Bid VS. bidløs. {{forumTopicSubject}}
Haha, jeg gør det KUN for at provokere :P.
Ej, vi har haft så mange emner (her er endnu et) men kom egentlig til at tænke på, at jeg ihvertfald aldrig har set et emne hvor folk fortæller HVORFOR de har valgt at ride MED eller UDEN bid. Og det kunne jeg godt tænke mig at vide :)?
^ jeg har nemlig lidt en teori om at biddet for rigtig mange, er en selvfølge, og man derfor ''glemmer'' eller er ligeglad, med hvad der fungere bedst for ens hest :). Så kom med det, og gerne hele sandheden :D!!
Jeg kan starte: Jeg er hverken bidløs eller bid-rytter. Min hest er bidløs, og på min hest er jeg også bidløs. Min hest fungere bedst uden bid, det samme gør jeg - når jeg rider på min hest. Min hest har så stort et temperament, og blandet med mit, så er biddet bare meget farligt. Og til sidst, så går hun også 1 million gange bedre uden :D.
- Jeres tur :D?
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.399
mar 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 422
rider med bid, men syns det er sjovt og hyggeligt at ride bidløs engang imellem.
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
i spring eller dressur vil jeg altid ride med bid.
alt afhænig af hesten og hvad vi skal lave så er jeg hverken bdi eller bidløs, men det kræver også at jeg stoler på hesten
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
desuden den hest jeg ridder går bedre med bid. han gå helt amok når han kan mærke at biddet ikke er der,
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Kristina: Kan jeg så ikke også have lidt ret i, at biddet for mange er en selvfølge? Og at man tit glemmer at ''spørge'' hesten :)?
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Rider med herman sprenger dynamic bid, med kapsun og med sidepull.
Kommer an på hvad jeg skal lave. Engelsk dressur og skovtur = bid.
Hygge på bane = sidepull
Akademisk træning = kapsun.
Begyndte at ride med sidepull fordi min hest skiftede tænder og blødte ud af munden. Så ville ikke give ham bid i munden i den periode.
Kapsun er fordi jeg er blevet mere og mere interesseret i akademisk ridekunst og det er jeg så småt begyndt at skifte over til
nov 2008
dec 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 218
Jeg synes også at man har fornemmelsen af, at man bedre kan stoppe hesten med bid hvis den skulle løbe. Overgange og andre øvelser - synes jeg - udføres bedst med bid, hvor hesten HELT tydeligt ved hvad man mener.
Jeg kan godt finde på at ride i grime og træktov, men dette sker kun når jeg hygger.
- Karoline.
dec 2006
^ bare for at blive enige om, at det er individuelt fra hest til hest - og at man derfor bør tænke på hvad der fungere bedst for den enkelte hest. Jeg har altid sagt at på trods af at jeg har været tæt på at sælge min hest 100 gange, så har hun godt nok lært mig noget. For hun lader sig ikke knække, og hun giver igen. Ved andre heste og ponyer bøjer de faktisk under for smerte, og får derfor ikke vist rytter/ejer, hvad der fungere bedste for dem
nov 2008
Min hest har været til kåring og er derfor vant til at blive mønstret i hovedtøj med bid. Han forstod derfor signalerne fra bid enormt godt før der nogensinde kom rytter på ryggen af ham.
Da sidepull osv er nyt for ham, skal jeg bruge voldsommere signaler med det end jeg skal med bid.
okt 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 371
-Men det er også meget at gøre med, at han godt ved hvor stærk han er, samtidig med han bare ikke er til at stole på, når vi rider ture (:
dec 2006
okt 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 371
dec 2006
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
På min unghest, skal jeg ride med bid, mest fordi jeg har det bedst med at "tilride" med bid, måske senere hen køber jeg en hackamore og rider med den, dog ikke til stævner, udover hvis det passer hesten bedst.
Jeg vil selvfølgelig hvad der er bedst for hesten, og hvis den har det bedst med hackamore, jamen så rider vi med det. Men jeg vil helst starte med at ride og indspringe med bid.
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
På min gamle pony red jeg sommetider uden bid, men efter den stak af med mig, har jeg ikke turde gøre det i skoven længere
Da jeg er dressurrytter, ville jeg mene at det er ret svært at ride uden bid, men jeg har da både hackamore og bidløs trense hængende, som jeg sommetider rider lidt med for sjov
jul 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 2
det med at 'hesten stikker af uden bid' er altså en trænings problem, ikke en mangel på bid problem.
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
Min interesse ligger bare ikke i at træne hesten uden bid
Bid VS. bidløs.