{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.619 visninger | Oprettet:

kæmper stadig med overvægt hos pony {{forumTopicSubject}}

Har før haft spurgt til foder og problemer med overvægt hos vores dejlige pony.

Han er jo en robust dreng og bliver aldrig nogen lille, spinkel arabertype, men sikken en kamp. Dem som kender ham siger " de ikke kan forstå han ikke slanker sig mere med det motion han får og næsten ingen foder"

Han bliver rørt i det omfang vi har tid, men min. 4-6 x om ugen og nogen gange 2 x om dagen.
Han går på fold i alle de lyse timer - dette er jordfold og der er frøgræs på folden.

Han får foder tidlig morgen og sen aften og 3 mindre bunker wrap. Han er den af hestene som får mindst wrap, vil tro han får 4-5 kg fin, tør wrap.
Hans krybbefoder består af 400 g Fiber Performance fra Brogaarden og 500 g Pavo Daily Plus - dette fordelt på 2 måltider. Ud over dette får han vitaminer og mineraler i bolcheform og hvidløg. Lidt gulerødder og et par æbler. Han står på halm i boksen, men det ser ikke ud til han rigtig spiser af halmen.

Jeg synes jo ikke rigtig vi giver ham ret meget af spise, og jeg har valgt det foder jeg kunne finde med flest fibre, længst tyggetid og færrest kalorier. I hele hans dagsration af krybbefoder er der 8,5 MJ altså lidt over 1 FE. Når de andre fodres synes jeg ikke han skal undvære noget i krybben.

Synes også det er et problem i forhold til, at de snart skal ud og starte stævner. Han er ikke nogen energibombe i forvejen og han skal jo få energi til at præstere fra sit foder.

Er der nogen derude med de vise sten, eller har vi bare en pony, som altid vil være buttet og næsten umulig at slanke på??
Det er ikke fordi hans figur går mig på, men det er jo ikke sundt for hverken mennesker eller dyr at slæbe rundt på for mange kg på sidebenene.
Han er Tysk Sports pony, 144 i stang og vejer 450 kg.

Opsumering af dagligt foder:

Jordfold med frøgræshalm.
4-5 kg tør wrap fordelt på 3 x
400 g Fiber Performance fordelt på 2 x
500 g Pavo Daily Plus fordelt på 2 x
lidt gulerødder og et par æbler

Lizet smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kæmper stadig med overvægt hos pony
  • #1   6. maj 2010 Hvis det er ponyen på din profil, så synes jeg nu ikke han er så buttet igen smiley
    Min tidligere pony tog også på af at stå på halm smiley

• #2   6. maj 2010 jeg ville prøve at vælge noget andet strøelse i boksen, selv om han ikke spiser særlig meget af det

• #3   6. maj 2010 Jeg synes det lyder af meget det foder han får... min hoppe får 2 x 350 g. Natur Müsli fra St. Hippolyt- havren som hun fik til, tog jeg fra hende for en uges tid siden, da græsset giver hende mere end rigeligt, da hun også tager for meget på og nu er hun i fol, så det må ikke gå galt med græsvommen smiley

St. Hippolyt har en Müsli specielt til overvægtige heste/ponyer. Prøv at kigge på den... men de heste der spiser halm, gør det typisk om aftenen når alt andet er ædt op og da lægger man jo ikke mærke til det, så måske er det alligevel halmen der gør det.

• #4   6. maj 2010 Det lyder meget som min hest. Hun har tabt sig en del, ved at komme fra halmen og på træspåner. Hun spiste hele bunden, man nu kan vi styre hvad hun får

• #5   6. maj 2010 Det skal lige siges at min hoppe er DV og vejer ca. 500 kg når hun er i "normal" stand og hun er nu i fol, så det er derfor jeg synes din fodermængde lyder af meget nu når du har problemer med overvægten på ham.

• #7   6. maj 2010 Det kan også være man stirrer sig blind, når man går og kigger på ham hver dag, men de fleste som ser ham live synes han er tyk.

Han har været på roepiller, de helt klassiske uden noget som helst og der var ingen effekt og han gik død i at spise dem.

Han har også stået på træpiller uden synlig effekt. Hans boks muges hver dag, og det virker bestemt ikke som om han spiser af madrassen.

Vi har prøvet andre fodertyper også "slankefoder" som han fik i vedligeholdelsesmængde, og det blev han kun tykkere af. Synes ellers Hippolyts foder er enormt lækkert og det synes han også. Det er bestemt ikke prisen jeg går efter.
    Vi har fået lavet foderplaner med ovennævnte fodertyper og det hele regnet med i, det tog han meget på af.

Det jeg har valgt nu er ud fra tyggetid og mængde i forhold til indholdet af kalorier.

Jer som synes han får meget mad, har i læst at hele hans dagsration af foder kun indeholder 8,5 MJ??
    en pony af ans størrelse og det arbejde han udfører skulle vel i princippet have mange flere MJ om dagen. Synes jeg har læst at en kraftig fjordhest stadig har et behov på 40 MJ til vedligehold.??

Lizet smiley

• #8   6. maj 2010
    Vicki Slot .

Jeg kan læse mig frem til at de skal have min 2 kg cubes om dagen = 17 MJ, det er jo meget mere end han får nu.

Lizet smiley

• #9   7. maj 2010 Jeg har også forsøgt lidt af hvert. Købte i spetember min fjordhest og ved jo godt de ikke skal have så meget mad...
    Efter at have prøvet lidt forskelligt, og havde en lidt kraftig og energiløs pony - har jeg nu skiftet til Brogaardens Icelandic power, det fungerer super godt! Han får 200 gr. morgen og aften suppleret med en god håndfuld lucerne light. Så får han ca. 6 kg wrap dagligt. Han ser rigtig godt ud, blank pels og er rigtig fin i vægten, plus han har god rideenergi!
    Icelandic power er beregnet til nøjsomme heste, men som stadig har behov for energi til ridning.

• #10   7. maj 2010 Har du overvejet om din hest reelt kan tåle frøgræshalmen? Min hest bliver oppustet og får tendens til tyndmave når han får det.
    Min venindes hest har det samme problem, bare i endnu værre grad. Vi fik lov til at forsøge at smide alm. byghalm ud på folden til vallakerne i ca. 14 dage og vupti, så forsvandt de oppustede maver og de tynde pøller...Vi er nu desværre tilbage til de gamle tilstande, da en anden på der har hest på folden, insisterede på at frøgræssen skulle tilbage:-(.
    Frøgræs skulle være godt til kvæg,men det er altså ikke alle heste der kan konsumere det.
    Så det kan være en mulighed at din pony bare er oppustet, men ellers vil jeg også anbefale at fodre med Brogaarden f.eks. Leisure Mix, der er velegnet til nøjsomme ponyer og heste.

• #11   7. maj 2010 Til at starte med fik vi udarbejdet foderplan med Leisure Mix, hvor han fik det han skulle have behov for. På den plan tog han meget på, så det var ikke løsningen.

Han har da slanket sig, bare ikke nok. Han er ikke blevet yderligere fed efter han er kommet til at gå på fold med frøgræs og hans pøller er fine og i store mængder, så der er godt gang i systemet. Har yderst sjældent løs mave.

Lizet smiley

• #12   10. maj 2010 Jeg ville nok droppe wrappen. og evt finde en vitamin blanding hvor han er dækket ind. smiley

• #13   10. maj 2010 Tak for alle jeres indlæg.

Droppe hans grovfoder kan slet ikke komme på tale. Da vi fik ham for et år siden, stod vi et sted hvor de ikke fik grovfoder overhovedet (der var ikke mulighed for det) og ydermere blev de fodret med vrinsk - og han satte tænder på krybben.
    Da han blev flyttet til et andet sted hvor han kunne blive fodret optimalt og oveni få grovfoder som han har behov for, hjalp det meget på uvanen. Så med hensyn til hans overproduktion af mavesyre er en optimal fodring vigtig for ham.

Nu har jeg snakket med foderdamen igen og nu prøver jeg Icelandic Power med 200 g morgen og aften + en håndfuld Pavo Daily Plus og så hans vitaminbolcher så han er dækket 100% ind.

Når græssæsonen begynder og de skal på døgnfold, går han heldigvis på fold med hans 3 gule venner (fjordheste) og da de også skal passe på vægten, får de et par timer på græs og resten af tiden på deres dejlige jordfold med læskur og frøgræs.

Men vi må jo nok indse, at han aldrig bliver den helt slanke model - der er jo også mennesker som holder bedre på depoterne end andre *S*

Lizet smiley

• #14   3. jan 2016 Har en lille dreng på 159 og robust type han har altid været tyk med tyk på og har altid skruet ned og ned på foder uden hel. Pt får han 10-12 kg hø i boxen og hø på folden i slowfeeder også får han roepiller og vitaminer og mineraler. Halm og frøgræs gør dem opbudset også ser de tykke ud. Regulere efter ham

Kommentér på:
kæmper stadig med overvægt hos pony

Annonce