Min pony faldt i traileren! {{forumTopicSubject}}
I går skulle jeg ud og træne spring på en gård der ligger c. 6 km. væk(ejeren ejer Leander)..Men da vi kører spørger min mor mig om jeg også kunne høre det buldrede
i traileren men det kunne
jeg ikke så vi kører videre...da vi kommer ud på gården
kommer min ridelærer hen til os og spørger hvad hestene
laver siden buldrede så meget?? Da vi lukker døren op til
traileren...ser vi Leander ligge ned...!!!!!!!!!!! Han er fuld-
kommen panisk og vælter rundt!!!!....Vi får åbnet
bag klappen og kan nu se at han er helt viklet ind i
sit dækken!! Og da han endelig kommer op og stå i
traileren og vi prøver at skuppe ham lidt ud falder han
ned af rampen og ligger der et par sekunder inden han kommer op og stå...vi tager det ødelagte dækken af ham
og trækker ham ind i ridehuset der kan vi heldigvis se at
han støtter på alle ben...men han er halt og han en masse skrammer på benene...vi får ham ind i en boks
og der har han også boet idag....Savner ham så meget
men han har det jo fint derude..!
Skulle bare ud med det....!
jul 2005
Følger: 76 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.475
det må bare være forfærteligt,, !
men heldigt der ikke skete noget alvorligt..
okt 2005
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 47
dec 2005
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 5 Emner: 32 Svar: 1.033
Især fordi hestene følger tillidsfuld med derind selvom det er stik mod deres natur at blive fragtet på den måde..
Men en anden gang så er det altså bedre at stoppe en gang for meget end en gang for lidt.. Også selvom der kun er 6 km....
Jeg kører med mine heste hver eneste dag g vhis jeg er det mindste i tvivl om at de ikke står ordentligt eller ikke har det godt holder vi ind til siden og tjekker til dem...
Men håber da for hyppen at han bliver ok igen...
apr 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 17
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Det er mega synd for din hest, og stod jeg i din situation ville jeg nok have haft det dårligt over, at det var MIG der havde puttet hesten i et dækken, som var ganske unødigt, og den var kommet til skade i det.
Jeg håber du kommer videre, og tager det som en lærestreg!
//Ann
dec 2005
Ej helt ærligt..
Du ved jo ikk engang om det er dækkenet der er skyld i at hesten er styrtete i traileren.. Det sker altså også om sommeren hvor hestene ikke har dækkener på..
At den var viklet ind i det er nok først sket da den var styrtet og der var skaden jo sket..
Du vil måske foretrække at hesten dør af en lungebetændelse frem for at den som du siger "ikke selv kan regulere sin kropstemperatur"...
Hvis ikke heste får dækkener på sætter de jo en sinddsyg pels som gør det umuligt for dem at komme af med varmen når man rider dem.. Det er synd!
Desuden er de umulige at skridte tørre og så kan de så få lov til at stå og blive helt vildt syge...
Min fuldblod ville være syg omgående hvis hun ikke havde dækken på for fuldblodsheste sætter ikke pels på samme måde som andre heste.. Min hoppe kan simpelthen ikke sætte vinterpels så hun ville sgu da dø af kulde hvis hun skulle stå ude i 10 graders frost uden dækken....
Hestene kan ikke sætte pels på blot en dag og så meget som temperaturene svinger op og ned for tiden mener jeg dækkener er den eneste fornuftige løsning...
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Ja, helt ærligt!
Jeg kan kun forestille min, at dækkenet er skyld i det! Hvis den faldu uden dækken på, havde den nok ikke haft noget at vikle benene ind i, og så ville den kunne komme op at stå af sig selv.
En hest dør ikke af at stå uden et dækken på; for så ville mine være døde for lææænge, længe siden! De bliver kun syge hvis man lader dem stå svedige/våde på et koldt sted. Men ligefrem dø af lungebetændelse?? Ja, ja...
Det med at en hest ikke selv kan regulere sin kropsvarme med dækken på, menes sådan, at hestenes hår/pels rejser sig, ligesom vores på armene når vi fryser osv. De kan en hests ikke når der ligger et dækken på dem.
Og det der du siger med at de sætter pels... Hvorfor må de ikke det? er det fordi du er for doven til at sørge for en lang pels er i orden fremfor en kort? det er bare et spørgsmål om at sørge for at hesten er tør når man forlader den.
dec 2005
Mine andre heste kan sagtens sætte pels, men de er umulige at skridte tørre efter hård ridning.. Desden er det totalt synd at en hest med et ordenligt lag pels ikke kan komme af med sin varme.. Hvad vile du selv sige til hvis du blev bedt om at løbe rundt i 1 en times tid med totalt meget tøj på.. Måske du heller ikke syntes detville være pisse sjovt..
Jeg er helt med på at hestenes hår rejser sig når de fryser.. Men hvis der ikke er noget hår de kan rejse som f.eks. på min fuldblod er det sgu ikke nemt.. Du kan jo kigge hendes vinterbilleder - hun har virkelig ingen vinterpels og hun er altså IKKE klippet...
Og lige en sidste orientering - heste kan altså dø af lungebetændelse på præcis samme måde som mennesker..
Hvis en hest skvatter i traileren er det ikke ret ofte den slev kan komme op.. Det er de færreste trailere der har nok plads til at hesten kan rejse sig...
mar 2005
Følger: 35 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 162 Svar: 388
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
dec 2005
nov 2004
Følger: 44 Følgere: 43 Emner: 137 Svar: 606
med hensyn til dækken, jeg er ikke imod dækner, slet ikke bruger dem selv.
Men jeg vil anbefale dig ikke at bruge det i traileren frem over... min dyrlæge fortalte mig at hvis ikke heste var helt våd af sved havde den bedre af at stå uden i traileren, da den automatisk sveder lidt mere når den står inde i traileren så for den ikke skal være helt våd når du tager den ud, så er det bedst ikke at bruge det...
Håber snart din hest bliver haltfri igen, og at den vil gå op i traileren efter sådan en skrækkelig episode...
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
min vallak er en af dem der HAR.. haft lungebetændelse.. pga hans mega lange vinter pels.. som han har om vinteren... så nu bliver han klippet om vinteren... for det er synd at hestene bliver syge fordi de ikke kan tøre...
og en hest tager altså ikke bare lige 15/20 min om at blive tør.. der kan nemt gå over en time.... før en hest er ordenligt tør efter den er blevet redet hårdt... så syntes ikke du skal snakke om hvad der er synd for hestene... når andre ser noget andet....
Sally.... syntes det er rigtig synd for dig.. det er aldrig sjovt når sådan noget sker... og det er nok ikke noget du kunne have gjort så meget ved... det er da også mærkeligt hvordan den har kunnet vælte i traileren.... puhhaa stakkels hest..
dec 2005
Men jeg kan altså ikke anbefale ikke at bruge dækkener når man kører i trailer..
Selvfølgelig skal hesten ikke være pakket voldsomt ind hvis den har tendens til at svede helt vildt når man kører med den, men ellers er det en rigtig god ide at give dem dækken/dækkener på..
Når heste bliver transporteret er deres immunforsvar svækket hvilket vil sige at de er meget mere modtagelige over for sygdomme og andet skidt...
Nogle mener også det er dumt at have hø hængende i traileren fordi hesten nemmere bliver syg af støvet når den kører..
Men mine heste har nu alligevl hø for ellers står de og keder sig helt vildt og så tramper de bare rundt deromme..
Selv når det er sommer har mine heste et tyndt tæppe på i traileren (selvfølgelig ikke hvis det er 30 grader eller deromkring) for når tæppet er tyndt og svedabsorberende kan de hjælpe hesten med at komme af med sveden og samtidig holde den lun.
Man skal jo huske at ingen trailerer er 100 % tætte og der trækker ind mange steder når man kører derudaf..
Det vigtigste når man lægger dækken på sin hest (og det gælder både i og uden for traileren) er at dækkenet ligger perfekt på hesten. Stropperne skal være tilpassede så de ikke går op selvom hesten jorder derudaf, ruller sig eller bukker...
Jeg bruger lammeskind på de bagbensstropper der sidder på mine dækkner for så risikerer man ikke at de skærer hul på hestens ben hvis de på den ene eller den anden måde skulle komme til at stramme.. De må nemlig heller ikke være for løse for så får hesten alt for nemt benet op i..
Så jeg har bare købt nogle tykke gjordlammeskind og så syet den om så der er til to bagbensstropper pr. lammeskind...
Min pony faldt i traileren!