{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Bid VS. bidløs. {{forumTopicSubject}}

Haha, jeg gør det KUN for at provokere :P.
Ej, vi har haft så mange emner (her er endnu et) men kom egentlig til at tænke på, at jeg ihvertfald aldrig har set et emne hvor folk fortæller HVORFOR de har valgt at ride MED eller UDEN bid. Og det kunne jeg godt tænke mig at vide :)?

^ jeg har nemlig lidt en teori om at biddet for rigtig mange, er en selvfølge, og man derfor ''glemmer'' eller er ligeglad, med hvad der fungere bedst for ens hest :). Så kom med det, og gerne hele sandheden :D!!

Jeg kan starte: Jeg er hverken bidløs eller bid-rytter. Min hest er bidløs, og på min hest er jeg også bidløs. Min hest fungere bedst uden bid, det samme gør jeg - når jeg rider på min hest. Min hest har så stort et temperament, og blandet med mit, så er biddet bare meget farligt. Og til sidst, så går hun også 1 million gange bedre uden :D.

- Jeres tur :D?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid VS. bidløs.
  • #1   25. jun 2010 har redet min hest bidlød i ca 1 år nu, og det fungere rigtig godt. og ogs det jeg fortrækker og det jeg kan styrre ham i. men nu har stævnerne trukket lidt og til januar skal han rides med stang til stæner pga hans alder. så er stille og roligt begyndt at vende ham til bid. det har taget mig ½år at fide det rigtige, og jeg vil ikke sige dte går godt, for han er slet ikke van til det og jge kan heller ikke finde ud af det.. men der er jeg også glad for jeg rider bidløst så min hest kan div signaler fra ben og sæde

• #2   25. jun 2010 jeg kombinere det lidt...

rider med bid, men syns det er sjovt og hyggeligt at ride bidløs engang imellem.

• #3   25. jun 2010 på min gamle dv red jeg engang i mellem med hakemor, men det var kun når vi skulle hygge og ikk lave noget seriøst.
    i spring eller dressur vil jeg altid ride med bid.
    alt afhænig af hesten og hvad vi skal lave så er jeg hverken bdi eller bidløs, men det kræver også at jeg stoler på hesten

• #4   25. jun 2010 jeg rider med bid. men ridder udenlukkende kun på benene. tager aldrig så hårdt i tøjlen at hesten tager skade af det. !!
    desuden den hest jeg ridder går bedre med bid. han gå helt amok når han kan mærke at biddet ikke er der,

• #6   25. jun 2010 min gamle arbejdsgiver hun havde en hest hvor hun der hjemme ALTID red med bid, men når hun var til stævner med den hest red hun bidløst

• #7   25. jun 2010 Til jer der bare skriver at i rider med/uden bid i forskellige situationer, må jeg godt høre hvorfor i vælger at ride med/uden bid :)? Det er mest det jeg er interesseret i.

Kristina: Kan jeg så ikke også have lidt ret i, at biddet for mange er en selvfølge? Og at man tit glemmer at ''spørge'' hesten :)?

• #8   25. jun 2010 Jeg er lidt af det hele smiley

Rider med herman sprenger dynamic bid, med kapsun og med sidepull.

Kommer an på hvad jeg skal lave. Engelsk dressur og skovtur = bid.
    Hygge på bane = sidepull
    Akademisk træning = kapsun.

Begyndte at ride med sidepull fordi min hest skiftede tænder og blødte ud af munden. Så ville ikke give ham bid i munden i den periode.
    Kapsun er fordi jeg er blevet mere og mere interesseret i akademisk ridekunst og det er jeg så småt begyndt at skifte over til smiley

• #9   25. jun 2010 Ov og når min kæreste rider min hest foregår det i sidepull, da han er uerfaren og derfor kan komme til at hive hesten i munden.

• #11   25. jun 2010 Jeg rider med bid. Ligesom Kristina er jeg også dressurrytter og opvokset med bid, og jeg synes, at hvis man er en dygtig rytter og har en stille hånd, så er det ikke noget problem. Desuden har man bedre kontakt til hesten med bid synes jeg.

Jeg synes også at man har fornemmelsen af, at man bedre kan stoppe hesten med bid hvis den skulle løbe. Overgange og andre øvelser - synes jeg - udføres bedst med bid, hvor hesten HELT tydeligt ved hvad man mener.

Jeg kan godt finde på at ride i grime og træktov, men dette sker kun når jeg hygger.

- Karoline.

• #12   25. jun 2010 Karoline: Det er ikke for at starte en diskusion, mere for at fortælle med et smil smiley - Men f.eks. min hest, den går bedre med bid, den er nemmere og stoppe, og generelt meget roligere. Og det er altså ikke fordi jeg har den mest voldsomme hånd :). På andre heste jeg sådan lige kender, kan jeg også ride med bid, de fungere fint sådan, men lige min egen, så er hun faktisk bedst i det hele uden bid smiley

^ bare for at blive enige om, at det er individuelt fra hest til hest smiley - og at man derfor bør tænke på hvad der fungere bedst for den enkelte hest. Jeg har altid sagt at på trods af at jeg har været tæt på at sælge min hest 100 gange, så har hun godt nok lært mig noget. For hun lader sig ikke knække, og hun giver igen. Ved andre heste og ponyer bøjer de faktisk under for smerte, og får derfor ikke vist rytter/ejer, hvad der fungere bedste for dem smiley

• #13   25. jun 2010 Grunden til at jeg rider med bid, når jeg gør det, er at det er det min hest fatter bedst og det var nemmest at begynde med ved tilridning.
    Min hest har været til kåring og er derfor vant til at blive mønstret i hovedtøj med bid. Han forstod derfor signalerne fra bid enormt godt før der nogensinde kom rytter på ryggen af ham.

Da sidepull osv er nyt for ham, skal jeg bruge voldsommere signaler med det end jeg skal med bid.

• #14   25. jun 2010 Jamen jeg rider da med bid, selvfølgelig fordi det er jeg er "opvokset" med det, som så mange andre, men også fordi min hest ikke viser ubehag ved bidet. Han gør nærmest det modsatte, har aldrig oplevet ham være genstridig når han skal have bidet i munden, tværtimod så hapser han ud efter det smiley

-Men det er også meget at gøre med, at han godt ved hvor stærk han er, samtidig med han bare ikke er til at stole på, når vi rider ture (:

• #15   25. jun 2010 //Du er i mit hjerte&du er i mine tanker altid// .: Interessant svar :). Min er også opdraget til at tage godt imod biddet, hun hapser også ;). Derfor fungere hun stadig ikke med det :D.men nej okay, fair nok hvis din går fint med det.

• #16   25. jun 2010 Hestegalleri's mirakel . : Ved ikke om man kan sige han er blevet opdraget til det (: det vel en både og, for jeg tror ikke rigtig på heste kan blive opdraget ti,l ikke at gøre modstand, hvis noget gør dem ondt. Selvfølgelig er der nogle heste som måske giver op, da det gør mere ondt at kæmpe imod, end at give efter for presset smiley

• #17   25. jun 2010 Freestejler: jeg er helt enig med dig. Men jeg er altså over tit over i den der med, at biddet er en selvfølge. og at det er når biddet er en selvfølge, at det bliver farligt, og ubehageligt :). men ellers helt enig.

• #18   25. jun 2010 Da jeg selv red min pony hver dag var det meget forskelligt, han kunne rides med begge dele, både i dressur og spring. Det er så meg kapsun. Jeg ville dog aldrig byde mig selv at ride i skoven på ham uden bid, han er meget MEGET stærk og har det med at løbe, så for mig ville det være for farligt at ride i skoven uden bid på ham..

På min unghest, skal jeg ride med bid, mest fordi jeg har det bedst med at "tilride" med bid, måske senere hen køber jeg en hackamore og rider med den, dog ikke til stævner, udover hvis det passer hesten bedst.
    Jeg vil selvfølgelig hvad der er bedst for hesten, og hvis den har det bedst med hackamore, jamen så rider vi med det. Men jeg vil helst starte med at ride og indspringe med bid.

• #19   25. jun 2010 Jeg rider med bid, og det har jeg sådan set også altid gjort. Det er en selvfølge, som du nævner.
    På min gamle pony red jeg sommetider uden bid, men efter den stak af med mig, har jeg ikke turde gøre det i skoven længere smiley

Da jeg er dressurrytter, ville jeg mene at det er ret svært at ride uden bid, men jeg har da både hackamore og bidløs trense hængende, som jeg sommetider rider lidt med for sjov smiley

• #20   25. jun 2010 Jeg rider næsten altid bidløst, og kun med western stangbid med løs tøjler hvis der er noget bane arbejde vi skal lave. men ellers, reb grime over alt.

det med at 'hesten stikker af uden bid' er altså en trænings problem, ikke en mangel på bid problem.

• #21   25. jun 2010 Lisa: ja, det er rigtigt nok hvad du siger.
    Min interesse ligger bare ikke i at træne hesten uden bid smiley

Kommentér på:
Bid VS. bidløs.

Annonce