grim pels i foråret..

• #20   28. jun 2010 jeg kan da sige at jeg også brugte samme blanding til shake, da jeg havde ham.. han var nemlig også meget svær at på huld på.. og der hjalp den sammensætning af foder og olier også rigtig godt.

• #21   28. jun 2010 Hejsa..

Først så ville jeg nok starte med at skære havren væk.. Havre er kun sukker og energi..

Jeg syntes du skulle få lavet en god foderplan til din hest, så du er helt sikker på at hun er dækket ind.. Travo e, er derimod helt fint at foder med, men ville ikke bruge havren.. Køb evt noget Lucerne. Lucerne fordi det forlænger hestens tyggetid, og spiser dermed ikke fodret hurtigt

Så ville jeg købe hø/wrap hø til hende, istedet for frøgræs halm.. Høet/wrappen, burde hjælpe på hende, så hun kan få noget på sidde benene.. smiley

jeg ville nok også få dyrlægen til at kigge på hesten. Få taget blodprøver, undersøge hesten fra den ene inde til den anden. Måske der dukker noget op, når den bliver undersøgt grundigt.. smiley

• #22   28. jun 2010 Jeg kan varmt anbefale lina mix. Har fedet min hoppe op med det og er pt. igang med at fede min dreng op med det. Det virker super godt på mine og de elsker det, de spiser det også gerne som godbidder. Der er ikke nogle i vores stald der ikke kan lide det.
    Det er forholdvis billigt og de skal ikke have så meget af det smiley
    (Se mit fotoalbum af min hoppe. Hun er dog tykkere idag, der kommer nye billeder i morgen. )
    Hellere en lidt for tyk hest, end en der er for mager smiley

• #23   28. jun 2010 3 dl olie, 1 kg lucerne, døgnfold eller = grass. Det tog min på af. Eller linamix. Der går 12 uger, før det virker fuldt ud! Evt. majs.

Der er også fiberpiller, som mange har gavn af.

Kommentér på:
Mager hest forbliver mager - HJÆLP

Annonce